בתשובה לאח של אייל, 08/08/16 18:07
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682272
איזו מין השקעה אפשר להשקיע בבאר שבע כדי למשוך לשם אנשים (שאלה תמימה, אני לא פוסל את האפשרות)? אני לא מומחה לעניין הזה, אבל אני נוטה לחשוב שאנשים שעוברים מעיר לעיר באותה המדינה עושים את זה בעיקר בעקבות עבודה, ואת זה אני לא רואה איך המדינה פתאום תיצור. להפוך את באר שבע לעיר נעימה יותר לגור בה זה דבר חשוב ומומלץ, אבל אנשים מגוש־דן לא נראה לי שזה יעביר לשם. ולגבי אנשים שגרים בבאר שבע ועובדים במרכז – אני לא רואה מה היתרון בזה. את הצפיפות בתל־אביב הם יגבירו לא פחות מאנשים שגרים שם – הצפיפות נגרמת מאנשים שנמצאים שם במשך היום, לא מאנשים שישנים שם בלילה.

גידול אוכלוסייה מתון יותר יהיה רצוי גם בעיני, אבל כמו שאמרתי במקומות אחרים, זו לא יותר משאלה פילוסופית. יכולת ההשפעה שלנו על זה מינימלית עד אפסית, ועדיף להתרכז במה שאפשר לעשות כדי להתכונן לזה.

למה לדעתך היכולת של המדינה לפתח תשתיות בגוש־דן היא בעייתית?
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682275
אם אנשים יעברו לבאר שבע ויעבדו בת''א אמנם עדיין תהיה צפיפות אבל מחירי הדירות בתל אביב ירדו
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682280
בתור באר שבעי במקור, כבר עשרים שנה יש לי תשובה לשאלה שלך : רכבת מודרנית.
וכשאני כותב מודרנית - אני מדבר על כזאת שנוסעת 280 קמ"ש. לאחרונה פגשתי כזאת בטאיוואן, מדינה לא הרבה יותר גדולה מישראל.
שזה אומר, שאתה עולה על הרכבת בבאר שבע בשעה 7:37, ומגיע לתל אביב ב-‏8:00 ויכול להתחיל יום עבודה עשרים דקות לפני מי שיוצא היום מראשון לציון ברכב באותה שעה כמוך.
ואז במקום לקנות דירה ב-‏2.5 מיליון דולר בראשון או קרית אונו ולעבוד בגוש דן, תוכל לקנות דירה בבאר-שבע בחצי מחיר ולעבוד בגוש דן.
צפיפות הדיור - שהיא הבעייה העיקרית כרגע - תשתנה בצורה מזו'רית אחרי השקעה כזאת.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682281
שקל, לא דולר.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682286
כיום ניתן להגיע לתחנת השלום בתל אביב בחצי שעה ברכבת גם מראשון וגם מרחובות (בשני קווים שונים). קשה להאמין שהממשלה תשקיע בקו רכבת של 280 קמ"ש מבאר שבע (אלא אם כן זו תחנה בקו הרכבת לאילת‏1) אז נתפשר על 50 דקות במקום השעה ועשרים ומשהו כיום.

________
1 וזה הבטחתי שלא יקרה כל עוד בונדי בחיים. הפתילון מתגובה 608769
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682288
ברור שקשה להאמין, אבל הכוונה היא לרכבת כלל-ארצית שעוברת גם בבאר שבע, לא קו יחיד.
מה שאומר שהפריפריה הרחוקה, עד 100 ק"מ, תגיע לגוש דן מהר יותר משולי גוש דן דהיום, גם בזמנים שאתה ציינת.
לדעתי חמישים דקות, פלוס עוד מעבר בתוך הגוש, זה כבר יותר מדי. חצי שעה תעשה הבדל עצום. וזה לא בשמיים כמו שאמרתי, יש כאלה בכמה וכמה מדינות מפותחות.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682290
הלוואי במהרה בימינו אמן. דעתי בעניין פרויקטים לאומיים ידועה לא מהיום תגובה 597033. ואקשר שוב לביבי וליברמן מ 2004 "שר האוצר בנימין נתניהו, ושר התחבורה, אביגדור ליברמן, הודיעו היום (ה') על תחילת השלב התכנוני של הרכבת לאילת. להערכת האוצר, היקף הפרוייקט כולו צפוי להגיע לסכום של 858 מיליון דולר. ההערכה באוצר היא כי שלב התכנון של הרכבת לאילת יארך כשנה, כאשר שלב הביצוע יארך בין שלוש לארבע שנים."
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682291
לגבי סיכויי הקיום וההצלחה של פרוייקט שכזה כאן אנחנו לא חלוקים, לצערי.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682383
באותו עניין, אתמול נסענו למצפה רמון (פרסאידים וכאלה). זו הפעם הראשונה שנסענו דרומה ב3 שנים האחרונות, ונדהמנו לראות שהאריכו את כביש 6 עד לקיה (ולפני שהסוציאליסטים מתחילים לצווח על "כביש לעשירים" - הוא בחינם החל ממחלף שורק).
בקיצור, לקח לנו 30 דקות להגיע עד לצומת שרה (מתוזמן). תגידו מה שאתם רוצים על ביבי, הארץ מתפתחת בתקופתו.
אז אפשר בקלות להגיע מב"ש לגוש דן ב30 דקות. אמנם ברכב פרטי ולא ברכבת , אבל בשביל מי שיכול לקבל רכב ליסינג באר שבע היא בהחלט אופציה רלבנטית.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682387
מגוש דן לכביש שש לוקח 20 דקות לפחות להגיע (בבוקר הרבה יותר), אז זה עדיין לא עוזר.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682498
בין "באר שבע צפון" ל"תל אביב סבידור" יש 108 קילומטרים דרך כביש 6 וכמה רמזורים, אז פיזיקלית חצי שעה היא בלתי אפשרית, ובשעות הרלוונטיות יש גם כמה מכוניות על הכביש...
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682673
ושבת (וביום טוב), איך יגיעו לים ותחבורה ציבורית בת"א אין (בהנחה שהרכבת פועלת 24/7)? איכות חיים זה לא רק עבודה אלא מה שבא בין לבין.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682674
א. אני מסכים.
ב. בתור מי שגדל בבאר שבע, הצורך בים של תל אביב נראה לי משני יחסית לצורך בתעסוקה. מי שרוצה ים בשבת נכנס לאוטו ומגיע בארבעים דקות לחוף באשקלון. יתירה מזאת, אנשים רבים לא מחשיבים חוף ים צמוד כזכות בסיסית או צורך בסיסי.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682676
אז במקום באר שבע, תבוא לגור בחיפה או בקריות.
הרכבת המהירה עדיין תביא אותך ב-‏20 דקות למרכז, ואם תרצה ים - תוכל להגיע במהירות ובקלות לחוף

גילוי נאות - אני העתקתי את מגורי לחיפה לפני כשנה.
כל יום אני נוסע לרמת גן לעבוד, וחזרה הביתה - פחות משעה נסיעה ברכבת (פלוס כ-‏15 דקות להגיע לרכבת).
הקטע העצוב הוא שחלק מאלה שעובדים איתי, גרים בגוש דן (ראשון, פתח תקווה וכו') - ולוקח להם כשעה להגיע לעבודה (כלומר אנחנו יוצאים כמעט ביחד מהבית)
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682713
הקטע העצוב הוא שחלק מאלה שעובדים אתך, יש מצב שאתם יוצאים כמעט באותה השעה מהבית גם אם הם גרים ברמת גן‏1.

1 פעם כמעט שכרנו דירה ברחוב שלהגיע ממנו לכביש הראשי, מרחק של 2 קילומטר לערך, לוקח חצי שעה בבוקר.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682715
אל דאגה, כרגע אני גר בתל אביב, עשר דקות מהים ו20-25 דקות נסיעה לעבודה.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682294
כבר ענו לך קצת, אבל בכל זאת.

1. את אותם תשתיות שהמדינה יכולה לפתח (עם או בלי בעיות) בגוש דן, היא יכולה לפתח גם באר שבע, כדי לצמצם בקצת את הפער. מדובר על בתי חולים, בתי ספר, השכלה גבוהה, תחבורה (ןבפרט תחבורה ציבורית), שטחי מסחר, שירותים ממשלתיים וכו'. הדברים האלו ייצרו תעסוקה באופן ישיר, וגם יביאו עוד תושבים באופן עקיף. ואגב, תנאי מוקדם לעבודה הוא שיהיה אפשר להגיע לעבודה. אם אני זוכר נכון, באיזור הדרום זה לא טריוויאלי.

2. לגבי יכולת ההשפעה על גידול האוכלוסיה, לא השתכנעתי. אפשר להתחיל באמת מדברים בסיסיים, כמו מקצועות ליבה בבתי הספר או סתם לעודד\לאפשר לאנשים לצאת לעבוד. חינוך מיני\תכנון משפחה צריך להיות חובה בבתי הספר. חוץ מזה אפשר לשכנע אנשים לעבור לבאר שבע, כי למי יש כח לסקס בחום הזה...
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682324
איזו מין השקעה אפשר להשקיע בבאר שבע כדי למשוך לשם אנשים (שאלה תמימה, אני לא פוסל את האפשרות)?
למשל, הקלות במס ועידוד ממשלתי ליזמים, תעשיינים ועסקים לעבור לשם או לפתוח שם עסקים, משרדים וכו'.
אמורים? זה לא שבט עתיק? 682385
דוגמאות קטנות מהשנים האחרונות:
הקמת קריית הסייבר בבאר שבע
הקמת (ופיתוח) מפעלי אינטל בקריית גת
הקמת מפעל התרופות "פריגו" בירוחם
הקמת "קריית הבה"דים" בצומת הנגב
העברת בח"א 27 לנבטים
וכו'

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים