בתשובה לשוקי שמאל, 18/04/19 21:42
נחיתת ריסוק בלתי מבוקרת 705885
נחיתה רכה לא היתה אמורה להיות בונוס. תנאי התחרות המקורית היו נחיתה ותנועה על הירח, ולכן התכנון המקורי היה חייב לכלול נחיתה רכה לא פחות מכל שלב אחר בדרך. אולי עם פקיעת הדד ליין של התחרות השתנה סדר העדיפויות, אבל אני לא חושב שאפשר להניח כך, רק לחשוד בכך. חשד שאני לא שותף לו.
נחיתת ריסוק בלתי מבוקרת 705962
אני עוקב אחרי ידיעות המתפרסמות בעקבות הדו"ח הראשוני על הנחיתה. אוירת הערפל סביב מה שקרה בנחיתה די מוזרה. אני מניח שהיא נובעת בחלקה מתוך רצון לא לחשוף למתחרים מה שלא צריך, אבל יתכן בהחלט שיש עדיין הרבה לא ידוע על מה שקרה שם.
השינוי האחרון בינתיים אומר, באופן קצת לא מפורש, שמה שנמסר קודם על המנוע הראשי שנדלק כמה שניות לפני ההתרסקות אינו נכון ולמעשה לא הצליחו להדליק את המנוע למרות 6 ניסיונות. כל המידע על מה שקרה מתחת לגובה 10 ק"מ (ניתוק הקשר), הוא כרגע די סתום.
לא ברור אם בעתיד נקבל תשובות על השאלות הבאות
1. מה קרה למערכות ה-IMU? האם IMU2 אכן לא נדלקה?
2. האם תקלות התקשורת הן בלתי תלויות?
3. האם המנוע הראשי (המנועים הרקטיים?) כבה בגלל תהליך הריסוט מהקרקע או בגלל אלגוריתם אוטונומי שהגיב לתקלה במדיד התאוצות? מה היו התוצאות של התקלה במדיד התאוצות?
אין להכחיש שצדקת ממני בהערכת סיכוני הנחיתה. הראיות החותכות לכך הן שחצי מכמות הדלק נועדה לנחיתה והעובדה שאף אחת מ-‏6 הגשושיות הקודמות אפילו לא נסתה לבצע נחיתה רכה.
הסטטיסטיקה שהבאת היא לעניות דעתי פחות רלאבנטית,מפני שחלק ממנה עוסק בחלליות עם מנועים רקטיים מאד חזקים שזה קטגוריה שונה לחלוטין וחלק אחר בהתרסקויות מכוונות. גם בקטגוריה זו אני חושב שהשיגור יותר מסוכן מהנחיתה.
אנו עוסקים ברמה לא באמת מפורטת בתהליך הנחיתה וברמה זו הנחיתה היא תהליך לא מסובך במיוחד. אני נעזר בסרטון סימולציה היפה באמת שנבחא דב
סימולציה של spaceIL
בסרטון רואים שהגשושית כוונה להכנס למסלול בליסטי כאשר נטיית המסלול ההתחלתית ביחס לאופק היתה 15°. לאורך כל המסלול הגשושית כיוונה את עצמה כך שצירה המרכזי יהיה מקביל לווקטור המהירות. בצורה כזו כל המנועים פעלו הן נגד המהירות האופקית והן התאוצה האנכית. בסוף המסלול הנחתת היתה צריכה להיות אנכית כאשר מנועיה פועלים נגד הגרביטציה בלבד עד להתאפסות מהירות החללית. את עשרות המטרים האחרונים היתה הנחתת אמורה לעשות בנפילה חופשית כאשר כל המנועים כבויים. ברור שלא ניתן לבצע תהליך זה כאשר חיישני מערכת הניווט אינם פועלים (בין התפוקות, התאוצות ביחס לצירים השונים וזויוץ המנח). אם אכן המנוע הראשי (כל המנועים?) כבו, הגשושית פשוט נורתה כקליע בליסטי וטסה עד שהתנגדה בקרקע בנקודה בלתי ידועה.
מה שמסובך בתהליך הנחיתה טמון כנראה בפרטים. למשל כיצד מתבצעת השמירה על אנכיות הכלי ביחס לוקטור המהירות (ע"י שליטה בעצמת מנועי הכיוון? ע"י הטייתם? באמצעות מערכת אחרת?).
בתקופה הקרובה יבצעו כמה גשושיות נסיונות נחיתה על הירח ונקבל תשובה ברורה ביחס לסיכון הכרוך בתהליך זה.
נחיתת ריסוק בלתי מבוקרת 705963
הפעם רק תיקון קל. לפי מה שמספרים לנו, גם בסרטון הזה, הנפילה החופשית היא מגובה 5 מטר, שבתנאים של הירח מביאה לפגיעה בקרקע הירח במהירות של כ 14 קמ"ש, וזה נשמע סביר. אם הנפילה תהיה מעשרות מטרים, נניח 50 מטר, הפגיעה תהיה כבר כמעט במהירות של כמעט 50 קמ"ש. נסה פעם להתנגש עם המכונית שלך בקיר במהירות 50 קמ"ש. הרבה פחות נעים. . .
נחיתת ריסוק בלתי מבוקרת 705969
נכון, לא שמתי לב שזה מופיע בסרטון.
זה גם מעלה קושי נוסף בנחיתה. צריך לתכנן כך שהגובה בו המהירות מתאפסת יהיה קרוב ככל האפשר ל-‏5 מ', מפני שאתה לא רוצה לגמור את כל הדלק במהירות 0.
נחיתת ריסוק בלתי מבוקרת 705970
כמו שהיה נוהג לומר שמעון פרס:כן. . . ולא.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים