בתשובה לאריק, 05/10/19 13:13
נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו 709971
במה נתניהו התערב לטובת מילצ'ן?
נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו 709978
התשובה שלי תעזור לך לענות לדברים שאמרתי?
נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו 709979
חוליה הכרחית בטיעון שלך היא התערבות של עובד הציבור לטובת נותני המתנות, ואתה מציג זאת כעובדה שאין עליה עוררין למרות שבתגובות קודמות שלי חזרתי וטענתי שהמשטרה בכל שנות החקירה שלה לא מצאה שום ממצא כזה, ולו מצאה היה מדובר בתיק שוחד פשוט. אז אולי אני טועה, ולכן אני רוצה לדעת על מה אתה מדבר. אני גם לא מאמין שאתה לא מבין זאת בעצמך, וקשה לי מאד כמו הרבה פעמים להבין את ההתנהלות שלך.
נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו 709993
נתניהו ביקש להאריך את חלותו של תיקון 168 לפקודת מס ההכנסה, המכונה "חוק מילצ'ן", מ 10 שנים ל 20 שנה. התיקון הזה מעניק הטבות מיסוי אדירות למיליארדרים שהופכים לתושבים חוזרים, מילצ'ן המפורסם שבהם.
נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו 709998
אכן זה היה ה''לא כלום'' השני בנוסף לפנייה בנושא הויזה של קרי, שהמשטרה ''הצליחה'' למצוא במאמציה ואף בחוצפתה כינתה את המציאה שלה ''חוק מילצ'ן'', למרות שנגע לרבים אחרים. נתניהו לא מוסמך להאריך חוקים כאלה. הוא ביקש משר האוצר לבדוק אפשרות כזאת ובאוצר סרבו, ובסופו של דבר החוק הזה לא הוארך. הוא לא הפעיל שום לחץ מעבר לכך. אני לא רואה בכך שום ''קידום ענייניו של מילצ'ן''. זה בולשיט ונראה שאפילו בפרקליטות כך התייחסו לכך.
נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו 710003
1. חוק מילצ'ן לא מכונה כך מהיום. מקובל לכנות חוקים שמיטיבים עם בעלי הון על שם המוטב המפורסם. למשל חוק אייזנברג. חבר אחר של מילצ'ן- אהוד אולמרט- סידר לו את החוק ב 2008 דרך ועדת הקליטה של הכנסת. ב 2009 הפך מילצ'ן לתושב חוזר המפורסם ביותר בעקבות החוק‏1, ואין פלא או חוצפה בכינוי של החוק על שמו.
2. החוק הפך את ישראל למקלט המס המוצלח בעולם עבור יהודים עשירים, ומאפשר כניסת כספי פשע ‏1,‏2.
3. משנת 2013 נעשו נסיונות לצמצם את ההטבות שבחוק, בעיקר את הפטור מדיווח, שהוא הפרצה הגדולה ביותר בחוק, ואינה עומדת בכללים הבינלאומיים, אך ללא הצלחה. הדרגים המקצועיים כולם תמכו ואף יזמו את ביטול החוק בעקבות ביקורת חריפה של מוסדות בינלאומיים עליו‏2,‏3,‏4 אבל משרד הקליטה בראשות השר אלקין ואחריו השרה לנדוור התנגד נחרצות‏3.
4. לפי עדותו של מילצ'ן הוא פנה לנתניהו בבקשה להאריך את תוקפו של החוק. לפי עדותו של לפיד נתניהו פנה אליו פעמיים כשהראשון כיהן כשר אוצר בשנים 2013-14 בבקשה להעביר את הארכת תוקף החוק. "נתניהו אמר לי שצריך להעביר את החוק הזה", העיד לפיד בחקירה‏4.

בתגובה 709979 ביקשת התערבות של עובד הציבור לטובת נותני המתנות. אני חושב שאם מילצ'ן פנה לנתניהו ונתניהו פנה ללפיד שר האוצר זו התערבות לטובת נותן המתנות. להזכירך- אנחנו לא מדברים על שוחד, אנחנו מדברים על אתיקה.

במהלך הכנת התגובה נחשפתי לתמלולי ההדלפות מהחקירות ואני שותף לשאט הנפש שלך מהזניית ההליכים.

_____________

1 מקלט המס של ארנון מילצ'ן- כתבה בגלובס של ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי בינלאומי, משנת 2009.

2 מתוך ועדת הכנסת לביקורת המדינה 26.2.2018
עו"ד צחי סעד, מנהל החטיבה כלכלית במשרד מבקר המדינה:
"פקודת המס העניקה פטורים מסוימים אותם מגדיל ומרחיב התיקון. תיקון 168 מעניק פטור על תשלום מיסים לעולים חדשים ותושבים חוזרים לתקופה של עשר שנים על הכנסות ונכסים הנמצאים מחוץ למדינת ישראל. נוסף על כך מעניק פטור מדיווח והצהרת הון - וזהו ליבו של הדוח. התיקון מכניס מתחת לרדאר של רשות המיסים וגורמי האכיפה אוכלוסייה וכספים בלי ידיעת ההיקף ובלי אפשרות של בקרה.
במשך השנים קיבלנו דגלון אדון מהרשויות ברמה הבינלאומית. הצבענו על כך שהפטור מדיווח לא עומד באמות המידה של השקיפות ומאפשר כניסת כספי פשע. בבדיקה שביצענו גילינו כי לגבי 5 עולים התקבלו בקשות לקבלת מידע מחו"ל, לגבי 2 מהמשטרה בישראל בסוגיות של סחר בנשים והלבנת הון. יש פה יותר מנורות אזהרה אדומות לפעילות בלתי חוקית. כבר בעת החקיקה לא היו נתונים אמפיריים שהיה ניתן לבסס באמצעותם את העמידה בציפיות בעידוד העלייה. בפרסום בשנת 2014, תשובת משרד הקליטה הייתה שהוא סבור שיש לשתף פעולה ולקבוע חובת דיווח על פי תקרה שתקבע, כדי לגלות מקרים ניצול לרעה של החוק. בהתאם לכך יזם המבקר שולחן עגול עם רשות המסים ומשרד העלייה אך לא הייתה התקדמות לאור התנגדות משרד הקליטה למרות התשובה לדוח."

מנהל רשות המיסים, משה אשר: "הפטור מדיווח פסול מעיקרו, ואין כל סיבה לתת אותו. אנחנו הולכים כעיוורים כבר עשר שנים: אנחנו לא יודעים כמה הפטור עולה, כמה אנשים קיבלו אותו, כמה עלו בעקבותיו, כמה הם השקיעו, מה קיבלנו ומה איבדנו. זה עשר שנים שישראל הפכה למקלט מס מהטובים – או מהגרועים – שיש בעולם, ולא מצאנו עוד אף מדינה בעולם שיש בה חוק דומה. מדובר אפוא גם על נזק תדמיתי גדול. עוד משהו שכדאי להבין הוא שהחוק מעודד השקעה בחו"ל – ולא בארץ – מכיוון שעל השקעות בארץ העולים והחוזרים משלמים מס מלא מהיום הראשון. ניסינו לבטל את החוק שנה אחר שנה. ב-‏2013-2014 זה עבר קריאה ראשונה, אבל אז פוצל מחוק ההסדרים ולא קודם, בשל "שיקולים כלליים" של העברת התקציב. גם בתקציב 2019 הניסיון לבטל את סעיף 14(ד), המעניק לשר האוצר את האפשרות להאריך את הפטור בעשר שנים נוספות, פוצל מחוק ההסדרים, בטענה שהוא יקודם במסלול רגיל כשהצעת חוק נפרדת. לדעתנו הגיע הזמן לתקן את החוק הזה – ויפה שעה אחת קודם.

פרופ' יוסף אדרעי, מומחה לדיני מס: "אני חייב לומר שמלכתחילה, בדיונים על החוק ב-‏2008, נדהמתי מעמדת רשות המיסים. ראש הרשות יהודה נסרדישי וסגנו גידי בר זכאי אפילו "ירדו עלי" ואמרו לי שאני עוכר ישראל המתנגד לעלייה. כבר אז אמרתי שהחוק לא טוב, הוא לא יעודד עליה, ולא יביא לפה אף תושב חוזר. בפועל מה שקרה הוא שהחוק הזה עודד ירידה: מה שקרה הוא שאנשים עשו תכנון מס עוד יותר אגרסיבי: המדינה באה ואמרה להם "אל תמהרו, תישארו בחו"ל 10 שנים, ורק אז תחזרו." אני לא מכיר שום חקיקה כזו או דומה לו בחו"ל. לא הייתה שום עבודת מחקר או עבודת מטה מקצועית בחקיקת החוק הזה, שום נתונים אמפיריים, והכל התבסס על הערכה אישית של מנכ"ל משרד הקליטה. זו המצאה ישראלית ייחודית במינה."

יואל נוה, הכלכלן הראשי במשרד האוצר: "אני מסכים לחלוטין עם העמדה המקצועית של רשות המיסים. אני רוצה להעיר שכבר ב-‏2014 קיבלנו הערות חמורות מהפורום הגלובלי של ה-OECD על כך שמשטר המס הישראלי איננו עולה לחלוטין בקנה אחד partially compliant)) עם מדיניות הארגון. היו כבר שני בנקים בינלאומיים שהודיעו לנו בעקבות זאת שיפסיקו לעבוד איתנו. הצלחנו לדחות את ההחלטה בטענה שבאותו זמן בדיוק נפלה הממשלה והוכרזו בחירות. עם כינון הממשלה יזמנו את כל תיקוני החקיקה הרלוונטים, כולל התיקון הזה – אבל זה לא הצליח להגיע לחקיקה. לא פעם הממשלה מחליטה בניגוד לעמדתנו כדרג מקצועי. אני מסכים לחלוטין עם מה שנאמר כאן ע"י פרופ' אדרעי, אבל בשל החלטות ברמה הפוליטית, בין אם בממשלה או בכנסת, זה לא עובר."

3 מאחורי הקלעים של חוק מילצ'ן: מי עוד דחף לקידום החקיקה? גלובס 14.2.2018
4 מנהל רשות המסים, משה אשר, מסר עדות על חוק מילצ'ן גלובס 14.2.2018
נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו 710091
בחרת להגיב רק למשפט אחד מתוך תגובה 709927
אני מקווה שהצלחתי להראות בתגובה 710003 שהמשפט הזה נכון. לא ברף ההרשעה הפלילית אלא ברף האתיקה, עליו אני מדבר כל הזמן.
השארת תגובה זו ללא מענה. האם זו שתיקה כהסכמה?
נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו 710107
בחרתי להגיב על משפט זה משום שהוא לב התגובה. על איזה עניין נוסף שמועלה שם שאינו קשור במשפט הזה אתה רוצה שאגיב?
שתיקתי לא הייתה הסכמה. בתגובה 709998 הסברתי מדוע עניין הפניה לשר האוצר לבדוק אפשרות של שינוי החוק הוא זוטי דברים, ותגובתך הארוכה לא שנתה את דעתי זו. לא מצאתי מקום לחזור על דעתי שוב, וכמובן זכותך להיות בעל דעה הפוכה. אבל אם כל פעם אתה תגיד כן ואני אגיד לא וחזר חלילה לא יהיה לכך סוף. לא הגבתי כי חשבתי שהגיע הסוף.
נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו 710119
אגב, לפי גרסה ששמעתי בהאזנה לתכנית של שפטל ששודרה אתמול‏1, זה גם לא נכון שנתניהו פנה ללפיד כדי שיבדוק את האפשרות לשינוי החוק, ועדותו של לפיד לפיה נתניהו פנה אליו בעניין זה היא עדות שקר כמו פרטים נוספים שמסר בעדות זו שהעובדה שהם שקר היא עובדה מוכחת. האמת היא שהוא עשה עוד פחות מכך: הוא הפנה את מילצ'ן ללפיד, וזה הכול. ומילצ'ן אכן פנה ישירות ללפיד, והמאמץ העיקרי שנעשה לשינוי החוק נעשה על ידי לפיד, מאמץ שכלל מספר פגישות בינו ובין מילצ'ן. בסופו של דבר בגלל התנגדות מתוך מנגנון האוצר, העניין לא צלח.

1 מי שרוצה לטרוח ולשמוע ישירות, יכול למצוא את ההקלטה באינטרנט בתחילת החלק השני של התכנית מאתמול.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים