בתשובה להעלמה עפרונית, 12/02/20 13:48
טוקבק קלאסי 713462
אני לא מבין את נקודת המוצא שלך. איך למשל אפשר לצפות מעסק‏1 לקבל בברכה נוכחות משטרתית בסביבתו, כאשר מתפקיד השוטרים לעצור את הלקוחות שלו? מובן שבמצב כזה העסק‏1 יעשה כמיטב יכולתו להבטיח ללקוחות פוטנציאלים‏1 שאין סיכוי לנוכחות משטרתית בסביבה. לכן מן הסתם הסף לרמת המצוקה שתוביל מישהי מהעסק‏1 להזמין משטרה בכזה מצב הוא גבוה מאד. אז לא רק שההפללה מצמצמת את הקליינטורה‏1 ומחלישה את הפוזיציה של נותני-השירות‏1, ולא רק שהצמצום הנ"ל הותיר רק את הלקוחות המסוכנים יותר (הרי נותרו רק כאלה שמוכנים להסתכן במעצר) - אלא שאותם לקוחות מסוכנים יותר גם משוכנעים שאף אחד לא יעז להזמין משטרה.

אני לא חולק על דעתך שחוסר אמון, חוסר כוח ושחיתות מקומית יוצרים בעיות קשות עבור נשים בתעשיית המין (אין לי שום ידע קונקרטי בעניין, אבל זו הנחה סבירה). כל זה לא עומד בסתירה לכך שהפללת הלקוחות יוצרת להן בעיות נוספות.

את מוכנה אולי להסביר את התמיכה שלך בהפללה? איך את מצפה שהיא תועיל? הרי התרחיש הכי אופטימי (לא?) שהוא שהפללה מהווה הרתעה אפקטיבית, וכל הלקוחות מפסיקים להגיע. מה את מצפה שהעובדות בזנות תלכנה לעשות עם עצמן? למה הן לא עשו את זה קודם?

(ואני רק מזכיר שוב שבלי קשר לנושא אליו גלשנו בטבעיות, הידיעה למעלה עוסקת בכלל במועדני-חשפנות ולאפ-דנס)

1 מצטער על האבסטרקציה.
טוקבק קלאסי 713468
כיוון שכבר היום כל (או כמעט כל) הפעולות סובבות-הזנוּת הן עבירות פליליות, כבר היום "העסק" לא מקבל בברכה נוכחות משטרתית בסביבתו. אני לא רואה איזה שינוי בפועל תגרום הפללה בהקשר הזה. אני חושבת שעיקר המחלוקת ביננו נובעת מהעובדה שאתה רואה באשה שנותנת שירותי זנות כמי שיש לה שליטה על "העסק" ו"הפרנסה". זה יהיה נכון להניח שאתה מתאר סיטואציה שבה אשה מנהלת "עסק" ומתקשרת למשטרה כשלקוח מתחיל להיות אלים או מסרב לשלם?
ממה שאני יודעת ומכירה (גם על בסיס שיחות אישיות עם שורדות זנות וגם על בסיס קריאת חומר אקדמי ופסיקה רלוונטים), בפועל מי שמנהל את העניינים הם אנשים אחרים, שממילא נחשבים כבר היום כעבריינים. להם בטח אין שמץ של רצון שהמשטרה תסתובב בסביבה.

אני מצפה שהפללה תגדיר אונס בתשלום כפעולה אסורה ובכך תצמצם את היקף העבירות. להגדרה שמעשה כלשהו הוא פלילי יש משמעות, ובין השאר אני מקווה שהתוצאה תהיה שגברים שרואים בעצמם אנשים שומרי חוק ונורמטיבים יפסיקו לאנוס בתשלום ולחשוב שזו פעולה לגיטימית. זה מה שאני מקווה, בהחלט.

נשים בתעשיית המין עושות את זה בכפייה, ואם לא בכפייה אז מחוסר ברירה. אני מצפה שאותן נשים (וגברים) יקבלו מענה מהרשויות כמו כל אדם אחר שמצוי במצוקה. אם אשה (או גבר) נמצאת במצוקה, הפתרון הוא לא לשלוח אותה למצב של מצוקה אחרת, שגורמת בעצמה לשלל נזקים חדשים ובלתי הפיכים.
טוקבק קלאסי 713469
אני מסכים איתך שהחוק רק מחמיר את הסיטואציה, ושגם לפניו היא הייתה לא טובה.

כתבת "נשים בתעשיית המין עושות את זה בכפייה, ואם לא בכפייה אז מחוסר ברירה.". לדעתי יש הבדל של שמיים וארץ בין "בכפייה" לבין "חוסר ברירה", וטרמינולוגיה כמו "אונס בתשלום" הולמת את המקרה הראשון, ולא שייכת למקרה השני. בניגוד אליך אני חושב שתשלום לעובדת מין העוסקת בכך לא כי מכריחים אותה (וגם לא כי זו משאת חייה, אלא פשוט כי זו דרכה להתפרס) - אמורה להיות פעולה לגטימית‏1.

אני מתאר לעצמי ששנינו נסכים שבעולם אידיאלי אף אחת לא הייתה נקלעת לנסיבות חיים בהן זו האלטרנטיבה התעסקותית הטובה ביותר שלה‏2, אבל עולם כזה הוא לא אופציה. במציאות הנוכחית אפשר (וצריך) לתת מקסימום תמיכה כלכלית וסוציאלית לכל מי שנזקק לה, בתקווה למזער את מספר הנדחקים למציאות חיים מאמללת, ואפשר (וצריך) להכיר שהעיסוק הזה הוא בדרך כלל בגדר המוצא האחרון. המסקנה שלי היא שכאשר לא מדובר בעובדות בכפייה אז יש אלטרנטיבה די ברורה: או שבפני העוסקות בזנות עומדות חלופות והן פנו לזנות כי זו הייתה האפשרות המשתלמת ביותר עבורן, או שבאמת מדובר היה במוצא האחרון - והחקיקה רק מחמירה משמעתותית את מצבן‏3. מה האפשרות השלישית?

לכן הציפיות שלך עדיין לא ברורות לי - אלא אם כן הנחת העבודה שלך היא שכל עובדות המין עושות זאת ממש בכפייה ישירה. זו הנחת העבודה שלך? אם כן, על מה היא מבוססת? אם זה אכן המצב, ועבדות היא תופעה כ"כ נפוצה בישראל - אז יש כנראה צורך בצעדים אגרסיביים בהרבה מהחוקים הקיימים.

(אגב, אני סקרן לשמוע מה דעתך על בהקשר של הידיעה לעיל ומועדוני החשפנות)

1 אבהיר שאני לא מדבר מפוזיציה אישית, לא צורך שירותי מין, וסולד אישית מהרעיון (את כנראה צריכה להיות מרוצה: עצם העובדה שאני בכלל חש צורך לציין זאת, מעידה על כך שהצד שלך מנצח בוויכוח הציבורי סביב שאלת הלגטימיות).
2 או שאולי בעולם אידיאלי, עבודה בזנות לא כ"כ שונה מעבודה כפיזיותרפיסטית או פרוקטולוגית?
3 לעומת מצב (וזו לא הצעה רצינית) בו בתי-בושת צריכים לפעול ברישיון שמתנה הצבה של שוטר בדלפק הקבלה שלהם, ראיון של כל המועסקות עם עובדת סוציאלית פעם בחצי שנה, ובדיקות רפואיות אחת לחודש.
טוקבק קלאסי 713500
כשאני אומרת "חוסר ברירה" אני לא מתכוונת ל"מצאתי את עצמי פקיד קבלה מחוסר ברירה כי לא מצאתי עבודה אחרת ואחרי חצי שנה נגמרו דמי האבטלה". אני מתכוונת לחוסר ברירה אמיתית. אני לא חושבת שאנחנו כחברה/מדינה צריכים לאפשר לאדם במצוקה לפנות לאפשרות שתגרום למצוקה עמוקה אחרת.

הנחת העבודה שלי שמי שמתדרדרות לזנות עושות את זה על רקע מצוקה קודמת (בדרך כלל - פגיעה מינית חמורה בילדות), ומפתחות תוך כדי מצוקות חדשות - התמכרות לסמים, אובדן ערך עצמי (במישור עמוק ותהומי, לא "איבוד בטחון עצמי"), ושלצד זה רואים שיעור גבוה של התאבדויות ומוות בגיל צעיר, כמו גם חוסר יכולת לצאת ממעגל הזנות ולחזור לחיים בריאים. זנות היא לא עיסוק שאפשר להכנס אליו כשנוח ולצאת ממנו כשלא מתאים. זה פשוט לא הדרך שבה החיים עובדים ואני בספק גדול אם מישהו "נכנס לתחום" מטעמים רציונלים והצליח לצאת ממנו בלי טראומה וצלקות. אני מוכנה לקבל את העובדה שבעולם קורים דברים מפתיעים ומשונים ולכן מוכנה, כעניין עקרוני, להניח שאולי קיימות כמה נפשות כאלה שמתהלכות ביננו. אבל גם אם יש אי-אילו מקרים כאלה (עניין ש,כאמור, קשה לי להניח) הם בטח לא צריכים להיות הדפוס שלאורו נקבעת מדיניות והכרעות מוסריות.

לעניין מועדוני החשפנות, מדובר מבחינתי בספקטרום. תעשיית המין היא דבר שלילי מבחינתי פשוט כי יש דברים שלא אמורים למסחר אותם. האם חשפנית על עמוד נמצאת במצב טוב יותר ממי שנמצאת סגורה בחדר ונאלצת שיחדרו אליה 4-5-6-7 גברים בלילה? כן. אבל גם גרימת מוות ברשלנות פחות גרועה מרצח ועדיין את שניהם אנחנו לא רוצים לקבל. מעבר לזה, מועדוני החשפנות ותעשיית המין הכאילו רכה בעייתיים בשני מישורים נוספים. האחד, העובדה שבפועל מנהלי המועדונים דוחפים (כך על פי מיטב ידיעתי) את ה"עובדות" לפעולות של זנות ממש. השני, שמסחור נשים אחרות משפיע על הדרך שבה גברים נוהגים בנשים באופן כללי.
טוקבק קלאסי 713491
"מה את מצפה שהעובדות בזנות תלכנה לעשות עם עצמן?"

כנראה יעשו מה שעושים אנשים במצוקה שאין להם אופציה של זנות: שילוב כלשהו של עבודות קשות ולא מכניסות, וסעד (מדינה, בט"ל, עמותות). לא חיים הכי טובים, אבל עבור רובן המכריע - כך אני מתרשם לפי כתבות בתקשורת - יותר טובים מזנות.

"למה הן לא עשו את זה קודם?" אני מניח שבישראל, על מעטות מופעל כוח פיזי שמונע מהן. ולכן, התשובה הלא נעימה שלי היא "כי רובן לא יודעות מה טוב להן, או שכוח הרצון שלהן חלש מדי להביא את עצמן לעשות מה שטוב להן". כלומר, אני שולל מהן אוטונומיה. זה ממש לא נעים. אני נוטה לתמיכה בהפללת הזנאים, לא מאה אחוז משוכנע, ונדמה לי שכל מי שתומך בהפללה בהכרח שולל מהן אוטונומיה (עפרונית, אשמח אם תראי לי שאני טועה)‏1. אולי לעשות חסד עם העמדה הזו יהיה לטעון שכיום לרובן בפועל האוטונומיה מוגבלת (גם אם בהווה הסיבות לכן יותר פנימיות מחיצוניות), ואנחנו רוצים להקטין אותה עוד יותר כדי שבסוף תהיה להן יותר אוטונומיה.

1 אפשר לומר שהגדלת רשת התמיכה הכלכלית-חברתית מאפשרת גם הפללה וגם אוטונומיה, אבל זו קצת התחמקות. השמיכה התקציבית תמיד קצרה מדי. מי שחושב כך, צריך לפחות להתנגד להפללה כל עוד לא הובטחה הרשת הכלכלית-חברתית.
טוקבק קלאסי 713497
באשר לשלילת אוטונומיה בה אתה תומך, אולי כאן פשוט נצטרך to strongly disagree. אני לא ליברטריאן קיצוני‏1, ואני מסכים שלעיתים קרובות מאד אנשים אכן "לא יודעים מה טוב לעצמם". אבל אני בכל זאת ליברטריאן במידה מסויימת - וזאת משני טעמים:

הסיבה הראשונה, הטבעית, והמשעממת היא אידאולוגית. אתה מן הסתם יודע מה אני צפוי לכתוב: זכותו של אדם לנהל את חייו כרצונו היא זכות בסיסית, ודרושה הצדקה מאד-מאד חזקה כדי לשלול את החופש הזה. מה ההצדקה במקרה של זנות?

עד כמה אתה בטוח שהמניעים שלך לא tainted מכך שזנות קשורה למין, וסביב מין נוטים להווצר טאבו? העליתי קודם היפותזה לפיה ב-"עולם אידיאלי" אין שום בעיה עם זנות‏2. אתה מסכים איתי שזו אפשרות סבירה, או שלדעתך עבודה בזנות היא בעייתית מסיבות אינהרנטיות שלא תלויות בנסיבות חברתיות? כניסוי מחשבה, חשוב למשל על הסטריאוטיפ של "זונת צמרת", כמו דמותה של ג'וליה רוברט ב-"אשה יפה" (נראה לי, אני לא באמת זוכר את הסרט). אני לא יודע אם קיימות כאלה, ולא טוען שכן: זה ניסוי-מחשבה שמטרתו לבודד האלמנטים הבעייתים בעבודה בזנות. גם הן לא יודעות מה טוב עבורן? בהקשר דומה, מה עמדתך בנוגע ל-"איסור הלפ-דנס"?

הסיבה השניה היא פרקטית: אמנם שכיח ש-"אנשים לא יודעים מה טוב לעצמם", אבל לפחות באותה מידה הם גם "לא יודעים מה טוב עבור אחרים". זה לא תמיד נכון, אבל זה הכלל. איזו סיבה יש לך לחשוב שכאן מדובר באחד המיקרים יוצאי-הדופן? למה אתה מאמין שדווקא אתה יודע מה טוב עבורן?

למשל כתבת "כנראה יעשו מה שעושים אנשים במצוקה שאין להם אופציה של זנות": מה הם המעשים האלה? הרי לעיתים קרובות, אנשים כאלה פונים לפשע‏3 או (לעיתים נדירות יותר) מוותרים לגמרי‏4. אני מניח (ומקווה) שזו לא ההצעה שלך עבורן, נכון? אז מה כן? אבל זה בעצם לא משנה כי לשיטתך גם אם איכשהו נדע שיש להן חלופות סבירות ונבין היטב את המשמעויות שלהן - אתה מניח שהן לא יודעות לשקול אותן, והן לא מבינות את המשמעויות שלהן. אז למה אתה מניח שאפילו אם יש בנמצא אפשרויות טובות יותר הן יבחרו בהן, ולא יפנו לפשע או יוותרו?

1 לשיטתי :) אולי גם על זה לא נסכים.
2 אוקיי, סביר שממילא לא תתקיים בעולם אידיאלי תופעה של עבודה בזנות. אז נניח עולם "יותר אידיאלי", אבל לא מושלם.
3 כמו פשיעה אלימה, הונאה וכו' (אני מפרט, כי טכנית אפשר כמובן להפוך גם זנות לפשע).
4 אני כולל בקטגוריה הזו למשל מכורים לסמים שהפכו לדרי-רחוב.
טוקבק קלאסי 713499
"זכותו של אדם לנהל את חייו כרצונו היא זכות בסיסית, ודרושה הצדקה מאד-מאד חזקה כדי לשלול את החופש הזה. מה ההצדקה במקרה של זנות?"

התשובה היא שאכן זכותו של אדם לנהל את חייו כרצונו היא זכות בסיסית כל עוד הוא לא פוגע באדם אחר וזנות היא לא בחירה ולא אופציה מועדפת מבין כמה אופציות אפשריות אלא ניצול מיני ומנטלי של נשים שלא ניתנה להן הזדמנות אחרת.
טוקבק קלאסי 713653
צפי סער מתייחסת בין השאר לענין ההעסקה האלטרנטיבית, כמובן שממנה זה נשמע אחרת מאשר כשזה נאמר מפי ליברנט שדואג רק לחופש הניצול של העשירים והחזקים. מדבריה: "סגירתם של מועדוני חשפנות בתל אביב היא בשורה מצוינת, הכרה בכך שקניית גוף של אשה למטרה מינית היא פעולה שמבזה נשים ותופעה שראוי שתעבור מן העולם. בו בזמן, אי אפשר להתעלם מכך שכרגיל במקומותינו, נעשתה כאן חצי עבודה: המועדונים נסגרו בלי שלנשים שעבדו בהן הוצעו אלטרטיבות, נתיבים להסבה מקצועית, אופציות פרנסה חלופיות וכדומה. כמה מהן אכן מוחות על כך, ועם כל התמיכה בסגירת המועדונים שבהם הן עבדו, אי אפשר ואסור להתעלם מקולן. זה לא אומר שחשפנות צריכה להתקיים, זה אומר שמיגורה חייב להיות מלווה בצעדים מתאימים למען הנשים שנקלעו למציאות הזאת." היא מזכירה לנו: "אבל מה בנוגע לכך שחלק מהנשים שעוסקות בחשפנות, ואף בזנות, אומרות שהן עושות זאת מרצון? ובכן, כאן עומדים נתונים שצריך להיות בעל לב של אבן כדי להתעלם מהם: הגיל המוקדם של הכניסה לזנות (14), השיעור הגבוה של נשים בזנות שנפלו קורבן להתעללות מינית בילדותן (כ–90%), תוחלת החיים הקצרה להחריד של נשים בזנות (40 שנה) ועוד." ומסכמת: "ובכל זאת, יהיו מי שיקשו, מי אתן שתחליטו בשביל נשים אחרות מה טוב בשבילן? ומה בנוגע לנשים שאכן עושות זאת מרצונן? ובכן, אני מוכנה להאמין שבקרב הנשים בחשפנות ואולי אף בזנות יש מי שבוחרות בכך בחירה חופשית; אבל הן מתי מעט, ואם מעמידים זה כנגד זה את "חופש העיסוק" שלהן לעומת גורלן המר והקשה של הרוב הגדול של נשים בחשפנות ובזנות — ברור מה צריך להכריע.
יתרה מזאת, יש גם אנשים שהיו רוצים מאוד למכור כליה נניח, כדי לכסות חוב מאיים בשוק האפור או כדי לפרנס את משפחתם שנקלעה למצוקה. החברה מעמידה כאן קו אדום ואומרת: לא, זה לא מוסרי וזה אסור. העובדה שהחברה אינה מציבה קו אדום דומה בהקשר של מכירת מין היא תעודת עניות ועניין שדורש תיקון.
ואחרי שכל זה נאמר, אסור בשום פנים ואופן להשליך לגורלן את הנשים בזנות או בחשפנות. השינויים המבורכים בחוק ובאכיפה חייבים להיות מלווים בתוכניות מקיפות ומעשיות שיסייעו לנשים אלה למצוא דרכים חלופיות להתפרנס. וזאת לא כמס שפתיים: אי אפשר לצהול על סגירת מועדוני חשפנות אם הנשים מושלכות לרחוב. הממשלה אמנם אישרה לפני כשנה תוכנית לשיקום מזנות, אך על פי עתירה שהוגשה בסוף 2019, זו אינה מיושמת. דווקא אנחנו שתומכות במיגור התופעה צריכות להיות הראשונות לתבוע את יישומן המיידי והמקיף של תוכניות השיקום האלו."
טוקבק קלאסי 713701
את מי משרת טשטוש התחומים בין זנות לחשפנות?
טוקבק קלאסי 713705
למה טישטוש? במועדוני חשפנות יש ניצול נשים ומסחר בגופן. כמו שנכתב כאן:
"ביקור במועדוני חשפנות משווק לציבור כבילוי לכל דבר, תוך התעלמות מהנזק שנגרם לנשים הלכודות בתחום. הלאפ-דאנס מוצג כריקוד, אבל במהלכו החשפניות מוחפצות ומבוזות. פרופיל הנשים המגיעות לעבוד כחשפניות אינו שונה מאלה שנקלעות לזנות - צעירות שמרביתן עברו פגיעות מינית, שסובלות ממצוקה כלכלית ופעמים רבות מדיכאון ומהתמכרויות. קל ללכוד ולגייס צעירות כאלה באמצעות מודעות המבטיחות שכר עצום."
כפי שמצוין בקישור המצורף, תפיסה זו של מועדוני החשפנות של תעשיית זנות במסווה של "בידור מיני" נקבעה בפסיקה משפטית מ2017 וחוזקה בהנחיה של שי ניצן מ2018.
טוקבק קלאסי 713716
למה טשטוש? זה בדיוק מה שאני שואל.
טוקבק קלאסי 713501
אם תזכר בסרט תגלה שרוברטס משחקת זונת רחוב שבמקרה נופלת על איש עשיר. במהלך הסרט מקפידים (היא והוא) להסתיר את זהותה והיחיד שיודע מי היא באמת מנסה לאנוס אותה כי מרגע שכסף נכנס לתמונה ''מה ההבדל בין שלי לשלו''.
טוקבק קלאסי 713523
ראוי להזכיר שלפני האשה היפה ג'וליה רוברטס היתה אשה יפה אחרת, שירלי מקליין כזונה הפריסאית אירמה לה דוס. עבורה מסתבך השוטר הטוב ג'ק למון, בגלל המפקד המושחת שלו שעוצם עין מהזונות בתמורה לשרותי מין.
טוקבק קלאסי 713525
ראוי גם לציין שללמוד על תעשיית זנות מהסרט "אשה יפה"‏1 הגיוני כמו ללמוד על הצבא הסיני מהסרט מולאן.

1 שבמקור נכתב כדרמה על זנות וסמים, אבל אז אולפני דיסני נכנסו לתמונה.
טוקבק קלאסי 713527
מה, זה לא סרט דוקומנטרי?
טוקבק קלאסי 713528
לפי כמות האנשים שמשתמשים בו כרפנרס בדיונים מהסוג הזה - אפשר היה לחשוב שכן!

וברצינות - יש סרטים מתוסרטים שמייצגים מציאות באופן ריאלי או כמעט-ריאלי, סרטים של דיסני לא נוטים להיות כאלה.
טוקבק קלאסי 713533
באופן כללי, סרטים הוליוודים רחוקים מלשקף מציאות כלשהי.
טוקבק קלאסי 713536
אני לא כל כך מסכים. גם לסרטים, ספרים וכדו' יש תפקיד בבירור המציאות והאמת.

אפילו אם נשתמש בדוגמא שלך שעו"ד הדין‏1 ניסה לאנוס את ויוויאן ('וליה רוברטס). אנחנו כועסים עליו ואת קוראת לזה "אונס" בדיוק בגלל שאנחנו מודעים לקונפליקט בין היותה זונה - ואז זה לא אונס, לבין הסיטואציה בה היא הייתה איזה מהוגנת. למעשה בשלב הזה של הסרט היא עדיין שיחקה תפקיד, בתשלום. אנחנו כועסים עם עורך הדין, אנחנו גם שמחים לאידה של המוכרת בחנות הבגדים בדיוק כי אנחנו יודעים שבהיררכיה החברתית זונה נמצאת בתחתית, שלא מבחירה, והנקמה הקטנה שלה במוכרת היא מעין פיצוי למצב הזונה, ואולי גם קתרזיס לצופים שיודעים שמדובר בזונה בזויה ודוחה (למרות שמלמת אותה כוכבת זוהרת). רוב הצופים לא יתקרב למתחם התחנה המרכזית בדיוק בגלל שזה דוחה, מגעיל, מטונף ובזוי. אבל יש בהם קצת חמלה לנשים ואם ג'ולייה הצליחה להכניס למוכרת אז זה עושה לנו טוב. אנחנו גם נשנקים מדמעה כשריצארד יר עולה במדרגות האחוריות וכוח האהבה מתגבר על פחד הגבהים שלו. גם העוצמה הרגשית של הסצנה הזו נובע מבסיס הידע שלנו על אומללותן של הזונות, אל נבלותן, וזה שהן למעשה נמצאות בדרך ללא מוצא. והנה, אחת מהן, נקייה, עם שיניים מושלמות, מצליחה לצאת מהביב.

סרטים, ספרים נותנים משהו שאין בדוחות יבשים, כרוניקה משטרתית, ואפילו בספר כמו "מופקרות – נשים בזנות" של ענת גור, למרות שהיא מספרת סיפורן של נשים. הספרות, הספרים מספקים נארטיב, סיפור, שזה מה שבד"כ "עושה לנו את זה". אנחנו מתחברים לדברים שדומים למציאות שאנחנו חווים יום יום. שיחות, רהיטים, מראות טבע או אורבני, וכיוצא בזה. יש לזה כוח מטלטל, שמתווסף למה שהמספרים אומרים לנו.

כשויאולטה, הגיבורה של לא טראוויאטה שרה "תאהב אותי אלפרדו כמו שאני אוהבת אותך"‏2, הלב שלנו נכמר לא רק בגלל המוזיקה השמימית. אנחנו יודעים שמדובר בזונה (אמנם זונת צמרת) שאין לה ברירה והיא שבויה בגורלה. הסיפור ממחיש ומחבר אותנו רגשית, ואולי אולי יניע אחדים לעשות משהו לתיקון המצב.

יש עוד הרבה ודגמאות. ישנה איזו הבנה למצבה של בקי שארפ, הגובורה של יריד ההבלים של טרולופ. אנחנו מכירים את הסטטוס של הנשים באנגליה הויקטוריאנית והתלות לשהן בגברים או בשוק עבודה קשוח ואכזרי. אנחנו יודעים שבקי נמצאת שני צעדים מלהיות איזו שפחה או אולי שלושה צעדים מזנות. אם היא רוצה איכשהו להתקיים בעולם הזה, היא צריכה לסמוך על הערמומיות שלה, וכן על מעט נכלוליות, כדי לשמור על עצמאות וסיכוי.

גם היחס שלנו לצ'ו צ'ו סאן, היא מאדאם באטרפליי, לא יכול להצטמצם רק לזה שהיא שרה יפה. מדובר על ילדה בת 15 שקצין הצי פינקרטון רוצה לשאת. ברור לנו שמדובר בפדופילה, אולי אפילו בהורים שמכרו את ביתם כדי לתת לה סיכוי לצאת מחיים של עוני. לכן ליבנו יוצא אליה, לא רק בגלל אהבתה לפינקרטון אלא גם בגלל שאנחנו מבינים את הרקע, ואת הרצון לגאולה.

לכן גם לומר שזנות זה שלח יד בגלל שיש כמה נשים (וגברים) שהחליטו מרצונם ללא לחץ לבחור לעסוק בזה משיקולים כלכליים (או אולי אסתטיים?), זה כמו לומר "שלעבוד בחברת הנדסה זה כמו להיות זונה" בגלל שכמה מהנדסים נאלצים לעבוד בתנאי לחץ והשפלה.

1 כנראה עוד סיבה מדוע לא צפיתי בסיינפלד. השמנוניות של ג'ייסון אלכסנדר הייתה די דוחה, שלא לדבר שהסדרה לא הצחיקה אותי
2 זאת האופרה שהם טסו לראות בסן פרנציסקו
טוקבק קלאסי 713545
לא הבנתי את הקשר לסיינפלד.
טוקבק קלאסי 713553
הנה הסצנה.
טוקבק קלאסי 713587
תודה. מזל שלא זכרתי את הסצינה הזו כשראיתי סיינפלד.
טוקבק קלאסי 714905
לסטיבן סונדהיים מלאו 90 בימים אלה והקשבתי לתוכנית איתו. הם ניגנו קטע משיר Opening Doors ממחזמר בשם Merrily we roll along. אחרי 3 וקצת דקות מתחיל לשיר הדמות של המפיק, ושר דווקא לא רע. הנה אלכסנדר קיבל כמה נקודות זכות.
טוקבק קלאסי 713554
לא דיברתי על סרטים וספרות כעניין כללי, דיברתי מאד במפורש על סרטים של דיסני (למעשה, אפילו לא דיברתי על ''סרטים'' של דיסני אלא ספיציפית על הסרט מולאן).
טוקבק קלאסי 713562
התייחסתי למה שכתבת, "ראוי גם לציין שללמוד על תעשיית זנות מהסרט "אשה יפה"...". אבל בסדר.
מדי פעם אני מקשיב לפודקסט בנושא חוק ומשפט ובהתחלה הם תמיד אומרים "אל תקבלו עצה משפטית מפודקסט" :)
טוקבק קלאסי 713565
אני זוכרת מה כתבתי - זה היה "ראוי גם לציין שללמוד על תעשיית זנות מהסרט "אשה יפה"‏ הגיוני כמו ללמוד על הצבא הסיני מהסרט מולאן."
טוקבק קלאסי 713566
ועל זה בדיקו עניתי וניסיתי להראות מדוע אני לא מקבל [לגמרי] את המשפט הזה שלך.
טוקבק קלאסי 713567
ניחוש פרוע: התכוונת לכתוב "...ניסיתי להראות מדוע אני לא [לגמרי] מקבל את המשפט הזה שלך".
טוקבק קלאסי 713569
הממ. בנסיון לשחזר מה התכוונתי לכתוב נראה שאתה צודק. אבל, אחרי שנזכרתי בתגובה המקורית שלי נראה לי שמיקום הסוגריים המרובעים דווקא התאים.
טוקבק קלאסי 713572
התגובה שלך הורכבה משני חלקים. האחד, נסיון להסביר למה אפשר ללמוד על זנות מהסרט "אשה יפה", נסיון שבעיני הוא חסר תועלת כי מדובר בסרט שאינו משקף את המציאות, בדיוק כפי שאף אחד לא היה מנסה ללמוד על פעילות הצבא הסיני מהסרט מולאן, גם אם במקרה בשניהם יש חלקים "אמיתיים" (אני מרשה לעצמי להניח, למשל, שבצבא הסיני לוחמים אנשים, וגם בסרט מולאן יש לוחמים שהם אנשים!).
השני, סקירת של יצירות תרבות אחרות שעוסקות בנשים בזנות, וזאת למרות שלא טענתי בשום שלב שאי אפשר ללמוד שום דבר משום יצירת אמנות.
טוקבק קלאסי 713576
לא דיברתי על איזה עובדות על זנות אפשר ללמוד מהסרט, אלא מה כן הוא חושף, ולמהף גם הוא מבוסס על ידיעה מפורשת או חבויה שיש לנו על מושג הזנות. ולכן יש לו תרומה למה שמרכיב את הבנת המציאות שלנו.
טוקבק קלאסי 713737
תזהר, אני חש כאן שמץ שמנופוביה. בסיינפלד יש משהו מאד חריג בכך שאדם שמנמן מגלם אדם שהוא בחיים רזה מאד (לארי דייויד). מי שרוצה יוכל לראות בכך שמנופוביה שזקקה מלארי דייויד את כל התכונות הבזויות אל ג'ייסון אלכסנדר השמנמן והותירה את LD הנורמלי בסיינפלד. אחרים יאמרו שכישרון המשחק של אלכסנדר הוא ששכנע את יוצרי הסדרה להכניסו כאלטר אגו של LD למרות שג'ורג' קונסטנזה הוא בעיקר גוץ, קרח ולא ממש יפה תואר, ולא דוקא שמן כמו למשל הדוור ששמו פרח מזכרוני, שהוא שמן מרושע ארכיטיפי.
טוקבק קלאסי 713748
אני חושב שהייתי מאד ברור שמה שדחה אותי היתה ההתנהגות של עורך הדין, אשר גולם ע"י אלכסנדר. נראה ליחס מחפיר כלפי נשים יש השפעה חזקה על עיצוב התפיסה שלי. למשל, ראיתי לפני כמה שנים את הסדרה Outlander שמספרת על אחות שבסיום מלחה"ע-‏2 השתחררה מהצבא ונוסעת לחופשה בסקוטלנד עם אהובה. שם היא מוטלת דרך חור בזמן לסקוטלנד של המאה ה-‏18. באחד הפרקים היתה סצנה של נסיון אונס ברוטלי. עצרתי את הסרט וחשבתי אם להמשיך. בסוף המשכתי לראות את כל העונה הראשונה - רק כדי לדעת מה יקרה בסוף - תוך חשש שמא סצנה כזאת תחזור. אלא שהיו עונות המשך, ובהן החלטתי שלא לצפות (גם בגלל שבסופו של דבר היה לסדרה מעין נופך של אופרת סבון).
ניומן 713754
ניומן 713764
תודה. אהבתי.
טוקבק קלאסי 713760
ניומן!
טוקבק קלאסי 713502
אני לא מכיר את הנתונים, אבל לפחות בספרים שאני קורא הרבה פעמים זנות קשורה להתמכרויות קשות. כמה הרואין אפשר לקנות מעבודות ניקיון?
טוקבק קלאסי 713504
אני חושב שזה הפוך: כמה הרואין צריך כדי להיות מסוגלת לעבוד בזנות?
טוקבק קלאסי 713508
הזכרת לי חידת טריוויה: מי מהמשתתפים הקבועים באייל מופיע במוסף סופשבוע האחרון של הארץ, כולל תמונה?

לעצם העניין, כאמור אני לא מכיר את הנתונים לגבי המעגל ההרסני של זנות-התמכרות, כלומר אני לא יודע אם המקרה הטיפוסי הוא שקודם מגיעים לזנות ואז מתמכרים או להיפך. הידע המועט שלי בתחום מגיע מכיוון ההתמכרויות כך שאני "מכיר" (מסרטים וקריאה) יותר מקרים בהם ההתמכרות היתה הגורם הדוחף לכיוון הזנות.
טוקבק קלאסי 713520
לא קראתי, אבל היחידה מבין קבועי האייל שראיתי מדי פעם ב''הארץ'' היא הע''ע.
טוקבק קלאסי 713524
אני כן קראתי. למעוניינים (כתבה לא מאוד מעניינת) הנה לינק פרוץ לכתבה:
טוקבק קלאסי 713542
זכרונות נעימים, לא?
טוקבק קלאסי 713546
20 שנה, לך תזכור...
טוקבק קלאסי 713543
בעצם, גם רן בר-זיק כותב שם לעיתים קרובות.
טוקבק קלאסי 713507
זה הגיוני שמי שצריך כסף באופן נואש (וסמים זה תרחיש נפוץ) יהיה מוכן ללכת למקומות קיצוניים.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים