בתשובה לדב אנשלוביץ, 21/06/20 14:57
תגובה מהירה מאד 721031
אתה צודק. ההשוואה עם טויוטה לא היתה במקומה, וקשה ללמוד מהמקרה הספציפי על הכלל.
כשסיפרתי את הסיפור מחדש התחוור לי שהתקלות בתכנון התוכנה, שהן מה שריסק בפועל את המטוסים, לא עמדו בפני עצמן אלא היו תוצאה של הבעיה העיקרית. הבעיה העיקרית היתה שהמטרה העליונה של בואינג היתה להכניס את התכנון של המקס לסד של "שמירת הדגם" הרגולטורית, וכל שאר השיקולים הפכו למשניים.
בואינג לא ניסתה לעשות את המטוס הכי טוב שהיא יכולה, אלא את המטוס הכי טוב שהיא יכולה בלי לחרוג ממסגרת ה type rating של ה 737 הקודמים, וממסגרת הזמן. התוצאה היתה קטלנית.
אז לקרוא לבעיות של המקס "תקלת תוכנה" כנראה נכון טכנית, אבל מגמד את האחריות של התאגיד לתהליך הפיתוח והאישור הרשלני שהביא לכשל.
תגובה מהירה מאד 721032
לגזור ולשמור לפעם הבאה שמבקשים מכם תאימות באגים (bug to bug compatibility).
תגובה מהירה מאד 721038
לעניות דעתי "תקלת תוכנה" נשמעת כמו באג. אבל באג הוא רק סוג אחד של תקלות תוכנה - כשהתוכנה *לא* מבצעת את מה שהיתה אמורה לבצע.
מהמעט שקראתי כאן בפתיל, נראה שהכשל המדובר הוא לא מהסוג הזה - התוכנה ביצעה את מה שהיתה אמורה לבצע, אבל תכנון התוכנה והגדרת הדרישות שלה לקו בחסר.

אני לא קורא למצב כזה תקלת תוכנה - מאחר ובמקרה כזה של כשל בהגדרת הדרישות, הוא היה מיתרגם לכשל מערכתי (קטלני כמובן) בלי קשר לשפת התכנות, או אפילו למימוש, ויהא זה מימוש תוכנתי, חומרתי, עם כבלים מנחושת, עם גלגלי שיניים, עם מחשב קוונטי, וואטאבר.
תגובה מהירה מאד 721040
אז כשל תכנוני?
התוכנה ביצעה מה שהגדירו לה לבצע, וזה ריסק שני מטוסים (ועוד כמה כמעט-ים). ללא התוכנה לא היו התרסקויות. הכניסו אותה בתור קונץ-פטנט כדי לדמות את התנהגות הדגמים הקודמים של המטוס, במטרה להתחמק מאישור נרחב וארוך יותר של דגם חדש.
אילו התוכנה היתה מקבלת הזנת נתונים משני חיישני זוית ההתקפה ביחד, משווה ביניהם וזורקת את הנתון של המקולקל, לא היתה בעיה. כמה זמן לדעתך אמור לקחת עדכון תוכנה כזה?
תגובה מהירה מאד 721042
בהחלט כשל תכנוני.
לגבי השאלה האחרונה - זה לא נשמע עדכון מסוכך, אבל בדרך כלל עדכון תוכנה במערכות קריטיות מצריך סבב בדיקות מחדש שיכול להימשך שבועות או חודשים.
(ומי שתכנן מערכת שלא עושה את זה מלכתחילה קצת התרשל, בוא נאמר).
תגובה מהירה מאד 721047
יש לך באג.. כאשר יש שני חיישנים שלא מסכימים ביניהם, אי אפשר לדעת מי מהם הוא המקולקל.

בכל מקרה ממה שכתוב כאן נראה שהתוכנה כן קיבלה מידע משני החיישנים והיתה אמורה להתריע אם יש אי הסכמה בינהם. המחדל הוא מורכב יותר.
תגובה מהירה מאד 721053
אני משוכנע שהמוחות המבריקים בבואינג יוכלו לתת לתוכנה פרמטרים לזהות מי החיישן התקול.

התוכנה קיבלה מידע רק מחיישן אחד בכל פעם.
היתה מערכת שבואינג מכרה כאופציה, שרק מתריעה אם יש חוסר הסכמה בין החיישנים (כוסות רוח למת).
While it has defended its design, Boeing is working on an update for the 737 Max that will make the MCAS software less intrusive and will take a reading from more than one sensor...
a Boeing spokesperson defended the decision to use a single sensor to CNN: "Single sources of data are considered acceptable in such cases by our industry."
תגובה מהירה מאד 721041
אצלנו אומרים: “באג בדיזיין, זיין בדיבאג”.
תגובה מהירה מאד 721046
כל הוויכוח --- סמנטיקה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים