בתשובה להאייל האלמוני, 02/07/20 13:05
מענטש טראַכט און גאָט לאַכט 721328
ענית תשובה כהלכתה לדברי ab.
הבעיה שלי אתך היא שהעברת את המטוטלת לצד השני של ה"הכחשה". ab מסדר לעצמו את העולם ע"י הטלת האשמה על ה"הם" והמצאת מציאות וירטואלית ש"תעניש" את ה"הם" על חטאיהם. הוא רק שוכח שאפידמיה אינה מכירה במושגים של אשמה/שכר/עונש. האשמת החרדים/ערבים נכון לעכשיו נראית לי מפוקפקת וגם אם היא במקרה נכונה היא לא פרודוקטיבית. אין מדובר בזדון או פרימיטיביות, אלא באנשים שאורחות חייהם הנורמליים התגלו כמסוכנים בעת מגיפה מדבקת. משפחות גדולות עם הרבה ילדים שנקודות השיא במהלך חייהם מוגדרות מבחינה אפידמיולוגית כהתקהלויות מסוכנות הן מועדות להדבקה גם אם אינן חרדיות או ערביות.
אתה לוקח את הכדור ובועט אותו לצד השני של המגרש. מאחר והרשויות מטורללות וחסרות משילות, "אכול ושתה כי מחר מישהו אחר ימות".
העובדות מלמדות שיש הבדלים גדולים מאד מבחינת תחלואה ותמותה בין מקומות וזמנים שונים. וסביר מאד שלהתנהגות האישית של כל פרט יש קשר לכך.
אני מאמין שהקורונה אינה אלא אפיזודה המאפיינת את החיים בעידן האקלימי החדש. נראה לי שהניסיון ברמת הפרט לגבש מערכת של עשה ואל תעשה היא דבר לגיטימי וחשוב ויש לו השלכות על שרידות הפרט בדיוק כמו התעמלות, דיאטה ואויר נקי.
הגישה שלך אינה משאירה שום מקום להתנהגות כזו שתוכל לכנותה פריק קונטרול, אבל לא תוכל לגנות אותה כפי שאינך יכול לגנות אדם בגלל שהוא ערבי.
התגובה של ab היא בעייתית. אני חושב שיש כרגע בעיה אתית הנוגעת בפרט לקבוצות סיכון. ברור לחלוטין שרוב האנושות נמצא כרגע בשלב ההכחשה וחולם על חזל"ש שהיא "יקיצה" למציאות שהיתה ואינה עוד. הציבור גם דבק בנורמות שהיו ואולי אינן יפות לשעה החדשה. הנורמות הללו אינן מאשרות סירוב למגע עם אוכלוסיות שאורחות חייהן הופכות אותן למסוכנות. מותר לי למשל להימנע מהגשת סיוע לאדם החולה בקורונה, אבל אסור לי לסרב לחלק מזון בבני ברק. מבחינת ab, החרדים גרמו למצב הזה ולכן הסירוב הוא צודק ועמדת השלטון היא זדונית ומרושעת. וזה בודאי רחוק מן המציאות. אין כאן בכלל שאלה של אשמת החרדים/ערבים. אלא שאלת הסמכות לחייב מישהו לסכן עצמו.
אתה לעומתו שולף את ה"הכחשה" ההפוכה. לטענתך כל המצב הזה כלל אינו קיים. סיכון הקורונה הוא רנדומלי לחלוטין ואין שום דבר שהפרט יכול לעשות בנידון. השאלה שצריך להפנות כלפיך היא אם המציאות מתאימה עובדתית להנחת המוצא שלך.
מענטש טראַכט און גאָט לאַכט 721337
יש לי הרגשה שאתה שם
דברים בפי . אני לא מאשים שום מיגזר ולא דורש שום סנקציות כלפיו (למעט סגר כזה או אחר עליו, כדי שלא יזיקו לאחרים בהיותם מקור הדבקות). אני אומר שיש מיגזרים שמזלזלים בריחוק גופני ולאחר שהם עצמם ינזקו קשה --- צפוי שיפסיקו לזלזל. להערכתי התפרצויות מהשבועיים האחרונים ידעכו די מהר בכל מקום שיקפידו על ריחוק גופני.

אני לא בטוח שההתפרצויות חלו כולן בשבועיים האחרונים, נראה לי שהיו מספר ריכוזים שבהם המחלה הייתה קיימת מזה זמן רק שבשבועיים האחרונים נעשו שינויים בבדיקות שם (ואולי בנוסף האוכלוסיה עם ריבוי מקרים פנתה יותר לשירותי הבריאות לאחר שהתעוררה לסכנה).
מענטש טראַכט און גאָט לאַכט 721346
יכול להיות שקצת.
מצד שני גם אני לא כתבתי שאתה דורש סנקציות. כתבתי שאתה מצפה שהם "יענשו" משמיים על מעשיהם.
עיקרו של דבר, אני מפקפק בכלל אם הגל השני ממוקד בחרדים/ערבים. אנשים שאוהבים לרקוד במועדונים ולהתחבק במסיבות in house, אינם בהכרח ערבים/חרדים והם מועדים לא פחות להדבקות המוניות.
אם יש מקבצים של הדבקות ביישובים חרדים/ערבים צריך להטיל עליהם סגר אם זה מועיל. עובדת היותם ערבים/חרדים בודאי רלאבנטית בשיח הפוליטי והציבורי אבל לא באמת ברמה המעשית. עובדת היות היישוב ערבי/חרדי אינה חוסכת מבחנות או אבחונים.
מענטש טראַכט און גאָט לאַכט 721348
לא אמרתי שיענשו על ידי שמיים או משהו כזה. אמרתי שכל ציבור שמזלזל בריחוק חברתי ויחלה בשל הזילזול בהיקף גדול יסיק את המסקנות לעצמו, כלומר יפסיק יזלזל ובכך תיעצר המגיפה.

הבעיה בציבור החרדי היא שגם זה לא יעצר שם עד לשלב מאוחר, כי הם נישמעים לדעת מנהיגיהם (כמו אריה דרעי שכפה על ראש הממשלה להתיר תפילה בציבור גדול, או כמו ראש הישיבה היוקרתית שכפה על תלמידיו החולים להמשיך ללמוד וכן כפה עליהם להעלים מהבודקים שהוא כפה עליהם ללמוד בישיבה כאשר הם חולים).

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים