בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 04/10/20 20:32
Hold your tortoise 726378
תמרור 218 מציין “דרך לרכב מנועי שמסוגל ומורשה לנוע במהירות שאינה פחותה מזו שצויינה בתמרור בקמ"ש“.
אין מה לדבר לא על סוס ולא על צב, מה גם שבדרך כלל בכניסה לדרך מהירה יופיע גם תמרור 411 - “אסורה הכניסה לבעלי חיים“.
Hold your tortoise 726385
תודה.
(זה היה הניסוח גם לפני שלושים ושתיים שנה ואני לא זוכר טוב?)
Hold your tortoise 726387
למדתי תיאוריה מזמן, אבל ככה זכרתי לפני שהלכתי לבדוק.
Hold your tortoise 726405
מזכיר לי משהו שאני חושב עליו מדי פעם: כמה מכם היו עוברים מבחן תיאוריה ברגע זה? הפעם האחרונה שנזכרתי בשאלה הזאת היתה לפני כמה שבועות, לאחר חילופי דברים על הכביש שגרמו לי לבדוק את החוק ולגלות שטעיתי!
Hold your tortoise 726407
שאלה קשה, עד שלא נבדוק לא נדע (כמה טעויות מותר לעשות?)
מצד שני, לא ברורה לי המוטיבציה של השאלה. מן הסתם אם נאלץ להיבחן, זה יקח לנו מעבר מהיר על החומר ופחות זמן ממי שלא עשה את המבחן אף פעם.

וכמה מאיתנו יעברו עכשיו מבחן באינפי 1?
Hold your tortoise 726411
בלי להתכונן? רק מי שמרצה (או מתרגל) את המקצוע הזה. יש דברים שאני זוכר עד היום, אבל להוכיח את אחד מהמשפטים של רציפות במידה שווה או רציפות בתנאי ליפשיץ, אני לא חושב שאני מסוגל לשלוף בלי מעבר קודם על החומר.
Hold your tortoise 726442
לאחר שלא עסקתי באינפי מזה 23 שנה בערך, אין בכלל שאלה שאני הייתי צריך לעשות שוב את הקורס; אבל אני סקרן האם זה היה לי יותר קל או יותר קשה מבפעם הראשונה.
Hold your tortoise 726416
לא נראה לך מעניין שחלק גדול (כמה? או, זאת בדיוק השאלה) מהנהגים לא יכולים לעבור מבחן תיאוריה, כלומר הידע התיאורטי שלהם לא היה מאפשר להם לקבל רישיון נהיגה לו היו נבחנים היום? כמה נהגי *אוטובוס* היו נכשלים בבדיקת פתע בתיאוריה? למה הרכב שלנו עובר טסט כל שנה והמוח רק פעם בחיים?

כן, אני יודע, לא צריך להביא קיטבג לבחינה.
Hold your tortoise 726421
ההרגשה האישית שלי: חלק גדול מאד, רוב מוחלט וגדול של השאלות בתיאוריה, הייתי עונה נכונה היום גם בלי להתכונן, וזה הדבר העקרוני בעיני.
גם בין התמרורים שנשאלים עליהם בתיאוריה, אני מניח שרוב הנהגים מכירים ומבינים היטב תמרורים שאי ציות להם מהווה סכנת חיים, או אפילו סכנת תאונה. וכמובן שנסיון הנהיגה של נהג אחרי עשרות שנים על הכביש שווה פי אלף משל מי שכרגע למד תיאוריה ועבר טסט.
אז ברמה הפרקטית של מה שחשוב וקריטי שנהג ידע כשהוא על הכביש - פה אני חושב שגם ידיעה של 80% מהתיאוריה מספיקה עבור 99.9% מהמקרים בפועל‏1 (הוסף ספרות אחרי הנקודה לפי ראות עיניך).
אגב, גם אני זכרתי שיש כבישים שיש להם מגבלת מהירות תחתית, לדעתי בין השאר כי אפילו נתקלתי בשלטים כאלה פה ושם.

1 מקרה מבחן שבו נתקלתי באופן חזיתי שאולי נמצא בצד הלא נכון של המשוואה - כללי כניסה לכיכר. עד כמה שזכור לי, למי שבכיכר יש זכות קדימה על מי שמנסה להיכנס. אלא שבחלק משכונות העיר, בייחוד בכיכרות קטנטנות, יש נהגים שנוסעים בנתיב המהיר יותר, ומתייחסים לכיכר בתור צומת קטנה. ז"א - שמאחר ומהירותם גבוהה משל זה שנכנס מהכבישום הצדדי, הוא לא אמור להיכנס לכיכר אם זה יאיט/יעכב אותם, גם אם ברגע שנכנס לכיכר היא היתה ריקה.
לעניות דעתי זכותו (זכותי) להיכנס לכיכר אם היא פנויה, גם אם רכב מהיר שיגיע אליה אחרי שנכנסתי ייאלץ להאיט או אפילו לעצור את מכוניתו. מה דעתכם?
Hold your tortoise 726425
מה שקובע זה לא האם יש כיכר אלא האם זה מעגל תנועה [ויקיפדיה], כלומר שמוצב בו השלט הכחול עם החצים הלבנים הסובבים. אם לא מוצב השלט חלים כללי זכות הקדימה הרגילים של צומת‏1.
אם מוצב השלט- זכות הקדימה היא לרכב שבתוך מעגל התנועה ולכן אם גרמת לרכב המהיר (רק אם נכנס למעגל התנועה לפניך) להאט הפרת את זכות הקדימה שלו.

____________
1 ובדרך כלל יהיו מוצבים שלטי "תן זכות קדימה" ו"עצור" במקומות הרלבנטיים
Hold your tortoise 726427
הסיטואציה היא הפוכה - ברגע שנכנסתי לכיכר הוא עוד לה היה בכיכר. אבל נקודה טובה עם השלט, אקפיד לחפש אותו בפעמים הבאות.
___
הבעייה בכיכרות כאלה, שבדיוק בגלל זה בשעת עומס הם הופכים למנתקי זרם שמוליכים 100 אחוז בכיוון אחד של התנועה (הראשי יותר) ו-‏0% בכיוון הניצב. וזאת מאחר שבעת עומס כל הזמן יש רכבים בכיכר.
Hold your tortoise 726431
זכות הקדימה היא למי שבתוך מעגל התנועה, לכן אם נכנסת ראשון למעגל התנועה זכות הקדימה היא שלך.

______
אני חושב שגם במצב שאתה מתאר מעגל תנועה יוליך יותר כלי רכב מאשר מערכת רמזורים. אמנם הבאים מהכביש הצדדי יותר משלמים דקות יקרות של המתנה, אבל התשלום הזה מאפשר לנפח תנועה גדול לעבור בכביש הראשי.
כמו שאמר ספוק- צרכי הרבים...
Hold your tortoise 726435
בניגוד לרמזור, הוא מאט את כולם. אבל זה כנראה פחות משמעותי בדרכים עירוניות.
Hold your tortoise 726444
מעגל תנועה לא מוליך יותר כלי רכב מאשר רמזורים. היתרון שלו הוא בטיחותי, לא בהעברת נפח תנועה גדול יותר. ברגע שאתה מגיע לנפח תנועה שמחייב מעגל תנועה רב-נתיבי גם היתרון הזה נשחק קשות.
Hold your tortoise 726410
אני מאמין שהייתי עובר מבחן תיאוריה בניסיון ראשון בלי להתכונן. לגבי מבחן מעשי אני הרבה פחות בטוח.
Hold your tortoise 726441
יש לי תהייה קצת קשורה: האם רובנו, נהגים עם מינימום ניסיון, שמים לב (ולו בתת-מודע) לרוב התמרורים בכביש? האם רובם באמת משנים?

(והאם, בעידן יישומי הניווט, שלטי המרחק עד אילת עדיין מצדיקים את הפח שהם עשויים ממנו?)
Hold your tortoise 726445
בהחלט מצדיקים. אין שום סיבה להחזיק טלפון שמשדר בתוך הרכב אם אתה יודע את הדרך (שלא לדבר על אלה שנגמרה להם הבטריה, מנסיון זה קורה).
Hold your tortoise 726448
אני בטוח שזה מועיל לחלק מהאנשים חלק מהזמן, אבל איזה חלק?
Hold your tortoise 726450
בינתיים יש חרדים שטוענים שאין להם טלפונים חכמים. לחלקם באמת אין. אני אישית לא משתמש כמעט בניווט אוטומטי, אבל אני מניח שאני מייצג חלק די זניח באוכלוסיה החילונית. נראה לי שבכל רגע נתון יש יותר נהגים שלא מצליחים להשתמש ביישומון ניווט מסיבות טכניות מאשר אנשים כמוני.
Hold your tortoise 726451
גם אני כמעט לא משתמש. אני חושב שיש יתרון בשלטי המרחק בכל מקרה, כי כשאתה נוהג לבד אתה יכול לקבל הכוונה קולית מהיישומון אבל אתה לא יכול להתבונן במסך כדי לדעת כמה אתה מרוחק מהיעד ומה הזמן החזוי (לפחות לא תוך שמירה על הבטיחות). שלטי מרחק ממילא לא נועדו לכוון אותך אלא לתת בדיוק את זה - מושג לגבי המרחק והזמן.

דבר אחד ששמתי לב אליו בשנים האחרונות הוא עד כמה גאוגרפיה היא דבר משתנה. נהגתי לחשוב שהיא יציבה: אני יודע איפה נמצאים מקומות שביקרתי בהם בעבר, איך מגיעים אליהם, מה נמצא בסביבה. אולי קצב השינוי הואץ ואולי הניווט בטלפון (עד כמה שאני כן משתמש בו) ניתק אותי מהקרקע ואולי זה תמיד היה ורק לא שמתי לב, אבל בשנים האחרונות זה לא מרגיש ככה. שמתי לב לזה בעוצמה רבה פעם אחת, כשעלינו לרמת הגולן ורציתי לראות איך נראה היום בסיס שביליתי בו כמה חודשים די משמעותיים - וגיליתי שהוא נמחק מעל פני האדמה. לולא ידעתי איפה הוא לא הייתי מזהה שהתקיים שם משהו אי-פעם, הדבר היחיד שנשאר הוא מדרגת הבטון להעמסת טנקים על מובילים ("סובה"). מאז אני רואה את זה בכל מקום: מחלפים וכבישים חדשים שהחליפו את אלה שדרכם הייתי נוסע, שכונות שתמ"א 38 שינתה את פניהן ללא הכר או שצצו במקומות בהם זכרתי שטחי בור או חקלאות ועוד ועוד. כשאני נוסע עם המשפחה ומנסה להגיע למקומות שהכרתי בדרכים שהכרתי הווייז נוזף בי ושולח אותי לפניות פרסה (ואם אני מתעקש אז אשתי נוזפת בי...). זהו, פרקתי.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים