בתשובה להעלמה עפרונית, 29/10/20 8:57
נשות המלחמה 727584
אני חוזר על תגובה 727551.

מצד אחד יש פינה שמוקדשת (לפחות בינתיים) לנשים של. האם זה נראה ייצוג סביר בעינייך?

מצד שני יש קו עלילתי תמוה שמצליח להכניס בינתיים את העיתונאי והקצינה לאזור הקרבות. האם אנחנו צריכים לעקם את ההיסטוריה כדי לאפשר ייצוג נשי?

יש בסדרה ניסיון מודע להתמקד בדרג השטח, בגלל שלפי יוצרי הסדרה, הזיכרון של המלחמה מתמקד יותר מדי במפקדים (קהלני, שרון, ואחרים).
נשות המלחמה 727585
לא צפיתי בסדרה אז אני לא יכולה ולא מעוניינת להתייחס לייצוג הספיציפי בה.
ממילא, השאלה לא אמורה להיות הסדרה הספיציפית אלא בחינה כללית של ההפקות שזוכות לזמן מסך. האם הגיוני שסדרת מלחמה שמתיימרת לדיוק היסטורי תכלול לוחמות? אולי לא. אבל אם זה המצב, האם הגיוני להפיק *שוב* סדרה שעוסקת בנושאים גבריים? מלחמת יום כיפור היא כמובן טראומה לאומית שדורשת עיסוק. אבל שדה הקרב הוא לא הזווית הרלוונטית היחידה. האם לא ראוי להפיק ולתת זמן מסך גם לנושאים *נוספים* שאינם גבריים/יהודים במהותם? שמשמיעים גם קולות וחוויות של נשים (51% מהאוכלוסיה) או ערבים (20%)? קשה לי להאמין שחוויות של ~30% מתושבי המדינה הן החוויות היחידות שראויות לפלטפורמה ולעיבוד. רוצה לומר, גם בתקופת התנ"ך וגם בימי הביניים וגם במאה העשרים נשים היו מחצית מהאוכלוסיה. כל מה שעשינו וכל מה שקרה לנו חסר חשיבות חברתית?
קל להגחיך את הטיעון ולדבר על "ייצוג ללסבית שחורה טרנסקסואלית נכה". בפועל, שוב ושוב הבמה ניתנת לגברים יהודים. כל הפקה בפני עצמה, נגיד, ראויה ולגיטימית, זה מבחן התוצאה שפחות.
נשות המלחמה 727588
כאן הפיקה, בין השאר, את:

* טהרן
* מנאייכ
* מעברים ועוד כמה סדרות יחידות (אריות הירדן, מחוז ירושלים. מעברים נראית הפחות יחצנית מהשלוש)
* פמת״א

ב„היהודים באים״ אין בעיה לשים קבוצת חברים (גברים ונשים) ששותים יחד בימי שלמה המלך (או אולי דוד? לא זוכר). אבל היחס שלהם להיסטוריה הוא מאוד יצירתי, וזה בסדר בתוכנית כזו. אבל זה לא עובד בכל מקום.

אז האם זה אומר שאסור לכאן להפיק עכשיו אף סדרה שלא קיבלה חותמת מהוועדה לשיוויון ייצוגי?
נשות המלחמה 727595
אם אתה רוצה לבקר ספיציפית את כאן, אתה מוזמן לחפש את לוח השידורים המלא שלהם ונדבר עליו. רצוי עם פירוט הדמויות הראשיות וזמן המסך שהן תופסות. ועל הדרך גם את העשור האחרון, כדי שהתמונה תהיה מלאה.
כשלעצמי, נראה לי שזו טרחה ברמת סמינריון ומעלה בתואר לתקשורת, כך שהשקעת המאמץ הזה לצורך דיון באינטרנט נראה לי קצת מופרז. את התואר שלי בתקשורת על שני סמינריוניו המעיקים סיימתי לפני למעלה מעשור, אבל אם תציג נתונים אני מוכנה לשתף פעולה.
נשות המלחמה 727602
הו, דוריה למפל!
נשות המלחמה 727605
הצצתי במראה (במסך השחור של הסלולרי, אם לדייק) - אינני הדוריה.
נשות המלחמה 727607
לא חשדתי.
נשות המלחמה 727589
והניטפוק המתבקש, מכיוון שאנחנו באייל: ~40% מהאוכלוסייה.
נשות המלחמה 727631
אני מסכים גם כאן עם דרך הניתוח שלך של הדברים, אבל חושב שהמצב הרבה יותר טוב מכפי שאת רומזת מבחינת ייצוג נשים ונושאים לא-גבריים בסדרות טלוויזיה, ודווקא כן נותן הצדקה לסדרת קרבות מרוכזת בגברים. דיסקליימר ענק שמשמיט את הקרקע מתחת התגובה שלי - אבל אני כותב אותה כהזמנה לאחרים לאשש ולהפריך: אני צופה בטלוויזיה בערך אפס, והרושם שלי מבוסס על ביקורות על סדרות ודיבור על סדרות באמצעי תקשורת אחרים. ויש בזה כמובן כמה רמות של הטייה (על מה בחרו לכתוב המבקרים, מה אני בחרתי לקרוא, ומה אני זוכר).

אני לא חושב שעשו בשנים האחרונות הרבה סדרות וסרטים בישראל שמתרכזות בשדה הקרב, "שעת נעילה" ממש ייחודי. שניים מסרטי הצבא הבולטים והאהובים בעשורים האחרונים התרכזו בחוויה הנשית/משרדית בו ובחווייה הומואית. יש הרבה יותר דרמות משפחתיות ודרמות באופן כללי שממוקמות בחיי היומיום. אפילו בהקשר של מלחמות - יש כמובן היבט "נשי" חזק גם למלחמות, למשל ההתמודדות של נשים בעורף שיקיריהן הגברים נלחמים ומתים; אני חושב שזה מיוצג המון, למשל כל יום זיכרון. בקצרה, אפשר היה לטעון שיש חוויה ישראלית עוצמתית ונפוצה שכבר עשורים רבים סובלת מתת ייצוג בקולנוע ובטלוויזיה, וזו חוויית הקרב... (אני לא באמת רוצה לטעון את זה, אבל אני בספק אם זו טענה פחות סבירה מהטענה ההפוכה).

הערבים, כדברייך, נדמה לי שבאמת לא מיוצגים כמעט בכלל ייצוג ראוי בטלוויזיה (משהו חוץ מ"עבודה ערבית?"). בקולנוע עלו כמה סרטים בעשורים האחרונים (ואחד או שניים מהם אפילו ראיתי).
נשות המלחמה 727632
(האם פאודה נחשב כמייצג? האם מתמודדות ריאליטי נחשב גם?)
נשות המלחמה 727646
בנוגע לפאודה, שאלה טובה. כמובן לא ראיתי; קראתי על זה הרבה אבל שטחי, ולא קיבלתי רושם ברור מה תפקידם ודמויותיהם של הערבים בה. ממה שאני מצליח לנחש מויקיפדיה, הם מנסים להיכנס לעומק דמויותיהם של הפלסטינים, וזה יפה; מצד שני, זה רק מהזווית המלחמתית מול ישראל. בולט גם שצוות היוצרים והיועצים, שמוזכרים בויקי, הם יהודים כולם.
נשות המלחמה 727742
קודם כן, נכון. יש שיפור. ודאי שיש שיפור, ולו בגלל הפקות שנות ה-‏80 שהציבו רף נמוך מאד בכל מה שקשור להצגת סיפורי חיים נשיים (כדוגמא קלאסית - סרטי המתיחות וסדרת אסקימו לימון ודומיהם) או סיפורי חיים של מהגרים וכו' (עוד פרמטר רלוונטי הוא חוק הקולנוע משנת 1999 שהביא להרמת האיכות של עולם ההפקות הישראלי, ונתן קול משמעותי לחווית החיים בפריפריה: "סוף העולם שמאלה", "הכוכבים של שלומי", "ביקור התזמורת", טרילוגיית שבעה, אולי גם "כנפיים שבורות", וזה בשלוף).

כיוון שאנחנו מסכימים על הרוב, אתרכז ברשותך בטענה "שניים מסרטי הצבא הבולטים והאהובים בעשורים האחרונים התרכזו בחוויה הנשית/משרדית בו ובחווייה הומואית".
אני מניחה שאתה מתכוון לאפס ביחסי אנוש‏1 ויוסי וג'אגר‏2 (שהיה סרט טלוויזיה. ויקי טוענת שבעקבות הצלחתו הוקרן גם בקולנוע)? לצדם היו "בופור", "לבנון", ו-"ואלס עם באשיר". במחלקת הסרטים האהובים, כמובן - אני לא יודעת כמה סרטי צבא נוספים יצאו אותם שנים (זכור לי "כיפור" של גיתאי).
לעניין הזה יש לי שלוש הערות:
1. נשים וחברי קבוצות מיעוט צריכים לעבוד קשה יותר כדי לקבל מימון להפקות, כך שלא מפתיע שמי שכבר הצליחו לחצות את הגדר הזו הגיעו עם הצעה או תסריט משכנעים וטובים במיוחד (או היו גל אוחובסקי).
2. לנשים/חברי קבוצות מיעוט יש משמעותית פחות סרטים שמספרים את החוויה שלנו/שלהם כך שכשכבר מתפרסם אחד אנחנו מתלהבים ממנו פי כמה על רקע השממה סביב. ראה לדוגמא את התגובות ל"וונדרוומן" ו"הפנתר השחור".
3. קראתי פעם על מחקר שבדק כיצד נתפסת נוכחות נשית בסביבה גברית. המסקנה הייתה שמעל מספר מסוים של נשים, אף אם נמוך משליש, התחושה היא שיש "רוב נשי" או "חצי חצי"‏3. רוצה לומר, העובדה שמדי פעם מצליחה יצירה על נשים או גייז בצבא לבלוט לא מלמדת שיצירות על נשים וגייז הן תופעה נפוצה אלא שהן מספיק חריגות כדי לבלוט ולהיות זכורות. בדיוק כמו שכהונתה של גולדה מאיר לא מלמדת על כך שלנשים יש סיכוי שווה לשל גברים לכהן כראש.ת ממשלה.

אישית אני ממש בספק עד כמה חווית הקרב נפוצה בקרב כלל האוכלוסיה הישראלית. למעשה, אני חושבת שסביר יותר לטעון שחווית ההטרדה והניצול המיני, והחוויה של מצוקה כלכלית, נפוצות הרבה יותר. כמה אחוז מהישראליות השתתפו בְקרב? כמה אחוז מתושבי ישראל הלא-יהודים השתתפו בקרב? רק לפי הפילוח הגס מאד הזה נותרנו עם הרבה פחות ממחצית האוכלוסיה, שגם היא, כמובן, לא שמעה במלואה כדורים שורקים מעל הראש.

1 אני חושבת שאחת הסיבות ש"אפס" התקבל בכזו אהבה היא כי אולי לראשונה נשים רבות זכו לראות את החוויה הצבאית שלהן על המסך. החוויה הנפוצה, לא סיפור כזה או אחרת של מי שנגד כל הסיכויים הגיעה להישגים בתפקיד "גברי" אלא הסיפור, שעודנו נפוץ עשרות מונים יותר, של אלה שנאלצו לבלות שנתיים חסרות מעש ותכלית. בזמנו ממש נדהמתי לגלות את הפער העצום בין חברות שלי שצפו בסרט ויצאו ממנו בסערת רגשות ועוד עסקו בו ימים ארוכים אחר כך, לבין חברים שלי שצפו בסרט ו"לא הבינו מה ההתלהבות הגדולה" מקומדיה מוצלחת.
2 שגם עוסק, אמנם בהיקף מצומצם, בניצול מיני של חיילת.
3 הצגה מאד פשטנית שלא מחקר לא קראתי מיד ראשונה.
נשות המלחמה 727745
א. חווית הקרב נפוצה בקרב האוכלוסיה הישראלית הרבה יותר מאשר בקרב רוב אוכלוסיות העולם המערבי.
א1. וזה עוד לפני שדיברנו על האתוס הישראלי.
ב. מה לעשות ובקולנוע בכלל מלחמות, חיילים וצבא מצטלמים טוב יותר מסרטים דרמטיים נוגעים ללב על מצוקות כלכליות. ושוברים הרבה יותר קופות. ככלל, סרטים וסדרות, בייחוד כאלה שעולות הרבה כסף ורוצות גם קהל, מתמקדים בחוויות יוצאות דופן ולא יומיומיות ונפוצות. מי רוצה ללכת לקולנוע כדי לראות את החיים המשעממים שלו ושל מכריו?‏1

(ועם זאת, לגבי הפקות ישראליות, "האחיות המוצלחות שלי" היתה מוצלחת מאד לטעמי, וכולה מנקוד(ו)ת מבט נשיות. אבל - וזה מתחבר קצת למה שאמרתי על סרטים ושוברי קופות - שימי לב שהרבה מההפקות המוצלחות האלה הן קומדיות מסוגן. איכשהו קומדיות - מסיינפלד, דרך אדיר מילר ועד האחיות המוצלחות - עוסקות יותר בחוויות יומיומיות המוכרות לכולנו, ולא בעלילות וגיבורים גדולות מהחיים.

1 מנוסח קצת בבוטות, אבל להדגשת הנקודה.
נשות המלחמה 727746
סגרתי בטעות את חלון התגובה כשבאתי לקרוא אותה לפני שליחה. :( זהו נסיון מדוכדך לשחזור.

א. השאלה היא לא למה יש יותר סרטי צבא ישראליים מאשר סרטי צבא דנים או ספרדים, אלא עד כמה חווית הקרבות משקפת חוויה של אוכלוסיה ישראלית גדולה. ככלל, זו לא חוויה של ישראליוֹת, של חרדים וחרדיות, של לא-יהודים/יות. זו גם לא חוויה של מחזורי גיוס שלמים שהתמודדו עם פעילות שוחקת בשטחים ולא עם קרבות שמצטלמים היטב. זו בטח לא החוויה של יוצאי יחידות המודיעין הענקיות.
א1. אז כן, אתוס. ועל זה אני מדברת - הפער בין האתוס, שמבקש להציג את עצמו כחוויה "ישראלית", לבין חוויות חיים של חלקים גדולים - גדולים יותר, בחברה הישראלית. ומי קובע את האתוס הזה? מי מעצב אותו? מי מרוויח ממנו? מי מודר.ת מהאפשרות להשפיע עליו?

ב. מי רוצה ללכת לקולנוע כדי לראות חוויות יומיומיות? בדיון שכבר הזכיר את אפס ביחסי אנוש שמבוסס על התמודדות עם שעמום כפוי?! מאות האלפים צפו ב"סוף העולם שמאלה" (שגם השתתף בפסטיבלים וזכה ב"חביב הקהל" באחד מהם‏1).
הסרט "מחילה", על שני חברים שנפגשים ביום שחרורו של אחד מהם מהכלא על פשע שביצעו יחד, היה הסרט הנצפה ביותר בשנה שעברה - 400 אלף צופים בקולנוע. הסרט הכי נמכר בשנת 2017 היה "ישמח חתני" עם 350 אלף צופים‏2 - לא יצא לי להיות אחת מהם, אבל נטען שהוא "מתאר את קורותיה של קהילה מסורתית בירושלים, עם דגש על מאבק הנשים בקהילה לחזק את מעמדן". "לא פה לא שם" מאותה שנה גם מכר כמעט 100 אלף כרטיסים.‏2 בלי לתאר חוויות חיים יוצאות דופן.

גם אם נלך רחוק יותר - אלכס חולה אהבה, גבעת חלפון אינה עונה, השוטר אזולאי, הכוכבים של שלומי, בלוז לחופש הגדול - כולם סרטים זכורים היטב שעסקו בדמויות קטנות מהחיים ובהתמודדות שלהן עם חיי היום יום.

1 סוף העולם שמאלה [ויקיפדיה]
2 "בופור" ו"הערת שוליים" מכרו כל אחד 300 אלף. הנתונים מפה: https://www.frontrow.co.il/2017/10/%D7%A9%D7%A0%D7%94...
נשות המלחמה 727765
נתחיל בקל יותר:
ב. אם התכוונת להראות לי שיש מספיק סרטים ישראליים והפקות שעוסקים ביומיום ו*לא* בצבא‏1 - ונניח שאני מסכים איתך - אז מה יש להתלונן על זה שמפעם לפעם יוצאת גם סדרה מלחמתית על מלחמת יום כיפור? יש מספיק סרטים והפקות אחרות שעוסקות במה שאת ואחרות (ואחרים) רוצים לראות, וזה שומט את כל הבסיס מראש מהטיעון שלך נגד "שעת נעילה".

א. חרדים הם מיעוט (בינתיים). לא כל סרט יכול לייצג את כל גווני האוכלוסיה, והוא גם לא אמור. בשביל פעילות שוחקת בשטחים דוקא יש לנו את "פאודה", שאני לגמרי הייתי מחשיב אותה כסדרה "על חיילים ולוחמים". ובשביל חיילי המודיעין היה לנו את "טהרן" רק לאחרונה. ושוב, אני לא הולך לקולנוע (רק) כדי שייצגו לי את החוויה שלי, ותמיד מוזר לי כשאני נתקל בטענה הזו שוב ושוב. גם לא לטלוויזיה. האם המטריקס, להציל את טוראי ראיין, הנוקמים, ואפילו לה-לה לנד או הג'וקר או כשהארי פגש את סאלי או (בטלוויזיה) שובר שורות או השומרים או הנותרים‏2 או הכתר או גמביט המלכה מייצג את החוויה שלי, ישראלי יליד באר שבע שחי בתל אביב ועובד בהייטק?
האם הדרישה המז'ורית מסוגות אמנות אחרות - ספרות, ציור, שירה - היא שייצגו את החיים האישיים שלי?

א1. אני מסכים שיש כאן גם עניינים של אתוס. מיליטריזם מוגזם, החיים על חרבנו ותחושת הפחד מחורבן אכן משרתים היטב אג'נדות של השלטון, ואין מי שמנצל את זה עד תום כמו השולט הנוכחי שלנו. כל זה נכון. אבל לגבי מלחמת יום הכיפורים, שהיתה אירוע מעצב של הדור של הורינו, וסביר שהדור של היום לא יודע (ואולי מאד לא אכפת לו למה), אני לא רואה פסול בסדרה כזו. וגם אם היא לא מייצגת את כ-ו-ל-ם, אני לא רואה סיבה למחוק את החוויות של הוריי, חבריהם וקרוביהם שהיו קורבנות של המלחמה הזו, בגוף וגם בנפש.
גם לחוויות שלהם יש מקום, אפילו אם היום יקראו לחלקם אשכנזים פריביליגיים חילוניים. מסתבר שגם כאלה, יש להם נשמה והם יכולים לדמם.

1 ואפילו בשנים האחרונות כמו שהראית. אולי זה לא מפתיע שלא ראיתי אף אחד מהסרטים האלה. מצד שני, מספר הסרטים שאני בכלל רואה התדלדל מאד בשנים האחרונות, מאז שאני הורה.
2 שמייצג כמובן בכל זאת חוויות אוניברסליות של אובדן, אבל, אמונה וכשלונה, כאב ואהבה שכולנו יכולים להזדהות איתן. לא הכל אסקפיזם. אבל החוויות האלה עוברות גם כשהן לא על אנשים שדומים לשכנים שלי.
נשות המלחמה 727763
משווה ומוריד, לשתי הערות.

1. "נשים וחברי קבוצות מיעוט צריכים לעבוד קשה יותר כדי לקבל מימון להפקות." זה בוודאי נכון לתעשיות קולנוע מסחריות ו"שוק-חופשיות" (הוליווד, ואני מנחש בלי שיש לי מושג שגם בוליוווד ונוליווד). האם זה נכון לתעשיות מבוססות קרנות, כמו בישראל, ובפרט בשנים האחרונות שבהם יש מוטיבציה מפורשת לגיוון‏1? אני פחות משוכנע. אבל אקשיב לנתונים / מחקרים / דעות.

2. "אני בספק עד כמה חווית הקרב נפוצה בקרב כלל האוכלוסיה הישראלית" - מקבל. "חווית ההטרדה והניצול המיני, והחוויה של מצוקה כלכלית, נפוצות הרבה יותר." גם בסרטים, אם אינני טועה.

1 גם בהוליווד זה נכנס, אבל אני מנחש ששם זה חלק ממערכת תמריצים וגורמים סבוכה וגדולה יותר.
נשות המלחמה 727654
המילים "בפועל, שוב ושוב" הזכירו לי מערכון על איך רשת טלוויזיה בוחרת את הנושא של הסדרה הבאה שתופק: https://youtu.be/3nj2NsEk0iQ
נשות המלחמה 727658
סדרת ''הדגל'' הקודמת, 'טהראן', דוקא כללה ייצוג נשי נרחב למדי. למרות הנושאים הגבריים לכאורה בהם עסקה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים