בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 01/12/20 22:17
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 728928
כשעברתי עכשיו לצורך הסקירה באוזן ביקורתית על כל מיני לחנים של סנדרסון הופתעתי לגלות כמה משפטים מוזיקליים בלחנים שלו נגמרים בירידה של צלילים. וסימן ההיכר הסנדרסוני: משפט מוזיקלי שמנסה להסתיים בצליל עולה, אבל אז מתגנב פנימה תו אחרון סורר יורד בחצי טון.
בדרך כלל במשפטי שאלה-תשובה המשפט הראשון עולה בסופו (סימן השאלה) והשני יורד בסופו (סימן הקריאה). אצל סנדרסון יש המון משפטים שמסתיימים בירידה מפתיעה.
קח שיר עם מסר אופטימי, אבל שזור בלחן שלו חוט של מלנכוליה כמו "אני ואתה"-
אני ואתה (עולה) נשנה את העולם (יורד)- סטנדרטי.
אני ואתה (עולה) אז יבואו כבר כולם (עולה, והחיבור למשפט הבא ממשיך לעלות, אבל...)
אמרו את זה קודם לפני (יורד) זה לא משנה (יורד)- זה החלק שמעלה ספק מלנכולי.
אני ואתה (עולה) נשנה את העולם (יורד) - סיכום מנחם.

ולעומתו הפזמון של "שמש אדומה" (קובי אושרת) שרק דוחף למעלה:
היא עולה (רק עולה) ועולה (רק עולה)
אדומה (עולה עוד יותר) וגדולה (שוב)
ובלהט אש תלהיב את השמיים (עולה בסוף)
אדומה, אדומה
והיא חמה, כה חמה,
אל מרכבת להבה היא רתומה (עולה ונשאר...)
המלכה החמה (משחרר אותנו סוף סוף עם ירידה)

אצל סנדרסון בוא ניקח את "לא יפריד דבר"
(כבר בהתחלה הפתיחה של הפסנתר רק יורדת ויורדת)
לא יפריד דבר בינינו לעד (יורד)
גם אם העולם יפסק (עולה) ביום אחד (יורד)
מקומי תמיד יהיה לצדך (יורד)
לאורך כל הדרך (יורד) אני אהובך (יורד)
שוב פסנתר הולך ויורד
והחצי השני של הבית אותו דבר.

הנהר סוחף אותנו ישא-א (ממש מרגישים בהרמוניה את הסחיפה של הנהר, אבל בסוף מתחמקת פנימה הירידה הסנדרסונית הסוררת) למנגינה של המשפט הזה יש ממש חותמת "סנדרסון" עליה.
אין לדעת לאן או (יורד בסוף, בזכות החיבור של המלה הבאה לאותו משפט מוזיקלי)
את ארכו של (יורד)
המסע (יורד)
וכשנגיע אומר בוודאי (יורד)
זו הנסיעה של חיי (יורד)

אז יש לנו שיר שלם שכל כולו משפטים עם ירידה בסוף, ורק משפט אחד עם עליה שמבליח לרגע קט ומיד נעלם.

ואז באתי לבדוק את "ילד מזדקן"- הלחן המורבידי ביותר- והופתעתי לגלות שהוא מורכב ממשפטים שרובם עולים בסוף. פלא!
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 728929
לתרגול- תבדוק את "רוני" של גזוז לעומת "סיוון" של יגאל בשן.

_________
אגב- זו סינתסתזיה כפולה!
אנחנו אומרים על צליל "עולה" ו"יורד"
ולמעלה מקושר קשר הדוק למצב רוח טוב (מבט למעלה, חיוך שמרים את הגבות וקצוות הפה) ולמטה למצב רוח רע (מבט למטה, הזעפת פנים שמורידה את הגבות)
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 728930
ועוד אגב- הדוגמה הקודמת מראה עד כמה צריך להפריד את האמן מהיצירה שלו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים