בתשובה לטוני, 03/07/02 17:19
לא הבנתי מה השאלה.? 75873
והחיד"א בפירושו בנחל קדומים מפרש בשמו של רבינו אפרים ז"ל: ברע אותיות ערב
כלומר הערב רב היה בפושעים.

לא הבנתי מה השאלה.? 75881
א. כתוב בתחילת הפרק כמה פעמים "וירא העם", "ויקהל העם על אהרון", "ויפרקו *כל* העם". כתוב במפורש "ויביאו אל אהרון ויקחהו מידם" וכתוב "וישב העם לאכול ויקומו לצחק". אחר כך אלוהים אומר למשה ש"שחת עמך". ברור לחלוטין שמדובר בכל העם ובשיתוף פעולה מלא של אהרון.
אתה טוען שזה לא כך כלומר כל תיאור המעשה הוא שקר?

ב. אתה מפנה אותי להיפוך אותיות נסתר בפסוק "ויאמר אהרון אל ייחר אף אדוני אתה ידעת כי ברע הוא" כהוכחה שלא כל העם בנה את העגל אלא רק הערב רב היה מעורב (חרוז). אבל מי שאומר את הדברים הללו זה אהרון שהוא שותף בכיר לפשע (הוא זה שלמעשה בנה את העגל) והוא אומר את הדברים בנסיון לפייס את משה. וגם אז הוא לא מעז להגיד את הדברים במפורש (כי הוא יודע שזה שקר?) אלא מסתפק אולי ברמיזה.
עם כל הכבוד, זה נשמע לי כמו התחמקות אולי של אהרון שאתה (והמפרשים) שמחים לקבל.
אנחנו סוטים מהעיקר. 170893
צריך לזכור שבורא העולם העניש אותם על כך.
וכך כתוב:
וביום פקדי, ופקדתי עלהם חטאתם. לה ויגף יהוה, את העם, על אשר עשו
את העגל, אשר עשה אהרן.
אז אתה רואה שצריך להזהר לא לעשות עבירות ונענשים אם עושים עבירה.
וכתוב במפרשים שבכל דור אנו כשאנו מקבלים צרות יש בהם צרות מחטא
העגל.
נא לראות עוד בנושא זה בקישור להלן


חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים