בתשובה למשה דורון, 20/07/00 19:26
מיהו יהודי 8123
מתוך "רציתי לשאול אותך, פרופ' ליבוביץ..." (עמ' 276)

אני מניח שבדבריך על "האמונה בתחיית המתים כאחד מעיקרי אמונתנו" נתכוונת למה שמודפס בסידורים כ"שלושה-עשר עיקרים של הרמב"ם". לפיכך, ראוי שתדע מה נאמר על תחה"מ במקור. המקור הוא פירוש המשנה לרמב"ם, לפרק "חלק" במס' סנהדרין. שם מוצגים "שלושה-עשר יסודות" של האמונה, שהרמב"ם מפרט ומפרש שנים-עשר מהם, ואח"כ הוא ממשיך ואומר: "היסוד שלושה עשר הוא תחיית המתים - וכבר בארנוה", ואין הוא מוסיף על זה מאומה. וכשנבקש למצוא את הבאור, לא נמצא (כשני דפים לפני זה) אלא את הדברים האלה" "...ותחיית המתים... הוא לצדיקים, ואיך יחיו הרשעים והם מתים אפילו בחייהם! וכן אמרו חכמים (ברכ' י"ח) "רשעים אפילו בחייהם קרויים מתים, צדיקים אפילו במיתתן קרויים חיים" - והבן דברי רמב"ם אלה!
"אמונתנו" היא קבלת עול מלכות שמים ועול תורה ומצוות. "קבלה" זו אינה אלא פרוגרמת חיים לששים או שבעים (או אולי שמונים) שנים הניתנות לאדם, ואין בתורה ובמצוות שום התייחסות למשהו מעבר לחיים אלה (אפילו אם האדם מאמין שיש לו משהו מעבר להם)

בברכה,

ישעיהו ליבוביץ
מיהו יהודי 18191
ההתפתלות משעשעת למדי:

ראשית ליבוביץ מתעלם באלגנטיות מהלכות תשובה לרמב"ם (פ"ו הל' ג') שם מגדיר הרמב"ם אדם שאיננו מאמין בתחיית המתים ככופר, ללא כחל וסרק, נמצאנו למדים שאמונתנו כוללת גם מה שהוא מעבר לשישים עד שמונים שנותיו של האדם.
שנית מצאנו התייחסות בכתובים (דניאל) לתחיית המתים וכן מצאנו בתורה שכר ועונש שלא יכולים להיות מוסברים בחיי שעה בעולם הזה (כן, צדיק ורע לו -ואת הדברים הללו כותב הרמב"ם)
שלישית מצאנו באגרותיו, ולא רק איגרת תחיית המתים (עיין במבוא לאגרת תחיית המתים הוצ' מוסד הרב קוק) התייחסות מפורשת לנקודה.

אבל כל העובדות לא ממש משנות למי שלא מעז לומר את האמת והיא שכל משנתו הפילוסופית היא מין מישמש מוזר של מה שמכונה ביהדות התפיסה "הפילוסופית" הקלאסית ובין מקורות יהודיים שונים, שהמאפיין הבולט שלה הוא חוסר עקביות.
מיהו יהודי 23563
אם ברגע של חולשה תיצוק ביום מן הימים את ראייתך על תפיסתו של ליבוביץ' המנוח לכדי מאמר, ודאי אשמח לקרוא.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים