בע''ח וחלופות בהוראת מדעי החיים 83728
ביום שלישי, באמצע הלילה, חזרתי משבוע של שיחות אינטנסיביות בפגישת הועדה השנתית של InterNICHE, הרשת הבינלאומית לחינוך הומני.
ארגון זה מיוצג על ידי במדינת ישראל מזה כחודשיים, ולאחר כל התכנונים ותקופת ההסתגלות, בהחלט הגיעה השעה לספר עליו קצת (בכל מיני מקומות).
קצת היסטוריה –
InterNICHE הוקם ב- 1988 כ- EuroNICHE ע"י סטודנטים, פעילים מארגונים להגנה על בע"ח, מרצים ובעלי מקצוע מתחום החינוך, רובם ממערב אירופה. תוך כשנתיים החליטו חברי הארגון להתמקד ולהתמקצע בתחום אחד – השימוש בבע"ח בהוראה אקדמית של מדעי-החיים. לפני שנתיים, ולאחר הצטרפותם של מדינות רבות מרחבי העולם לארגון, הוחלט לשנות את שמו ל- InterNICHE, והיום הוא כולל נציגים מ- 32 מדינות ברחבי העולם. הארגון רשום ומבוסס בלייסטר שבאנגליה, ומערכת השאלת החלופות של הארגון ממוקמת בעיר ליובליאנה שבסלובניה.

מטרות וראיית עולם –
המטרה העיקרית של הארגון היא לצמצם את השימוש בבע"ח בהוראה למינימום, שלפי דעתנו צריך להיות 0% (מלבד לצרכי הכשרה וטרינרית, ועל כך בהמשך). כדי להתקדם לכיוון היעד הזה, הארגון פועל עם סטודנטים מחד לעידוד התנגדות מטעמי מצפון (Conscientious Objection) לשימוש בבע"ח, ועם מרצים מאידך, ליישום ופיתוח חלופות מודרניות ויעילות.
אותם מעטים שהשימוש בבע"ח חיוני להכשרתם (כלומר – וטרינרים), יכולים בנקל להעזר בגופות של בעלי חיים ממקור אתי (כלומר: בע"ח שמתו באופן טבעי או בתאונות דרכים, ונתרמו ע"י בעליהם או נאספו). תוכניות מסוג זה מיושמות בהצלחה במספר בתי ספר לרפואה וטרינרית, ברחבי העולם.

אמצעים –
ב- 1997 שיחרר הארגון ספר בשם “From Guinea pig to the Computer mouse", שמכיל רשימה המשתרעת על פני 180 עמודים של חלופות לשימושים שונים בבע"ח, ו- 20 עמודים נוספים של מקורות מידע ואמצעי חיפוש חלופות. ספר זה היה אחד הכלים שסייעו לאביטל וייס לשכנע את ועדת ההוראה בבית הספר לרפואה של טכניון להשהות, ולבסוף לבטל את השימוש בבע"ח לצורך הכשרת רופאים.
במהלך החודשיים הקרובים תשוחרר גרסא חדשה, מעודכנת ומשופרת של הספר, עם הרבה יותר חלופות, הרבה יותר מקורות מידע לחיפוש נוסף ורשימה של מקרי דוגמא של מרצים מרחבי העולם שבעבר תמכו בשימוש בבע"ח, והיום דוגלים בשימוש בחלופות לאחר שניסו אותן ונוכחו ביעילותן.

ב- 1999 הוציא הארגון לאור קלטת וידאו בשם "Alternatives In Education – new approaches for a new Millenium", בת 33 דקות. בקלטת מודגמות מספר חלופות ומרואיינים המרצים שיישמו אותם במחלקותיהם.

לכל אורך פעילותו של הארגון וגם היום, נוצר עם מרצים רבים קשר שהוביל ליישומן של החלופות הקיימות ולפיתוחן של חלופות חדשות. נקודת המפנה האמיתית הגיעה עם הקמתה של תוכנית ההשאלה הבינלאומית של InterNICHE. המערכת מאפשרת למוסדות הוראה מכל העולם לשאול חלופות ללא תשלום, על-מנת להתנסות בהן ולהכניסן לשימוש. היום, מספר הפריטים הנגישים להשאלה עומד על כ- 110 וחלופות נוספות מתווספות למאגר מדי חודש. מערכת זו, היא מערכת השאלת החלופות הגדולה והמקיפה ביותר בעולם, והיא מכסה תחומים רבים בהוראת מדעי-החיים, כגון: הרדמה, כירורגיה וטרינרית, פרמקולוגיה, פיסיולוגיה, אנטומיה, פתולוגיה, ביוכימיה ועוד.
חלופות ממערכת ההשאלה סייעו ומסייעות למאמצים נקודתיים באוניברסיטאות בארצנו, וחלופות מסוימות כבר מיושמות בחלקן, אם כי לישראל יש עדיין מה ללמוד ממדינות באירופה שבהן השימוש בחלופות אינטנסיבי ונפוץ בהרבה.

מענק החלופות הבינלאומי (International Alternative Award) –
יחד עם הגרסא החדשה של הספר, יוצא אל האור מענק חדש שמיועד לעודד מרצים מרחבי העולם ולסייע להם ליישם חלופות קיימות ולפתח חלופות חדשות. הסכום המוצע למענק עומד על 18,000 ליש"ט והמועדים האחרונים להגשת המועמדות יפורסמו עם שחרור הספר. המענק הראשון מסוג זה ניתן למרצים מרומניה שפיתחו סימולציה ממוחשבת לצורכי הכשרה וטרינרית, חלופה שתמנע הרג של אלפי בעלי-חיים ברחבי בתי הספר לרפואה וטרינרית ברומניה ובמדינות אחרות שיאמצו אותה לאחר שתשוחרר בגרסא בינלאומית.

סטטוס –
התמקדותו והתמקצעותו של הארגון הובילה להכרה בינלאומית ולשיתופו בתהליכי קבלת ההחלטות בנושא השימוש בבע"ח וחלופות לצרכי הוראה. חברים מהארגון משתתפים בסדנאות וועידות בינלאומית של המרכז האירופאי לולידציה של שיטות חלופיות (ECVAM), וועידות לאומיות במדינות רבות באירופה ומחוץ לה. לדוגמא, שלושה רובעים באיטליה מינו את הנציג האיטלקי של InterNICHE, ד"ר מאסימו טטמנטי ואת מתאם הארגון כמומחים לנושאי חלופות בועידות הלאומיות לאישור חלופות באיטליה, והסכמתם נחוצה כיום לאישור כל שימוש בבע"ח בהוראה באזורים אלו.
נציגת הארגון בהודו, ד"ר שיראני פריירה, חברה בועידה הממשלתית לפיקוח ושליטה על ניסויים בבע"ח (CPCSEA) מטעם המחלקה לרווחת בע"ח במשרד התרבות ההודי.
נציגת הארגון בספרד, ד"ר נוריה קוארול, ישבה בעבר בועדת האתיקה הממשלתית לפיקוח על השימוש בבע"ח בספרד.
ד"ר ג'ונתן בלקומב, הנציג של InterNICHE בארה"ב, השתתף בסדנה הרשמית של ECVAM בנושא השימוש בבע"ח וחלופות בהוראה, ופרסם עשרות מאמרים בנושא בכתבי עת מדעיים וחינוכיים.

הועידה והעתיד –
פגישת הועידה נערכה במרכז העיר ליובליאנה שבסלובניה, על רקע הנוף הדקורטיבי והפסטורלי שמאפיין את חבל הארץ הזה.
לאחר 4 ימים של שיחות אינטנסיביות בפגישת הועידה השנתית, הוקצו משאבים כספיים ואנושיים לפרוייקטים חדשים רבים. להלן כמה מהם:

1. הוחלט כי הארגון יתמקד יותר מבעבר בנושא של השימוש בבע"ח בבתי-ספר תיכוניים, וכיוון שאני חבר בקבוצת העבודה בנושא זה, אשמח לשמוע הערות והצעות בנושא.
2. סיוע ביישום חלופות מקומי – מתוך 144 מחלקות למדעי החיים באיטליה, 127 מחלקות כבר חתמו על הצהרה בה הם מודיעים על הפסקת מוחלטת של השימוש בבע"ח לצורכי הוראה, לאחר שפרוייקט בראשות ד"ר מאסימו טטמנטי, נציג הארגון באיטליה, דאג לרכישה של חלופות בעבורם ללא תשלום מצדם. מתאם הארגון עובד עתה על תוכניות מקומיות נוספות לעידוד ויישום חלופות ברחבי העולם.
3. תרגום מקומי של הקלטת והספר – בסיוע של ארגונים מקומיים ובינלאומיים, נוצרו גרסאות מתורגמות של קלטת הוידאו ושל הספר של InterNICHE במספר ארצות ושפות, וגרסאות מקומיות נוספות עומדות לצאת לאור בקרוב מאוד. החלו גם גישושים בנוגע לתרגום לעברית, ומהדורה עברית צפויה להשתחרר תוך מספר חודשים.
4. חקיקה בינלאומית – InterNICHE נמצאת במגעים עם האיחוד האירופי ומועצת אירופה בנוגע לתיקון תקנות וחקיקת חוקים בינלאומיים בנושא השימוש בבע"ח בהוראה וזכות הסטודנטים להתנגד מטעמי מצפון להשתתפות בפעילות פוגענית בבע"ח. בנוסף, קבוצת עבודה מטעם הארגון מונתה לריכוז החוקים המקומיים בנושא זה, ברחבי העולם.
5. חקיקה לאומית – InterNICHE מסייעת לארגוני בע"ח ברחבי העולם לשינוי ושיפור החוקים המקומיים שלהם בנושא השימוש בבע"ח בהוראה וזכויות הסטודנטים להתנגדות מטעמי מצפון.
6. סיוע כלכלי – המצב הכלכלי במדינות מסוימות גורם לעיכוב ביישום חלופות לשימוש בבע"ח, עקב מחסור בציוד מתאים (כגון מחשבים, מקרנים ומכשירי וידאו). לפיכך InterNICHE החלה באיסוף ותרומה של מחשבים למחלקות שנמצאות בקשיים במזרח אירופה. כעת נאסף כסף לתרומת ציוד למחלקות נוספות ברחבי העולם.
7. חומר מדעי – מעל ל- 250 מקורות מידע בכתבי עת מדעיים ועיתונות ברחבי העולם מתארים את יעילותן של החלופות לשימוש בבע"ח בהוראה, ואת יתרונותיהן הניכרים. קבוצת עבודה מונתה לריכוז, עריכה ופרסום של מידע זה.
8. מערכות השאלה מקומיות – במאמץ משולב של InterNICHE ו- RSPCA הוקמה מערכת השאלת חלופות בערים קרקוב וקייב שבאוקראינה, שמאפשרת השאלת חלופות למדינות בריה"מ לשעבר. InterNICHE נמצאים במסע גיוס כסף להקמת מערכות השאלה במדינות נוספות.

אני שמח להודיע לכם שפעילות מקומית לקידום מטרות הארגון נמצאת בעיצומה גם בארצנו, ע"י שיחות עם חברי סגל במוסדות הוראה ברחבי הארץ ופעילות מקומית של סטודנטים. עוד על התקדמותו של נושא זה – בקרוב.

לפרטים נוספים:

תמיר לוסקי
נציג InterNICHE בישראל
קרן היסוד 8, בת-ים 59624
טל': 03-5536397
פקס: 03-5525013
אימייל: ns_tamirl@bezeqint.net

InterNICHE Co-ordinator
Nick Jukes
19 Brookhouse Ave.
Leicester LE2 0JE
England
Tel/Fax +44 116 2109652
coordinator@interniche.org

Alternative loan system Co-ordinator
Monika Percic
Ilirska 3
1000 Ljubljana
Slovenia
Tel +386 1 2319703
lolioli@hotmail.com

http://www.interniche.org
שימוש לא יאה 83743
היו כבר כל מני אנשים שהשתמשו ונצלו את האייל לפרסום עצמי לפרסום סדר-יום ומטרות של הגופים בהם חברים ומאמינים. האנשים האלה העתיקו חוברות פרסום שלמות, מכתבים, מאמרים וקטעים שלמים מספרים לאייל. דוד המטיף המחזיר בתשובה ושאר ידידיו הטביעו אותנו בזבל מסיונרי. אלברט שפך עלינו את מכתביו ה א ר ו כ י ם לעובדיה יוסף ועכשיו תמיר לוסקי מפרסם חוברת פרסום לארגון שלו.

לא מספיק לתת תמצית קצרה ולינק?
לא יפה... 83750
הרי לא מדובר בחוברת פרסום. זה בסך הכל סיכום (קצת ארוך, נו, מה לעשות) שתמיר כתב לטובת מי שמתעניין בחלופות לבעלי-חיים בהוראה. המידע הזה לא הועתק משום מקום, הוא איננו זמין בשום מקום אחר, וההשוואה לטקסטים תעמולתיים של מחזירים בתשובה פשוט איננה במקומה.
שימוש לא יאה 83752
אני לא רוצה לחוות דעה על הלגיטימיות של הפרסומים של דוד ושל אלברט שבות (שממילא ירו לעצמם ברגל, בפרסמם טקסטים ארוכים כל כך שמעטים מאוד טרחו לקרוא אותם, אני מניח). במקרה הזה, א. הפרסום רלוונטי מאוד למאמר ולדיון ב. אינו למטרות רווח ג. המפרסם השתתף כבר בדיון ומן הסתם ימשיך להשתתף בו (אם הדיון, ירחם השם, ימשיך להתגלגל). ד. קל מאוד למי שלא מתעניין להבין מהר במה מדובר, ולדלג. אני לא רוצה לטעון שכל אחד מהתנאים הללו הוא הכרחי או מספיק, אבל בסך הכל אני לא רואה בעיה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים