שתי הערות מתבקשות 90481
שלום לכולם,

קראתי בעיון את המאמר ויש לי כמה הערות:

א. אין שום התנגשות בין זה שניסן הוא ראש החודשים, לבין זה שתשרי הוא ראש לשנה. זה מוזכר באותו מאמר שהכותבת ציינה בראש מסכת ראש השנה. אז להתעלם מזה רק כדי לתאר מאבק בין הגולים מבבל והחקלאים מארץ ישראל, זה קצת מוגזם ומגוחך לדעתי. למה לא להצמד לאמת הפשוטה שיש ראש לחודשים ויש ראש לשנים (כמו גם שני הראשים האחרים שמוזכרים שם). מה גם שיש הבדל בין החודשים לשנה העברית - החודשים הם לפי הירח, ולכן הגיוני שיהיה להם ראש משלהם (ניסן), והשנים הם לפי השמש, ולכן יש גם ראש לשנה. וההמצאה של השילוב בין שנת הירח לשנת השמש מופיע כבר בתורה עצמה שמחייבת שחג הפסח יהיה תמיד באביב, כך שההתאמה היא נחוצה.

ב. כבר בתורה מוזכר הסדר של החגים, קודם ראש השנה ואחר כך יום כיפור, אז לומר שזה המצאה של אלה שחזרו מבבל כדי שזה יהיה שונה מהחגים הפגאניים ? לא הגיוני בעיני.
שתי הערות מתבקשות 90521
ניסן היה ראש שנת השמש, לא תשרי - אל תשכח שהבבלים המציאו את הזודיאק, המתאר את סמלי המזלות לפי יחסם לשמש. שנת הירח לא התקיימה עדיין בתקופת התנך, רק חודשי הירח עם מילואו. השנה הזאת סודרה רק מאוחר יותר והותאמה לשנת השמש על ידי העיבור. את ראש השנה של תשרי חגגו ב"כסה", כלומר, בכיסוי הלבנה, או ראש חודש. זה אומר בבירור שהוא קשור בספירה הירחית. לשנת השמש לא היה צורך בהתבוננות של כיסוי הלבנה כי היא נמנתה לפי אורכי היום והלילה.
זה יפה שאתה רוצה לחיות בשלום, אבל עימותים קיימים אם תרצה בהם או לא, ולדעתי היה צריך להיות פה עימות.
השוני מהחגים הפגאניים היה הכרחי כדי לקיים את תורת ישראל, וכדי להביע את שלטונו של יהוה על אלי העמים מסביב. איך אחרת היתה דת ישראל מתקבלת על העם בצורה אקסקלוסיבית כזאת?
את לא מדייקת 90565
במשך 2,000 השנה האחרונות, לוח השנה השתמר, לא בדיוק בשל היגיונו המופתי, אלא שאם היינו
משנים אותו, היינו באיטיות אך בהדרגה נעלמים
מההיסטוריה. עלייך להתייחס לתקופה בה נוצרו המנהגים כדי להבינם; חלק גדול מההלכה נוצרה בתקופה בה חלק גדול מהיהדות חי בגולה. אילו
את היית במקומם, מה היית עושה כדי למנוע את
התבוללות העם? הם עשו כמיטב יכולתם. האם היית מעדיפה שסודות הפולחן יישמרו אצל הכהונה כמו שנהגו בשאר העמים?
שנת הירח קדמה לשנת השמש. הרי לא לשווא הכהנים הקדומים היו צופים בכוכבים ומחשבים את לוחות הזמנים?(וזה כמובן מה שהיו עושים אחרי שהנודניקים היו עוזבים)
ומתי צפוי ספרך לצאת?
את לא מדייקת 91147
לא מצאתי שום דבר בדבריך שסותר את מה שאני אמרתי. אבל ביסוס האופי היהודי של החגים על ידי עלייה לרגל לירושלים בהכרח אירע בארץ ולא בחו''ל, לפני חורבן הבית השני, כמובן, ולא אחריו.
ואני שוב טוענת ואומרת שלא היתה זו שנת ירח אלא סידרה של חודשי ירח, שלא התאימו בדיוק לשנה שלמה. אפשר לראות אצל המוסלמים שאי אפשר לקבוע את מהלך השנה לפי הירח, וההתחשבות בעונות השנה השמשיות (אין עונות לפי הירח, כמובן) כדי לקבוע את המהלך השנתי בולט מאוד בחגי ישראל.
את לא מדייקת 91148
וספרי ייצא לאור כשייצא רצון מלפני ההוצאה... או לא - זה לא דבר קל בארץ להוציא ספר מדע בדיוני בלי לשלם עבור ההוצאה.
ספרים גרועים, את מתכוונת... 91163
אם ההוצאה תחשוב שספרך הוא יצירת מופת, הם ימממנו מכיסם את הוצאתו לאור. לפחות כך אני הבנתי. הייתי מציע לך לקרוא את "המטוטלת של פוקו", יש שם התייחסות לעניין הזה. כמובן, כל ספר מד"ב היוצא בארצנו הוא ברכה.
אני חושב שהתחלת לקלוט משהו. מהי מיתולוגיה?
מילה יוונית שפירושה "תולדות האלים". מיתוס מתייחס לתולדותיהם של האלים ולמעללי הגבורה השונים של בני האנוש. המיתוסים מייצגים את צורת החשיבה של אותה תרבות שיצרה אותם ויש ותביני את התרבות הזאת ויש שלא. אנשים אלה בטח היו פורצים בגעיית צחוק לגבי הפרשנויות שלך לכמה מהמיתוסים הללו. הרי על מה אנשים כותבים? האם עלינו לקחת כל דבר שהם כותבים כאילו היה מטלה בספרות?
אני מניח שאת כותבת מתוך הכרות מעמיקה עם תרבויות המזרח הקדום וחיי היום-יום שלהן. עליך לזכור בכל מקרה שרבים מהדברים שידועים
לנו על מנהגי הכהונה שלהם לא היו ידועים למי
מבני התקופה שלא היה מהכהונה.(ועלייך לזכור
שאם הם לא שרפו את הקורבנות, חלק נכבד מהבשר
או כל הבשר היה הולך אחר-כבוד לקיבתם של הכהנים)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים