בתשובה למשה דורון, 17/09/00 19:36
וחוזר חלילה 9724
בשונה ממך, אני רואה את ההסבר בצורה אחרת: א י ן אלוהים. הנסיון למצוא סיבה מוסרית בהתנהגות האדם ובמהלך ההיסטוריה הוא חסר-טעם, היות ואת המוסר שלנו יצרה התרבות, שהיא תוצר של שינויים אבולוציוניים, שהביאו לכך, שבני-אדם ששיתפו פעולה, ונמנעו בדרך-כלל מפגיעה אחד ברעהו - אולם לא הססו לטבוח "אחרים" - הם אלה, שזכו לשרוד עד היום. אני מ ק ו ו ה , שהתפתחנו מן השלב הבראשיתי והדי-נחות הנ"ל, וכעת אנו משתפים-פעולה גם מתוך הבחנה מוסרית, ולא רק אופורטוניסטית.
על-כל-פנים, השאלה "היכן היה האלוהים בשואה" אינה, לדעתי, במקומה - בעיני, אלוהים מעולם לא היה, ורק משל היה, תשובה לפחדים קדומים, נסיון להסביר בצורה רציונלית את שעדיין איננו מסוגלים להבין בעזרת המדע.
פעם חשבו, 'איזה פלא! השמש שוקעת ואז, למחרת, בגלל שהתפללנו, עולה שוב!!' כיום אנו יודעים, כי ל"תפילות" אין שום השפעה על הנושא הנידון - פשוט, כדור-הארץ סובב על צירו... ויוסיף לעשות זאת, בין אם נהיה כאן ובין אם לא, כי אין בין השניים שום קשר - חשיבותנו ליקום הינה, לכל היותר, כזו של החידקים. בהבדל אחד - הם קיימים זמן רב הרבה, הרבה יותר.
וחוזר חלילה 9889
המשפט "אין אלוהים" כמו גם המשפט "יש אלוהים" מכיל סתירה פנימית. ועל כן כל טיעון שנסמך עליו לוקה בחסר.
משפט נכון יהיה "יש דני האדום" או "אין דני האדום".
עוד על נושא זה:
דיון 128

אם התרבות יצרה את המוסר מדוע אתה מקווה להתפחות בתחום? הרי מדובר בסופו של דבר במוטציה די מיותרת מנקודת מבטו של מי שעתיד בכל מקרה להתפגר לנצח בעתיד הנראה לעין.
וחוזר חלילה 10416
מה הסתירה הפנימית בשני המשפטים, אגב?
ח-ליק 10939
המשפטים כשלעצמם אינם מכילים סתירה כי משפטים כשלעצמם דווקא מסתדרים עם יתר החלקים שלהם בלי בעיות ניכרות. אין לי כוונה לחזור לביקורת התבונה הטהורה (בגלל שהוא נשחק עד דק, ובגלל שהוא מאוד עבה ואני ניזון מתקצירים).
הסתירה היא האופן שבו הם מתפרשים על ידי יצורים מוגבלים דוגמתנו. כשאתה אומר "אין אלוהים" ואפילו "יש אלוהים" אתה מניח המצאותך גם במידה ו"אין אלוהים" אולם המצאותך שכזו היא בניגוד מוחלט לאלוהים.

עייפתי עייפתי מלחזור על הנקודה, מה שהאתר הזה צריך ודחוף זו קטגוריית faq.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים