פתיחות סגורה 1629
מפריעה לי העובדה כי, כפי שנדמה מהמאמר, הדתיים רואים בלימוד זרמים אחרים ביהדות "פתיחות".

מתי תהיה פתיחות יהודית למחשבה לא-יהודית? מתי תפסיק היהדות הדתית לראות במחשבה זרה איום שיש להחביאו מתחת לשטיח?

הרמב"ם כתב תשובות לאריסטו. מדוע לא לומדים בישיבות גם את אריסטו, כדי להבין טוב יותר את הרמב"ם, לפחות? (שלא לדבר על הבנה טובה יותר של העולם המערבי בכלל).

המשנה דנה בישו, חייו וחסידיו. כיצד ניתן להבין את המשנה, בפרט את הדיונים הללו, מבלי לקרוא את כתבי "השליחים"?

כל "פתיחות" ו"חדשניות" שלא פורצת את מסגרת ה"יהדות" בתחום לימודי היהדות נראת לי כשרוייה עדיין בנפטלין.
הגנה 1631
אני חילוני והסיבה שאני עונה בשביל פוגל היא בגלל שהוא בצפת. אני קראתי כבר את כל המאמר ואיני יודעה אם קראתה הכתה בו נכתב על פתיחות לתורות רוחניות (ולא רוחניות). בכל מקרה מדובר על זה בחלק הזה או בחלק הבה שרק דובי יכול להגיד מתי הוא יפורסם. אני יכול להעיד מניסיון שפוגל (ואני חושש שהוא לא מיצג) מקיר חלקים נרחבים של התרבות החילונית יותר טוב מרוב החילוניים. חוץ מזה מה ההתלהבות הזאתי מכתבי השלחים, גם הם היו דוסים, רק של דת אחרת וגם אפשר ללמוד על ישו בלי ללמוד את הספרים הקדושים לנצרות שהם מגמתיים.

סלחה על שגיאות הכתיב ועל בגדתי בחילוניות בהגנה על מאמרו של פוגל.

חוץ מזה סביר להניח שכדאי שתקראה שוב את התגובות לדבריך במאמר הקודם.
פתיחות סגורה 1632
אין מה ללמוד מהתלמוד על חיי השליחים או על חיי ישוע. את החומר המתייחס אליהם הנמצא בתלמוד אפשר לסכם בערך בשני עמודים, אולי שלשה. מעבר לכך, רוב החומר הזה לא נמצא בתלמוד בפני עצמו, אלא ב"השלמות", שכן מאז המאה ה-‏13, חשש מפני צנזורה נוצרית גרם להוצאת החומר הנוגע לנצרות מתוך התלמוד. בשנת 1240 ("ויכוח פאריס") נשרף התלמוד, לאחר שנידון במה שנהוג כיום לראות בית דין אינקוויזיטורי, בעוון blasphemia, חילול הקודש, בדיוק בגלל הקטעים הללו.

אשר לרמב"ם ולאריסטו, הרי שיש עדיין ישיבות שלא מאפשרות ללמוד את "מורה נבוכים". ואם כבר מדברים על הכנסת פילוסופיה לישיבות, ראוי לציין שהפילוסופיה עשתה כברת דרך מאז ימי אריסטו.

מעולם לא הייתה פתיחות יהודית-אורתודוקסית למחשבה לא יהודית. התלמוד תורגם ללטינית כבר במאה ה-‏13, ותרגום רש"י תורגם ללטינית במאה ה-‏14 (תחת השם glossia Salomonis, "פירוש שלמה"), התנ"ך תורגם ליוונית במאה השלישית לפנה"ס - אך מעולם לא תורגם ספר אלילי או נוצרי חשוב לעברית, עד סוף המאה הקודמת, עם תחייתה של העברית על ידי אנשים המשוחררים מכבלי החשיבה היהודית המגבילה. היהדות לא יכולה לחיות עם תורות אחרות; בישיבות נהוג לזרוק תלמידים שעיינו בסתר בברית החדשה (למדתי זאת על בשרי), ולשרוף את הספרים עצמם. על איזו פתיחות אתה מדבר?
פתיחות סגורה על מה ולמה 1658
ראשית חלק מהתשובות לטענות שהועלו נמצאות אכן בחלק ב' של המאמר. סבלנות רבותיי.
ליוסי: ממה שקראתי עליך באתר חופש אתה בוגר נחלים ומשום מה אתה מתעקש להשתכנע שמה שהיה פעם זהה למה שכיום. פשוט לא נכון למפחות קרא את המאמר- הוא מדבר על תמורות. תמורת =שינויים. שניות אתה מתעקש לבלבל בעקביות בין ישיבות תיכוניות לישיבות גבוהות והסדר שהן ברובן מסגרות פתוחות . נכון שפעם היו מסלקים תלמידים מישיבות גבוהות כיום - כמעט ולא. אני אישית הייתי בישיבה מסוימת למשך שבוע ושמעתי שיחה של מספר חבר'ה בוגרים ( שנה רביעית) ששוחחו על הספרים שהם קוראים כרגע- אחד היה הברית החדשה השני הקוראן השלישי - הספר החדש של אורלי קסטל בלום והרביעי כמדומני היה קירקגורד אבל ייתכן וזה היה פילוסוף אחר. פעם היו זורקים תלמידים על כל אחד מהספרים האלו , מהשחה שלהם הבנתי שאת העותק של הברית חדשה הוא שאל מראש הישיבה.
גם בישיבות תיכוניות המצב שונה לא זורקים תלמידים שקראו בגלוי בברית החדשה, מנסיון של חבר שלי לכיתה.
זהו להפעם ,על שאר הטענות אני מעדיף להגיב לאחר שיתפרסם החלק השני של המאמר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים