מה בעצם הבעיה 184429
עם שתי השורות שהוסרו?
מה בעצם הבעיה 184436
גם אני לא יודע בדיוק מה הבעיה, עם זאת, למיטב זכרוני, השורה שקוצצה מתשדיר ז'נווה הייתה ''אתם תקראו ותחליטו''.
בעתיד יש לקוות 184437
שברשות השידור יעברו לקיצוץ כל אות שנייה בתשדירים של מתנחבלים.

כ ל נל לחף לר הה
מוזר 184448
למיטב זכרוני זוהי אכן השורה. לא הבנתי את ההחלטה אז ולא את זו הנוכחית.
מה כל כך מוזר בזה? 184458
הרי מן המפורסמות שאינן צריכות כל ראייה, כי אמצעי התקשורת בישראל נשלטים ברובם ע''י השמאל, וכי השמאל משתמש בכך כדי לסתום את פיות הימין ולקדם את רעיונות השמאל.
אז הייתי אומר שזה טבעי בהחלט...
המציאות דרך פילטר 184460
אבל אותו נימוק גם שימש כדי לצנזר שורה בתשדיר של הסכם ז'נווה.
על העיוורון 184466
התשובה שענית לה התייחסה לצנזור מהסכם ז'נווה דווקא. ''מן המפורסמות שאינן צריכות כל ראייה'' זו דרך יפה לומר ''זה ברור לי, ואין סיכוי שאתן לעובדות לבלבל אותי''.
מוזר 184493
הרעיון היה של שופטי בג''ץ, בעניין תשדיר הסכם שוויץ - להוריד קטעים הקוראים לפעולה, ולהשאיר מידע ''אינפורמטיבי''.

על פי הפרסומים בעיתונות, יותר מאלף איש באו לנצרים, אשר מונה שישים משפחות שהן ארבע מאות איש, בימים כתיקונם.
מוזר 184503
תודה על ההסבר. נראה שזו הסיבה ועדיין, מדוע מותר "קנו נקה 7" ולא "אתם תקראו ותחליטו"?
מוזר 184506
כי מדובר בתשדירים בעלי אופי פוליטי ולא אופי מסחרי.
מוזר 184522
פרסומת על רקע ערכי פסולה מחוץ לתקופת הבחירות ואילו זו המסחרית לגיטימית? מעניין היכן זה מופיע בחוק רשות השידור (http://www.amalnet.k12.il/sites/commun/law/comi0102....).
מוזר 184529
אני לא יודע אם זה קשור, אבל עכשיו עולה בדעתי שגם הפרסומות המסחריות ממעטות בהוראות ''קנו'' או ''עשו'', ומתרכזות בתאור המוצר המופלא שהן מנסות לשווק. את המסקנה הם משאירים לך.

אני מניח שזה לא נעשה מטעמי אתיקה אלא בגלל שהצופה עלול להרגיש אנטגוניזם כנגד מי שדוחף לו בכוח מוצר מסויים. לא, הם אומרים לך, הבחירה היא כולה שלך ובידיך, אנחנו רק מציגים לך את המוצר שיכול לשנות את חייך מקצה אל קצה במחיר זול עד כדי גיחוך, אבל ההחלטה הסופית היא שלך. אם אתה אידיוט מספיק כדי לוותר על ההזדמנות הזאת, זה בסדר מצידנו.

וכך, כשאתה נתקל על המדף באותו שמפו אלוהי, אתה לא נזכר באלה שעיצבנו אותך ואמרו לך מה לעשות, אלא בכל הבלונדיניות שחייכו יפה כל-כך, והסיכוי שתאסוף אותו אל עגלת הקניות שלך גדול יותר.
פרסומות לשמפו 184537
באופטופיקיות חגיגית:

פרסומות לשמפו הן הדבר הכי מצחיק וביזארי שיש בטלוויזיה, אני חושב. בסופן אני לעולם לא זוכר איזה שמפו פרסמו, אלא רק את הטקסטים המגוחכים להפליא (יש אחד חדש עכשיו בין אישה לספרית שלה ועור הקרקפת הרגיש שלה) פסוידו-מדעיים (ויטמינוזיס) ובעיקר המון שיערות מתנפנפות לכל עבר, כאילו שלנשים בעולם אין מה לעשות חוץ מלהעיף את השיער שלהן מצד לצד.

אולי זו רק הפרוורטיות שלי, אבל אני צוחק יותר מול פרסומת לשמפו מאשר מול סיינפילד.

ועוד תהייה שתהיתי לא פעם, יעזרו קוראי האייל הנבונים:
הפרסומות של ג. יפית - האם הן ניסיון של חברות מתחרות לפגוע במכירות של המוצר המפורסם באמצעות ההמלצה של ג. יפית? ואם לא, למה מעדיפים פרסומאים להשתמש בזמן הפרסום שלהם בקריינות התפלה בקול המעצבן של ג. יפית הנ"ל?

עד כאן תהיות וקושיות.
פרסומות לשמפו 184539
ואני דווקא קראתי ראיון עם פרסומאים מובילים בארץ (שכמובן אינני זוכרת מי הם היו ולהיכן התראיינו) שנשאלו בדיוק על תופעת ג. יפית. למרבה הפליאה, הנתונים מראים שמוצרים שפרסמה הגב' גרינברג נמכרו ביתר שאת. כיום, היא נחשבת לאחת המפרסמות המובילות במדינה וכל דקת שידור שלה עולה הון.
פרסומות לשמפו 184543
מה הענין שלך עם ג. יפית?
תיכף תגיד שד"ר רות לא סקסית.
את אינך יודעת עד מה יפיפית 184573
לפי כתבה שקראתי פעם על ג., וכפי שבעצם לא קשה לנחש, כוחה הוא בעממיות שלה. עקרת הבית הטיפוסית רואה בג. יפית, להבדיל מדוגמניות טיפוסיות, אחת כמוה; לכן, כשיפית ממליצה על חומר ניקוי, זה מתקבל כמו המלצה של ידידה - אמין יותר מאשר *פרסומת*. הקול שלה מעצבן, אבל הטון לא בומבסטי ולא מתחנחן, כמו שמקובל בפרסומות, אלא ענייני - שוב, כדי לתת אשליה של אמינות.
את אינך יודעת עד מה יפיפית 184576
והעצוב הוא, כמובן, שיש אנשים שאכן רואים בה גורם אמין. כשהיא אומרת "המלצה שלי", כל צופה סביר שהייתי מדמיין לעצמי אמור להגיד לעצמו "כן, בטח. הרי שילמו לך כדי להגיד את זה", אבל מסתבר שיש מספיק אנשים שאומרים "וואלה, היא בטח בדקה את זה והחליטה שזה יותר טוב מכל המתחרים. גם אני אקנה את זה". לא מצליח להבין את זה. בעיקר כאשר המוצר המפורסם הוא נדל"ן. מי לעזאזל קונה דירה בגלל שיפית גרינברג אמרה שהדירות האלה הכי אחלה?
את אינך יודעת עד מה יפיפית 184583
מדובר בהשפעה סאבלימינאלית, לא משהו רציונלי בנוסח שתיארת. אחרת כל עניין הפרסומות היה מתמוטט מזמן.
את אינך יודעת עד מה יפיפית 184604
אני באמת (!) לא שוביניסט בדרך כלל, אבל במקרה מיוחד זה של הגברת ג. - מותר לספר רק רגע משהו בקשר לכיעור שלה?
כששני הבנים שלי, בן 16 ובן 13, יושבים אתנו (וזה לא קורה כל כך הרבה, יש להם עיסוקים אחרים) ופניה מופיעים על המרקע, יש להם בדיחה קבועה בכל מיני וריאציות, שצורתה הבסיסית (צועקים לכיוון אשתי בקולי קולות): אמא יש בטלויזיה מפלצת! היא רוצה לטרוף אותי! תשמרי עלי!
את אינך יודעת עד מה יפיפית 184614
חשבתי שזה אגדה אורבנית, לא?
את אינך יודעת עד מה יפיפית 184616
למיטב ידיעתי האגדה האורבנית היא על ניסוי שנעשה (כביכול?) להשתיל מסרים סמויים בפריימים שלא נקלטים במודע.

כשאני דיברתי על "השפעה סובלימינלית" התכוונתי למשהו אחר: לכך שהפגישה עם המוצר המפורסם תעורר בך אי אילו רגשות לא מודעים של הכרות מוקדמת והרגשה טובה. עד כמה שאני מבין זאת הדרך שבה פרסומת עובדת, ולא ע"י שכנוע ישיר. בדקתי את זה קצת על עצמי, ולמרות התחושה הבסיסית שאני מחוסן מהשפעות כאלה נוכחתי שאכן יש לי נטיה להעדיף מוצרים של חברות ששמעתי עליהן על פני יצרנים ששמם אינו אומר לי כלום. הרציונל שלי הוא שמי משקיע הרבה בפרסום, ישקיע גם משהו בטיב המוצר שהוא מפרסם - אחרת כל השקעותיו בפרסומת שוות רק התנסות אחת שלי. אני גם מקזז את הנטיה הזאת ע"י המנעות מכוונת מקניית מוצרים של חברות שהפרסומות שלהן עצבנו אותי במיוחד, ושוב יש לי רציונל מפוקפק לכך: מי שאינו יודע לבחור פרסומת טובה חשוד בעיני שגם בשטחים אחרים הוא לא פועל בצורה אופטימלית, כך שאינני סומך על איכות המוצרים שלו. אם זה נשמע לך כמו תירוצים עלובים, אתה לא היחיד: גם לי זה נשמע ככה.

יש לי הרגשה של דז'ה וו כשאני מקליד את ההודעה הזאת, ואני מתנצל אם אני חוזר על משהו שכבר נאמר כאן על ידי או על ידי אחרים.
האגדה האורבנית 184617
הנה: http://www.straightdope.com/classics/a1_187.html
just spell my name right 184619
סיפור אמיתי:

בתקופת בחירות מקומיות לפני הרבה שנים, היה מועמד אחד למועצה עם מודעות עילגות ותפלות במיוחד. הנאה רבה הפקתי, יחד עם חבר מרעי, בהלעיגנו על מודעותיו. מספר ימים לאחר הבחירות פגשתי אחד ממכרי והתברר לי שהוא בחר באותו מועמד. מה עשית! נזדעקתי, הרי הוא זה עם המודעות המטופשות, איך לא זכרת?
אה, הוא אמר לי, ידעתי שהשם שלו היה מוכר לי מאיזשהו מקום, ולכן הצבעתי עבורו.
את אינך יודעת עד מה יפיפית 184622
ככה זה גם אצלי.
פתי חדש נולד כל פריפרונטל קורטקס 184627
הנה תקציר של מאמר שפורסם לפני כמה זמן במגזין הניו יורק טיימס

The work of neuroscientist Read Montague into frontal lobe triggers and reward processing are examined in relation to the marketing of products and brand names.

ואלה השורות הראשונות מהמאמר:

When he isn't pondering the inner workings of the mind, Read Montague, a 43-year-old neuroscientist at Baylor College of Medicine, has been known to contemplate the other mysteries of life: for instance, the Pepsi Challenge. In the series of TV commercials from the 70's and 80's that pitted Coke against...

המאמר עבר לארכיון שבתשלום, אבל אם תרצה, אני יכול לשלוח לך אותו כקובץ pdf.
פתי חדש נולד כל פריפרונטל קורטקס 184679
תודה. לא הבנתי מהתקציר אם זה שווה קריאה, אבל אם לדעתך זה כך, אשמח לקבל אותו.
פתי חדש נולד כל פריפרונטל קורטקס 184680
אם הוא הועבר לארכיון בתשלום, כנראה ש(יש מי שחושב ש)הוא לא רק שווה קריאה, אלא אף שווה לשלם בעבור כך.
את אינך יודעת עד מה יפיפית 184960
הקרנת מסרים תת-ספיים כיום אסורה לפי חוק. עם זאת, בארץ מותר להקרינם על שלטי חוצות (כנראה מסכי חוצות, מעצם הדרישה לתמונה נעה), תחת הנימוק שבניגוד לצופה בטלויזיה או בקולנוע, עובר האורח אינו כפוי להביט בתמונה.
מוזר 184723
הייתה בזמנה פרסומת לבנק לאומי תחת הביטוי ''תבוא כל יום'' (למרות הטית הפועל בזמן עתיד, האינטונציה העידה על כך שמדובר בלשון ציווי, מין שגיאה נפוצה שמשווה לפרסומת אופי עממי). ידיד שלי שהחליט להקשיב לפירסומת החל לבקר מידי יום בסניף בנק לאומי הסמוך לביתו. כיוון שלא היה לו חשבון בבנק המדובר עוררו ביקוריו התכופים את חשדם של המאבטחים ובסופו של דבר הוא עוכב לחקירה ע''י מתנדב מהמשמר האזרחי.
בסופו של דבר הוא פתח שם חשבון והוא די מרוצה למרות שהמזרחי נותן ריבית טובה יותר ועמלות נמוכות יותר.
מוזר 184735
ואני זוכר, מימיו הראשונים של ערוץ 2, את הפרסומת של מנהלי הבנק הרוקדים ("לאומי רוצה אותך יותר") עם גידי גוב ומושונוב ("לצערי אין לי מספיק השפעה בבנק"). מאז הבנתי שלמנהלי הבנקים יש הרבה סיבות לרקוד, אך זה לאו דווקא משום שהם רוצים *אותי* יותר.
מוזר 184736
''תבוא כל יום'' נשמע כמו הזמנה ידידותית.
מוזר 184749
יש לי הרגשה שאנחנו מכירים את הידיד הזה...
מוזר 184772
היה ציווי של ממש בפרסומת למפעל הפיס- השתתפו בשגעון!!!
או משהו
מוזר 184874
השתתפות בשגעון זוהי משימה לאומית, ולכן, כמו במקרה של התנדבות למילואים(1), מותר במקרה זה להשתמש בלשון ציווי.

___
(1) ויש הטוענים כי מדובר בזהות של ממש, ולמצער במקרה פרטי.
מוזר 185023
אכן.

אחרי ששלחתי את ההודעה שמתי לב שיש יוצאים מן הכלל, והם כמעט תמיד גופים ממשלתיים או ציבוריים. הקמפיינים התוקפניים על חסכון במים, חגירת חגורות בטיחות, בדיקות חורף לרכב‏1 והמלחמה בסמים - בכולם אין נסיון להתחבב על השומע אלא להפחיד אותו. אני חושב שגוף מסחרי שהיה נוקט טקטיקה כזאת היה פושט רגל די מהר.
______________
1- שיא של ממש. מיד בצמוד להזמנה להכנס למוסך מופיעה האזהרה כי רכב שיימצא לא תקין יורד מהכביש ונהגו יוצא להורג וייקבר נחוץ לגדר. בקלות אפשר לחשוב שמדובר על רכב שיימצא לא תקין באותן בדיקות שדובר בהן במשפט הקודם, מה שגורם לכל בר דעת להמנע מכניסה למוסך אפילו אם הבלמים שלו נראים כמו אלה של מכבי נתניה.
מוזר 185033
ואכן, גם הממלכה הנוקטת טקטיקה כזאת פושטת רגל.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים