על כשלון התקשורת 321643
"כתבי ומגישי הטלוויזיה, אנשים שאמונים על דיבור שוטף, מצאו עצמם ללא מילים, כשהם ממציאים ביטויים ומונחים חדשים, מפעילים על אוטומט את מכבסת המילים. "מה שהתושבים כאן מכנים אירוע טרור", אמר הכתב בשפרעם" – ממש תסמונת ה-BBC.
על כשלון התקשורת 321654
שמעתי עכשיו את מהדורת החדשות של ה-BBC, ומההפתעה הלכתי לבדוק באתר. הכותרת לאירוע: " Israeli lynched after bus killing".
כותרת המשנה "An Israeli soldier who shot dead four people on a bus in an Israeli Arab town has been lynched by a crowd".
על כשלון התקשורת 321658
מישהו שם יצא מדעתו. הם היו זקוקים כנראה לאיזה קונטרה אחרי החשש לקרוא לפעולת הטרור בלונדון ''טרור''.
על כשלון התקשורת 321660
הם גם מזיפים בעובדות (עד כמה שאנחנו מכירים אותן).

"The gunman was beaten to death by the crowd when he ran out of bullets and went to change the magazine in his gun, Israeli media report."

עפ"י הניסוח הזה, עוד אפשר לחשוב בטעות שמדובר בגיבורים ולא בחיות אדם.
על כשלון התקשורת 321712
לא הבנתי איך אתה רואה כאן תיאור של גיבורים.
על כשלון התקשורת 321754
בניסוח הזה אפשר לחשוב (בטעות) שאנשים הרגו את המחבל כדי להציל חיים. זה נשמע כאילו היכו אותו למוות בעודו נאבק ובעודו מנסה להכניס עוד מחסנית לנשק שנמצא ברשותו.
על כשלון התקשורת 321759
קודם כל, אם הוא ניסה להחליף מחסנית - בהחלט סביר להניח שלולא עצרו אותו הוא היה עלול להמשיך ולהרוג.
ושנית, אני לא יודעת אם אפשר לומר ''חיות אדם''. יותר נכון, ''המון משולהב'', כמו שקרה גם פה ושם עם מחבלים פלסטינים שביצעו פיגוע לא התאבדותי וההמון ניסה לעשות להם לינץ'.
על כשלון התקשורת 321764
קשה מאוד להניח שהמון שלא היה לו כלי נשק חמים לא הצליח לפרוק את התוקף מנשקו בלי שיהרוג אותו. כלומר, כמעט בטוח שהם קודם כל פרקו אותו מנשקו ואז, אחרי שהוא כבר לא היווה סכנה, הרגו אותו.

לא שאני מאשים אותם.
על כשלון התקשורת 321773
גם אני לא.
על כשלון התקשורת 321774
נניח שאכן המחבל כבר לא היווה סכנה.

למה זה נראה לך סביר "לא להאשים אותם"?
על כשלון התקשורת 321792
אני לא רוצה להעמיד את עצמי במקומו של מישהו שזה עתה ניסו לרצוח אותו והוא נאלץ לנקוט באלימות כדי להגן על עצמו. אני לא בטוח עד כמה הייתי שולט על עצמי באותה סיטואציה ומסוגל לומר לעצמי "זה בסדר, עכשיו הוא כבר לא מסוכן, אפשר להפסיק". ייתכן שהם אשמים, אבל אני לא זה שיידה את האבן הראשונה (כמובן שאחרים יכולים).

כמובן שאם היה תרחיש בסגנון "הרבצנו למחבל והוא איבד את ההכרה ועכשיו אנחנו קושרים אותו, מקיימים לו משפט שדה, עומדים בתור כדי לירוק עליו ובסוף תולים אותו" כן היה מקום להאשמות, אבל לא על זה אני מדבר. למען האמת, אני לא יודע לגמרי מה הלך שם.

אגב, קראת את "המשחק של אנדר"?
על כשלון התקשורת 321793
לא קראתי את "המשחק של אנדר".

גם אני לא יודע לגמרי מה הלך שם. אני יכול רק להסתמך על מה שנאמר באמצעי התקשורת. עפ"י מה שהבנתי מהדיווחים, לא מדובר במאבק עם המחבל, שבמהלכו המחבל נהרג. "אשמח" (הכל יחסי) אם יקרה אחד משלושה דברים:

1. המשטרה תחקור ותפריך את מה שהתפרסם בעיתונים (שהתבצע לינצ' במחבל, מתוך יצר נקמנות ולא מתוך רצון להציל חיים). אז התקשורת תצטרך לענות על כמה שאלות (מדוע היא מיהרה למלא את העיתונים באינפורמציה הזאת, שממהרת להאשים את הקורבן?).
2. המשטרה תחקור ותגלה שאכן התבצע לינצ' (קריא: אזרחים במדינת ישראל התנהגו כמו בבונים רצחניים) ותעמיד לדין את האחראים.
3. המשטרה תדווח על כך שהיא התאמצה לחקור את הפרשה, אבל תודה שהיא לא מצליחה לברר מה בדיוק קרה שם והעניין כולו ישאר בממלכת השפקולציה.

אני פשוט קצת מופתע מהאדישות שמגלים אנשים מסוימים למעשה מהסוג הזה (ראה תגובה 321785 או תגובה 321786). משום מה, יש אנשים שחושבים שזה נורמלי בחברה בה אנו חיים, הרי לכל אדם שני יש סכין בתיק וכל אדם רביעי הוא במילא רוצח סדרתי פוטנציאלי, אז מה בכלל הבעיה באזרחים "מאותגרים איפוקית" שלוקחים את החוק לידים?
על כשלון התקשורת 321797
נראה לי שהתגובות נובעות בעיקר מכך שהזעם על האידיוט הזה כל כך גדול שאנחנו (המגיבים ה''אדישים'') מגיעים למסקנה שמגיע לו עונש מוות, ושמחים על כך שהעונש הוצא אל הפועל ושלא היינו צריכים להסתבך עם הבעיות שמערכת המשפט המסורבלת שלנו הייתה גורמת. תראה מה קרה עם יגאל עמיר - אני בטוח שיש הרבה שאומרים ''הוא לא היה צריך לצאת חי מהכיכר''.

כמובן שזה לא בסדר. אני מצטרף לשמחת שלושת הדברים שלך, אם כי אני די בטוח שאנחנו יכולים לקוות במקרה הטוב ביותר לגרסה חיוורת של השלישי.
על כשלון התקשורת 321803
אני כמובן מבין שזאת הרציונליזציה לאמירות כאלה. להמון דברים מבחילים יש רציונליזציות. פשוט, אם נקבל אותן, אני לא רואה שום סיבה מדוע לא לפרק את כל הפיאסקו הזה שמכונה "מדינה" ולחזור לחיות על העצים.

למה לדעתך אנחנו יכולים לקוות, במקרה הטוב, רק לגרסה חיוורת של השלישי? אולי אתה צודק, אבל זה נשמע לי קצת ציני. היו שם המון אזרחים ושוטרים (ואיזה מאבטח שטוענים שהוא זה שהוציא את הנשק מידיו של הטרוריסט) שניתן לתחקר ולהרכיב גירסה אמינה (יחסית) למה שקרה שם. האם חקירת הדבר חורגת מיכולות המשטרה, האם למשטרה אין אינטרס לחקור את האירוע, האם אין עניין לציבור משום שהוא לא ממש מזועזע מהאפשרות של קהל אנשים לקחת את החוק לידים, או מה?
על כשלון התקשורת 321884
האמת היא שלאור כל הידיעות על כך שכל הגורמים הרלוונטיים קיבלו התראות זמן רב מראש ולא עשו דבר - אין לדעת אם מישהו יחקור את זה ברצינות. פשוט קצת מפחיד לגלות מה עמד מאחורי זה...
על כשלון התקשורת 321802
אני זוכר מקרה מזעזע שלאחר פיגוע יהודים הרביצו עד לחוסר הכרה במי שחשבו אותו כערבי, ומסתבר שהנ"ל היה יהודי מזרחי
לינץ' הוא ההיפך ממוסר והדוגמה הזאת ממחישה עוד יותר את הצמאון לדם השונה שקיים בחברה הישראלית, שלא שונה מהותית מזה שבחברה הפלשתינית, לדעתי.
הנה שיר קצר של אחד צ'יקי ארד- התקווה
לעניות דעתי אם ערבי היה יורה ביהודים והיה נהרג בידי יהודים בהחלפת מחסניות אותו המון היה זוכה לשבחים, והמילה לינץ' לא הייתה מוזכרת אלא אצל דעתני הפלשתינים

סקר קצר להסבר נוסף
איזו גרסה אתם מעדיפים?
1. הרוצח נרצח בידי רוצחים
2. הרוצח נרצח ע"י עוברי אורח
3. הרוצח נרצח בידי מי שכמעט היו קורבנותיו הבאים
על כשלון התקשורת 321807
"נהרג בידי יהודים ב[זמן] החלפת מחסניות"

שוב נאמרים כאן דברים, בביטחון מלא, כאילו מדובר בעובדות.

התסריט הזה לא נשמע לי כמו תסריט סביר.

אם אלו היו העובדות (הריגת מחבל חמוש, בזמן שהוא מחליף את המחסנית בנישקו, כדי להמשיך לבצע את זממו), לא רק שלא הייתי מתלונן על התנהגות הקהל שהרג את המחבל (מקרה כזה הוא במפורש לא פחות ולא יותר מאשר הגנה עצמית), הייתי אפילו משבח אותו ומתחיל לתהות מדוע לעזעזל המשטרה היתה עסוקה בלנסות להגן על חייו של טרוריסט חמוש.
על כשלון התקשורת 321820
אני מבסס את דבריי על הנאמר בכתבה הזאת:
מה שכן ההמון שצר על האוטובוס לאחר האירוע וזרק חפצים עליו הוא המון זועם משולהב ובעל התנהגות חייתית ואני מניח שאילו כוחות משטרה רבים יותר היו באים וסוגרים את האיזור כפי שקרה בפיגועים בערים יהודיות המצור לא היה קורה
על כשלון התקשורת 321829
אני לא רואה איך הכתבה הזאת עוזרת לבסס משהו. את זה שהכניעו את היורה, במהלך החלפת מחסניות, אנחנו כבר יודעים. אנחנו לא יודעים מתי, איך ולמה הרגו אותו. אלו השאלות שהתשובה עליהן תבדיל בין הגנה עצמית (=התנהגות מתבקשת של אזרח שחייו יקרים לו) לבין לקיחת החוק לידים ו"עשיית צדק" פרטי (=התנהגות של בבון).
על כשלון התקשורת 321831
לא ''התנהגות של בבון'' אלא התנהגות לא-חוקית ולא-צודקת של בן אדם.
על כשלון התקשורת 321842
התנהגות לא-חוקית ולא-צודקת של בן אדם, זה לשדוד בנק, לפלח ספר מחנות ספרים או לרמות את מס הכנסה. להשתתף בחינגת הרג קיבוצית, ביחד עם קהל משולהב ונקמני, זה התנהגות של בבון (ויסלחו לי הבבונים על ההשוואה הלא צודקת).
על כשלון התקשורת 321798
התאור של המתרחש מתוך הארץ:

"ההמונים שהתגודדו במקום התנפלו על האוטובוס. למשך זמן מה הקיפו השוטרים את האוטובוס וניסו להגן על התוקף מפני ההמון. הם הצליחו בכך זמן מה, ואולם בשלב מסוים חששו השוטרים שהאוטובוס יעלה באש והתרחקו. עשרות צעירים הצליחו להיכנס לאוטובוס, ועשו לינץ' במחבל. הם בעטו בו והשליכו עליו חפצים שונים, ככל הנראה גם לאחר שנהרג. לאחר מכן הם הורחקו משם, ואולם השוטרים לא הצליחו להציל את חיי המחבל. התושבים במקום סירבו לאפשר לפנות את הגופה. מנהיג התנועה האיסלאמית השייח ראאד סלאח בא למקום הפיגוע בשפרעם. ההמון קיבל אותו בקריאות "אללה אכבר", ו"ברוח, בדם, נפדה אותך שהיד"."

אני מניח שהמשטרה לא בחרה להגן על המחבל מפני אנשים מחוץ לאוטובוס, בזמן שהמחבל עדיין מסכן את חייהם של אזרחים ושוטרים. יש לך סיבה טובה לחשוב אחרת?

עוד לא יצא לי לקרוא את עתוני סוף השבוע. האם מישהו בעתונות המנומנמת שלנו, הוסיף עוד פרטים על מה שהתרחש שם (ביחוד מעניינת אותי גירסת המשטרה)?
על כשלון התקשורת 321800
לא. אם מה שמתואר בעיתון נכון, יש להעמיד לדין כל אחד ממבצעי הלינץ' שניתן להניח עליו את היד. הרושם שלי מהכתוב הוא שהאיש כלל לא נהרג במהלך העימות שהתפתח איתו מרגע שבו הוא התחיל לירות, אלא הרבה אחר כך, ובכלל לא על ידי נוסעי האוטובוס שאותם תקף.
על כשלון התקשורת 322051
"ועדת המעקב: לא לחקור הלינץ' שבוצע במחבל היהודי"
על כשלון התקשורת 322053
ועדת המעקב הם לא אלה שמיהרו להכריז על שביתה (מה הקשר?) מייד אחרי הפיגוע? אני לא חושב שצריכה להיות להם אמירה בעניין.
על כשלון התקשורת 322060
כן זה הם (וברור שלא צריכה להיות להם). הם פשוט משקפים גישה מסוימת בקרב הציבור הישראלי-ערבי. הייתי רוצה ''לעשות כאן אפופידס'' ולקוות שיקום הערבי הישראלי שיצהיר שכן רצוי וראוי לחקור את מה שקרה שם (מצד שני, גם לא שמעתי יותר מידי יהודים-ישראלים שממש מתלהבים מהרעיון, ועדיין לא הצלחתי להבין בדיוק למה).
על כשלון התקשורת 322100
נדמה לי שהסיפור בתקשורת נכון לעכשיו הוא שחבורת פורעים משפרעם רצחה בדם חם מחבל יהודי שהיה מוטל כפות באוטובוס. בנסיבות אלו איני רואה שום אפשרות לא לנסות להביא את המרצחים לדין. לדעתי אין לכך בהכרח טעם פוליטי. לדעתי מדובר בכנופיות של פוגרומיסטים המחפשים כל עילה שהיא להתפרעות. העילה יכולה להיות רצח של שכניהם או דחיפות בדיסקוטק. מעשיהם כאן הם סיבה טובה כמו כל סיבה אחרת להכניסם לכלא.
אם ועדת המעקב אכן קראה לא לחקור את פרשת הלינץ', הרי שהדבר מבטא את המידה שהם מטמיעים את מושג ''שלטון החוק''.
על כשלון התקשורת 321853
מה הקשר לאנדר באמת?
על כשלון התקשורת 321855
ספוילר ל''המשחק של אנדר'', כמובן.

ב''המשחק של אנדר'' יש שני מקומות שבהם אנדר הורג מישהו תוך כדי נסיון להתגונן מפניו (הילד בהתחלה, בבית הספר שלו, ובונזו). בשני המקרים ברור שאנדר היה צריך להגן על עצמו אחרת מי היה יודע מה היה קורה (במקרה של בונזו, קרוב לודאי שבונזו היה הורג אותו) ועדיין אנדר מרגיש ייסורי מצפון על כך, חושב שהוא הפעיל יותר מדי כוח, ובאופן כללי לא נוח לו עם כך שהדרך שלו להתגונן מפני אויבים היא הריסה טוטאלית שלהם.
על כשלון התקשורת 321858
טוב, קראתי לפני המון זמן. נדמה לי (ספוילר, אם אתם מתעקשים) שהיה גם מקרה שלישי, בסוף הספר, שבו הרג והצטער.
על כשלון התקשורת 321862
(שוב ספוילר)

כן, אפשר להגיד שהיה כזה מקרה גם בסוף הספר, רק ששם הוא השמיד גזע שלם.
על כשלון התקשורת 321894
הוא הרג את הילד בתחילת הספר ?
על כשלון התקשורת 321904
כן. אני לא זוכר איפה בדיוק מציינים את זה, אבל אני חושב שבשיחה בין הממונים על אנדר בהמשך הספר.
העלאה באוב 322089
מישהו זוכר פרטים? לפני שנים, בימי תהליך שלום אוסלו או אפילו קודם, אירע פיגוע (בנתניה?) ומבצעו ניסה להימלט. ההמון המשולהב תפס אותו (ואולי היה זה ערבי אחר?) וניסה להורגו כמיטב מסורת הלינץ' הנהוגה באזורנו. אולם אישה אחת, חרדית, גוננה עליו בגופה עד שהגיעה המשטרה. ההומניות שלה אל מול אכזריות ההמון הועלתה על נס בכלי התקשורת.

כמה נוראה היא חולשת הזיכרון.
בלה 322092
בלה 322104
לא היכרתי את השיר - כל הכבוד לדג נחש, אני מסכימה לכל מלה.
בלה פרוינד. זן נדיר. 322108
העלאה באוב 322305
הנה ארוע בשבילך: מחבל יורה בארוע, בזמן החלפת מחסניות אנשים מסתערים עליו ומכים אותו עד אובדן הכרה. בא שוטר ויורה בו.
העלאה באוב 322345
מה קשור?
העלאה באוב 322394
באמת יש כאן לאחרונה בעיות בהבנת הנקרא.
העלאה באוב 322437
יש עוד כמה בעיות.
העלאה באוב 322414
לא קשור, סתם, הרעיון שאדם בא כדי להרוג אנשים אחרים, הוא הורג אנשים אחרים, האנשים שהוא הורג מסתערים עליו ומצליחים להשתלט עליו ואחרי שהוא חסר אונים הורגים אותו, נשמע לי מוכר מאיזשהו מקום.
רק שאז, התוקף היה ערבי, המותקפים יהודים וזה שהרג את התוקף חסר ההכרה היה בכלל שוטר. אתה צודק. אין שום קשר.
העלאה באוב 322433
"מצליחים להשתלט עליו"?
"אחרי שהוא חסר אונים הורגים אותו?" ככה סתם? בלי סיבה? מתוך נקמנות ולא מתוך הגנה עצמית?

מאיפה אתה משיג את הפרטים שמראים דמיון בין המקרים? (אין אותם בכתבה)
העלאה באוב 322446
אתה צודק.
אין בכתבה את המשפט:"אחרי שהוא חסר אונים הורגים אותו". יש את העדויות הבאות:

מוטי חסון היה אחד מהאורחים שהעיפו כיסאות לעבר המחבל: "שמעתי יריות, ... הוא חטף מאתנו מכות, עד שאיבד את ההכרה, ואז הגיעו השוטרים".
אבי קטון, עד ראייה שהיה במקום, מספר: "כאשר נשמעו קולות הירי, רצו לעברו כמה בחורים צעירים, העיפו לעברו כיסא והיכו אותו עם בקבוק בראש. ... דקות ספורות לאחר מכן הגיעו לאולם קציני משטרה שירו במחבל"

אבל אלו לא פרטים שמראים דמיון בין המקרים.
העלאה באוב 322453
ודאי שאין דמיון בין המקרים. במקרה שקישרת אליו תקפו את המחבל יהודים.
העלאה באוב 322458
יכול להיות שזה רק הטעם הפרטי שלי; בכל אופן, הז'אנר הזה של התגובות, שכל כך נפוץ באייל לאחרונה, מעצבן אותי נורא.
העלאה באוב 322459
זה לא רק אתה, ולא ממש אכפת לי מכל מי שיטרח להזכיר לי עכשיו שאני חבר מערכת.
העלאה באוב 322460
אני בכלל שונא תגובות של שורה אחת.
אני בכלל שונא 322461
העלאה באוב 322462
מדוע אסור לך לומר זאת אם אתה חבר מערכת?
העלאה באוב 322469
בהנחה ‏1 שהתגובה עליה אתה מדבר הייתה צינית, אני דווקא חושב שתגובות מהז'אנר הזה חשובות. הרבה פעמים מישהו מניח בתגובה שלו הנחה גזענית מובלעת, וטוב שיש אייל שמדגיש אותה. במיוחד בדיון כמו זה, שיש בו סוג של "היפוך תפקידים" לעומת דיונים פוליטיים אחרים, זה חשוב מאוד.

במקרה הזה, בכל אופן, התגובה הייתה מיותרת (אלא אם האלמוני לא הבין שדורון ציני, ואז לא ניתן להאשים אותו).

1 ואני מאוד מקווה שזו הנחה סבירה, אבל אולי אני תמים מדי.
העלאה באוב 322472
ודאי שהבנתי שדורון ציני. וודאי שגם התגובה הייתה צינית: פשוט הזדהיתי אתו.
העלאה באוב 322487
זאת אומרת, שאם מישהו חושב שאין דמיון בין המקרים (או במקרה שדורון לא היה ציני), אז סביר לטעון שיש הנחה גזענית מובלעת בתגובות שלו (בלי נימוק ובאמצעות תגובה די חוצפנית שאי אפשר באמת לענות עליה באופן ענייני).

אתה צודק לחלוטין. באמת האייל לא היה יכול להמשיך להתקיים בלי תגובות כל כך חשובות.
העלאה באוב 322503
ו*שוב* אני אציין: במקרה הזה התגובה הייתה מיותרת.

במילים "הנחה מובלעת" לא התכוונתי להנחה שלא באה לידי ביטוי בתגובה, מן הסתם. תגובות מן הסוג שאתה לא אוהב יעילות בעיקר כאשר מופיעה טענה גזענית בגוף התגובה, בלי משים. ראה למשל את תגובה 321664 ואת התגובה שלי כלפיה (שאת סגנונה לא תאהב).
העלאה באוב 322525
אותי מעצבנות תגובות כמו תגובה 322433 ותגובה 322345, שמתעקשות להתעלם מהטענות שמובאות (ולא אכפת לי אם זה הטעם הפרטי שלי או לא).
אם לדעתך אין קשר בין הדברים זאת זכותך לחשוב ככה. זכותי לחשוד שאתה מתמם ולהגיב ב"רק שאז, התוקף היה ערבי, המותקפים יהודים וזה שהרג את התוקף חסר ההכרה היה בכלל שוטר. אתה צודק. אין שום קשר." ואם זה הצליח לעצבן אותך, זה רק משמח אותי.
העלאה באוב 322537
אני לא מבין מה בדיוק קרה פה (לא היתממתי ולא התכוונתי להיתמם), אבל כנראה שמדובר במגבלה שלי. בכל מקרה, סליחה והמשך דיון נעים.
כרגיל, אני רק ציטוטים 322877
עמירה הס כותבת היום ב-"הארץ" על כמה מקרים בהם יחס מערכת המשפט לפשעים על רקע לאומני של ערבים היה חמור בהרבה מלפשעים על רקע לאומני של יהודים, גם כאלו שהיו חמורים בהרבה.

איפה ואיפה? חוקי "ג'ים קרו"? הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון?
כרגיל, אני רק ציטוטים 322892
גם בדמוקרטיה היחידה בצפון אמריקה שמדרום לקנדה יחס מערכת המשפט לפשעים שביצעו שחורים שונה מהיחס לפשעים שביצעו יהודים.

יש לי הרגשה שגם ברוב ארצות אירופה מחבל ערבי שנתפס עם 5 ק"ג TNT יקבל כפל כפליים מחובב לה-פן שנתפס עם אותה כמות.

הדמוקרטיה זה ח^# של משטר, לא כך?
העלאה באוב 322616
היו שני מקרים של טרור יהודי שבהם נתפס הרוצח בידי ההמון הערבי, ובשני המקרים מצא את מותו. המקרה הנוכחי והמקרה של גולדשטיין. גם במקרה של גולדשטיין טענתי שמדובר היה ככל הנראה ברצח (אמנם בנסבות מקילות) ולא בהגנה עצמית, ולו הייתה נערכת חקירה רצינית בקשר לכך היה נמצא שאכן ברצח מדובר, והתווכחתי על כך רבות כאן באייל.
פיגועים של ערבים ביהודים היו רבים והיו כמה מקרים שבהם נתפס המפגע, ובכל המקרים נותר חי, למעט המקרה של שכולניק, אבל אז היה ברור שמדובר במעשה של אדם בודד (שכולניק) ולא בהתנהגות של המון.
תאר לעצמך שבשפרעם הייתה נמצא אישה מאד אדוקה שבגלל הרגשות האיסלמיים העזים שבה הייתה נשכבת על הרוצח הכפות בניסיון להגן עליו.
היכן לדעתך היינו מוצאים אותה היום, והאם באמת הייתה משנה את גורלו של האיש הכפות.
רמז: שוטרים ניסו להגן עליו באי הצלחה.
העלאה באוב 322619
בעניין הרמז שלך, תהיתי אם השוטרים ניסו לירות באויר. מישהו יודע?
העלאה באוב 322635
שוטר זה או אחר שהתראיין ברדיו יום לאחר הארוע הבהיר שלא ירו באוויר.
העלאה באוב 322638
להבדיל מפיגועי התאבדות ''קלאסיים'' באוטובוסים, במקרה זה גגו של האוטובוס לא עף, מה שהפריע לבצע ירי באויר. (אלא אם כן אתה מתכוון לאויר שבראות).
העלאה באוב 322649
אני בטוח שאפשר היה למצוא פתרון לבעיה החמורה הזאת. לאוטובוס יש חלונות, וגם הגג שלו לא בנוי מחנ''מ.
העלאה באוב 322662
ממה שהבנתי, השוטרים חששו, משום מה שהאוטובוס יעלה באש. במצב זה הגיוני שלא יירו.
העלאה באוב 322651
המקרה של שקולניק הוא היחיד שעלה למשפט. היו מקרים נוספים. אחד מהם הוזכר כאן, באולם האירועים בחדרה. על אחר העיד ב. מיכאל באחד מטוריו: הוא ראה מחלון ביתו כיצד, לאחר שנתפס מחבל בניסיון-פיגוע בירושלים, הוא שכב על הרצפה (כפות או באזיקים, איני זוכר) ושוטר ירה בו (בראשו, למיטב זכרוני). ניסיון פיגוע, אני מדגיש – הפיגוע לא התבצע. זכור לי גם מקרה, לפני כמה שנים, בו לאחר פיגוע בשוק בנתניה הותקפו ערבים ששהו בשוק, ללא כל קשר לפיגוע (לא היו הרוגים למיטב זכרוני); ולפני יותר מעשור, שהיתי במחסום ארז כשהגיעו אליו ערבים שנפגעו במהומות בבת-ים לאחר רצח הלנה ראפ (אאז"נ). לא זכור לי אם היו גם הרוגים במהומות אלה.
העלאה באוב 322659
אני זוכר בבירור תמונות של פועלי בניין ערבים מוכים על ידי מתפרעים בבת ים אחרי רצח הלנה ראפ.
העלאה באוב 322683
ואני זוכר פיגוע בבית שאן לפני שנים די רבות, בו שרף ההמון את הגופות -גם המחבלים וגם היהודים שנהרגו.
העלאה באוב 322763
איני מאמין לעדותו של ב. מיכאל, אם הייתה כזאת. איני מאמין שב. מיכאל ראה שוטר יורה במחבל כפות. זה לא מתקבל על הדעת מהרבה בחינות.
ביתר המקרים מדובר במהומות שלא היה בסופן רצח. דברים כאלה היו, ואיני מכחישם.
העלאה באוב 322770
"זה לא מתקבל על הדעת מהרבה בחינות."

תגובה בלתי נמנעת: "כמו מה? כמו זה שהשוטר הוא יהודי?"
העלאה באוב 322823
אולי כמו שמה שהיה מתקבל על הדעת זה: הלכתי למשטרה (מח"ש) והגשתי תלונה?
אסכולת אנשלוביץ-לצרכן 322975
אני חושב שהפסקה האחרונה של תגובה 322908 תמצא חן בעיניך.
העלאה באוב 322666
"לו הייתה נערכת חקירה רצינית בקשר לכך היה נמצא שאכן ברצח מדובר, והתווכחתי על כך רבות כאן באייל" - פספסתי את הויכוחים האלה, וגם אם הייתי מוצא ויכוח כזה לא היה לי זמן לקרוא אותו. לכן אני מבקש את תקציר הדברים: אם אכן כך היה הדבר, איך *אתה* היית יודע את זה, ויכול להתווכח על כך?

(לפני כמה שנים טומי לפיד אמר שביילין מושחת. הטוקבקים ב-ynet היו מלאים במאות תגובות נוסח "נכון! סוף סוף עולים על זה! הגיע הזמן".
אותי הטרידה העובדה שמאות אנשים ידעו שדברים לא כשרים קורים מתחת לשולחנו של ביילין, ואף אחד מהם לא פנה למשטרה.
עד שהגיעה הראיה המוחצת: שר המשפטים אמר שביילין מושחת.)
על כשלון התקשורת 321772
"קודם כל, אם הוא ניסה להחליף מחסנית - בהחלט סביר להניח שלולא עצרו אותו הוא היה עלול להמשיך ולהרוג."

אוף. רק לי יש את ההרגשה שמשהו קורה פה באייל, בזמן האחרון, עם "הבנת הנקרא"?

"המון משולהב"

אולי עדיף "קבוצת אנשים מקרית הפורקת את תסכוליה" או "קבוצה מאותגרת איפוקית"?

מצטער, אבל בני אדם, בני תרבות, אזרחים במדינה מודרנית, במאה ה-‏21, לא מתנהגים כמו עדר של בבונים ורוצחים אדם שכבר לא מהווה סיכון ושנמצא כבר בידיה של המשטרה (תוך כדי סיכון כוחות הביטחון שמנסים לעשות את עבודתם). "המון משולהב" יותר מתאים לתאור אוהדי כדורגל מתפרעים או קהל מפגינים שיצא קצת משליטה וחוסם איזה כביש (או משהו).

זה שזה קרה (אם קרה) פה ושם עם קהל יהודי, לא אומר לנו שום דבר חוץ מזה שלערבים אין מונופול על התנהגות בהמית שמזכירה התנהגות של עדר בבונים‏1.

_____________
1 ויסלחו לי אוהבי החיות, אם אני מוציא לבבונים שם רע. לא זו כוונתי.
על כשלון התקשורת 321785
אולי בכל זאת מוטב לנו שהרגו את האיש. בצורה זו נמנענו מפיאסקו אפשרי בעקבות החלטה אפשרית לא לשפוט את המפגע במלוא חומרת הדין, שאולי הייתה קורה.
אוי ויי זמיר. 321788
על כשלון התקשורת 321786
אם לקיתי בהבנת הנקרא, אשמח אם תעמיד אותי על טעותי באופן ספציפי. דהיינו - מה לא הבנתי?
ודווקא במאה ה-‏21, במקום הזה שאנחנו חיים בו, למקרה שלא שמת לב, אנשים נוהגים להרוג זה את זה על הרבה פחות ממה שהוא עשה. הרושם הכללי הוא שכל אדם שני מצטייד באיזה סכין לפני צאתו מהבית, למקרה שיתחשק לו לרצוח מישהו... אמרת "בני תרבות"? למי בדיוק אתה מתכוון?
על כשלון התקשורת 321789
אני פורש.
על כשלון התקשורת 321940
רק באיחור מסוים הבנתץי שהחלטת לפרוש לאור "אדישותי" לכאורה. *זו* טעות בהבנת הנקרא. אינני אדישה כלל וכלל. נהפוך הוא. אני מזועזעת גם מכל צדדיו של האירוע הנדון כאן, וגם מהתפשטות הלהט הרצחני בארץ. בדיוק משום כך נראה לי, שאם נקרא להמון המתפרעים שהרגו את המחבל "חיות אדם", מהר מאוד נאבד את היכולת למצוא מונחים שיתארו מקרי רצח אחרים ונפוצים מאוד, לצערנו.
על כשלון התקשורת 322010
לא בגלל זה פרשתי, לכן *זו* לא טעות בהבנת הנקרא.
על כשלון התקשורת 322018
אהה. אז הרעיון היה להעליב לשם העלבון. יפה.
על כשלון התקשורת 322023
או. בדיוק בגלל הסגנון הזה פרשתי.
על כשלון התקשורת 321897
האמת היא שגם אני קצת מתקשה להסכים איתך, וזה לא קורה לי הרבה.

הבנאדם עלה לאוטובוס וניסה לרצוח את האנשים האלו. אני לא מבין מה לא סביר בעיניך בזה שהם איבדו את קור הרוח שלהם אחרי כן. לא ידוע לנו בדיוק כמה זמן עבר בין הניסיון לבין הלינץ'. אנחנו לא יודעים איזה דיון פילוסופי התפתח בקהל, ומה היו הטיעונים בעד ונגד לבצע לינץ' פראי במחבל. אבל אתה משום מה מצפה להתנהגות מופתית מקבוצה אקראית של אנשים שזה עתה ניצלו ממוות, והרוצח בפוטנציה שלהם עומד מולם.

לא ברור לי למה אתה לא מצפה מאותם אנשים לא לאבד את העשתונות באותו רגע, ולהתנהג ''כמו חיות''.
על כשלון התקשורת 321908
אני חושב שלפי מיטב העובדות הידועות‏1 - ובכל מקרה, לפי הנחת העבודה של אביב - מבצעי הלינץ' בכלל לא היו מנוסעי האוטובוס.

1 אני מתעדכן רק באייל.
על כשלון התקשורת 321911
זה באמת משנה קצת את התמונה.
על כשלון התקשורת 322017
אכן. שאלת "פרופורציות התגובה במהלך/מייד לאחר אירוע בו מסכנים את חייך" היא שאלה שהרבה יותר קשה לי להיות נחרץ לגביה.
על כשלון התקשורת 321912
ממה שאביב ציטט מתקבל הרושם שהלינץ' *לא* התבצע בידי האנשים שהיו באוטובוס, מה שמשנה קצת את התמונה.
על כשלון התקשורת 321914
התגובה הזו נכתבה לפני שקראתי את שאר התגובות שאומרות אותו דבר בדיוק, כמובן...
על כשלון הזכרון 321938
בקשר ל"מצטער, אבל בני אדם, בני תרבות, אזרחים במדינה מודרנית, במאה ה-‏21, לא מתנהגים כמו עדר של בבונים וגו"'

השבוע ציינו 10 שנים למבצע "סערה." באוגוסט 1995 גרשו כוחות קרואטיים (שאומנו אגב בארה"ב ע"י חברות "פרטיות") בתוך 4 ימים למעלה מרבע מליון סרבים. המבצע הזה כונה "הטיהור האתני" הגדול ביותר במלחמת האזרחים ביגוסלביה. מי שלא ברח סבל מרציחות, כלאיה, אונס וכיוב' התנהגות שהבבונים, הבונובואים, השימפנזים, הנמלים וכלבי הערבה היו מתביישים לו רק יכלו, או רצו לקרא באייל הקורא.

(כדי להקדים מכה לרפואה, סוף המאה ה20 זה כמו תחילת המאה ה21).
על כשלון הזכרון 322012
החלף את ''לא מתנהגים'' ב''לא צריכים להתנהג'', אם זה עוזר להבין את דברי. בכל מקרה, כבר התנצלתי בפני הבבונים על ההשוואה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים