למה כולם כן ורק אני לא? 32820
אתה כותב: "ברור לכולם שלבחינה הפסיכומטרית כן ניתן ללמוד", ואני מניח שכוונתך היא "ברור לכולם שלימוד לבחינה הפסיכומטרית משפיע על ההישגים בה". לי, אני מודה, זה ממש לא ברור, ואשמח אם תסביר (אפילו ללא סימוכין מפורטים) ממה וכיצד מסיקים זאת.

שנית, כתבת שהבחינה הפסיכומטרית נערכת ע"י מכון פרטי, וזה כמובן לא כך.
למה כולם כן ורק אני לא? 32855
למען האמת, בתקשורת מצוטטים השכם והערב נתונים על כך שקורסי הכנה אינם משפרים את הציון בבחינה הפסיכומטרית באופן ניכר. אני מתקשה להסכים על הנתונים הללו והניסוחים העמומים בתקשורת מקשים על התייחסות רצינית אליהם (האם הכוונה ללימוד בקורס לעומת לימוד באמצעות ספר או לימוד עצמי אחר? האם יש יסוד סביר להניח שהמדגם עליו מבוסס הסקר הוא מייצג?).

אני סבור כי ההכנה לבחינה הפסיכומטרית אכן משפיעה על הציון ולא במעט. דעה זו מתבססת על השוואת תכנם של קורסי ההכנה עם תוכן השאלות במבחן.

א. "החלק המילולי" של הפסיכומטרי מורכב משאלות הקשורות לידע כללי ולהבנת הנקרא. אלה מיומנויות נרכשות. ההכנה למבחן הפסיכומטרי כוללת בדרך כלל מילון של מילים וביטויים. מי שלומד את המילונים מכיר את המילים ולכן יהיה לו קל יותר להתמודד בבחינה מאשר מי שפשוט לא מכיר את המילה או הביטוי. כמו כן נלמדים בקורסים כלים המאפשרים ניתוח מהיר של מילים וביטויים אשר מאפשרים למי שמכיר אותם לענות על שאלות במהירות רבה יותר. כיוון שהבחינה הפסיכומטרית כוללת אלמנט חשוב של עמידה בזמנים, יש בכך כדי לסייע.

ב. "החלק הכמותי" כולל שאלות מתמטיות וחשבוניות. בהכנה לבחינה לומדים ידע בסיסי המותאם ליישום מהיר בשאלות כאלה. שוב ייתרון למי שלמד על פני מי שלא למד.

ג. "אנגלית" - מלבד ידע בסיסי באנגלית שקיים בהכנה, מלמדים את התלמידים כיצד לנתח טקסט וכן מילים בודדות במהירות ותוך הסתמכות מועטה ככל האפשר על ההקשר. שוב חסכון בזמן.

ד. כמובן שמי שלמד לבחינה ובפרט התמודד עם שאלות דומות באפיין לשאלות המופיעות בבחינה האמיתית מגיע לבחינה מוכן יותר.

הבחינות הפסיכומטריות, אגב, נערכות על ידי "המרכז הארצי לבחינות והערכה". זהו גוף מייסודם של המוסדות להשכלה גבוהה ועל כן הוא לכל היותר גוף ציבורי.
למה כולם כן ורק אני לא? 32864
אין לי מספרים. אני מדבר בעקבות שיחות עם מורים בקורסים אלה: הם בפירוש עוזרים. אולי לא יותר מספר לימוד טוב בידיו של תלמיד שקדן (ספר לימוד לפסיכומטרי, כמובן), ובכל זאת: מי שמגיע לאחר לימוד (ספר או קורס), מצליח יותר (בממוצע).

עובדתית, המבחן הפסיכומטרי כולל כמה פרקים. חלק מהפרקים הם "נסיוניים", כלומר, לא משפיעים על ציונו של הנבחן. אם כך, מה תפקידם? מסתבר כי מבחנים אלו מכילים שאלות שעתידות להופיע במבחנים הבאים. המכון בודק את התאמת הצלחת התלמיד בשאלות אלו להצלחתו בשאלות ה"אמיתיות" (מידת הקורלציה). ברור כי התלמידים עצמם לא יודעים אלו פרקים הם אמיתיים ואלו ניסיוניים. השאלות שזכו להתאמה גבוהה, תופענה במבחנים עתידיים. כך מובטח כי במבחן עתידי לא תופיע שאלה שאין התאמה בינה לבין יכולתו של התלמיד (יכולתו למה? יכולתו להצליח במבחנים *קודמים*, למעשה).

קבר הכלב: המכונים מקפידים לשלוח מספר לא מבוטל של "נבחנים" שכל תפקידם לשנן את השאלות בהן נתקלו. השאלות נרשמות, מוכנסות למאגר, ונבדקות. פרק שהכיל שאלות מוכרות ממבחנים קודמים, הוא פרק "אמיתי". לעומת זאת, פרק שהכיל שאלות שלא נצפו בעבר מכיל שאלות נסיוניות, קרי: על השאלות הללו כדאי לתרגל את התלמידים! ולא מדובר רק בשאלות בודדות. אם בפרק האנגלית, למשל, הופיע קטע Unseen על נושא מסויים (נאמר, ימאות) - כדאי להעשיר את אוצר המילים של התלמידים בנושא זה דווקא (עד שהקטע יופיע שוב, בפרק "אמיתי", ואז אפשר לנפות את המילים הרלוונטיות מהמילון הנלמד).

למיטב זכרוני, פעם אף היתה תביעה משפטית מצידו של המכון (או אולי תלונה מסוג כלשהו? לא זוכר) בנוגע להפרת זכויות יוצרים - המכונים השתמשו בשאלות מתוך המבחנים ממש. המכון גם טען כי היות שלנבחנים אסור להעתיק שאלות בזמן המבחן, ואסור להם לספר לאיש על השאלות (חותמים על טופס סודיות), העובדה שלמכונים יש שאלות מתוך המבחנים מעידה כי מישהו שעובד עבורם הפר את חוזה הסודיות.

(וכמובן, המכון אינו פרטי. כוונתי היתה שאינו בבעלות משרד החינוך - או לפחות, לא בעלות ישירה).
טופס סודיות ? 32956
עשיתי פסיכומטרי לפני שנתיים ואני לא זוכר שחתמתי על שום טופס סודיות.
למה כולם כן ורק אני לא? 32999
עד כמה שאני יודע, הפרקים הניסיוניים שדיברת עליהם (שנקראים פרקי פיילוט) לא מכילים קטעים מסוימים שעלולים להופיע במבחנים בעתיד אלא מכילים *סוג* שונה של תרגילים, שועד לא הופיע בעבר במבחני פסיכו'... לדוג', אני הייתי בקורס שנה שעברה של מכון קידום (שהיו להם הרבה בעיות משפטיות בעבר בקשר לזכויות יוצרים של שאלות) ובספר לימוד שלהם היה נספח בסוף הספר של תרגילי גאומטריה אנליטית... למרות שתרגילים אלו אף פעם לא היו חלק מהפסיכו' עצמו, הן היו בכמה פרקי פיילוט בעבר, והם לימדו אותנו את זה למקרה שיופיעו כאלו תרגילים... אבל במידה ויהיו כאלו תרגילים הם לא יהיו אותם תרגילים שהופיעו בפיילוטים אלא אותו סוג...
כלומר לא יהיה מצב שיביאו קטע באנגלית על ימאות בפיילוט, ואז את אותו הקטע במועד אחר בפרק אמיתי... הפיילוט בודקים סוגים חדשים של שאלות גרידא.
למה כולם כן ורק אני לא? 33949
מתוך נסיון של מדריך לשעבר, שאלות מפרקי פיילוט מופיעות לעתים קרובות כלשונן בפרקים אמיתיים, כ-‏4 מועדים מאוחר יותר.
אם אני לא טועה 33555
אז בשביל ללמד במכונים של הכנה לפסיכומטרי, צריך להיות במועדון השבעמאות. ואם אני זוכרת נכון, מי שרוצה לעשות פסיכומטרי נוסף, וקיבל 700 ומעלה, עושה מבחן שונה, במיוחד בשביל למנוע ממדריכי הפסיכומטרי לגשת לכמה מבחנים בשביל להכין מאגר שאלות גדול יותר. זאת גם הסיבה שבסוף הקורס שעשיתי בקיץ שעבר, המדריכה שלנו ביקשה שנרים אליה טלפון ונספר לה על שאלות שאנחנו זוכרים.
אם אני לא טועה 33558
כמה הם משלמים לכל שאלה?
ואני לא טועה. 33562
הם לא. אני חושבת שהם פשוט סומכים על האושר הפנימי שלנו אחרי שסיימנו חודש וחצי של למידת מילים מיותרות...

אבל אולי אם הייתי יכולה לעשות פסיכומטרי נוסף הייתי מבקשת תשלום...
סודות מבפנים 33602
אז ככה, המידע מיושן מעט, עברו כמה שנים מאז לימדתי פסיכומטרי.
המכונים הגדולים מפרסמים כל הזמן שהם מחפשים מדריכים, בד"כ פתקים על לוחות המודעות במקומות אסטרטגיים (הפקולטה למשפטים היתה אז מקור מצוין למדריכים פוטנציאליים, אני מניח שגם במקומות אחרים).
דרישת המינימום, לפני שמתאמים ראיון - 700 ומעלה. אח"כ קורס אינטסיבי וכו', יש סינון די רציני, אך מי שמתחיל ללמד זה שווה את המאמץ.
לגבי שאלות, ניתן לגשת לפסיכומטרי נוסף כל 10 או 11 חודשים, ומבקשים ממדריכים לגשת (אפילו משלמים על המבחן ועל הזמן). המטרה היא לא להעתיק שאלות מהממבחן, אלא את הסוגים השונים, ולראות מה נשתנה, על מה שמים דגש, ומה מופיע בחלקים הניסיוניים.
הטיפים שמעבירים התלמידים בקורסים מהווים תוספת נחמדה לכל זה, אך לא מקור עיקרי.
הסף עלה 33605
לאחרונה הדרישה היתה ציון גבוה מ740
הסף עלה 33614
אני חושב שזה היה High-Q שכבר בזמן שאני למדתי לפסיכומטרי (שנת... 95 או 96, לא בטוח) דרש 750 מהמדריכים שלו.
את טועה 33616
לפחות לגבי המבחן-חוזר - אלא אם כן הם ממש עשו את זה יפה (המבחן שלי היה באותה חבילה ובאותו צבע כמו שאר המבחנים, ואף אחד לא ידע איפה אני יושב), המבחן השני שלי דמה בדיוק למבחנים של שאר האנשים סביבי.

אבל אני בתוכנית הדת רק טכנית, אז אולי בכל זאת...
אני כן 34809
ניגשתי לבחינה הפסיכומטרית כשהייתי בכיתה י"ב "בשליחות" אחד המכונים הגדולים, שבו עבדה קרובת משפחה שלי. למיטב זיכרוני הוסברה לי המשמעות של הצהרת הסודיות ו"החורים" בהצהרה. לאחר המבחן נפגשתי עם מבחר מדריכים מהמכון. אני לבדי הצלחתי לשחזר מעל 40 שאלות מהמבחן, שהוצלבו עם שאלות שהתקבלו מנבחנים אחרים, וחלקן זוהו כלקוחות מפרק "פיילוט".

לשמחתי הציון שקיבלתי היה מספק (מי יודע כמה הייתי מקבל לו באתי מרוכז בבחינה ולא רק ב"לזכור שאלות"...).

גם קרובת המשפחה שלי ניגשה לאותה בחינה אולם התחוור לה שהיא הוצבה בחדר עם מדריכים ממכונים אחרים – כנראה שבמכון הארצי לבחינות והערכה הבינו שאנשים שכבר הוציאו מעל 700 וניגשים שוב הם "חשודים", והם קיבלו טופס של בחינה ישנה (היא הכירה את השאלות).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים