כמה שאלות והערות 32875
הסכמתי עם רוב הנאמר במאמר, אשר העלה בי מספר שאלות והערות:
מישהו מעלי כבר התייחס לשאלה האם הפסיכומטרי מנבא הצלחה בלימודים האוניברסיטאים. האם למישהו יש נתונים בעניין? אני בספק בדבר הניבוי, ונראה לי כי גם אם ציון פסיכומטרי גבוה יכול לנבא הצלחה במקצוע כלשהו, ספק אם הוא יכול לנבא באופן כללי הצלחה באוניברסיטה, ובודאי לא הצלחה בעיסוק במקצועות הנלמדים (אלו היישומיים).
כיום, למעשה, משמש הפסיכומטרי כרף סינון נוסף לקבלה.
נראה לי די ברור, שסטודנט לפיזיקה צריך להיות לא פחות חכם מסטודנט למחשבים. על אף זאת, לפיזיקה ניתן להתקבל כמעט עם כל ציון פסיכומטרי (ומציון בגרות מסויים, גם בלעדיו), ולמחשבים יש צורך בפסיכומטרי גבוה. זה פשוט עניין של היצע וביקוש.
בנוסף, האם כדי להיות יועץ חינוכי מוצלח צריך לדעת מתימטיקה? אנגלית? היום (או לפחות בתקופה שבני שכבתי ואני למדנו באוניברסיטה) בחורה חמה ומבינה עניין, עם "בלוק" במתימטיקה, לא היתה משיגה פסיכומטרי מספיק גבוה להתקבל ללימודי המקצוע שמתאים לה.
היום, בשביל להתקבל ללימודי רפואה (לפחות בחלק מהמוסדות), צריך בגרות ופסיכומטרי כה גבוהים, שאני חוששת לפני הרפואה בעוד מספר שנים, כאשר יאוכלסו באנשים שהצליחו להשיג ציונים בלתי אפשרים אלו..
ועוד הרהור כפירה, שאולי הועלה גם בתגובה באנגלית (שקראתי עד שנשברו כל שיניי): למה, לעזאזל, נוצרה הנורמה הזו שכולם צריכים ללמוד באוניברסיטה? יש היום כל כך הרבה אנשים, שזה כלל לא מעניין אותם אך הם לומדים כי "כולם" לומדים וזה סדר החיים. האוניברסיטאות מרוויחות כל כך הרבה כספים (ומשלם המיסים מוציא כל כך הרבה..) בגין תלמידים שרשומים לאוניברסיטה אך לא מגיעים ללימודים, כי הם פשוט "קונים" תואר, שיהיה.
נכון, הרחבת הדעת היא צורך אנושי, אולי אף נעלה. אך כל מי שהיה באוניברסיטה יודע, שיש מקומות אחרים, בהם ניתן ללמוד מה שמעניין אותך. בלי שעוטפים אותו כל כך הרבה קורסי מבוא, הדרכות ביבליוגרפיות, וכו'.
כך שמי שאוהב ללמוד, יכול לעשות זאת במקומות נוספים. מאידך, הלחץ הזה של החברה ושוק העבודה נראה לי שיש בו הרבה נזק.
כמה שאלות והערות 32881
Beller Michal (1994), "Psychometric and Social Issues in Admissions to
Israeli Universities", in EDUCATIONAL MEASUREMENT: ISSUES AND PRACTICE,
13, p. 12-20

In my reply to a previous article in Haayal (דיון 641), I refered to the article mentioned above, that includes the specific prediction numbers for psychometric exam alone vs. its combination with the GPA (0.54 vs. 0.62).
All in all, less than 20% of a student's academic performance can be predicted by either psychometric score or high school GPA.

And yes, I agree with your last point: the race for credentials has shifted higher education from intellectual-oriented to achievement-oriented, and its purpose shifted to be the accumulation of credentials. When the stress for credentials is so intense, students no longer care about the contents of their classes, and just run through college for the stamp at the end of the way.

עד כמה שידוע לי הדבר נבדק 32884
שקלול של בגרות ופסיכומטרי מנבא טוב יותר הצלחה מאשר ציון הבגרות בלבד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים