אוי ואבוי 33832
בחדשות ואללה אמרו שעברה ההצעה לבטל את הפסיכומטרי.

מה התחליף?
כל אחד שיש לו ציוני בגרות.

כן, גם אלו עם ממוצע 5.6
גאוני.
ועוד משהו 33833
כרגע הבנתי שכל ההשקעה שעשיתי בשנתיים האחרונות של התיכון, הייתה לשוא.
מה הטעם במתמטיקה ופיסיקה חמש יחידות, אם בכלל אף אחד לא מתייחס לזה?

אז מחר אני אמור להגיע לשנה האחרונה שלי בתיכון, ולעשות מה? להתעלם מהמורים? ציון עובר אני משיג כמעט בלי בעייה. למה להתאמץ בלהשיג 100, אם 56 מספיק? איזו לגיטימציה יש לי, כשמיניסט המודע לעתידו, להמשיך ללמוד?

החלטה נוראית.

נ.ב.
ועוד אני *כרגע* בתהליכים של קורס פסיכומטרי. כואב. לכיס ולנפש.

J-Bar
ועוד משהו 33837
פשוט אידיוטים מי שהצביע בעד ההחלטה הזו.....

ידפקו הכל פה, ועוד שנתיים-שלוש, כשיגלו את הטעות הנוראה שעשו, יחזירו את הפסיכומטרי הישן והאהוב...
למה להתאמץ ללמוד 33839
נו, תחשוב בעצמך מה הטעם ללמוד בתקופת התיכון - בשביל לבצע את התרגיל המחשבתי הזה לא צריך מתמטיקה ופיסיקה ברמה של חמש יחידות.
רמז: נניח שסילוון שלום יצליח להעביר החלטה שהאוניברסיטה תקבל לשנה א' גם את אלה שאין להם תעודת בגרות, ובכלל די בחצי שנה ב"גן מרים" כדי להתקבל, מה הסיכויים של בוגרי הגן להעפיל לשנה ב' באוניברסיטה?
למה להתאמץ ללמוד 33843
ברצינות.
אני לא מדבר על לקיחת פקקי שעווה ואטימת אוזני בזמן שנת הלימודים. אני מתכוון על לימוד ממוקד:
בשיעורים שלא חשובים לי בכלל - ספרות, לדוגמא - אין כל הבדל בין לקבל ציון 100 בחמש יחידות, לבין 56 בשתיים.

אדם יבחר לו מקצוע שבו ישקיע כדי שהדבר יעזור לו באונירסיטה, ויתעלם משאר המקצועות.

למה לי לעשות בגרות במתמטיקה הכוללת צורות תלת-מימדיות אם אני הולך ללמוד רפואה?
למה לי ללמוד מכניקה של גופים אם אני הולך ללמוד כלכלה?
למה לי ללמוד ביולוגיה אם אני הולך ללמוד מחשבים?
למה לי ללמוד לשון? ספרות? חיבור?

ביאליק יתהפך בקברו - רק אלו הרוצים ללמוד ספרות באוניברסיטה יסתכלו יותר מפעמיים במחברת, בגלל שלאף אחד אחר לא יהיה אכפת על ההשפעה של קבלת 70 בספרות על ממוצע הבגרויות.

מה שסילבן שלום יעשה, זה להעביר את מערכת החינוך להילוך סרק. הסוף לחינוך למצויינות.

J-Bar

למה להתאמץ ללמוד 33846
ברצינות לא פחותה. אם תלך ללמוד פיסיקה בלי להשקיע בלימודי ספרות סביר להניח שלשונך תהיה דלה ביותר. לא תצליח לכתוב מאמר בכתב עת אקדמי שאינו יותר מאשר אוסף של נוסחאות. קרא פעם מאמרים של איינשטיין או פיינמן שאינם רק על טהרת המתמטיקה והפיסיקה ותיווכח לדעת שהפיסיקאים הגדולים הללו לא קראו רק ספרי פיסיקה.

אתה כותב "למה לי ללמוד ביולוגיה אם אני הולך ללמוד מחשבים?".
המגמה בכל האוניברסיטאות בשנים האחרונות הוא פיתוח "הרב-תחומיות". הביולוגיה המודרנית והביוטכנולוגיה משלבות מדי יום עוד ועוד ידיים עם מדעי המחשב. גם אם תהיה אשף מחשבים יהיה לך קשה מאוד להשתלב בפרוייקטים רב-תחומיים שקשורים בביולוגיה ורפואה (תחומים לוהטים כיום) אם לא יהיו לך מושגים בסיסיים בתחומים אלה.
למה להתאמץ ללמוד 33848
ממש לא.
איני יודע לגבי הידע שלך בחומר של לימודי הספרות, אבל הוא כולל מעט מאוד ידע בשפה גבוהה, והרבה ידע בהסבר המדוייק שנתן, נניח, הספר של "אנקורי".
הבגרות בספרות כוללת חלקים כמו שירת ביאליק, שירת ימה"ב, הסיפור הקצר (צ'כוב וכיו"ב), סיפורת (אבא גוריו, למשל), שירה צעירה וכו'.
אדם שלא ישקיע בלימודי ספרות וינסה רק לעבור את הרף, לא ייפגע בעתידו בשום אופן.
החומר פשוט לא משנה לו.

בבגרות בלשון אתה עוסק בהבחנה בין "משפט כולל" ל"משפט מחובר חסר". שתי הגדרות חסרות תכלית שאין כל מטרה לקיומן, מלבד לימודי הלשון. מדוע שאשקיע בנושא זה, אם בכל מקרה אני מבין את משמעות המשפט?

בבגרות במתמטיקה עוסקים בחישובי זוויות הנוצרות ע"י צורות תלת מימדיות. מדוע, למי שחולם על לימודי כלכלה/רפואה/ביולוגיה אכפת מכך?

אתה רוצה שאעבור בגרות-בגרות ואתן את רשימת הנושאים שלא מועילים בלימודים אקדמאים השונים מהמקצוע?

אולי הדבר יקשה עלי בהשתלבות, אבל אני לא אבחן בסיום שנה א' באוניברסיטה, בשיטת "סילבן שלום", על תחומים אלו, אלא על מדעי המחשב נטו.
מי שישקיע את כל התיכון שלו בלימודים של "מדעי המחשב" ייתקבל ביותר סיכוי ממי שישקיע, על חשבון מקצוע זה, במקצועות "משניים", כמו ביולוגיה, ספרות או תנ"ך - כי הם לא משפיעים על סיכויי הקבלה.

J-Bar

למה להתאמץ ללמוד 33851
בשנה הראשונה באוניברסיטה, במדעי המחשב למשל, אתה תלמד כמעט אך ורק מתמטיקה ופיסיקה, אתה כמעט ולא תתקרב לחומר הקשור במחשבים... לכן אין טעם בהערתך האחרונה...
אך, לחיזוק טענתך הכללית, שיטת לימודים זו, המלמדת פיסיקה ומתמטיקה בשנה הראשונה ללומדי מדעי המחשב, תאבד את היכולת להבחין במחוננים במחשבים בשנה הראשונה, ולכן שיטת הסינון החדש, ע''פ הצלחת הסטודנט בשנה הראשונה תאבד מיכולתה...
וכמה אתקרב 34001
לאזרחות, הסטוריה, ספרות, לשון או ביולוגיה?

אני לא מתייחס על זה שישקיע _רק_ בלימודים המקדימים לתואר האקדמי.
אני מדבר על התלמיד שלא יטרח להגיע לשיעורי ספרות ותנ"ך, למשל, כי הוא ילמד "מדעי המחשב" באותו זמן, או שיקרא קצת חומר שלמד חברו בעל התואר בשנה א' שלו.

בכל מקצוע חובה, ניתן לראות מספר דיסיפלינות אקדמאיות שאין להם קשר לאותו מקצוע הנלמד בתיכון. בשיטת "סילבן" - התלמידים ייתעלמו מהם, "כי ציון עובר מספיק".

בברכה,
J-Bar
וכמה אתקרב 34008
בסדר, שים לב שלא אמרתי שום דבר על הטענה הזו... אני אפילו מסכים איתה...
למה להתאמץ ללמוד 33855
יש הבדל בין ''להבין משפט'' לבין לנסח משפט כהלכה. בלא ספק לימודי התחביר משפרים את יכולת הניסוח והשליטה בשפה.

אולם לא אנסה לשכנע אותך עוד לבקש ידע שלדעתך אינו מועיל לך. עולמם של אנשים רבים צר כעולם נמלה אך הם מתפרנסים יפה מאוד ויש להם דירות נאות וכלים נאים. אכן, אין דבר המונע מהדוגלים בעקרון התועלתיות הצרופה להשתלב היטב בחברת הצרכנות הפוסט-מודרנית. עלה והצלח.
למה להתאמץ ללמוד 33887
שווה ללמוד ספרות רק כדי לשלב ביטויים נאים כמו "צר כעולם נמלה" בדיון :-)
קנטור קל... 34000
על תקן "אם כבר - אז כבר":

אם כבר, אולי עדיף להשאיר את הפסיכומטרי, כי בשבילו צריך ללמוד כל מיני ביטויים כמו "איסתרא בלגינא קיש קיש קריא" ודומיהם... :)

J-Bar
קנטור קל... 34031
את הביטוי הזה דווקא למדתי בכיתה א'. המורה שלי נורא אהבה אותו. כמובן שבתור תלמיד כיתה א', עשיתי בלאגן מוחלט מהמילים בביטוי הזה, ובתור סנילי במקצועי, אין לי מושג מה משמעותו...
קנטור קל... 34034
איסתרא - שם של מטבע
בלגינה - בכד
קריא - קורא
כלומר: המטבע בכד קורא 'קיש קיש' - מטבע קטן בכד עושה הרבה רעש. ואילו בכד מלא מטבעות לא יהיה כל כך הרבה רעש.
(החזרתי את חוב העוגיות שלי? :)
קנטור קל... 34064
אצלנו זה לא עובד לפי חובות. אצלנו זה כל אחד לפי יכולתו, וכל אחד לפי צרכיו. (:
למה להתאמץ ללמוד 33977
ומי מינה אותך לקבוע למי עולם צר? מי שלא רוצה להתנסות בכתיבה יוצרת ויכול להסתדר גם בלעדיה, אני לא אעקם את האף. אני יודע להעריך גם פיסיקאים, אפילו שלי אין עיניין בפיסיקה.
תופעת הבור-המלומד 33984
אולי תקרא את כל הדיון לפני שאתה מעיר את הערותיך. אם תסתכל בתגובותי הקודמות תראה שציינתי שעולם צר אינו קשור למקצוע המסויים שעוסק בו האדם, ואף הזכרתי שני פיסיקאים בעלי שיעור קומה שעולמם היה רחב ביותר. ואני אישית מאמין שדווקא משום ראיית העולם הרחבה שלהם הפכו לפיסיקאים גדולים.

הבעייה האמיתית שלי היא עם ''הבור-המלומד'' כפי שכינה את הטכנוקרטים למיניהם ההיסטוריון אורטיגה אי גאסט. כלומר, אנשים בעלי השכלה בתחום צר ביותר ונבערים מדעת באשר לכל יתר תחומי המציאות. לעיתים קרובות, אותם בורים מלומדים, רוכשים לעצמם עמדה מתוקף מומחיותם באותו תחום צר, ולפתע, מתוך הביטחון שרכשו להם בתחומם, הם גם רואים עצמם כבעלי זכות להביע דעה בכל דבר ועניין. סילוון שלום, אף שיש לו תארים בהנה''ח וכלכלה (ואולי בתחום נוסף) נהיה בן לילה גם מומחה לחינוך, לסוציולוגיה, להיסטוריה ולבטחון. והוא אינו הבור-המלומד היחיד או הגרוע ביותר בשטח.
תופעת הבור-המלומד 34021
למעשה ההבדלה שאתה עושה היא בין ''המשכיל הקלאסי'', זה שידע מעט על הרבה, לבין ''המשכיל המודרני'' - זה שיודע הרבה על מעט. בכל מקרה הקצנת התהליכים היא ההבדל בין מי שלא יודע כלום על הכל, לבין מי שיודע הכל על לא כלום.
תופעת הבור-המלומד 34085
הנקודה היא שכיום, יש צורך רב במומחים לתחומים יותר ויותר "נקודתיים"; וכבר נאמר, To specialize is to be ignorant (אני מכיר את הביטוי מ-"Stand on Zanzibar" של Brunner, מעניין היכן הופיע לראשונה). בקצב גדילת הידע האנושי כיום, התופעה רק תלך ותחמיר.
למה להתאמץ ללמוד 34002
-"יש הבדל בין להבין..." וגו'.
נכון. אבל מה עוזר לאדם שפוי לדעת, שלפניו משפט "כולל" ולא "מחובר חסר"? הוא מבין את המשפט. הוא יכול לנסח מחדש את המשפטים. אבל הבעייה שלו היא שהוא לא זוכר את ההגדרות המיושנות שהוצמדו לטיפוסי המשפטים הללו. מדוע הדבר נחוץ לו?

אני לא אומר "מחר אני פורש מניסיונותי להוציא ציונים גבוהים".
אני פשוט מוחה על הטפשות של ההחלטה הזו, שהרי החלטה שכזו _עלולה_ לדחוף חלק מהאנשים להשקיע פחות במקצוע שאינו רצוי להם.
ואז מה השגנו? זלזול משווע במוסד התיכוני המתפורר.

J-Bar
אל דאגה 33862
מהפיזיקה תקבל פטורים נזקקים מאוד בתחילת דרכך. והמתמטיקה תקל עליך.
(אם אכן אתה מתכן להמשיך בדרך הריאלית)
''המתמטיקה תקל עליך'' 33999
התלמיד החכם שמתכנן את עתידו, ישקיע במתמטיקה הנחוצה לו.

אם הוא לומד מקצוע כמו כלכלה, ביולוגיה, מדעי המדינה או משפטים, הוא יסנן דברים החוצה, לדוגמא, גיאומטריה תלת מימדית, מספרים מרוכבים ואולי גם ווקטורים.

אני לא מתווכח אם יש או אין ללמוד מתמטיקה במתכונת התיכונית - אלא "אם הבגרות לא תהיה חשובה לי, האם באמת ישנה אם אלמד ברמה של ארבע יחידות או חמש?"

J-Bar
אוי ואבוי 33934
כל אחד שיש לו ציוני בגרות?

זה לא מעשי. האוניברסיטאות יצטרכו שיטת סינון נוספת כלשהי, כדי להתגבר על הביקוש.

השאלה היא איזו.

אני? בתור אדם חסר תעודת בגרות (לא, אין לי אפילו בחינה אחת ברזרבה), אני דווקא בעד טיפוח האוניברסיטה הפתוחה, ועידוד מעבר קל יותר מהפתוחה לאוניברסיטאות אחרות, אחרי שעוברים בפתוחה רף קבוע כלשהו.

אבל מה אני חולמת? זה לא פופוליטי מספיק...
סינון והשוואה 33972
אחד האינטרסים החשובים ביותר של כל אוניברסיטה הוא העמידה בקריטריונים בינלאומיים של מצוינות. ברגע שכל אחד יכול לבא בשעריה ובחלוף שלש ארבע שנים לצאת עם תעודה, הרי נשמט בסיס הקיום של המוסד.

אין שום דרך ושיטה להבטיח סינון ולבדוק התקדמות אלא בבחינות מסוג כלשהו והשאלה איזו בחינה הופכת לשאלה טכנית במהותה. היחסיות היא אמת המידה שניתנת לבדיקה בשלב הלימודים,
כי אם כולם סטודנטים אז אף אחד לא סטודנט.

כל זה איננו שולל את הצורך לאפשר נקודת התחלה שווה בתנאים הבסיסיים של כל אחד, אבל כדי לתקן את היסודות לא צריך לקלקל את הגג.
סינון והשוואה 33978
אז אולי על האינטרסים החשובים של האוניברסיטה צריך לדון, ולא על שיטת הסינון.

ואם האוניברסיטה הפתוחה היא אכן מוצלחת, כפי שכתב טל, אולי הבגרות היא לא דרך מי יודע מה לבחור תלמידים בעלי סיכויי הצלחה גבוהים? דעתי היא שהתלמיד המוצלח ביותר הוא זה המעוניין לדעת את החומר. סטודנט הלומד לתואר רק על מנת לקבל העלאה בשכר נידון בדר"כ לבינוניות.

אני כותב על סמך הדיון ותחושותיי האישיות. אני עצמי מעולם לא למדתי לפסיכומטרי.
סינון והשוואה 33980
לא תאמין כמה ההעלאה בשכר נותנת מוטיבציה לאנשים.

בלימודי מדעי המחשב בת''א ניתקלתי בסטודנטים רבים שלטענתם היו שם רק בשביל המקצוע (ולא בשביל ההשכלה והעניין בתחום).
ותתפלא, הם השקיעו כמוני ואף יותר (ואני בהחלט השקעתי את הנשמה השנה) וגם הצליחו במידה רבה.
להיפך סטודנט הלומד מתוך עיניין ישקיע רק בקורסים שמעניינים אותו, והדבר יתבטא בציונים, תלמיד הלומד על מנת להצליח, יעשה הכל כדי להצליח ולכן הסיכוי שאכן יצליח גבוה.
סינון והשוואה 309513
השאלה המרכזית היא מה תפקידם של מוסדות הלימוד.
אם תפקידם לגרום לאנשים להצליח אז הצדק אתך, אלא שלדעתי תפקידם הוא להרבות דעת ולהסיר את הבורות ולכך טובים אנשים הרוצים לדעת ולא לקבל מושכלות בלי לבדוק אותם
סינון והשוואה 33987
לא ברור לי למה אתה מתכוון ב"לקלקל את הגג".
לא חלקתי על כך שצריך סוג כלשהו של סינון.
רק מה, לא ברור לי כיצד ביטול הפסיכומטרי וקבלת כל מי שיש לו תעודת בגרות, תועיל למישהו. בדיוק בגלל עניין הסינון. הרי ההיצע אינו עומד בביקוש.

כמו שציינו אנשים מעלי, ביטול הפסיכומטרי אינו נותן נקודת התחלה שווה. להיפך. לדעתי בחינות הבגרות, בגלל שהן תלויות בעבודה שהתלמיד עושה (לפעמים שנים) מראש, לפני שהוא מתכונן ללימודים מצד אחד, ובגלל שהם מתפרסים על זמן רב כל כך בעבר מצד שני, דווקא נותנים נקודת זינוק טובה פחות.

אם התלמיד לא היה בוגר מספיק להשקיע בלימודיו בהיותו בתיכון (אבל אח"כ התבגר וכן מוכן להשקיע), או אם סביבתו לא יכלה לספק לו את המשאבים הנדרשים לאורך הזמן (הארוך יחסית) של לימודי התיכון, הוא נמצא בנקודת פתיחה פחותה.

לא חשבתי על זה מאוד לעומק עדיין, אבל האינטינקט הראשוני שלי אומר שדווקא בחינה על חומר מרוכז יחסית, זמן קצר לפני תחילת הלימודים, תתן נקודת פתיחה שווה יותר (המממ... פסיכומטרי ללא בגרות?).

בנוסף, אני חושבת שהאוניברסיטה הפתוחה היא כלי חשוב ליצירת נקודת זינוק שווה, בלא להוריד את הרמה האקדמית (כל אחד יכול להתקבל, אבל צריך לעמוד בסטנדרטים האקדמיים בשביל לשרוד ולקבל תואר בסוף). הבעייה של האוניברסיטה הפתוחה היא המחיר, וממה שבדקתי, הרבה יותר קשה לקבל מילגות לאוניברסיטה הפתוחה מאשר לאוניברסיטאות אחרות (למרות ששכר הלימוד דומה למדי).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים