לועלם על תפטור כ''הזוי'' את מה שניתן להסביר עם קצת ציניות 553102
(אין ספוילרים: לא ראיתי את הסרט.)

הקונפליקט "עוזרים ליחידים/הורגים רבים" אינו כה מורכב אם מביטים עליו מנקודת מבט לאומית ולא אישית. למדינת ישראל יש כמה סיבות פשוטות להענקת טיפול רפואי לחולים בהשטחים בכלל, ומרצועת עזה בפרט. הנה כמה מהן, בסדר חשיבות עולה:

1. מירוק המצפון האישי; "אנחנו אנושיים, אנחנו עוזרים, וכשאנחנו הורגים - זה בגלל שהם 'מכריחים' אותנו להרוג".
2. מירוק התדמית, כלפי חוץ.
3. גיוס משתפי-פעולה. אב שבנו חולה במחלה קשה יסכים פעמים רבות להעתר לדרישות השב"כ כדי להעניק לבנו את הטיפול הנדרש להצלת חייו.
לועלם על תפטור כ''הזוי'' את מה שניתן להסביר עם קצת ציניות 553119
אבל לא המוסדות של המדינה הם אלו שעזרו למשפחה, אלא יחידים, מטעם עצמם.
לעולם על תפטור כ''הזוי'' את מה שניתן להסביר עם קצת ציניות 553121
אתה לא מספיק ציני, ידידי.

הרי אם היה מדובר במקרה יחיד של עזרה ישראלית לחולה עזתי, היינו פוטרים זאת כחריג; הקונפליקט שאתה מתאר עולה גם, ואולי בעיקר, משום שמדובר בתופעה חוזרת, המדווחת בהרחבה בכלי-התקשורת הישראליים. אבל במרבית הדיווחים האלה לא טורחים לספר, למשל, אם האב מכר את נשמתו לשב"כ כדי להציל את חיי בנו. המקרה האחד שכן זוכה לדיווח כה נרחב ומפורט הוא המקרה בו לא המדינה עזרה, ולא השב"כ נדרש. מעניין למה.

או במילים אחרות, ברור שהמקרים החריגים‏1, בהם העזרה מוענקת על-ידי יחידים, הם אלה שיהפכו לסרט. עבור הקהל הרחב (בארץ ובעולם; ר' סעיפים 1 ו-‏2 לעיל), מקרה פרטי זה יסמל את הכלל, למרות שבפועל זהו היוצא-מן-הכלל.

1 אני משתמש בלשון רבים מתוך הנחה אופטימית ובלתי-מבוססת.
לעולם על תפטור כ''הזוי'' את מה שניתן להסביר עם קצת ציניות 553124
רק שתדעו

השב''כ קורא את האייל ויטפל בכל המלעיזים בזמן ובמקום המתאימים לכך
לעולם על תפטור כ''הזוי'' את מה שניתן להסביר עם קצת ציניות 553160
שאני אבין, אתה מנסה להתחרות בבחור שהמציא את גניבת האיברים בהאיטי?
לעולם על תפטור כ''הזוי'' את מה שניתן להסביר עם קצת ציניות 553173
הסרט דווקא לא מציג את סיפור התינוק כמקרה מייצג של טיפול בעזתים בארץ, אלא כסיפור חריג מכל בחינה. בשלב מסוים בסרט מוזכר מה אמרו לראידה ופאוזי פלסטינים אחרים שמאושפזים בבית החולים; קצת הופתעתי ממה שהשתמע, שיש ממש מעין קהילה שלהם.
לועלם על תפטור כ''הזוי'' את מה שניתן להסביר עם קצת ציניות 553120
יתרה מכך, אין כאן איזו תעלומה שצריך להסביר. תהליכים ידועים וגלויים מסבירים היטב את שני ''הממצאים האמפיריים''. מה ש''הזוי'' הוא התוצאה, הדיסוננס שבין השניים.
לועלם על תפטור כ''הזוי'' את מה שניתן להסביר עם קצת ציניות 553128
אתה מחפש "סיבות פשוטות"? מה עם עזרה הנובעת מן הפשוט שבמניעיה - חמלה? בנושא אחר כתבתי בתגובה 545945 על הצורך המוזר של אנשים להתעלם ממה שהם יודעים היטב על עצמם ועל הקרובים להם כדי לספק לעצמם מבט ציניקני על "האחרים". מניסיוני זה נכון גם לרגש החמלה באופן כללי, בפרט בנוגע ליחס, הפרטי והלאומי, לפלשתינאים. ראיתי זאת, קראתי ראיונות ושוחחתי עם הנוגעים בדבר בבתי החולים, בצבא וממקומות אחרים. זה אינו אומר שהחמלה היא שמשתלטת תמיד, הרי אכן יש קונפליקט, אם כי יותר מן הצד של "הם מנסים כל הזמן להרוג אותנו אז מדוע שנטרח בשבילם?"

כשעוברים מן הרמה האישית ללאומית, נכון הוא שלעיתים נעזרת ישראל במקרים כאלו לצרכים בטחוניים והסברתיים, אלא שאם זה היה הכלל, כל פלשתיני הנעזר בשירותי הרפואה של ישראל היה נחשב אוטומטית למשת"פ, והוא ובני משפחתו היו נחשבים למצורעים. זה אינו המצב.
לועלם על תפטור כ''הזוי'' את מה שניתן להסביר עם קצת ציניות 553142
תנשום עמוק

אני לא חושב שהמגיבים היו ממש רציניים , הם סתם שיחקו בקונספירציה
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553162
יש קשר בין דהומניזציה לאלימות, ''הערבים הם לא בני אדם'', ''כל הישראלים חיילים, אין נשים, ילדים, בני אדם''. וכך, ''אנחנו'' בני אדם חושבים בעלי רגשות בעוד ''הם'' איבדו צורת אנוש, או סתם חסרים תכונות אנושיות או שהן לוקות בחסר. כך, קל כביכול יותר להפעיל אלימות כנגד מסה אנונימית של כמעט-בני-אדם או ר''ל תת-אדם. לעומת זאת, כשהזולת לובש פנים ספציפיות, מוכרות, קשה להפעיל כלפיו אלימות עיוורת חסרת אבחנה ולחמלה קל יותר לבוא לידי ביטוי. בהתאם, אם לדוגמא אתה נופל ברחוב, במקום לבכות מכאב ולבקש עזרה כללית, עדיף אולי ליצור קשר עיניים עם מישהו מסויים ולבקש עזרה ישירות ממנו (או ממנה).
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553168
בעניין הנפילה ברחוב - אכן כך. תלמידי מדעי החברה מכירים (בחלקם) תופעה זו בשם אפקט הצופה מן הצד [ויקיפדיה]. מתברר שבמקרים רבים, ככל שתיפול בנוכחותם של יותר אנשים (שאינם מכירים אותך), הסיכוי שלך לקבל עזרה פוחת דראסטית בגלל התופעה של "אישור חברתי", שמתרחש במצבים בהם יש מרכיב כלשהו של אי וודאות. במקרה זה אי הוודאות יכולה להיות באשר לצורך האמיתי שלך בעזרה או באשר לאפשרות שהעזרה כבר בדרך. הפתרון הוא, כפי שציינת, לפנות במהירות (במיוחד אם ישנה סכנה שתאבד את ההכרה) לאדם ספציפי עם בקשה חד משמעית ועדיף מפורטת לעזרה. בטח כבר יש את זה איפשהו באייל...
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553207
מעולם לא הייתי תלמידת מדעי החברה, אבל ליפול, לצערי, נפלתי ברחוב יותר מפעם אחת. לא ביקשתי עזרה מאיש; למעט מקרה אחד, אנשים הציעו עזרה מרצונם. התופעה שאני שמתי לב אליה היא שברגע שאדם אחד מציע את עזרתו, באים גם אחרים לעזור. בפעם האחת שאיש לא עזר לי דווקא היו במקום אנשים מעטים במיוחד, ואחרי שהראשון ביניהם עבר לידי בלי לעזור, האחרים גם הם עשו זאת. זאת נראית לי תופעה נפוצה. אחד האיילים הוותיקים ביותר, אגב, חשוד בעיניי כבעל תכונה דומה (לא מהיכרות אישית: עד כמה שידוע ליאין לי כאן מכרים אישיים). כשמופנות אליו תגובות עם בעיה/שאלה אישית, או שמופיעות תגובות כאלה באופן כללי, הוא מחכה לרוב לתגובה ראשונה של מישהו אחר כדי להיות בטוח "מה מותר לו", כאילו הראשון שהגיב כנראה יודע משהו על בעל הבעיה...
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553223
מעניין. בספר בו קראתי על התופעה מספר הכותב בסוף הדיון בנושא על תאונת דרכים שאירעה לו. הוא היה צריך לפנות אישית לאחד הנהגים שניסה לעקוף את התאונה כדי שזה יעצור. רק אז עטו עליו ועל הנהג השני שנפגע נהגים אחרים ועשו כל מה שניתן כדי לסייע ולהקל עליהם.
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553236
יכולים להיות כאן מספר הסברים. ראשית, אם כותב המאמר איננו ישראלי אלא אמריקאי, למשל, אז יש הבדל ברור בין התגובה האמריקאית לזו הישראלית. שנית, אני בחורה. בחור, למשל, יכול להיות מאיים יותר, ודאי אם מדובר באמריקאי. אפשר אולי חשוד בו שהוא מתחזה כנופל ואם תבוא לעזור לו הוא יקום ויתקוף אותך למטרות שוד, נניח. שלישית, תאונת דרכים היא עניין קצת שונה. אולי אתה זוכר שלפני כחצי שנה הראו בטלויזיה צילום וידיאו של רוכב אופנים שנפל באמצע הרכיבה, בצומת עמוס במיוחד, ולקח לא מעט זמן עד שמישהו עצר ועזר לו. הוא לא היה במצב מתאים לבקש עזרה בעצמו.
יחד עם זה, נשארת התופעה שאחרי הראשון שנחלץ לעזור, מיד באים אחרים בעקבותיו.
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553243
אני מנחש שלישראלים יש נטייה גבוהה יותר "להתערב" בחיי אחרים מאשר לאמריקאים, אבל זה טעון בדיקה. אגב, הסופר הוא אמריקאי. כן, אני זוכר את המקרה ההוא. לפחות עפ"י מה שהבנתי מן המחקרים שמופיעים בספר, לו היתה עוברת בכביש מכונית בודדת (והרחוב היה ריק מהולכי רגל) כאשר האופנוען מוטל על הכביש, נוסעיה היו נגשים אליו כמעט בוודאות.
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553260
אם אינני טועה ההבדל הזה ביננו לבין האמריקאים נבדק ואושר.
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553300
הבדלים תרבותיים נבחנו מההיבט של ייחוס אחריות, ואולי תוכל לנסות לקשור את זה לעניין ההתערבות (על אחריותך). למשל, אנשי המזרח [הרחוק] יש נטיה להסביר מקרים כתלויים בנסיבות סביבתיות, לעומת מערביים שנוטים יותר להתשמש בהסברים הנוגעים לאישיות של המעורבים במקרה. בהתאם, הודים אמרו שהסיבה לתאונת אופנוע אחריות הרוכב להתחייבותו להגיע לפגישה מסוימת, בעוד שאמריקאים אמרו שהאופנוען היה חסר אחריות.
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553268
רוכב אופנוע, והדיווח היה מגמתי במיוחד. יכולת לראות איך הם ערכו שם הילוך איטי.
שוטר-מתנדב עצר אחרי דקה וחצי.
מה גם, שזה מקרה קלאסי של "מישהו בטח התקשר להודיע למד"א", הרי זו צומת כל כך עמוסה. ולעצור לעזור, מי שלא מומחה במתן עזרה ראשונה, מוטב שלא יטרח, הוא עלול להזיק.

אם תשימי לב, תוכלי לראות איך יש שם שניות שאורכות יותר משניה.
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553284
אני מסכימה בעניין האירועים בצומת העמוס, למעט בעניין הראשונים שעברו בסביבה - בכל זאת, אם מישהו מהם ראה את הנפילה עצמה, הוא היה צריך להתקשר גם אם הניח שאחרים כבר התקשרו.
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553285
יתכן שבהחלט התקשר. אבל את זה לא יגידו לך בדיווח, ואולי גם לא טרחו לבדוק...
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553290
אחת האקסיות שלי שהיתה סטודנטית לפסיכולוגיה ערכה מחקר קטן כך: היא העמידה פנים שאיבדה את הארנק וביקשה כסף לכרטיס אוטובוס מנוסעים שהמתינו בתחנה. כאשר היה שם רק ממתין אחד ההענות היתה מכסימלית (מובן שאין לי נתונים על התקפות של המחקרון הזה, אבל אני זוכר שהמדגם כלל כמה עשרות ניסויים כאלה, שנעשו במקביל על ידיה ועל ידי שותפתה למחקרון).
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553291
''איבדתי את הארנק ואני צריכה להגיע לבאר שבע (למשל)'', הוא תירוץ קבצנות ידוע, כך שמי שבאמת איבד את ארנקו ונזקק לעזרה, מתקשה.
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553292
ידוע לי. למעשה אפילו שילמתי פעם למישהו עם הסיפור הזה למרות שלא היה לי (כמעט) ספק שהוא משקר. הוא טווה סיפור כל-כך פנטסטי שהחשבתי את זה כמעשה אמנות והתייחסתי אליו כאל אמן רחוב. ובכל זאת, כאמור, ההיענות לא היתה אפסית. הארוע הזה התרחש לפני כמה עשורים, אולי היום התוצאות היו אחרות.
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553295
שילמתי יותר מפעם לאנשים עם הסיפור הזה. במקרה הראשון באמת האמנתי לו.
גם במקרה השני האמנתי לה, ורק אחרי שנתתי לה 10 שקלים (באר שבע, בכ"ז), נפל לי האסימון שמה פתאום היא מבקשת כל כך רחוק מהתחנה המרכזית? ואחר כך ראיתי אותה מדי יום מקבצת עם הסיפור הזה.
למה ציניות אם אפשר קצת אנושיות? 553296
לי יצא כמה פעמים לתת (תגובה 133413 לדוגמא) ופעם אחת גם לקבל, כשבתור נער הגעתי מרושש לעיר זרה.
ואולי גם מניעת מחלות מדבקות שעלולות להרוג גם אותנו? 565700
סליחה ששכחתי: מדובר ביהודים, לא בבני אדם. לכן לא רק מצפון אין להם, אלא גם שכל ישר אין להם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים