האמת היא... 76718
... שאני חצוי. מצד אחד, חוק גזעני, והשטויות של לבנת ("ניצחון המצדדים במדינה יהודית") לא תורמות דבר. מצד שני, אני חושב שאני בעד לאפשר קיום קהילות מתבדלות, ע"פ כל סממן שחברי הקהילה יחליטו לבחור: דת, לאום, צבע עיניים. (זאת בתנאי שלא ניתן לנשל אדם מאדמתו ומביתו אם שינה את דתו, או אם החליט ללבוש עדשות מגע עם צבע שונה).

מכאן, שאני נגד החוק הזה, אבל בעד חוק כללי יותר, שיאפשר גם לישובים ערביים למנוע קבלת יהודים, אם ירצו בכך (מה שהיה עשוי למנוע, אולי, את הישוב היהודי הארור בחברון). במקביל, על המדינה להקפיד שלא להפלות ישובים ע"פ יושביהם, ובפרט, לתקן את העוול המתמשך הנגרם לישובים הערביים בישראל.
האמת היא... 76875
אבל איך ישוב יהפוך ל"ישוב Xי שמאפשרים לא למנוע קבלת לא-Xים"? האם זה יחול על יישובים קיימים? האם ניתן יהיה להקים יישובים Xיים חדשים? אני רואה כאן סכנה חמורה: הרי היישובים מוקמים על קרקע ציבורית – משאב של המדינה – ואתה בעצם מציע שהמדינה תקצה מהמשאב הציבורי המוגבל לקבוצות מתבדלות, ולתמיד‏1. נשאלת השאלה לפי אילו קריטריונים. אם עולה בדעתך קריטריון אובייקטיבי, אתה מוזמן לספר עליו. אני חושש ממצב שבו אנשים מסוימים (למשל: פלוני ששוחרר מהכלא לאחר ריצוי 25 שנות מאסר בעוון רצח) ימצאו את עצמם (כמעט) בלי מקום לשבת בו, ושבו פרטים אחרים ואף אוכלוסיות שלמות ימצאו עצמם חנוקים ב"תחום המושב" ההיסטורי שלהם.

1 "המוגבל" ו"לתמיד" כדי להדגיש את ההבדל מהקצאת "כספים יחודיים" מתקצב המדינה, שגם היא היתה בעייתית
האמת היא... 77025
קיימים כבר כיום ישובים קהילתיים, שם ניתן לקבל חברים חדשים רק בהסכמת כל החברים הקיימים. מוקמים ישובים כאלה כל הזמן (למשל, שכונת "נוף אלונים" בקיבוץ הסוללים היא ישוב קהילתי שהוקם בשנים האחרונות). אני מניח שישוב קיים יכול להפוך לישוב קהילתי בהסכמת *כל* תושביו (בלבד). בישובים כאלה, אדם לא יכול למכור את ביתו לאחר אלא בהסכמת הקהילה לקבל את אותו האחר כחבר בקהילה.

שתי בעיות עיקריות יש, לדעתי, בישובים קהילתיים שכאלה. שתיהן נוגעות לעזיבה דווקא. אחת היא בעיית "דור ההמשך". שתי אפשרויות: (א) הבנים מקבלים את זכויות ההורים ז"ל על הבית, ובזאת גם את החברות בקהילה (ומה תעשה אם הבן לא היה מתקבל לקהילה בזכות עצמו? תוך דור אחד נהרסת הקהילה). (ב) הבנים מקבלים בעלות על הרכוש, אבל אם לא יתקבלו לקהילה, אין להם זכות לגור שם, והם יכולים להחזיק את הבית כאבן שאין לה הופכין, או למכור אותו. ברם, הם יוכלו למכור את הבית רק בהסכמת שאר חברי הקהילה, ושמעתי על מקרים בהם חברי הקהילה פסלו כל מועמד שהוצג ע"י המוכר, עד שהגיעה הצעה לרכישה - במחיר נמוך להפליא - מקרוב משפחה או מכר של אחד החברים.

הבעיה השניה היא בעיית מכירת הבית - גם כאן, ממש כמו במקרה הבן היורש, עלול בעל-הבית להתקע עם נכס שאין ביכולתו למכור אלא בהסכמת אחרים, שעשויים לנצל זאת לרעה. העובדה שבקהילות מסויימות ניתן לדרוש מחבר קהילה לעזוב רק מחמירה את הבעיה. כאן יש חשש אמיתי לגזענות במקרה בו חבר בקהילה ממיר את דתו (חוזר בתשובה/בשאלה, למשל), או נישא לבת דת אחרת, או יוצא מהארון, וכו'.

(ישנה גם בעיה עדינה יותר עם בנים לא-רצויים שעדיין חיים אצל ההורים. ע"פ תקנוני ישובים קהילתיים, אסור לאדם לארח אחר לתקופה ארוכה, אלא אם האחר הוא חבר בקהילה - כדי למנוע, למשל, השכרה במסווה של אירוח. האם כלל זה תקף גם לגבי בנים שאינם קטינים?).
האמת היא... 77044
בתור לקוי שמיעה, סיכויי להתקבל לכל יישוב קהילתי שהוא הם קלושים ביותר.
אני מתאר לעצמי שגם לגידי למשל יש סיכויים קלושים, ובכלל כל מי שלא נראה לוועדות הקבלה: בעל דעות פוליטיות קיצוניות, הומוסקסואל שיצא מהארון, בעל סגנון לבוש לא מקובל, מישהו מבוגר מדי.
התייחסת רק למקרים של אנשים שהם כבר חברים בקהילה.
בגדול אני מתנגד לחלוטין לכל הגישה של יישובים קהילתיים.
יישוב כמו כוכב-יאיר, אליו סופח צור-יגאל באחרונה, מונה כ-‏11 אלף תושבים לא מסוגל לדעתי להישאר כיישוב סגור לאורך זמן.
האמת היא... 77299
לאיזה יישוב קהילתי איכפת שאתה קשה שמיעה, ולמה (אלא אם כן אתה שומע רדיו בקול גבוה)?

לעיורים ומוגבלי תנועה יכולה באמת להיות בעיה, כי שירותים קהילתיים מסוימים יתייקרו.
האמת היא... 77336
כל שירות קהילתי חייב, על-פי חוק, נגיש לנכים (מכל סוג) - בלי קשר להיות או אי-היות נכים בקהילה.

(זה שהדבר לא קורה בפועל, זה כבר סיפור אחר...)
סיפור אחר 77341
בדיוק, ולכן אפשר להבין התנגדות של יישובים שאינם ששים לקבל מישהו שידרוש לקיים את החוק.

זה לא נורא יפה, אבל אני מוכרח להודות שאם הייתי גר באיזה יישוב קטן הייתי מעדיף לא להשקיע את כל הכסף הנדרש כדי להבטיח גישה לנכים לכל המוסדות ומבני הציבור. איזה מזל שאני מתגורר בכפר הגלובלי.
סיפור אחר 77348
שוטה שבעולם! כרגע הסגרת לאיזה חלק מהשם מתייחס "גלובלי".
האמת היא... 77098
עניין ה''אחרי דור הולכת הקהילה'' זה בדיוק הבעיה של הקיבוצים, למעשה - אנשים שלא מאמינים באותה אידיאולוגיה הפכו לחברי קיבוץ מתוך נוחות בלבד, רק בגלל שהם ילדים של חברי קיבוץ.
האמת היא... 76924
כל זה היה יכול לעלות לדיון לו נהגה מדינת ישראל שוויון בצורכי הקרקע של הערבים. אבל הקרקעות ליישובים קהילתיים מוקצות לסוכנות ולא לאחרים. בעולם המעשה, אין לקעדאן ישוב קהילתי אחר.
האמת היא... 77737
צריך לתקן את החוק בנוסח זה: מותר לתת קרקע לערבי בתנאי שהוא ערבי טוב.

עכשיו צריך רק לחזור להגדרה של ערבי טוב...
אם היה אפשר להקים ישובים קהילתיים 217411
שתנאי הקבלה היחידי בהם: אי דמיון לדוביכורדי בדעות וברוח.
ליישוב כזה הייתי הולך.
אלא שכנראה רוב המדינה לא היתה מתקבלת ליישוב כזה, והסוכנות למיניה דווקא מעוניינת בהרבה דוביכורדים ובישובים דוביכורדיים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים