עונש מוות? 87317
הורי הקורבנות ביקשו להטיל עונש מוות על חברי החוליה. תגובת שר המשפטים היתה משהו בסגנון: "עונש נועד להרתעה, לא לנקמה". ואני תוהה: האם מעצר מרתיע יותר מעונש מוות?

במשך שנים נטען שמדינת ישראל לא שופטת מחבלים למוות כדי לשמור את האפשרות לחילופי שבויים. האם טיעון זה עדיין תקף? האם כרגע ישנם שבויים הנתונים בסכנת הוצאה להורג, למעט אלחנן טננבאום השבוי בלבנון? במקרה של הצד הפלשתינאי, הדבר הקרוב ביותר ל"שבויים" שנתקלנו בו היה המקרה של שני חיילי המילואים שנעצרו ע"י המשטרה הפלשתינאית - ועברו לינץ'.

לא שאני תומך בעונש מוות (אין לי דעה מגובשת בנידון), סתם תהייה.
קצת היסטוריה 87338
הבריטים נקטו בעונש מוות בארץ עד שאנשי אצ"ל חטפו 2 סמלים בריטיים, איימו לתלותם אם ייתלו אנשי הארגון הכלואים בכלא עכו, ולאחר שנתלו אנשי האצ"ל - נתלו הסמלים הבריטיים וגופותיהם נתלו על עצים ביער הממשלתי בנתניה, הקרוי מאז "חורשת הסרג'נטים". לקינוח, המקום מוקש וקצין בריטי שניסה להוריד את הגופות נפצע.
מאז לא היו יותר הוצאות להורג ע"י הבריטים בארץ.
במציאות של מחבלים מתאבדים, נראה לי שעונש מוות אינו מרתיע במיוחד, אך עלול לגרום לפלסטינאים לנסות לחזור על תרגיל הסרג'נטים.
עוד קצת היסטוריה 87349
מסתובב סיפור שלמעשה לא היו שני סרג'נטים אלא שלושה.

עפ''י אותו סיפור - שעה שנחטפו שלושת הסרג'נטים מבית הקפה בנתניה, והובלו אל החורשה טען אחד מהם שהינו יהודי והוכיח זאת בהפשלת מכנסיו.

החוטפים שחררו את היהודי בו במקום והשניים האחרים נתלו.

לפני שנים אחדות תפסתי אצ''לני'ק אחד בפינה וביקשתי שיספר לי מה אמת בסיפור. קיבלתי בתגובה חיוך לא מוסבר.

אם אמת בדבר, מתעוררת כאן בעייה מוסרית לא פשוטה. נראה שהחוטפים היו צריכים לשחרר את כל השלושה.
עוד קצת היסטוריה 87356
בגלל שאני מכיר את האזור ועוסק בהשלמת סקר השרון הדרומי, אני יכול לומר שהתיאור שלך לא נכון.
הסרג'נטים לא נחטפו ישירות לחורשה, אלא הוחזקו כמה ימים במרתף של מלטשת יהלומים בעיר (המבנה קיים עד היום - נטוש כעת), והוצאו להורג לאחר תליית חברי אצ''ל.
אריה אשל כתב על כך ספר שלם ''שבירת הגרדומים'', קראתי אותו במלואו ולא זכור לי שום סיפור על סרג'נט יהודי שנחטף גם כן.
אפשר למצוא את הספר למשל בספריות העירוניות של נתניה והוד-השרון (בבית אריאלה לא ראיתי אותו).
עוד קצת היסטוריה 87361
תודה על העידכון.

השאלה אם הסרג'נטים הובלו ישירות לחורשה או שהוסתרו במלטשה (בטוברוק?) איננה רלוונטית.

השאלה היא אם היו שלושה.

לא קראתי את ספרו של אריה אשל. האם הוא אובייקטיבי ? כלומר, אם היו שלושה - האם סביר להניח שהוא היה מספר על כך ?
עוד קצת היסטוריה 87392
הספר נכתב בשנות ה-‏80', ולפי התרשמותי הוא אובייקטיבי לחלוטין (ופורמט הספר הוא כשל מחקר אקדמי, מלא הפניות וסימוכין).
לתגובה למטה - אאל"ט, אין קשר לדב גרונר - פרשת גרונר התרחשה מוקדם יותר.
עוד קצת היסטוריה 87371
סבתי אומרת שהיא ראתה את החטיפה (היא ישבה במרפסת - הייתה שותפה בבית הקפה :), ושתפסו שניים. היא גם מזכירה אדם בשם דב גרונר - לפי הסיפור שלה, המטרה הייתה חילופי שבויים, הסמלים תמורת דב.

אם מישהו יזכיר לי, אני אשאל אותה מחר לגבי פרטים אחרים שהיא זוכרת על כך.
עוד קצת היסטוריה 87391
עד כמה שזכור לי, אחד הסמלים היה יהודי, ומשפחתו פנתה לבגין בפומבי וביקשה לחוס על חייו, לא שזה עזר...
קצת היסטוריה 87362
מתאבדים אכן לא יורתעו ע"י עונש מוות, אבל לא כל העוסקים בטרור הם מתאבדים. נראה לי שחלקים גדולים למדי ממנגנון הטרור רוצים לדחות את פגישתם עם שבעים הבתולות למועד מאוחר יותר, ובינתיים הם מעוניינים לשלוח אחרים אל מותם הבטוח. החוליה האחרונה שנתפסה לא מורכבת ממתאבדים, ולצורך פיגועי ההתאבדות שבצעו הם גייסו אחרים. אגב, האם אני היחיד שחש הקלה גדולה כשהתברר שרבים ממעשי הטרור האחרונים התבצעו בידי חוליה אחת בלבד?

דנו בזה לא מזמן דיון קצרצר שגווע מהר מדי לטעמי כאן: תגובה 82194 ושם יש גם לינק לפעם קודמת בה העניין נדון.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים