תכנית באוצר: הנפקת תווי הנכים תופקע מידי משרד התחבורה, במטרה להילחם בתווים שהונפקו שלא כדין 4255
לפי טיוטת חוק ההסדרים לשנת 2026, משרד האוצר מציע להעביר את האחריות להנפקת תווי נכה לביטוח הלאומי, משרד העבודה ומשרד הביטחון, במקום שיונפקו על־ידי משרד התחבורה, כנהוג כיום. השינוי מוצע לאור עלייה תלולה במספר כלי הרכב הזכאים לתו נכה, ולאחר חשיפה של רשת עבריינית לסחר בתווים שהושגו במרמה לפני כשנה.

לפי נתוני משרד האוצר, מספר המכוניות בעלות תו נכה הוכפל פי למעלה מארבעה בין 2014 ל-‏2024, ושיעורן מתוך כלל המכוניות עלה בתקופה זו מ-‏6% ל-‏18%. שיעור כלי הרכב עם תו נכה בבת ים הגיע ל-‏37%.

בדצמבר שעבר חשפה המשטרה התארגנות עבריינית אשר סחרה באלפי תווי נכה שהופקו על בסיס מסמכים רפואיים מזויפים, תוך שהיא מנצלת את האפשרות להגיש באופן מקוון בקשת זכאות על בסיס מסמכים בלבד.

משרד האוצר מציע שקביעת הזכאות לתו נכה תתבצע בידי ועדה רפואית מקצועית רב־משרדית בה יכהנו נציגים מטעם הביטוח הלאומי, משרד העבודה והרווחה ומשרד הביטחון, שהם הגופים המחזיקים בתיקי הנכות של אזרחי המדינה. לדברי המשרד, מהלך זה יצמצם את תופעות התווים המונפקים שלא כדין, ותשפר את זמינות החנייה לבעלי מוגבלות.
קישורים
סוף לאינפלציית תווי הנכה? כך תנסה הממשלה להילחם בתופעה ובזיופים - ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

תיקונים רבים נדרשים 783084
1. הרף הנדרש לתו נכה צריך לעלות משמעותית. למשל, כרגע חרשים זכאים לתו נכה משום שהם סובלים מבעיה (אמיתית) של שיווי-משקל המפריע להליכה. כל זה נכון, אבל גם מי שהוכרו לו 100% נכות בשל בעיית שמיעה אינו בהכרח חרש, ולרבים מהם אין שום בעיה של שיווי משקל. זוהי כמובן רק דוגמא אחת מני רבות.

2. כל מי שקיבלו תו במרמה ראויים לעונש. היות שמדובר בכמות לא מבוטלת של שרלטנים, יש לאפשר להם להחזיר את התו בתוך 6 חודשים; מי שלא יעשה כן, וייקבע שהשיג את התו במרמה, העונש צריך להיות בפרופורציה לשווי הרכב: שווי הרכב כחדש, כפול מספר השנים בהם הוחזק התו שלא כחוק, למשל.

3. יש להגביל את ההטבות הניתנות לבעלי התו. למשל, ההיתר לחנות על המדרכה חייב להעלם מהעולם.

4. שימוש ביתרונות התו (למשל חנייה בחניית נכה) ע"י נהג ברכב, שאינו הנכה בעצמו ואינו מסיע או אוסף את הנכה בעת השימוש, צריך להיות מוגדר כעבירה פלילית עם ענישה חמורה.
תיקונים רבים נדרשים 783085
אני קצת תוהה:
כיום ההגדרה של אזרח כנכה, כולל אחוזי הנכות, היא הגדרה רשמית ובצידה הטבות רשמיות בחוק שמוענקות לו על ידי הביטוח הלאומי (כמדומני) אחרי מילוי לא מעט מסמכים וטפסים ולעיתים קרובות גם וועדות רפואיות.
מה הבעייה להתנות תו כנה באישור הנ"ל מביטוח לאומי?
למיטב ידיעתי לא פשוט בכלל לזייף את קבלת האישור הזה (לו זה היה קל - זה נותן הטבות ששוות עשרות מונים יותר מתו נכה כשלעצמו).
תיקונים רבים נדרשים 783088
לא כל מי שמקבל אישור על נכות זקוק לתו חנייה לנכים.
שתי דוגמאות:
סרטן, בשלב מאוד מוקדם שלא דורש טיפול כימותרפי, מזכה בשנה של 100% נכות.
תהליך להתאמה מגדרית (שלא גורם לשום מגבלה בתנועה) מזכה בשנתיים של 100% נכות.
מן הסתם שני המקרים הנ”ל כן גורמים לקשיים שונים ובכללם קושי להתפרנס (מה שמצדיק קצבת נכות), אבל לא מצדיק חניה על מדרכות או במקומות שמורים לבעלי מגבלות תנועה.
תיקונים רבים נדרשים 783089
אבל לדעתי זה האי-שיוויון בכיוון הלא נכון.
אתה טוען שמתוך בעלי קצבת נכה, יש רק תת-קבוצה שבאמת צריכה חנייה.
אבל אני מניח שקבוצת בעלי תו הנחייה לנכה גדולה הרבה יותר מקבוצת מקבלמ הקצבה, ולכן כבע בדיקת הקצבה תקטין מאד את הזכאות לתווים ותקטין מאד את בעיית התווים הבלתי-מוצדקים.

אם אתה רוצה בדיקה *נוספת* שתיתן רק לתת-הקבוצה הרלבנטית - סבבה, אבל זה הצעד הבא. (ומן הסתם אם המנגנון שהתעתי עובד, קל לשדרג אותו שיכלול רק מה שתת-הקבוצה שלך תאמר. השדרוג נראה לי כבר קל ילתט.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים