דפנה שיזף

דוא"ל
אתר בית

המאמרים מאת דפנה שיזף

3559
בשיתוף עם הכוורת | רדיו רעיונות

אני חייבת לשתף אתכם בהתלבטות: האם לפתוח את תיאור התוכנית בתיאור החלק העיקרי של השיחה, דיון מרתק (עבורי) ברציונליות, ביקורתיות, ביקורת עצמי ודיאלוג, או לפעול על פי שיקולי רייטינג, ולהדגיש את החלק הפרובוקטיבי על מגבלת תפיסת האדם במדעי הטבע ועל עוצמת הקול הרציונלי והביקורתי בתלמוד, שכמעט ונזרק החוצה לאחר מכן?

הפשרה: נפתח בכך שפרופ' מנחם פיש, כמו שהוא מבקש ממני להעיד עליו, הוא איש חובש כיפה ועטור זקן, שבו פגשתי בפעם הראשונה כשהרצה בכנס "מ.ח.ר: מדע, חופש, רציונל" שאורגן על ידי העמותה לקידום האתאיזם בישראל.

מה הוא עשה שם? בתחילת הראיון פרופ' פיש אומר שהוא בא כי הזמינו אותו, וכי הוא רצה להבהיר כמה מושגים. אבל אולי יותר טוב להקשיב לתשובה השניה שהוא נותן בהמשך הראיון, בזמן שהוא מדבר על החשיבות של המפגש והדיאלוג כדרך היחידה להעביר ביקורת רציונלית על אמות המידה שבהן אנחנו שופטים את העולם.

מנחם פיש הוא פרופסור להיסטוריה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטת תל־אביב.

3532
בשיתוף עם הכוורת | רדיו רעיונות

"'הגֶן האנוכיי', בשבילי, הוא הספר ששינה את חיי. הוא מה שהביא אותי לעניין בספרים מדעיים וספרים על אבולוציה בפרט." הוא מרחיב: "הספרים האלה מסבירים לקהל הרחב את מה שהיה לב־ליבה של התאוריה האבולוציונית בחצי השני של המאה העשרים, ועושים את זה בצורה נגישה ומבריקה".

בפרק הזה אני מדברת עם עמית בן־בסט על הספר "הגן האנוכיי" של ריצ'רד דוקינס.

עמית בן־בסט הוא דוקטורנט במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בן־גוריון. הוא מתעניין בתאוריה של מדעי המחשב ואבולוציה, ומרצה על הנושאים האלה לקהל הרחב.

3523
בשיתוף עם הכוורת | רדיו רעיונות

"למה מלמדים בבית הספר על מלחמות כל־כך הרבה? על נפוליאון?" שואלת פרופסור נִצּה מובשוביץ־הדר. "כל כך הרבה היסטוריה לומדים. אבל לא לומדים לא ההיסטוריה של המדעים, ולא היסטוריה של המתמטיקה, שהיא באמת נכס בר־קיימא. היא לא הולכת לאיבוד. מתמטיקה לא מתיישנת, מתמטיקה רק מצטברת". כדי לעזור קצת בתיקון העוול תרגמה נצה לעברית את סיפרו של פרופסור אִיאן סטויארט, "לאלף את האינסוף – סיפורה של המתמטיקה". על הספר הזה, ועל פרויקטים אחרים שלה לקידום הבנת המתמטיקה בציבור הרחב, דיברנו בראיון הזה.

פרופסור נצה מובשוביץ־הדר היתה היועצת המדעית לסדרת משדרים במתמטיקה של הטלוויזיה הלימודית, כיהנה כראש המחלקה להוראת המדעים והטכנולוגיה בטכניון, ניהלה את המוזיאון הלאומי למדע בחיפה, הקימה את "קשר חם" – המרכז לקידום שיפור ורענון החינוך המתמטי בישראל – וכתבה ספרים ומאמרים רבים. המשותף לכל פעילויותיה הוא הניסיון להגיש את המתמטיקה בצורה המעוררת התפעלות ומעודדת יצירתיות.


מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים