מטען חבלה התפוצץ על מסילת הרכבת בלוד 1051
מטען חבלה התפוצץ הבוקר (א') על פסי הרכבת ליד שכונת גני־אביב בלוד בשעה שרכבת שהגיעה מבאר שבע עברה שם בדרכה לתל־אביב. אזור הפיצוץ מרוחק כ- 2 קילומטרים מתחנת הרכבת בעיר וההערכה היא שהמטען הופעל בשלט רחוק.

בפיצוץ נפגעו שלושה בני אדם שנסעו בקרון הראשי של הרכבת כתוצאה מהדף והלם. נראה כי המטען הוטמן בשעות הלילה וכעת נבדקת הסיבה שלא אותר למרות שהמסילה נבדקה ע"י מאבטחי הרכבת. כתוצאה מהפיצוץ נגרם נזק קל לרכבת וכן נגרם נזק למסילה. נרשמים שיבושים בתנועת הרכבות.



בנוסף, יחנכו בשנתיים הקרובות ארבעה קווי רכבת חדשים. זאת במסגרת תוכנית ה"ניו דיל". קווי הרכבת המתוכננים הם: כפר סבא, נתב"ג, ראשון לציון ובית שמש שיחוברו לרשת המסילות הארצית.
הבעיה העומדת בפני אנשי הפרוייקט היא חוסר תקציב של 2 מליארד שקלים לרכישת רכבות וקטרים.
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
תוכנית ה"ניו דיל"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

אם באמת מדובר בפח''ע 75113
ולא בפעולה פלילית, עושה רושם שההשתלמות בקרב אנשי ה-IRA משתלמת.
אם באמת מדובר בפח''ע 75285
או לחילופין הם לומדים מעצמם.
הכרעת הויכוח 75195
לפי Ynet: "במשטרה אומרים שנפתחה חקירה שתבדוק כיצד הונח המטען על המסילה, למרות הסריקות הנערכות באופן קבוע לאורך פסי הרכבת בידי מאבטחי הרכבת."
זה מאמת את ההשערה שהעלה אלכסנדר מאן לפני יותר משנה.
תגובה 18500
כמו כן זה נותן את הסימוכין, שביקש מיץ פטל אבל גם מעלה את התהיה שלו, איך בדיוק מתבצע הדבר.
תגובה 18563

אני נאלץ (שוב) לא להסכים עם איילת בועזסון ולטעון, שלו היה מדובר בפיגוע מקצועי הוא היה נעשה לא 2 ק"מ מתחנת רכבת (מהירות נסיעה של כ50 קמ"ש) אלא 20 ק"מ מהתחנה (140 קמ"ש) ורצוי מעל גשר. (וכאלה יש לא מעט במסילה לבאר שבע) שוב (כמו במקרה פי-גלילות) חובבנות לשמה, שמעלה השערות קונספירטיביות.
הכרעת הויכוח 75197
איך זה מאמת את השערתו של אלכסנדר מאן? הוא טען שרשת הרכבות בישראל מצומצמת עקב המצב הבטחוני. הסימוכין היחידי שהתווסף כעת הוא שאכן מתבצעות בדיקות ביטחוניות, על כך לא היה כל ויכוח. השגותיו של מיץ תקיפות במלואן.
הכרעת הויכוח 75202
זה מאמת כמה מהטענות של מר מאן.
לפי Ynet חלק מההתיקרות בתעריפי הרכבת הם בשל עלויות האבטחה הגדלות ולפי מעריב יקצה 8 מליון שקל נוספים לצרכי אבטחה. מכאן נובע, שטענתו של מר מאן בדבר הגידול בעלויות האבטחה עם הגידול במספר הקווים והרכבות נכון. מיצ מראה באותו הדיון, שהוצאות האבטחה עלו בכ30 אחוזים בין 98 ל99 (ועמדו אז על 11 מליון ש"ח) ועכשיו הם עולים שוב בצורה ניכרת. (עוד 8 מליון) בכל מקרה, הוצאות האבטחה (לפי מיצ) מהוות כ10 אחוזים מההכנסות מהסעת נוסעים, כך שללא ספק יש כאן הכבדה ניכרת על תקציב הרכבת. נקודה למר מאן.
תגובה 18542
אם תקרא את תשובתו של מר מאן למיצ, תראה את טענתו בדבר בדיקות בטחוניות שגרתיות של המסילה, טענה שאכן מאומתת בדיווח של Ynet. עמית מנדלסון מלגלג על טענה זו ומיצ תוהה כיצד מתבצע הדבר (ואני מיץטרף לתהיה זו) וטוען, שבדיקה כזו אינה סבירה. אך לפי האמור בYnet היא אכן מתבצעת. עוד נקודה למר מאן.

ההשגה היחידה של מיצ שנשארה, (ואני מסכים עימה) היא בדבר השפעת עלויות האבטחה על פיתוח מערכת הרכבות בארץ. ברור שלמרות המצב הבטחוני ועלויות האבטחה, התחבורה המסילתית מתפתחת בשנים האחרונות, ואני מסכים עם מיצ, שסביר להניח, שהעלות השולית של האבטחה תרד עם הגדלת המערכת.

בסה"כ שתי טענות של מר מאן אומתו, ואחת לא. אני מניח, שהניסוח שלי לא היה ברור דיו.
הכרעת הויכוח 75206
אני מרשה לציין שייתכן שמאז הניסיון הקודם ופיגועי ההתאבדות שהיו בתחנות הרכבת בבנימינה ובנהריה הוגברה האבטחה. אין זה סותר את דעתי שבעבר לא היתה אבטחה לאורך המסילות מחוץ לתחנות. הקטע היחיד ששמעתי בעבר על אבטחה היה מול הכפר בתיר - במסילת הרכבת לירושלים.

פורום הסקופים של רוטר מזכיר היום נשכחות, ויש שם טענה ששלושת הפלסטינים שנהרגו בשנה שעברה בפרדסי ניר-צבי הסמוכים ללוד התכוונו גם הם לבצע פיגוע ברכבת.
=-=-=-=-=-=
בעיה חמורה יותר היא שהתחבורה הרכבתית בישראל היא חד-צירית.
הפיגוע היום השבית מן הסתם לשעות אחדות את כל קשרי הרכבת מת"א דרומה. כיום למעשה, כמעט כל המסילות לא ניתנות לעיקוף רכבתי.
רק המשולש קרית-גת - אשקלון - לוד מאפשר שינוי תנועת הרכבות במקרה השבתת קטע אחד של המסילה.
דווקא בעבר עד שנות ה-‏70' היתה מסילת רכבת מלוד דרך פאתי קלקיליה וטול-כרם לחדרה, שאיפשרה עקיפה במקרה השבתת מסילות. משום מה זה בכלל לא בתכנון כיום. קטעים שכן נמצאים בתכנון הם מרשפון דרך רעננה לכפר-סבא ומרכבת דרום בת"א למערב ראשל"צ ומשם לצומת עין-הקורא (גן הורדים).
שני קטעים אלו מתחברים למסילות בהקמה, ויוצרים עורק עוקף ת"א שיצמצם את הנזק הכלכלי כתוצאה מחבלה במסילות הרכבת או מתאונת רכבות.
הכרעת הויכוח 75207
וראו גם תגובה שלי לאותו מאמר:

הכרעת הויכוח 75209
יש גם מסילה מת"א ללוד דרך ראש העין, רק שכרגע היא בשיפוצים. כאשר יסתיימו אלו יהיו רכבות מכפר-סבא/ראש העין דרומה לא דרך ת"א. מעניין כמה ביקוש יהיה לקו הזה.
הכרעת הויכוח 75211
ככל הידוע לי המסילה בעבודות רק מראש-העין לכפר-סבא. הקו דרומה ללוד כרגע מפורק לחלוטין. אותו הדבר מכפר-סבא צפונה דרך פאתי טייבה וטולכרם לחדרה.
אני מדגיש הקו חייב לקום גם אם אינו כלכלי.
הוא יופעל במקרי חירום (ולדעתי יש גם בסיס כלכלי לקו רכבת חיפה - באר-שבע או ירושלים, עוקף ת"א ויחסוך בכך זמן נסיעה יקר עד 15 דקות בגלל כל העצירות שיש לרכבת בת"א).
בעבר כאשר היה פעיל, שירת בעיקר את המחצבות של ראש-העין.
(הקו בכלל מנדטורי).
הכרעת הויכוח 75215
לפי פרסומים רשמיים, הקו לוד-ראש העין נמצא כרגע בשיפוצים לקראת פתיחת הקו לרכבות נוסעים. דוקא אותך כמתענין באיכות הסביבה, היה צריך להטריד המצב (הזמני) בו עוברות רכבות המשא דרך ת"א.
כמה ידיעות בנושא:
הכרעת הויכוח 75218
שכחתי מרכבות המשא.
מעבר לכך יש נושאים סביבתיים שאני מתעניין יותר (שטחים פתוחים) ופחות (זיהום אוויר). רכבות משא בד''כ פחות מעניינות אותי מרכבות נוסעים...
הכרעת הויכוח 75268
מדובר ברכבות משא הנושאות חומרים מסוכנים, ושעברו דרך ראש העין במקום דרך ת"א.
גם בזמן שיפוץ הקו ת"א-ראש העין עברו הרכבות הנ"ל לאורך האיילון תוך תלונות של תושבים על מטרדי רעש וסיכונם.
למרות חיפושי, לא מצאתי ידיעה עדכנית בנושא.
פסקה אחרונה.

לעומת זאת מצאתי את זה:
לפי הנאמר כאן, היתה רכבת ישראל אמורה לקבל 8.5 מליון ש"ח לצורכי אבטחה. נאמר, ששניים מהם יתקבלו עוד השנה (2001) ולא נאמר מתי יוקצה שאר הכסף. בעקבות הפיגוע הנוכחי, יועברו מיד עוד 8 מליון ש"ח. השערות קונספירטיביות כבר אמרתי?
הכרעת הויכוח 75213
אני מסכים עם הניסוח הזה שלך, ומוסיף לתהות, אם אכן מתבצעות אותן בדיקות שגרתיות מופלאות (דרך המימד הרביעי?), הכיצד זה לא נתגלה המטען?
הכרעת הויכוח 75216
תהיתך תהיתי.
הכרעת הויכוח 75284
מעריב חושף טפח: "אבטחת מסילות הרכבת נעשית בשיטה הצה"לית של "פתיחת ציר", במסגרתה מופעלת רכבת "גישוש" המסוגלת לזהות מטענים, לפני שרכבת נוסעים עולה על המסלול."
כמו כן מצוטט מנכ"ל הרכבת יוסי שניר: "יש ברכבת ישראל מערך אבטחה שלם שעושה בדיקות וסורק את פסי הרכבת".
(פסקה שלישית)
אני כמובן לא לוקחת את זה אישית 75252
אבל בשום מקום לא ציינתי שלדעתי מדובר ב''פיגוע מקצועי''. אשמח אם תגדיר את המונח ''פיגוע מקצועי''.
ציינתי בפירוש שאם יתברר שלא מדובר באירוע פלילי אלא לאומני, היה להם ממי ללמוד.
אני כמובן לא לוקחת את זה אישית 75271
קבלי את התנצלותי.
משום מה יחסתי לך את הטענה של עמית מנדלסון בדבר המקצוענות של המפגעים בפי-גלילות ובהמשך לאותה טעות, הנחתי שגם כאן את מייחסת להם מקצוענות, בעוד שבמקרה ההוא טענת, שאין מדובר בפעולה מבריקה.
פיגוע מקצועני (שגיאת הקלדה במקור) הוא פיגוע מתוכנן היטב ומבוצע היטב. (דוגמא, ירי פצצות מרגמה על רח' דאונינג 10 בלונדון בזמן ישיבת הקבינט 1990)

החובבנות לכאורה בשני המקרים האמורים, (למעשה המטענים כנראה היו מקצועיים ביותר, למיטב ידיעתי בשני המקרים לא נותר זכר למנגנון ההפעלה) כמו גם אי גילוי המטענים למרות אמצעי הבטחון (בשני המקרים טענו, שהמיכלית/המסילה נבדקה) והתוצאות מעלה חשד, שלא מדובר בפיגועי טרור, אלא בעבודה מבפנים.
מי ירוויח מזה? בטח לא אני.
עשרה מליארד שקל כסף ביני ובינך מה הוא 185685
ב"הארץ"‏1 מספרים שהקמת הרכבת הקלה בתל-אביב-רבתי (מפתח-תקוה לבת-ים) תעלה כעשרה מליארד שקל.

מאיפה יבוא הכסף? כבר התחבטו הגויים בקושיה הזו, ומצאו עצה: "הפרויקט יוקם בשיטת BOT, לפיה יזם פרטי מקים את הפרויקט במימונו ומתפעלו למשך תקופה ממושכת ומוגדרת בה הוא גובה תשלום מהמשתמשים. בתום התקופה מוחזר הפרויקט לידי הגוף הציבורי המזמין. משך זמן ההקמה והתפעול שנקבע בפרויקט זה הוא 32 שנה."

והנה הווריאנט הישראלי לשיטה: "עם זאת כדי לסייע ליזמים החליטה המדינה להעניק להם מענק הקמה. המענק, שהיקפו להערכת מקורות בענף יהיה בין 70% ל-‏100%, יינתן במשך תקופת ההקמה."

פירוש: מדינת ישראל מתכוונת לבנות בכספה רכבת. חלף עבודתו הקשה יוכל הקבלן לגבות את דמי נסיעה בשלושים ומשהו השנים הבאות.
לעובדי משרד האוצר והדירקטורים לעתיד בחברת הרכבת, הנסיעה חינם.

עשרה מליארד שקל כסף ביני ובינך מה הוא 186165
אולי המדינה מניחה שהעסק יהיה כרוך בהפסד למפעיל? אבל, יותר הגיוני: המדינה יודעת שאם היא תקים את זה בעצמה, כל העסק יתברבר לעד, ואם יבוצע, יהיה כל כך נוראי שאף אדם סביר לא יסכים לנסוע בזה. אז הם שכרו קבלן משנה שיבנה ויתפעל את זה בשבילם.
עשרה מליארד שקל כסף ביני ובינך מה הוא 186224
ולשם החיסכון גם משלמים לו פעמיים.
לא רק מטען, גם נוסעים 198839
שר התחבורה אביגדור ליברמן הודיע שתוך כשנה ישופץ קו הרכבת לדימונה וגם תוכפל מסילת הרכבת מלוד לב"ש.

"מעריב": http://www.maariv.co.il/channels/2/ART/651/295.html
לא רק מטען, גם נוסעים 198843
בפועל, בשנה הבאה יוכפל רק הקטע מלוד לנען דרך רמלה. הקטע העיקרי מנען לבאר שבע יוכפל בהמשך עד 2008. (בשאיפה)

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים