נניח כי... 346
כל בחירה שלנו מעצבת את העתיד. אלי אשד מביט על הבחירות שהשפיעו ההיסטוריה היהודית, ושואל מה היה קורה אם...

במציאות השברירית של המזרח התיכון שסביבנו, אירועים חסרי חשיבות לכאורה כמו ביקורו של פוליטיקאי במסגד אל אקצה יכולים להביא לתהפוכות בגורל עמים. איפה היינו היום אילולא אותו ביקור? דיונים בהשתלשלותם של אירועים שהתרחשו לו היו קורים בצורה אחרת הם לחם חוקו של ז'אנר המדע הבדיוני, אבל יותר ויותר היסטוריונים רציניים מתעסקים בהם, בעוד שבעבר הדבר נחשב לבלתי ראוי להיסטוריון הרציני.

במאמר זה אעסוק בנושא ההיסטוריה החלופית של עם ישראל ומדינת ישראל ואציג שורה של אירועים שהם לדעתי המכריעים בתולדותינו. חלק מאירועים אלו ידועים יותר וחלקם הרבה פחות, אך אם היו מתרחשים בצורה שונה היו יכולים להיות בעלי השלכות הרות גורל על כל מה שאנו מכירים.



1. נניח כי בשנת 700 לפנה"ס היה המלך האשורי סנחריב כובש את העיר ירושלים שבה צר על המלך היהודי המורד חזקיהו, ולא נסוג, כנראה כתוצאה ממגפה (או בשל התערבות אלוהית, כפי שטוען התנ"ך). במקרה זה, דומני כי קיים ספק רב אם הדת היהודית כפי שאנו מכירים אותה הייתה נוצרת, שכן עצם נסיגתו של המלך האשורי האדיר מהעיר הנצורה נראה כניצחון מרשים ביותר לאל היהודי, והוכחה להיותו עליון גם על המלך האשורי האדיר. ניצחון מוחלט של האשורים בתקופה זו היה מביא, כנראה, לקיצה של המסורת התנ"כית כפי שאנו מכירים אותה. במציאות המוכרת לנו, לעומת זאת, הנסיגה הביאה להתפתחות מואצת של הדת היהויסטית המונוטאיסטית ושל המקרא.

2. נניח כי לא הייתה גלות בבל בשנת 586 לפני הספירה. כידוע, גלות בבל הביאה להתפתחות משמעותית ביותר של הדת היהודית המונותאיסטית. ובכל זאת, מחקרים חדשים מראים כי לאמיתו של דבר ההגליה לא הייתה האירוע המשמעותי והמקיף־כל המתואר בתנ"ך, שכן לאמיתו של דבר, רוב העם כלל לא הוגלה אלא נשאר על אדמתו. הייתה זאת רק שכבה קטנה ביותר של כהנים ואצילים שהוגלו. עם זאת, קבוצה קטנה זו הביאה להתפתחויות עצומות ביהדות בתקופת שהותה בבל, התפתחויות שככל הנראה לא היו מתרחשות ללא ההגליה, ויתכן מאוד שבלעדיה, הייתה היהדות נשארת עוד דת לא חשובה בפינה נידחת של האימפריה הבבלית (ניתן להקביל אירוע זה לטיבטים, שהיו ממשיכים להישאר עם נידח בארצם, אלמלא גלתה קבוצה קטנה מהם כתוצאה מהכיבוש הסיני, והחלה להפיץ את הבודהיזם הטיבטי, לו יש השפעה וסמכות גדולים יותר מאי פעם ברחבי העולם).

3. נניח כי עזרא ונחמיה לא היו מגיעים לארץ ישראל. אין זה ברור עד כמה ספרי עזרא ונחמיה הם פרשיות היסטוריות אותנטיות (יש חוקרים שאף מפקפקים לחלוטין בעצם קיומו של עזרא ורואים בו המצאה של סופר). אם אכן ביצעו את המעשים המיוחסים להם, ובראשם הפרדה מוחלטת בין שבי בבל לבין "עם הארץ והשומרונים", כי אז ברור שהייתה זאת אחת ההחלטות החשובות ביותר, והשגויות ביותר, בתולדות העם היהודי. מעשיהם גרמו לשנאה קשה, ללא צורך, בין היהודים והשומרונים שנאבקו מעתה ואילך אחד בשני, בזמן שיכלו להתאחד לעם אחד ולהגביר את כוחם באופן משמעותי. השומרונים יכלו, לדעתי, לתרום רבות ליהדות. אך במציאות ההיסטורית, המאבק בין שתי הקבוצות רק התיש שלא לצורך את כוחותיהם.

4. נניח כי מרד החשמונאים היה נכשל. ההערכה במחקר כיום היא שגזירות המלך אנטיוכוס היו למעשה תוצאה של "מלחמת אזרחים" בעם היהודי, בין המתייוונים ששאפו להפיץ את העקרונות של התרבות היוונית ההלניסטית, ובין הקבוצות השמרניות ששאפו לשמור על הדת היהודית בטוהרתה. כתוצאה מהמאבק התפתחו ביהדות זרמים חשובים שונים שקודם לא היו קיימים בה, כגון הזרם האפוקליפטי, והוקמה הממלכה החשמונאית. אך ייתכן שאם המרד היה נכשל, כי אז היהדות כתרבות ייחודית הייתה נעלמת. לחלופין, יתכן כי הייתה נוצרת סינתזה מיוחדת במינה בין רעיונות היהדות ורעיונות ההלניזם, כפי שקרה מאוחר יותר עם הנצרות.

5. נניח כי המרד הגדול ברומאים לא היה מתרחש. עד לשנים האחרונות הייתה הנחה במחקר שהמרד הגדול היה בלתי נמנע כתוצאה מהפערים העצומים במעמדות החברתיים של האומה. מחקרים חדשים הראו שלאמיתו של דבר, הייתה זאת תקופה של שגשוג כלכלי, והמרד היה כל כולו תוצאה של רעיונות משיחיים אפוקליפטיים, כאשר כמה מושלים רומאיים הטילו שמן למדורה. אילו לא היה המרד הגדול מתרחש, כי אז כל הסיכויים הם שהנצרות הייתה נשארת עוד כת אזוטרית ביהדות, והיהדות הרבנית של יבנה (שהיא למעשה דת חדשה) ואיתה המשנה והתלמוד, לא הייתה קמה מעולם. העם היהודי היה ממשיך להיות מרוכז מסביב לבית המקדש והקרבת הקורבנות, והכוהנים, לפחות להלכה, היו ממשיכים להיות מנהיגי העם.

6. נניח כי מרד בר־כוכבא היה מתחולל בו זמנית עם מרד התפוצות. ב-‏115 לספירה פרץ בקהילות יהודיות שונות בתפוצות, כמו מצרים וקירני, מרד אכזרי של היהודים נגד הרומאים ושכניהם היוונים. מרד זה, שהיה מלווה במעשי טבח אכזריים משני הצדדים, הביא לחורבנן המוחלט של קהילות אלה. כמה שנים מאוחר יותר, ב-‏133 לספירה, פרץ ביהודה מרד בר כוכבא. מרד זה דוכא בידי הרומאים רק בקושי רב והביא לחורבן חסר תקדים ולכך שהיהודים ירדו מעל בימת ההיסטוריה כגורם דומיננטי במקום כלשהו. נשאלת השאלה מה היה קורה אם שתי המרידות היו מתנהלות בו זמנית? במקרה כזה, אם הדבר היה מתרחש בימי שיאה של הקיסרות בימי טריינוס או אדריאנוס, דיכוי המרידה היה קשה עוד יותר מכפי שהיה במציאות שלנו, אבל הוא היה מתבצע לבסוף, ולא מן הנמנע שהרומאים והיוונים הזועמים והמפוחדים היו מבצעים השמדת עם של ממש ביהודים שהוכיחו את עצמם כסכנה רצינית לעצם קיומם. לעומת זאת, אם מרידה מאורגנת כזאת הייתה מתרחשת בשלב מאוחר יותר בתולדות הקיסרות, לאחר שכבר החלה ירידתה - נניח, בימי אחד הקיסרים החלשים יותר כמו קומודוס או אלגבלוס - כי אז היה למרידה שכזו סיכוי טוב להצליח. דומה שהיהודים בחרו תמיד את הזמנים בהם הקיסרות הרומאית הייתה בשיא כוחה כדי למרוד - אם היו מחכים בסבלנות לסימני ההחלשות שלה, כי אז היו יכולים לקצור לבסוף את הפירות.

7. נניח כי מלך חמייר שבתימן, יוסף דו נוואס, היה מנצח את האתיופים בקרב בשנת 525. דו נוואס היה יהודי קנאי שנלחם בחרון אף בנוצרים הביזנטים והאתיופים עד שהובס לבסוף בידי האתיופים, ואלה שלטו בתימן זמן קצר לאחריו. אילו היה דו נוואס הקנאי מנצח, סביר מאוד שהיה מתחיל בפעולות גיור המוניות של שבטי הערבים בתימן ובחצי האי ערב (פעולות שבהן כבר עסק בקנה מידה קטן). האתיופים עצמם ניסו לעשות פעולות דומות של המרת דת בזמן שלטונם הקצר באזור, אך נכשלו בגלל ההבדלים התרבותיים והגזעיים בינם ובין הערבים. דו נוואס לא היה נתקל בבעיות מעין אלה, והוא היה מוצא בעלי ברית אדירי כוח - השבטים היהודיים של חצי האי ערב, שהיו עוזרים לו במלאכת השכנוע והגיור של הערבים. סביר להניח שבתוך כמה דורות אפשר היה להשלים את מלאכת הגיור של הערבים, וסביר להניח שאחד, מוחמד, היה הופך להיות לרב יהודי בתרבות היהודית החדשה שהייתה נוצרת.

8. נניח כי אנשי עם הכוזרים היו מנצחים את הרוסים. הכוזרים שלטו באימפריה עצומה ברוסיה של היום, שהייתה אחת המעצמות של הזמנים ההם. בשלב מסוים שליטי הכוזרים וחלק מהאוכלוסייה התגיירו. בשנת 965 הם הובסו בידי הרוסים (שהתנצרו זה מקרוב בידי הביזנטים), עליהם שלטו במשך זמן רב ותרמו רבות לתרבותם. כתוצאה מתבוסה זו ירדו הכוזרים מעל במת ההיסטוריה (אם כי יש הטוענים שהם אבות חלק מהיהודים האשכנזים). נניח כי דווקא הכוזרים היו מביסים את הרוסים בקרב המכריע ביניהם, או שהיו מקדימים את הביזנטים ומגיירים את הרוסים הפאגאנים. במקרה כזה, ניתן להעלות על הדעת שהרוסים היו מקימים קיסרות יהודית קנאית שהייתה משמשת כהמשך לקיסרות הכוזרית (במקום לקיסרות הביזנטית כפי שאירע בהיסטוריה שלנו) והייתה מהווה גורם מאזן לחליפות המוסלמית מצד אחד ולנוצרים הקתוליים והביזנטיים מצד שני.

9. נניח כי הרמב"ם לא היה יהודי. רבי משה בן מימון, הרמב"ם, ידוע לכל כגדול חכמי ישראל בימי הביניים ואף בכל הזמנים וכמי שתרם תרומה מכרעת לעיצוב פניה של היהדות. מה שידוע פחות (וגם זאת אנו יודעים רק מכתביו של סופר מוסלמי שאין סיבה לפקפק ביושרו) הוא שבצעירותו הרמב"ם התאסלם לזמן קצר כתוצאה מהרדיפות שנרדפו היהודים במרוקו. אם היה הרמב"ם נשאר מוסלמי, כי אז היו פניה של היהדות כיום שונים מאוד - סביר להניח כי היא הייתה מאבדת הרבה מהמרכיבים הרציונליים והפילוסופיים־הלכתיים שהרמב"ם הכניס בה, בעוד שהזרם המתנגד לזה של הרמב"ם, הזרם המיסטי־הקבלי, היה נהפך לדומיננטי לחלוטין.

10. נניח כי במאה ה-‏16 היה הרב הידוע המהר"ל מפראג מצליח לשכנע את הקהילות היהודיות האשכנזיות לאמץ את שיטת החינוך החדשה שלו שדחתה לחלוטין את הפלפול התלמודי שהיה מקובל אז, כמו גם היום, בשיטתו החדשה, שלצד לימוד יסודי יותר של המשנה שמה דגש על הכרת החכמות החיצוניות והמדעים שהחלו להתפתח בארצות הרנסאנס. אילו הייתה שיטתו של המהר"ל מתקבלת, כי אז הייתה נוצרת יהדות חדשה, פתוחה יותר לשינויים, שאנשיה מודעים היטב למדעים השונים. במציאות, מה שקרה הוא ששיטתו של המהר"ל לא נתקבלה, ונידחתה בפני השיטה המיסטית והמיתית של האר"י מצפת, שכל כולה היא דחייה של חשיבה רציונלית. המהר"ל נאלץ לספוג את ההשפלה האולטימטיבית ולהתהפך בקברו בכל פעם שמגיע לקבר מדריך תיירים חדש שמסביר שחשיבותו של המהר"ל היא בכך שהוא היה מקובל שיצר גולם...

לעומת זאת, אם היה המקובל האר"י מת בגיל צעיר מאוד, לפני שהספיק להפיץ את שיטתו הקבלית המיוחדת בקרב תלמידיו, שהפכו אותה לדומיננטית ברחבי העולם היהודי, עדיין הייתה הקבלה הופכת להיות דומיננטית בעולם היהודי, דרך שיטתו של איש צפת אחר - משה קורדוברו. אך ספק אם לשיטה קבלית זאת היו את אותה השלכות מרחיקות לכת כמו שיטת האר"י שהביאה ליצירת התנועות המשיחיות של שבתאי צבי ושל יעקב פרנק, ולהולדת החסידות.

11. נניח כי משיח השקר שבתאי צבי היה מסרב להתאסלם בפקודת השולטן המוסלמי. שבתאי צבי הצליח במאה ה-‏17 לסחוף אחריו את מרבית העם היהודי, שהאמין במשיחיותו. בשלב מסוים הוא נאסר בידי המוסלמים, ושבתאי צבי העדיף לבסוף להתאסלם מאשר להרגיז אותם. אך אפילו אז, עדיין היו רבים מאוד שהמשיכו להאמין במשיחיותו. נניח כי שבתאי צבי היה מסרב להתאסלם, ובמקום זאת היה קורא ליהודים למרוד ולהביא בכך לימות המשיח (כפי שהוצע לו על־ידי אחדים) - מעשה כזה היה עלול להביא לטבח המוני של יהודים בידי התורכים, ולחורבן של קהילות שלמות, שכן אין ספק שרבים מאוד היו הולכים אחריו בעיניים עצומות. שבתאי צבי עשה שירות גדול מאוד לעם היהודי בכך שהתאסלם ומנע בכך חורבן מעין זה.

12. נניח כי התנועה הציונית בראשות הרצל הייתה בוחרת באוגנדה ולא בפלסטינה כמקום להקים בו מדינה או אוטונומיה של יהודים. במקרה כזה, מושבה יהודית באוגנדה הייתה יכולה בהחלט לשגשג תחת השלטון הבריטי האימפריאלי, ובשלב מסויים לאחר נסיגת הבריטים מאפריקה אף לזכות בעצמאות. בחלופה אפשרית זו כבר דנתי בעבר במאמר "חוזה מדינת היהודים".

13. נניח כי מלחמת העולם הראשונה לא הייתה מתקיימת, או שהייתה מסתיימת בצורה שונה והתורכים היו נשארים כאדוניה של פלסטינה. במקרה כזה, עליות יהודיות מסוגים שונים היו נמשכות לארץ ישראל, אולם התורכים היו מוודאים כי היהודים בארץ יהיו חסרי כל שאיפות לאומיות, שהיו עלולות רק לפגוע במאזן השביר בין הלאומים שתחת שליטתם. הציונות הייתה נרדפת בידי התורכים בחרון אף, ואם היה איזה ארגון יהודי מעיז להרים יותר מדי את הראש, כי אז היה גורלם של היהודים בארץ ישראל עלול להיות כמו גורלם של הארמנים כאשר העזו להיות עצמאיים מידי לטעמם של הטורקים - גנוסייד.

14. נניח כי פנחס רוטנברג היה מחסל את לנין וסטלין. ב-‏1917 עמד בראש מנגנון הביטחון של משטר קרנסקי ברוסיה של לאחר מהפכת פברואר הדמוקרטית, מהנדס יהודי בשם פנחס רוטנברג. רוטנברג היה מהפכן חשוב לשעבר, שנודע בכך שחיסל אישית את האיש שפתח במהפכת 1905 - הכומר הנוצרי גאפון - לאחר שגילה שהוא סוכן כפול של המשטרה החשאית. כעת, ב-‏1917, המליץ למנהיג המשטר קרנסקי שיש לחסל את מנהיגי הקומוניסטים לנין וטרוצקי, לפני שיאיימו על קיום המשטר. קרנסקי הדמוקרט דחה בבוז את דרישתו של רוטנברג, ובכך הביא לחורבן משטרו. רוטנברג נמלט מרוסיה והקים בארץ ישראל את חברת החשמל. אילו הייתה הצעתו מתקבלת ברוסיה, כי אז לא הייתה מהפכה קומוניסטית ברוסיה על כל השלכותיה (כולל מלחמת העולם השנייה), וחברת החשמל בארץ ישראל הייתה מוקמת רק בשלב הרבה יותר מאוחר ללא כח רצונו האדיר ויוזמתו של רוטנברג.

15. נניח כי המנהיג היהודי טרוצקי היה גובר על סטלין במאבק הירושה לאחר מותו של לנין. במקרה כזה, היה המשטר הקומוניסטי מכפיל ומשלש את מאמציו להביא למהפכות קומוניסטיות בארצות אחרות. ברית המועצות הקומוניסטית הייתה ההופכת למדינה שנואה אף יותר משהיא הייתה במציאות שלנו, וסביר להניח שהאנטישמיות שהייתה נוצרת הייתה חזקה לא פחות, אם לא הרבה יותר, מאשר במציאות שלנו. להיטלר היתה סיבה כפולה ומכופלת להילחם בברית המועצות בראשות היהודי טרוצקי. מלחמה בין גרמניה הנאצית וברית המועצות של טרוצקי הייתה בלתי נמנעת. השאלה היא אם לטרוצקי היה את כוח הרצון האדיר שהיה לסטאלין כדי להביא לניצחון. אך דומה שתפקידו המכריע ביצירת הצבא האדום יש מאין, ונצחונו על כוחות הלבנים תומכי הצאר בראשית שנות ה-‏20, הם אינדיקציה לכך שהיו לו את הכישורים להביא לניצחונה של ברה"מ במאבק כנגד הנאצים, ועם הרבה פחות כשלונות ואבדות מאשר סטאלין.

16. נניח כי המנהיג היהודי חיים ארלוזורוב לא היה נרצח. בשנת 1933 נרצח בחוף תל־אביב אחד המנהיגים החשובים ביותר של השמאל הציוני - חיים ארלוזורוב. רוצחו לא זוהה עד היום, אם כי יש הטוענים שהיו אלה חוגי הימין ויש הטוענים שהקומוניסטים ביצעו זאת. התיאוריה החביבה עלי, אישית, היא שהיו אלה שליחי המנהיג הנאצי גבלס, שביצעו זאת מאחר וארלוזורוב היה בעבר מאהבה של אישתו של גבלס. בכל אופן, סביר להניח שאם ארלוזורוב לא היה נרצח, הוא היה הופך למתחרה העיקרי של בן־גוריון, ואולי אף תופס את מקומו כמנהיג הישוב. אם כך היה קורה, אין לדעת אם הישוב היהודי היה זוכה בעצמאות, שכן לא היה לו את כוח הרצון האדיר של בן־גוריון, שתרם תרומה כה מכרעת לניצחון הישוב.

17. נניח כי ב-‏1941 היו כוחותיו של המצביא הנאצי רומל מביסים את האנגלים בעל־אלמין שבמצרים. במקרה כזה, הדרך לפלסטינה הייתה פתוחה בפניהם, ורומל לא היה מתקשה לכבוש את הארץ בעזרתם האדיבה של הערבים ומנהיגם הפרו־נאצי, המופתי החאג' אמין אל חוסייני. במקרה כזה, חלק לא קטן מהיהודים היו מתבצרים על הכרמל, בהתאם למה שנקרא "תוכנית מצדה", והיו נלחמים שם בנאצים עד טיפת דמם האחרונה. כל שאר היהודים היו נשלחים למות במחנות הריכוז.

אפשרות אחרת, רחוקה יותר, היא אם נניח שהיטלר היה מת במהלך המלחמה, והיו עולים מנהיגים מתונים יותר, היא שהם היו מחליטים להפוך את פלסטינה למעין מדגסקר, בה ירוכזו כל היהודים. במקרה כזה, היו מחפשים "יודנראטים" מבין המנהיגים המקומיים שישמשו כמנהיגים מטעם הנאצים. המתאימים ביותר לכך היו מנהיגי הלח"י, יאיר שטרן ועוזרו יצחק שמיר, שניהלו מו"מ עם הנאצים בראשית המלחמה. שמיר יכול היה להיהפך בשלב מסויים למנהיג הישוב מטעם הנאצים. אפשרות מקבילה היא שאדולף אייכמן, המנהיג נאצי שהכיר את היהודים יותר מכל אחד אחר, ואף ביקר בארץ ובשלב מסויים אף למד קצת עברית, היה מתמנה ל"נציב העליון" של הישוב, והממונה על ראש הישוב שמיר.

18. נניח כי בשנת 1948 היה הישוב היהודי מפסיד במאבק כנגד הצבאות הערביים וכנגד ערביי ארץ ישראל. במקרה כזה, סביר להניח שהייתה מוקמת מדינה פלסטינאית, שהייתה עומדת תחת השפעה חזקה מאוד של המדינות הערביות השכנות ש"הצילו" אותה. היהודים המובסים היו מועברים למחנות פליטים, והמדינה הערבית הייתה משתדלת מאוד לגרש אותם בחזרה לארצות מוצאם באירופה. אך ספק רב אם אלו היו מעוניינות לקבל אותם בחזרה, כך שמחנות הפליטים היהודיים היו עלולים להיהפך לתופעה של קבע.

19. נניח כי הסובייטים היו פולשים לישראל ב-‏1967. כיום ידוע, כתוצאה מגילויים של עריקים סובייטיים, כי לסובייטים היו תוכניות רציניות ביותר לפלוש לישראל בעיצומה של מלחמת ששת הימים, כאשר ברור היה שבעלי בריתם הערבים מובסים לחלוטין. הם לא עשו זאת, כנראה, מחשש מהתערבות ארצות הברית. כן ידוע שהפצצה הגרעינית הישראלית הייתה כבר מוכנה זמן קצר לפני מלחמת ששת הימים, ואף הושמעו טענות שיש להשתמש בה כנגד הערבים. סביר מאוד להניח שאם אכן היו הסובייטים פולשים לישראל, כי אז הממשלה הישראלית הייתה מגיעה למסקנה שעצם קיומה של המדינה נמצא תחת איום, הן מצד הערבים והן מצד הסובייטים, ומחליטה לעשות שימוש בנשק הגרעיני כנגד הסובייטים, או שלכל הפחות היה מושמע איום להשתמש בנשק הזה כנגדם.

חלופה דומה קיימת גם לגבי מלחמת יום הכיפורים - נניח כי הנשק הגרעיני היה מופעל בשנת 1973 כנגד צבאות הערבים. דיונים בנושא זה התנהלו בחוגי הממשלה ובמשרד הבטחון בימים הקודרים ביותר של מלחמת יום הכיפורים, אך לבסוף הוחלט, משיקולים שונים, שלא להשתמש בפצצה - גם בגלל שמצבה של ישראל טרם הגיע לידי יאוש. אם ישראל הייתה מחליטה להשתמש בפצצה, כי אז זה היה מביא לחורבן גרעיני של אזור ערבי כלשהו, ועלול היה להביא להתערבות סובייטית ישירה לצד הערבים, שהייתה עלולה להגיע עד כדי הספקת נשק גרעיני עבורם כנגד ישראל.

20. נניח כי הרבי מלובביץ' היה מכריז על עצמו בשנות ה-‏80 כמשיח. נראה שהרבי מלובביץ' אכן האמין כי הוא הוא המשיח, אם כי מעולם לא העז לאמר זאת בפה מלא כפי שעשו חסידיו אז והיום. אם היה עושה זאת, כי אז היו מתייצבים מאחוריו אלפי חבדניקים, ומצד שני היה נוצר פילוג ביהדות החרדית, שכן הליטאים, בראשות הרב שך, שונאו של הרבי, לעולם לא היו מוכנים לקבל אותו כמשיח (וסביר להניח שגם לא חצרות חסידים אחרות ומתחרות) . חסידות חב"ד הייתה עלולה למצוא את עצמה מוקעת מהעולם החרדי, והרבי היה עלול למצוא עצמו מוכרז כ"ישו" או שבתאי צבי חדש.

21. נניח כי ב-‏1982, זמן לא רב לאחר הפלישה ללבנון, הייתה ממשלת הליכוד מחליטה לספח את שטחי דרום לבנון למדינת ישראל. באותה תקופה היו דרישות נמרצות בכיוון זה מצד חוגים שונים של ארץ ישראל השלמה, שהזכירו ששטחים אלה היו שייכים פעם לשבטי ישראל. אם השטחים היו מסופחים לישראל, כי אז הייתה ישראל מוצאת עצמה היום במלחמה אכזרית פי כמה וכמה עם אירגוני החיזבאללה ואמל, כמו גם עם הדרוזים של לבנון, שהיו רואים את עצמם כמי שעסוקים במלחמת שחרור כנגד כובש.

22. נניח כי פרס היה ראש ממשלה בכל אחת מההזדמנויות שבהם הוא כמעט הגיע לתפקיד, אבל לא. סביר להניח שלא היינו מוצאים את עצמנו בבעיות שאנו נמצאים בהן היום.

23. אילו לא היה שרון נכנס להר הבית וגורם למהומות, כי אז הן היו פורצות בגלל עילה אחרת, ערפאת כבר הכין אותם, והיה מוצא במוקדם או מאוחר עילה כלשהי להביא לפרוץ מהומות...
קישורים
עוד על היסטוריה חלופית מתוך אתר האגודה הישראלית למד"ב ופנטזיה
חוזה מדינת היהודים - מאמרו של אלי אשד
ועוד קצת
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תרבות והיסטוריה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ההיסטוריה הדטרמיניסטית 11491
במלים אחרות: האם בהיסטוריה יש נקודות הכרעה קוטביות, בהן הסיכויים להתפתחות א' או ב' הם שוים, למרות שכל אחת מההתפתחויות האלה תביא לתוצאה שונה לחלוטין?

אינני יודע אם יש לכך תשובה מוכחת. דעתי האישית היא שלא כך הם פני הדברים. סיפוח דרום לבנון היה יכול להתבצע רק על ידי מפלגה הרבה יותר סהרורית ופחות פרגמטית מהליכוד בראשות מנחם בגין. הרי לא עמדנו במצב שבגין שקל לספח את דרום לבנון, ולבסוף החליט נגד. סביר שמפלגה שהיתה שוקלת זאת ברצינות לא היתה זוכה מלכתחילה בדומיננטיות. הרי לא חסרו לנו מפלגות שרצו לבנות את בית המקדש השלישי כעניין מרכזי בסדר היום שלהן. הן מעולם לא התקרבו לאחוז החסימה.

גם פרס, בהיותו ראש ממשלה, יזם את "ענבי זעם", מבצע שלא הצטיין בראייה פוליטית נבונה או בהומאניות יוצאת דופן.

לסיכום, נראה לי שההחלטות המתקבלות בדרך כלל תלויות מעט מאד בגורמים אישיים ומקריים. המנהיגים משובצים לתפקידם בידי התהליכים ההיסטוריים. אולי קיימים מקרים קיצוניים. יתכן שאם היטלר היה נהרג בהיותו ילד, לא היתה באה לעולם מלחמת העולם השניה, אך בסך הכל המלחמה והאנטישמיות הרצחנית לא היו גחמה פרטית שלו, אלא נבטו על קרקע של אי שקט חברתי וכלכלי עמוקים.

יתכן שלא בכל דור קם מנהיג כריזמטי כמו דוד המלך או מאו טסה טונג, אך נראה שהשפעתם יכולה לדחות או להאיץ תהליכים היסטוריים שהיו מתרחשים בכל מקרה.
ההיסטוריה הדטרמיניסטית 11507
השאלה עד כמה משפיעים אירועים מקריים על התפתחויות הסטוריות חשובות לעומת כוחות דטרמיניסטיים , היא שאלה שמעסיקה מאוד היסטוריונים ופילוסופים.
המרכסיסטים דחו לחלוטין את כל האפשרות שמקריות תשפיע על ההיסטוריה וכך כמובן גם הדתות השונות שקובעות שהכל נקבע מראש.
כיום ההיסטוריונים שוב אינם כה בטוחים בכך כפי שמראה הנטיה הגוברת בינהם לכתוב "היסטוריות חלופיות " דבר שאי אפשר היה להעלותו על הדעת לפני 10 20 שנה כאשר המרכסיסטים היו במידה רבה דומיננטיים בתחום ההיסטוריה. .
ברשימה שלי אני בחרתי במכוון ארועים ספציפיים שלדעתי יכלו להתרחש גם בצור ה אחרת באופן מקרי לחלוטין , אלא שההשפעות אז יכלו להיות מכריעות. אינני רואה כיצד כוחות דטרמיניסטיים יכלו לוודא במקרים אלה שהכל ישאר כפי שהיה . האם העולם שלנו היה מה שהוא היום אם המרד הגדול ברומאים לא היה מתרחש ? אינני חושב כך , אולם לדעתך הוא היה חייב להתרחש וזהו דבר שאינני מסכים בו עימך . לדעתי לאנשים יש רצון חופשי והמקריות היא חשובה יותר בקביעת אירועים היסטוריים ממה שאנו חושבים.
ההיסטוריה הדטרמיניסטית 230041
2.7.2004
רק עכשיו ראיתי את המאמר הנפוח הזה ודבר אחד צרם מאוד מבעד לכל מסך המלל המבולבל והרהבתני הזה: אם לנין וטרוצקי היו נרצחים (על ידי פנחס רוטנברג?)לא הייתה פורצת מלחמת העולם הראשונה? הקומוניזם היה העילה למלחמה? וכי לא היטלר פתח במלחמה הזאת? מה זה כל הקשקושים הללו?
ההיסטוריה הדטרמיניסטית 230126
הערה קטנה: במלחמת העולם הראשונה, אדולף היטלר היה ג'ובניק בצבא גרמניה, ולכן לא היה בעמדה שאפשרה לו ליזום מלחמות.
ההיסטוריה הדטרמיניסטית 230137
ג'ובניק?
הבנתי שהוא היה מורעל רציני על מלחמת חפירות.
מי יודע 21 11492
מצוין, אבל חבל שלא נימקת את סעיף 21.

אולי לך (ולי) זה נראה ברור, אבל לא היו חסרות דוגמאות שיכלת להביא לכך. למשל נסיון להגשמת חלום ה"מזרח התיכון החדש" (שאולי היה אפילו עובד, לך תדע. אנשים נוטים לשנוא הרבה פחות כשכדאי להם כלכלית שנהיה פה).

ואולי הוא היה לובש אפוד כשהוא היה יורד, כראש הממשלה (אם הוא היה מנצח מדי פעם רבין לא היה יכול להחליף אותו בקלות רבה כל כך כיו"ר מפלגת העבודה), בדרכו למכונית השרד שליד כיכר מלכי ישראל.
מילכוד 22 11503
עקב תיקון בעריכה, מספר התגובה אליה אתה מתייחס הוא למעשה 22. (במספור המקורי הופיע "14" פעמיים. אופס. קורה).
11509
בנושא היטלר למשל, ונקודת השינוי השברירית של ההסטוריה, ספרו המרתק של סטיבן פריי (הקומיקאי מ''פריולורי'') ''עושים הסטוריה'' מדבר על בדיוק אותו הדבר. גיבורי הספר, הסטוריון ופיזיקאי, מצליחים לזהם את הבאר בכפר בו חיו הוריו של היטלר ב...גלולת עקרות. כך מנעו את לידתו.
התוצאות היו כמובן הרות אסון, כשהנקודה שצריך לזכור היתה שהיטלר, בסופו של דבר, הפסיד.
ואם בספרים עסקינן... 11516
אני מסכים. ספר מומלץ בהחלט.
ספר נוסף, מקסים בהחלט בז'אנר ההסטוריה החלופית הוא ''לוחמים חלופיים'' בעריכת מייק רזניק. אנתולוגיה של סיפורים קצרים על מפורסמים מעולמנו ואיך היו נוהגים אילו...
לדוגמא מרטין לותר קינג כמטיף מיליטנטי, או האם תרזה כמעורבת בלוחמה גרעינית..מאוד אהבתי.
לא רק ספרים 11521
אפילו משחקי מחשב יש - Red Alert (מסדרת פקד וכבוש) מתאר מצב בו מתנקשים בהיטלר הצעיר בעזרת מכונת זמן. המשחק עצמו מספר, כמובן, על המלחמה בין בעלות הברית לבין הרוסים, שמחליפים את הגרמנים ככוחות הרשע הבלעדיים.
לא שזה ממש רלוונטי.
נניח כי רבין לא היה נרצח 11562
אני מתפלא שברשימה כל כך מקיפה כמו שלך של כל האילואים האפשריים לא הזכרת את ה"אילו" הגדול מכולם , זה שנממצא עכשיו בראשו של כל ישראלי שפוי ואתה מוצא אליו התיחסויות בכל ראיון עם פוליטיקאי : אילו יצחק רבין לא היה נרצח .
אפילו המגזין "מעריב לנוער " שאינו ידוע בחיבתו למוזרויות מאיזשהן סוג טרח בגיליון האחרון שלו לפרסם לצד הההגיגים של דוגמניות אנורקטיות ומאמר לעגני על חובבי מדע בדיוני ("מסע בין מוזרים" שכולל את ההערה של הכתב על חובבי מד"ב " אני חושב שאתם אנשים נורמליים שמעסיקים את עצמם בדברים פסיכיים" ) שתי כתבות של ספקולציות מה היה קורא אם רבין לא היה נרצח .
ובאמת אם רבין לא היה נרצח האם היינו מוצאים את עצמנו כיום בעיצומה של אינטיפאדה?
אותי לפחות השאלה הזאת מעסיקה ללא הרף.
נניח כי רבין לא היה נרצח 11565
נושא האינתיפדה הנוכחית נטחן עד לעייפה בפורום זה. הוצגו טיעונים מימין ומשמאל, אך בכולם נראה שהמוטו החוזר הוא שזהו תהליך היסטורי. חלק מהכותבים מייחסים זאת לדיכוי הערבים המתמשך. אחרים תולים זאת באישיותו ורצונותיו של ערפאת, ופה ושם יש מי שבאמת טען ברצינות שעלייתו של אריאל שרון להר הבית היא שהציתה את המהומות.

כך, שגם כאן מדובר, לפחות לדעת הכותבים עד כה, בתהליך היסטורי מתבקש. כיצד היה, לדעתך, רבין מונע זאת? הלא האינתיפאדה הקודמת התחילה כשהיה שר ביטחון. בתחילה היה בארצות הברית ולא טרח לחזור. בהמשך הורה "לשבור ידיים ורגליים". פרס נובל לרבין, פרס וערפאת ייזכר כאחד מהקוריוזים המוזרים ביותר בהיסטוריה. רבין לא היה איש של שלום ולא היה לו מרשם נגד אינתיפאדות.
רבין? לא רלוונטי 11570
כפי שאני רואה את התמונה, לו רבין לא היה נרצח, המציאות לא היתה משתנה במידה רבה.

יצחק רבין היה מפסיד ברוב גדול בבחירות מול בנימין נתניהו. אני לא יודע אם אתה זוכר, אבל יום לפני הרצח, נתניהו הוביל על רבין בעשרות אחוזים בסקרים. בכל הארץ היתה אווירה מאוד לא טובה, היתה בקרב רבים תחושה שמרמים אותם. ובאמת, איך שלא תציג את זה, רבין פעל מבלי שהיה לו רוב איתן של הציבור בארץ בכללותו (שכן גם רבים מקרב מצביעי מפלגת העבודה, חשו עצמם מרומים לנוכח מה שקרה בפועל. רבין פעל בניגוד למה שהבטיח לבוחריו ערב הבחירות).

שיהיה לך יום טוב,

דודי מזרחי
עורך מגזין GOOP
השיוויון הארור 11658
*עשרות* אחוזים? יש לך איזשהו ביסוס?

ברק ניצח בהפרש של פחות מעשר אחוז (הרבה פחות, אם אני זוכר נכון), וזה נחשב לניצחון בהפרש ניכר.
אילו רבין היה חי 99244
האם מצבנו היה שונה ? זוהי כנראה השאלה של ההיסטוריה החלופית שמעסיקה ביותר רבים וטובים והיא גם נידונה כבר במספר לא מועט של כתבות עיתונאיות .
והנה עוד כתבה כזאת של אנשים שמנסים לחשוב מה היו פני המדינה היום אילו היה אמיר מחטיא:
בכל שבריר שניה נגזר גורל האנושות 11573
אהבתי את המסע ההסטורי דרך הצמתים המרכזיות של דברי ימי עמנו.
אולם האילו שלך צרם לי.
לא רק בצמתים המשמעותיות נחרץ גורלו של עם או אפילו של האנושות כולה
זה קורה בכל שבריר שניה.
בכל פעם שמתעברת אישה הרי נבחר אדם אחד מבין מיליארדים. חלק מחסרי המזל היו מביאים אולי לגאולה ואחרים לחורבן והרס.
נכון הדבר שיש במסע ההיסטורי האנושי רגעים קריטיים בהם ההסתברות לחורבן או לגאולה היא כמעט זהה.
נכון הדבר שלפעמים ביכולתנו להצביע על רגעים אלו.
אך אין לי ספק שאת רבים מהצמתים איננו יכולים בכלל לזהות.
אם היינו מתאמצים הרי רק בדורנו אנו היינו יכולים לשים את האצבע על מאות צמתים קריטיים לגורל העם היהודי.
קרב הגבורה ברמת הגולן בפרוץ מלחמת יום הכיפורים.
עיכוב של מספר שעות בהגעת כוח הסיוע העיראקי לזירת הקרבות הצפונית.
סאדאת, בועז שרעבי, דודו טופז וטל ברודי
לכולם השפעה על הוויתנו שיכלה לדחוף אחרת את המציאות העכשווית.
מכאן אני מסיק שצמתים קריטיות שרק במזל הסתיימו כך או אחרת תוך הסתברות סבירה לאסון או לגאולה שזורות הן במהלך האישי של כל אחד מאיתנו, של עמנו, של האנושות, או כל קבוצה או קהילה אחרת שנצביע עליה.
העתיד והעבר 11577
כדי שהסטוריונים עתידיים לא יצטרכו לשאול שאלות "אילו"
על ההיסטוריה של ההווה,
אנו זקוקים לפסיכוהיסטוריה אסימובית (כלומר מתמטית) שניתן יהיה ליישמה
כמו בסיפורי המוסד של אסימוב

בכל אופן, מאמר מאוד מעניין, אלי, (כמו תמיד)
אך שכחת אירוע חשוב אחד שהייתה לו השפעה מכרעת על אלפיים
השנים האחרונות ­ ישו
מה אם ישו לא היה נולד (או לא הופך למטיף וכו)
או להיפך, מה אם כל היהודים היו מקבלים אותו כמשיח
והולכים אחריו? או שהרומאים היו מתעלמים ממנו?
העתיד והעבר 11583
מה שנכון נכון, לא הכנסתי את ישו ואותו הייתי צריך להכניס, הוא בהחלט צומת חשובה של אילו .
ייתכן שלא הכנסתי אותו משום שתמיד היה לי את הרושם שהדמות ההיסטורית החשובה באמת היא איננה ישו הנוצרי , שעליו איננו יודעים כמעט דבר. האיש ששינה באמת את ההיסטוריה היה שליחו לגויים פאולוס ,שהוא זה שהפך את הנצרות מהכת היהודית האזוטרית שאותה יצר ישו , לדת העולמית שאנו מכירים. וכל זה בכח חשיבתו ואישיותו המיוחדים ( שיש לי רושם חזק שעלו לאין ערוך על אלה של ישו עצמו).
אם הייתי מנסח שאלת ''נניח כי '' לגבי ראשית הנצרות היא לא הייתה '' מה היה קורא אם ישו לא היה נצלב '' אלא '' מה היה קורא אם פאולוס לא היה יוצא למסע ההטפה שלו בין הגויים'' .
דעתי האישית היא שגם אם ישו הנוצרי לא היה נצלב כי אז הייתה הנצרות עדיין הייתה קיימת אך על דמות ''אלוהית '' אחרת כלשהיא , יוחנן המטביל או מישהו מעין זה . דמויות משיחיות מסוג זה היו באותה תקופה בהמונים , אבל פאולוס היה רק אחד ויחיד.
העתיד והעבר 11584
אני רואה שמשום מה ההודעה הקודמת שלי הופיעה בשמו של מישהו אחר שבדיוק עניתי לו ,סליחה על הטעות...
קצת עברית 11585
סליחה שאני מציק
אבל- צומת חשוב ולא צומת חשובה
ו­מה היה *קורה* אילו
ולא­ מה היה קורא
קצת עברית 11586
תודה , כשכותבים בחיפזון כמוני תוצאת הלוואי היא ריבוי שגיאות כתיב והסליחה עם הקוראים.
יש עוד 11599
יש עוד אלו אחד משמעותי לדעתי.

הצהרת כורש - 538 לפני הספירה.

אלמלא הצהרת כורש, היהודים הגולים - שהיו העידית של העם - ככל הנראה היו משתרשים עוד יותר בבבל (בעצם, כבר פרס) עד שלא בטוח אם היו חוזרים חזרה לארץ ביום פקודה.
וכמובן שבניין בית המקדש לא היה נחנך ב516 לפנה"ס. יתכן שעד שלעם ישראל היתה ניתנת ההזדמנות לחזור לישראל - היינו מאבדים את חלקים ניכרים מהזהות שלנו שטרם עוצבה עד אותם שנים.
דווקא בגלל שלא נכפה על עם ישראל להמיר את דתו - מה שההליניזם ניסה לעשות - החשש שהעם יתבולל הוא יותר גדול.

אני חושב שככל שהאילו היה בניגוד למגמה אז הוא יותר משמעותי. זאת אומרת, אם לא היו עזרא ונחמיה - יכול להיות שהיו אחרים שהיו ממלאים את אותה פונקציה. אבל לגבי כורש - העניין הוא יחודי. כיוון שמדובר במלך שאפשר לעם לחזור למולדתו אחרי שהוגלה עשרות שנים קודם.
הצהרת כורש הוא מעשה נדיר בנוף של אותם ימים.
יש עוד 11605
הצהרת כורש היא אכן אירוע היסטורי חשוב ,בדיעבד ,. אבל האמת היא שבזמנו זה לא היה כזה אירוע יוצא דופן , נראה שלכורש הייתה מדיניות כזאת של החזרת עמים ובניה מחדש של מקדשים שנהרסו גם לגבי מקומות אחרים בקיסרות שלו , כך הוא צבר לעצמו תמיכה , ובהחזרת היהודים לא היה שום דבר מיוחד.
במקרה הייתה זאת שיבת היהודים שנזכרה בהיסטוריה.
אשר לכך שהוא לא ניסה לכפות את דתו על היהודים , ובכן אף אחד לא ניסה לכפות את דתו על אף אחד אחר ליפני ימי אנטיוכוס הרביעי , חוץ ממקרה בודד אחד . זה של הפרעה המיצרי המונותאיסטי אחנאתון שניהל רדיפות דתיות כנגד מאמיני ''הפולחן הישן '' בארצו ''.
ואשר לרדיפות הדתיות בימי אנטיוכוס , יש כיום חשד הולך ומתחזק בקרב החוקרים שהם לא היו יוזמה הלניסטית סורית כלל וכלל אלא חלק מהמאבק הפנימי בין היהודים בינם לבין עצמם . כלומר היו אלה '' המתיוונים '' שיזמו את ''הגזירות '' וגררו בעיקבותיהם את המנגנון ההלניסטי שכפה אותם.
עוד הצעה 106045
אילו לא נחרב בית המקדש על ידי הרומאים.
והיהודים היו נשארים בארצם.
"חורבן בית המקדש והגלות" התופסים מאז את השדרה המרכזית בהיסטוריה היהודית וזה לא נגמר עדיין (כל עוד לא הקימו את בית המקדש הזה מחדש זה יימשך!) לא היו קיימים כדי להיות נושא לתפילות של גאולה וליצירת דת המתקיימת לאורך דורות מחוץ לאדמתה.
היהודים היו נעלמים כמו היוונים העתיקים, מתמזגים עם עמי הסביבה, ובית המקדש שלבטח היה נחרב חלקית באיזו רעידת אדמה, היה הופך לאתר תיירות, בדיוק כמו מקדשי האלים במצרים וביוון.
אפשר רק לקוות 106176
אפשר רק לקוות 106177
איך אפשר לקוות למשהו שכבר לא (י)קרה?
אי אפשר לפעול לכך, נותר רק לקוות 106190
אי אפשר לפעול לכך, נותר רק לקוות 106221
לפי החוש הלשוני שלי, זה לא שימוש נכון במילה "לקוות" - מקווים רק לעתיד. מה דעתך על "להצטער שזה לא קרה"? באמת, יש כאן מקום פנוי לפועל חדש, נניח "להקטער [על X]", שמשמעותו תהיה "להצטער ש-X לא קרה".

למשל: אני מקטער על הלחיצה על הקישור "חזרה למאמר" בחלון כתיבת התגובה הזו.
אני מעדיף לקוות לבלתי אפשרי. 106241
לא מקטער, מתקער. מה קורה איתי 106249
למה מתקער ולא מתקמר? 106251
למה מתקער ולא מתקמר? 106252
אתה אומנם זוכה לפחות גערות מאשר ברקת ושכ''ג אבל זה לא אומר שכל שטות שעולה בדעתך אתה חייב לפרסם
למה מתקער ולא מתקמר? 106334
אכן. צודק. הערה במקומה, למה צריך להתביש בה?
ובקשר לשאלה שבכותרת: מתקער זוהי מילה עברית קיימת, שהיפוכה הוא מתקמר. ובכן מדוע להשתמש במילה קיימת, לצורך תאור דבר אחר לחלוטין, שאין ביניהם כל קשר?
במחוזא ייסדתי את מדינת היהודים 40908
זהו שם מאמר שהופיע במגזין החיילים "במחנה " מה-‏22 במרץ 1995. כתב אותו ינאי גוז האחד והיחיד שכתב כמה מהמאמרים המעולים ביותר שהופיעו בשנות ה-‏90 על מדע בדיוני וקומיקס בישראל.
אבל הפעם המאמר לא עסק באחד מתחומי עניינו הרגילים של גוז , אלא בפרשיה היסטורית בלתי ידועה כמעט לחלוטין שרק אלוהים יודע כיצד נודע לו עליה ( זהו נושא יוצא דופן מאוד עבור מגזין כמו "במחנה ' או עבור חובב קומיקס ומד"ב כמו גוז ) , סיפור מרידתו של מר זוטרא , ראש גולת יהודי בבל מזרע בית דוד בשנת 495 לספירה במלך הפרסי. מרידה שהביאה למדינה יהודית עצמאית למשך שבע שנים.
בסופו של דבר המרד דוכא והמלך הפרסי קבאד חיסל את המדינה העצמאית היהודית .
גוז מציין שכמה שנים לאחר חיסול המרידה הופיע המלך היהודי של תימן יוסף דו נואס שניסה להשיג את עזרת המלך הפרסי במאבקו כנגד הנוצריםה אתיופים והביזנטים ולהביא בכך להתגבשות מדינה יהודית אדירה בתימן.
אך המלך הפרסי שזכר המרידה היהודית היה טרי בזכרונו סירב כתוצאה לעזור. יוסף דו נוואס נאלץ למצוא תמיכה אצל אחד מיריביו של המלך הפרסי שכוחו היה מצומצם בהרבה וסופו היה תבוסה בידי האתיופים הנוצריים והתאבדות. הממלכה היהודית בתימן חוסלה לתמיד והחלה הספירה להיווצרות האיסלאם.
"מעניין לחשוב " כותב גוז " מה היה המצב עם מר זוטרא לא היה מורד והמלך הפרסי קבאר היה ניצב ליד דו נואס , סביר מאוד להניח שכל זה היה משפיע על אותה ממלכה יהודית אדירה שנועדה להגשים את החלום היהודי של כל הדורות והוא פריקת עול הגויים והרמת קרנו של בית דוד".
וכך אנו מוצאים סיטואציה היסטורית אירונית שבה מדינה יהודית עצמאית אחת ותבוסתה הביאה בטווח הארוך לתבוסתה עתירת ההשלכות לטווח הארוך של מדינה יהודית אחרת .
שכן אם דו נוואס היה גובר על האתיופים כי אז ייתכן מאוד שהאיסלאם לא היה מופיע לעולם.
וואו. 40910
יש לך אולי את הכתבה, ככה שתוכל לסרוק ולשלוח לדואל שלי? או לינק רלוונטי? או כל משהו אחר בסגנון?
וואו. 40937
יש לי את הכתבה , אבל אין לי סורק ואין לה קישור באינטרנט.
במחוזא ייסדתי את מדינת היהודים 42402
אלי,

ממש סיפור מרתק. תודה.

שמעון
במחוזא ייסדתי את מדינת היהודים 91905
יש אפשרות לקבל העתק של הכתבה ??
''שעות הרות גורל'' מאת סטפן צוויג 42372
מומלץ!.
נניח כי היטלר ניצח בסלינגראד 64622
מחר ביום שבת ה-‏6.4 יוקרן בערוץ 33 במסגרת התוכנית "נקודת עימות " בשעה 9 דיון בנושא "אילו ניצח היטלר בקרב סטאלינגרד". בין המשתתפים תהיה המסאית הידועה מאיה קגנסקה ( שביתה אילנה גומל היא אחת המומחיות החשובות בארץ למדע בדיוני).
SS-GB נניח שהיטלר ניצח בלונדון 64626
לן דייטון כתב ספר מתח שמתרחש באנגליה הנמצאת תחת כיבוש נאצי. כביכול זה רומן בלשי שיגרתי על שוטר שמנסה לפענח רצח. אולם במסורת הכתיבה שלו, דייטון משרטט דיוקן פסיכולוגי של חיים בנאמנות כפולה. מומלץ ביותר.

אפרופו קגנסקה. איפה אפשר למצוא מאמרים שהיא כתבה?
ידיעות אחרונות פירסם היום 91748
מוסף מיוחד שעוסק בשאלה של מאמר זה "נניח כי " לרגל יום הכיפורים . במוסף יש ראיונות מיוחדים עם אנשים שהכריעו הכרעות גורליות שונות שייכולות היו להיות שונות . יש שם מאמר של ניסן פררו על תורת "העולמות המרובים " של אוורט שמניחה שיש אין סוף עולמות מקבילים . המאמר טוען בין השאר שתיאוריה זאת שימשה כמקור השראה לספרי מדע בדיוני שונים ,מה שאינו מדוייק . ספרי המד"ב אכן השתמשו בתיאוריה זאת ,אך היא קיימת במד"ב עוד הרבה לפני שאברט פיתח אותה בשנות החמישים . לאמיתו של דבר כבר בשנות השלושים ניתן למצוא סיפורי מד"ב של מורי לינסטאר וג'ק ויליאמסון שהשתמשו ברעיונות דומים . וסביר להניח שאברט כאשר פיתח את התיאוריה שלו ידע עליהם .
כמו כן יש מאמר מעניין של אמיר קמינר על סרטים שמשתמשים ברעיון העולמות החלופיים כמו "דלתות מסתובבות " ( סיפור שמזכיר מאוד סיפור שנכתב בראשית המאה הקודמת בידי לא אחר מאשר תיאודור הרצל אחד מיוצרי הז'אנר ) RUN לולה RUN ואחרים .
קמינר מסביר את הפופולאריות העכשוית של ספרים וסיפורים מעין אלה בחרדות מפני העתיד וקץ העולם בתחושה שהעולם לא יציב ויש יותר ממציאות אחת ,וגם לפוסט מודרניזם שרווח בעשור האחרון .
יש לציין שכאשר כותב שורות אלה החל לכתוב על נושאים אלה לפני כמה שנים רעיון המציאויות החלופיות כמעט ולא היה מוכר כלל בישראל ,היום לעומת זאת הוא רווח מאוד .
אפילו בערוץ הילדים... 91750
הסדרה "גולשים בזמן"‏1 מתעסקת בדיוק בנושאים האלו. ובעונה הראשונה- גם בהצלחה יתרה.

1למרות שבפתיחת כל פרק הם מציינים במפורש שמדובר באותו הזמן. נו טוף.
היסטוריות חלופיות והתנ''ך 91795
לאחרונה פורסם ספר בשם

VIRTUAL HISTORY AND THE BIBLE שבו חוקרי תנ"ך ידועים מציגים סצנריות חלופיות לאירועים המוצגים בתנ"ך. כולם מציינים שהתנ"ך או חלקים ממנו הם כנראה בגדר היסטוריה חלופית במילא אבל בכל זאת מציגים את האלתרנטיבות שלהם . למשל מה היה קורא אם בני ישראל אכן היו מושמדים בידי פרעה , או אם דויד לא היה נהפך למלך ישראל .
ודומה שמהמסקנה הסופית של רוב הכותבים היא שלא הרבה היה משתנה.
היסטוריות חלופיות והתנ''ך 99685
"למשל מה היה קורא אם בני ישראל אכן היו מושמדים בידי פרעה"..."ודומה שמהמסקנה הסופית של רוב הכותבים היא שלא הרבה היה משתנה" - מה?
איך אפשר להמשיך את ההיסטוריה התנכ"ית בלי הדמות הראשית בו: עם ישראל?
מאמר מעניין 91923
אם הערבים היו מצליחים ב-‏48', מה שהיה קורה הוא שארץ ישראל הייתה מחולקת בין המנצחים. ואז הן הפלשתינאים והן היהודים היו יוצאים נפסדים מכל העסק. אפשר לראות חלק מסוים מהמגמה בהסכמי השלום שנחתמו עם מדינות ערב.

מוחמד, לידיעתך, היה סוחר. כאשר הוא יצר את היסוד למה שכיום מוגדר כאיסלם, הוא הושפע מאד מהנצרות והיהדות וכמובן מהדת הערבית המקורית. אם תושבי חצי האי ערב היו מגויירים, כולל מוחמד, הוא היה נשאר סוחר מכיוון שלפי היהדות "מחורבן בית שני פסקה הנבואה".

מה היה קורה אם בית דוד לא היה נופל? משונה שלא דנת באפשרות הזו.
יורם מלצר 104775
הוא אחד המבקרים המוכשרים כיום בעיתונות בארץ . בין השאר פירסם ספר של מסות מעניינות מאוד בשם "האם ליסבון קיימת " " שבו הוא עוסק במגוון נרחב ביותר של נושאים בתחומי הספרות והלשון העברית והספרות והתרפות האירופית .
לזכותו יאמר שהוא אחד מהמבקרים הבודדים שטורחים מדי פעם לעסוק גם בסופרים שאינם ידועים לקהל ואינם מיוחצנים כלל וכלל ולעשות זאת מבלי שיווצר הרושם שהוא עושה זאת כמי שכפה עליו השד לעסוק באלמונים האלה. .
ולפני כמה חושדים הוא פירסם גם את הסיפור המעניין הזה במעריב .
רק ירושלים
מרגש!! 105885
אבל לא הבנתי. האם זה היסטוריה חלופית או רומן ריאליסטי?
יורם מלצר 106027
ואני חשבתי שהעלו את הדיון הזה מחדש דווקא כדי לקשר למאמר של ירדן על סופרפוזיציה וקריסות גל.
הכתב הכלכלי סבר פלוצקר 175072
מצטרף לשורות הגדלות של כותבי היסטוריות חלופיות ועוסק בשאלה מה היה קורה אם החלטות כלכליות שונות היו מתקבלות . התוצאות בכל מקרה לדעתו היו חיוביות.
אולי , אבל אולי גם לא.כדאי לזכור שפלוצקר היה ידוע תמיד כאופטימיסט שהתחזיות האופטימיות שלו לא תמיד התממשו .

ראו :
7 החלטות אבודות
מה היה קורה אילו? 175469
קישור ראוי לתשומת לב, המתייחס ספציפית להחלטה הכלכלית הראשונה מהנ"ל.
במאמר עצמו, אני ממליץ לשים לב לתגובתו של פרופ' ערן פייטלסון.
כתבה מעניינת של גיל רונן 201371
עלח אפשרות של היסטוריה חלופית שבה לא היינו כובשים אתה שטחים ב-‏67 וכתוצאה סובלים מכל מני אסונות .
ראו :
1973 קומנדו ירדני משתלט על הכנסת
וינט מכריז על תחרות של היסטוריות חלופיות 204777
בנושא : מה היה קורא אילו יציאת מצרים לא הייתה מתרחשת .
כותב שורות אלה שמח לראות שנושא ההיסטוריות החלופיות חדר בצורה כזאת גם למינסטרים" וגם הודות למאמציו .
על התחרות ראו :
מה היה קורה אם בוש היה מחליט להלחם בטרור לפני 9/11 211176
בימים אלה, ועדה של הסנאט האמריקני חוקרת ודורשת בשאלה מדוע לא פעל הנשיא בוש נגד אל-קעידה ע"פ רמזי המודיעין שהיו בידי גופי הביון האמריקניים לפני 9/11. גרג איסטרברוק מציע תאור של היסטוריה חלופית שבה הנשיא בוש מחליט להקדים תרופה למכה:
האירוניה היא שגם על פי תסריט מעין זה היתה מתעוררת דעת קהל נגד מהלכי הבית הלבן ובסופו של דבר היתה מוקמת ועדת חקירה.
מה היה קורה אם בוש היה מחליט להלחם בטרור לפני 9/11 211185
עם כל הכבוד למר איסטרברוק, הניסיון שלו להסיט את האש מהמטרה האמיתית הינו נואל. זה כאילו הוא אומר שכדי להתחיל מלחמה בטרור חייבים מגה-פיגוע.
המניעה של 911 לא מתחילה באפגניסטן אלא בבית, בארה"ב, ועל כך ועדת החקירה: מדוע נתפסו כל האשמים שעות ספורות לאחר הארוע (והתברר שהמידע היה זמין, רק ההתייחסות אליו היא החשודה).
ה"תרופה" שמר איסטרברוק מתאר לא הוכחה כיעילה עד היום - אל קעידה חיה, בועטת, נושמת ומאיימת גם ללא אפגניסטן, ואפילו באפגניסטן (ובוודאי בעירק) חוזר לאיטו השלטון הישן, והאמריקאים מסתבכים יותר.
לסיכום, אפשר לומר די בביטחון היום שיש שתי תוצאות ברורת וחד משמעיות לקמפיין נגד הטרור: החוב הלאומי האמריקאי תפח לשיא של כל הזמנים, וכמותו מחירי הנפט. לגבי כל היתר, העתיד מדאיג בדיוק כמו שהיה לפני אפגניסטן.
העיתונאי מגלובס יואב קרני 239909
התגלה לאחרונה כמי שיש לו עניין בנושא ההיסטוריה החלופית והחל לעסוק בכך בצורה אינטנסיבית בכמה מאמרים אם כי אין לאמר שיש לו ידע רב על ניסיונות קודמים בתחום.
ראו
מה היה קורה אילו.. 302806
ניתוחים מהסוג של ''מה היה קורה אילו'', הם מעיינים וחשובים, לא חשיבות הסטורית, ולא ענין היסטורי, אלא משקפים את נפשו של המנתח, כמו חלום לילה, כמו השימוש בילדים אוטיסטים כמדיום מגיד נסתרות, כל אלה לא מגלים לנו דבר על המציאות, חוץ מהמציאות השוכנת בנפשו של החולם, הנפרשת לעינינו בבהירות לעין השמש.
מה היה קורה אילו.. 302854
האם חלומות לילה משקפים את "נפשו של החולם", ועוד "בבהירות לעין השמש"?
מה היה קורה אילו.. 302861
לא. צבי מתכוון לחלומות שנחלמים ביום ומצולמים ישירות במצלמה דיגיטלית.
נניח אחרת 314946
נניח ומשה רבנו היה מדבר אל הסלע במקום להכות בו כפי שעשה.
גם אז היה הקב"ה מוצא סיבה אחרת לא לאפשר לו כניסה לארץ.
הרי כולנו יודעים שאילו היה נכנס לארץ,הארץ היתה מתקדשת יותר ואז לא היו אויבינו מצליחים להחריב שני בתי המקדש ובני דת משה היו מתעצמים ביותר בעולם.....WISHFUL THINKING
נניח אחרת 314969
את *שני* בתי המקדש הם לא היו מצליחים להחריב?
נניח אחרת 315147
ודאי.
כל עוד לא יחריבו את הראשון, לא נבנה להם שני להחריבו.
נניח אחרת 316120
אילו משה רבנו היה נכנס לארץ, הוא היה נקבר בארץ לאחר מותו.
ואז קברו היה ידוע.
ועל המלחמות שיש לנו על קבר יוסף, קבר רחל ומערת המכפלה, היתה מתווספת מלחמה על קבר משה, שעל ידה מלחמות הקברים האחרות היו מחווירות.
חסד עשה עמנו הקב''ה, שלא התיר כניסתו לארץ, וגדול מכך שלא נתן לנו לדעת מקום קבורתו.

אם ניתן היה לשכתב את התנ''ך כך, שגם מקום קבורתם של יתר האבות והאמהות ייעשה בלתי נודע.
את קבורת רחב הייתי משאיר.
נניח אחרת 316184
ומקום קבורתו של הקב"ה רב החסד?
נניח אחרת 316190
הוא לא נפטר. שרפו את הגופה.
נניח אחרת 316197
בעודו חי? לא נראה לי
נניח אחרת 316200
ודאי שלא בעודו חי.
נניח אחרת 316207
אז אם אמרת שהוא לא נפטר וששרפו את הגופה שלא בעודו חי, אז מי הרג אותו? או מי המציא את הסיפור כאילו הוא נולד? ואז, מי האמא? (ואני מקווה שלא שאבו זרע מגוויה)
נניח אחרת 316210
מי אמר שהוא לא נפטר? אמרתי רק שהוא לא נקבר.
נניח אחרת 316321
הרגו אותו עוד לפני שנולד.
אילו בן-גוריון.... 315972
היה מתקבל לארגון השומר במסחה, לאחר שביקש להצטרף, עוד לפני שהפך דמות מרכזית בנוף הציוני?- סביר להניח שהיה קורה אחד משניים: ארגון ההגנה לא היה מקבל את הדחיפה מבן גוריון (אם בכלל היה קם) וארגון השומר היה נשאר הארגון החזק, והגישה שלו (ארגון קטן ואיכותי שלא מסוגל להגן על שטח נרחב) הייתה נשארת או שבן גוריון היה הופכו לארגון בסגנון ההגנה (וכמובן היה זוכה להתנגדות עזה מצד השוחטים וגלעדי) והיה מקים ארגון גדול "מתחרה".

מה היה קורה אילוב- 29.10.57 הרימון שהושלך בכנסת היה רוצח את בן גוריון ולא רק פוצע אותו קל???
מה היה אילו .. 323486
בנימין נתניהו היה המועמד לראש המששלה בשנת 2000 ולא אריאל שרון ?
ישראל בר ניר דן בשאלה נכבדה זאת ומגיע למסקנה שנתניהו היה זוכה .
ראו :
מה היה אילו
ונשאלת אז השאלה איך היו מתנהלות ארבע השנים שלאחר מכן עם נתניהו היה ראש ממשלה ושרון היה ,נניח ,שר האוצר ?
הניחוש שלי לא כל כך שונות מארבע השנים שהיו במציאות .
שאלה חסרת חשיבות 323521
מה היה אילו דובי לא היה מקים את האייל ויובל לא היה מסתכסך איתו ומקים את ארצבי? אז בר ניר היה מפרסם מאמר באתר קקיוני ונידח ואף אחד לא היה שואל מה היה אם ביבי היה זוכה ב 2000.
שאלה חסרת חשיבות 324134
(נא להוסיף ''אחר'' אחרי המילה ''ונידח'')
נניח כי לא הייתה מלחמת יום הכיפורים ? 337915
קו זמן פרטני שיוצא מנקודת הנחה זאת מוצג כאן :
אילו לא הייתה מלחמת יום הכיפורים
נניח כי לא הייתה מלחמת יום הכיפורים ? 338122
חיזרו אלינו ברשימה מיותרת נוספת: "מה היה קורה אם היו לי גלגלים".
344566
רק עתה נתקלתי במאמר הזה.
חכם ומרתק.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים