המחאה באיראן מתגברת 4259
גל המחאות והמהומות שהחל באיראן לפני כשבועיים מתגבר. לפי דיווחים לא מאומתים, במחאה משתתפים מאות אלפי מפגינים, מאות מהם נהרגו מירי כוחות הביטחון, ואלפים נעצרו.

המחאות פרצו בסוף דצמבר בטהראן, בשל המשבר הכלכלי הפוקד את איראן, והתפשטו תוך מספר ימים לערים נוספות רבות במדינה. כוחות הביטחון נוקטים ביד קשה נגד המפגינים, ובניסיון לרסן את המהומות, רשת האינטרנט והתקשורת הסלולרית במדינה הושבתו.

נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, פנה ביום שישי האחרון להנהגת אירן ואמר ''מוטב שלא תתחילו לירות, או שגם אנחנו נתחיל לירות''. בתגובה, אמר היום (א') מוחמד באקר קאליבאף, יו''ר הפרלמנט האיראני, כי ''במקרה של תוקפנות נגד איראן, בסיסים אמריקניים באזור וישראל יהיו בטווח האש שלנו''.
קישורים
באיראן מאיימים: "אם נותקף ישראל תהיה בטווח האש שלנו" - ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

783623
2026 מסתמנת בקרב הידעונים לסוגיהם כשנת מהפכים אישיים וחברתיים.
נקווה שלטובה.
783624
לרעה נראה לי שכבר מיצינו.
אבל חשבתי ככה גם בפעם הקודמת.
783625
אני תמיד צופה את הרע מכל, לפעמים אני מתאכזב לטובה, זה ווין-ווין, או ששוב צדקתי או שהחיים יפים.
783637
למעט אותה נבואה ארורה שתמיד מגשימה את עצמה, והחוויה הנצחית של נדון למוות זה ווין-ווין.
היסטורית המחאות באיראן 783628
כתבה ב ynet מתארת את ההיסטוריה של מחאות באיראן.

מחאת הסטודנטים (1999)

סטודנטים באוניברסיטת טהרן החלו להפגין ב-‏1999 בזעם על הריגתם של אקטיביסטים, אינטלקטואלים ואחרים, במה שכונה אז "רציחות בשרשרת". ניסיונות הדיכוי מצד כוחות הביטחון בקמפוס הצית הפגנות נוספות. לפחות שלושה בני אדם נהרגו ו-‏1,200 נעצרו במהלך המחאות.

מחאת התנועה הירוקה (2009)

בקיץ 2009, האופוזיציה הרפורמיסטית באיראן האשימה כי הבחירות שבהן ניצח שוב הנשיא הניצי מחמוד אחמדינג'אד זויפו. מיליונים ברחבי המדינה הפגינו במשך חודשים במחאה שזכתה לכינוי "התנועה הירוקה". דיכוי אכזרי של כוחות הביטחון עצר את המחאות, שבמהלכן עשרות בני אדם נהרגו ועוד אלפים נעצרו.

מיליונים יצאו לרחובות במחאת התנועה הירוקה(צילום: AP)

הפגנות 2017-2018

עליית מחירי המזון ותוכניות המשטר לקצץ מענקים לעניים הציתו הפגנות שהחלו במשהד שבצפון-מזרח איראן, העיר השנייה בגודלה ברפובליקה האיסלאמית. המחאות יצאו משליטה, ובמהלכן יותר מ-‏20 בני אדם נהרגו ועוד מאות נעצרו.

מחאת הדלק (2019)

המשטר האיראני הכריז על עלייה במחירי הדלק המסובסד, והדבר הצית מחאות עזות שבמהלכן תחנות דלק, בנקים וחנויות נשרפו כליל. לפי דיווחים, יותר מ-‏300 בני אדם נהרגו במהלך המחאות. גם אז, כמו בימים אלה, המשטר חסם את הגישה לאינטרנט.

מחאת החיג'אב (2022)

המחאה החלה בספטמבר 2022 בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני, לאחר שנעצרה בידי משטרת הצניעות בטענה שלא לבשה חיג'אב על ראשה כראוי. חוקרי האו"ם אישרו בסופו של דבר כי איראן אחראית לאלימות הפיזית שהובילה למותה. המחאות היו רחבות, ודיכוי אלים מצד המשטר שנמשך חודשים הוביל למותם של יותר מ-‏500 בני אדם ולמעצרם של יותר מ-‏22 אלף. נשים רבות באיראן מסרבות עד היום לעטות חיג'אב על ראשן.

מחאת הריאל הנוכחית

גל ההפגנות הנוכחי פרץ ב-‏28 בדצמבר והתפשט ברחבי המדינה, כשהמוחים מביעים את חוסר שביעות רצונם הגובר מהכלכלה המדשדשת של הרפובליקה האיסלאמית וקריסת המטבע שלה, בצל הסנקציות על המדינה ו"מלחמת 12 הימים" שניהלה נגד ישראל ביוני האחרון. עשרות בני אדם נהרגו ואלפים נעצרו ככל שהמחאות גברו, והמשטר מנסה לרסן אותן. המחאה אומנם פרצה בעקבות נושאים כמו עליית מחירי מוצרי המזון הבסיסיים ושיעור האינפלציה השנתי הגבוה במדינה, אך ככל שהתפתחה המוחים החלו לצעוק סיסמאות נגד המשטר עצמו, להפגין ישירות נגדו ולקרוא להפלתו.
היסטורית המחאות באיראן 783681
לפי המידע הזה, ללא התערבות חיצונית, גם המחאה הזו תיעלם.
היסטורית המחאות באיראן 783687
לא יודע כמה התערבות חיצונית עוזרת.
מאז מלח"ע II שתי האימפריות - האמריקאית והרוסית/סובייטית- מתערבות בכל העולם, ולא יצאו מזה הרבה דברים טובים. איכשהו בטווח הארוך יש ריאקציה לגרוע יותר. איראן, אפגניסטן, עיראק.
מה שכן, התזמון של המבצע בקולומביה מאותת לאיראנים על היכולות האמריקאיות כדי שיישארו שקטים ולא ימנפו מלחמה חיצונית לצרכי פנים.
היסטורית המחאות באיראן 783689
התערבויות מוצלחות עובדות. לפני בערך 20 שנים הייתה כאן חידת טריוויה על התערבות אמריקאית בוטה במדינה. החידה הזו עבדה נהדר, כי המדינה הזו, שנוצרה כתוצאה מההתערבות, נראית לכולנו היום כמו עוד מדינה אפריקאית. אני די בטוח שאם תשאלו אחרים עליה, הם לא ידעו על מה מדובר (ספוילר למי שלא זוכרים: תגובה 126825).

האמריקאים התערבו בשנת 1958 בלבנון, והמדינה המשיכה לשגשג עוד עשרות שנים (עד שהגיעו עוד פלסטינים). הבריטים והסובייטים הפילו את השלטון הנוטה לגרמניה באיראן. לאחר מכן האמריקאים והבריטים תמכו באותו שלטון נגד מפלגה שנתמכה גם על ידי הסובייטים. בסופו של דבר עלה שם לשלטון מישהו בתמיכת הסובייטים (אחרי שהשלטון דיכא את כולם חוץ מאשר את המולות) אבל בפועל גם העיף את הסובייטים והשאיר רק את המולות.

בעירק ובסוריה ההתערבות הסובייטית הייתה מוצלחת. בסוריה היא הייתה כל כך מוצלחת, שהיא שרדה את נפילת ברית המועצות.

ובכלל, אנחנו לוקחים כמובן מעליו את הכוח הרך של ארצות הברית כמנהיגת העולם החופשי (דבר שהיום הוא כבר לא נכון). ארצות הברית השקיעה לא מעט בתחזוקת המעמד הזה. זה לא שהיא לא עשתה דברים מכוערים. אבל עליית טראמפ מראה לנו מהי באמת מנהיגת העולם החופשי ומה מבדיל בינה לבין ברית המועצות או סין. ההתערבות הזו של ארצות הברית שיקמה את מערב אירופה כחלק מהעולם החופשי: איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון לא היו שם באופן טבעי, שלא לדבר על גרמניה. ומה הה מונע מצרפת או כל מדינה אחרת לעזוב את העולם החופשי?
היסטורית המחאות באיראן 783697
אוקיי, היו גם הצלחות. אבל הכשלונות היו רבים ומפוארים מהם.
ניקרגואה, אפגניסטן (פעמיים), עיראק (פעמיים) איראן (הפלת מוסאדק), שלא לדבר על ויאטנם.
בכולן אזרחי המדינות סבלו סבל נורא כתוצאה מההתערבויות האמריקאיות.

ולעתים התערבות שנראתה מוצלחת (פנמה) בעצם הרעה את המצב- לכאורה הפלישה היתה במטרה לעצור את הסחר בסמים אבל בפועל לאחר הפלישה והדחת נורייגה התגברה פעילות הסחר בסמים בפנמה וממנה.
בשם המאבק בקומוניזם התחוללו עוולות עצומות.
היסטורית המחאות באיראן 783733
1. אתה צודק במאה אחוז
2. הנקוודה היחידה שלי היא שהמחאה תיעלם ולא תוביל לשינוי השלטון ללא התערבות חיצונית. מה יהיה אחר כך? לא יודע אבל היסטורית נראה שהסיכוי ליציבות לאחר השינוי לא גדול.
3. עוד דבר, אם מדברים כבר על איראן, ארצות הברית ורוסיה, אני די בטוח שלרוסיה יש אינטרס מאוד גדול להשארת השלטון הקיים, במיוחד לאחר נפילת סוריה.
היסטורית המחאות באיראן 783735
אבל דווקא מעניין להסתכל על זה בפרספקטיבה של ארה״ב מול סין. סין קונה מאירן נפט זול. שינוי משטר יכול לשנות את זה. זה דווקא אינטרס של ארצות הברית לשנות את זה. מי שהשקיע כל כך הרבה בשביל לקנות נפט ונציאני מלוכלך לא רוצה עוד קצת נפט פרסי?
היסטורית המחאות באיראן 783814
כשהתחלתי להסתכל על ההתערבויות של המעצמות בענייני מדינות שונות מאז מלח"ע II התמונה שנפרשה לי הזכירה לי את האימפריות של העולם העתיק.
שתי אימפריות שמנהלות מלחמה חובקת עולם דרך פרוקסים.

חזרתי להרהר בכך שצורת השלטון הנפוצה ביותר משחר ההיסטוריה היתה של אימפריות. נראה לי שב 2500 השנים האחרונות רוב המין האנושי חי רוב הזמן תחת שלטון אימפריה. נראה כאילו ברירת המחדל של כל חברה אנושית שהתפתחה לדרגה מסוימת של שלטון מרכזי היתה האימפריה.
על פניו נראה שאחרי מלח"ע II והקמת האומות המאוחדות תם עידן האימפריות. מדינות רבות שהיו תחת שליטה אימפריאלית זכו לעצמאות במאה ה 20, והאו"ם הכריז על הריבונות [ויקיפדיה] של כל מדינה כעקרון נעלה של הארגון.
אפשר גם להסתכל על מלח"ע II עצמה לא רק כמאבק בין האידאולוגיה הפאשיסטית לקומוניסטית והליברל דמוקרטית, אלא כמאבק בין ברית מדינות עצמאיות לבין האימפריות של הרייך השלישי והקיסרות היפנית.
שתי המעצמות שלאחר מלח"ע II היו לכאורה ראשונות בין שווים, אבל בפועל ברית המועצות היתה אימפריה לכל דבר, ורוסיה של פוטין ממשיכה את הדרך האימפריאלית מהיום שהוא עלה לשלטון (צ'צ'ניה) ועד היום (אוקראינה).
אצל פוטין האידאולוגיה האימפריאליסטית מוצהרת בגלוי. לעומתו, עד טראמפ, המדיניות המוצהרת האמריקאית היתה שונה: דוקטרינת טרומן (1947) הפכה כיוון מהבדלנות של דוקטרינת מונרו אשר הכתיבה את יחסי החוץ של ארה"ב לאורך יותר מ 100 שנה. הצהרתית היא תמכה במדינות עצמאיות. אבל בפועל תוך שנים בודדות המלחמה הקרה התעצמה ותאוריית הדומינו הכריחה את ארה"ב להתערב בכל מקום.
לעומת ההצהרות על תמיכה בעצמאות של מדינות, הרי שבפועל, על מנת לבלום את התפשטות הקומוניזם בעולם, ארה"ב נלחמה מלחמות פרוקסי נגד ברית המועצות בכל רחבי העולם. לעתים ההתכתשות גלויה (קוריאה, ויאטנם, קובה, גרנדה, אפגניסטן, עיראק, סוריה), לעתים חסויה (ניקראגואה ומי יודע מה עוד) ולעתים רק פוליטית (מדינות במרכז ודרום אמריקה ובאפריקה). שתי המעצמות סיפקו נשק בכמויות עתק לכל דורש. קלצ'ניקובים ו M16 הופנו זה כלפי זה בכל רחבי העולם השלישי.
במסגרת המאבק המעצמות שאפו להמליך שליטים שיהיו מקורבים אליהן, עד כדי בני חסות שלהן. מטבע הדברים אלו יהיו אנשים בעלי תאוות שררה ומוסר מאוד מפוקפק, שטובת האזרחים אינה בראש מעייניהם. ע"ע נורייגה, שהחל את דרכו הפוליטית כסוכן של הסיאייאיי.
אם כך בפועל המדיניות האמריקאית הפכה מהר מאוד לאימפריאליסטית. מטרתן של האימפריות היא שליטה. יותר מאשר שליטה ריבונית מעניינת אותן השליטה באמצעים כלכליים: משאבי טבע ונקודות בעלות חשיבות גאוגרפית כמו תעלת פנמה ובאב אל מנדב, לאחרונה גרינלנד.
טראמפ רק מסיר את המסכה. הוא אימפריאליסט. ארה"ב היא לא "השוטר של העולם" אלא בדיוק כמו שפוטין שואף להחזיר את רוסיה לגדולתה האימפריאלית זו גם הסיסמה והמוטו של טראמפ עבור ארה"ב.

יוצא שהתהליך של ריבונות מדינית שהתגבר מאוד במאה ה 20 עובר היפוך והשליטה האימפריאלית בעולם הולכת ומתחזקת. בחלק מהמקרים בכח גלוי (צ'צ'ניה, אוקראינה, טיבט), בחלק מהם באמצעות שליטי בובה ובחלק מהם בכח רך (יוזמת החגורה והדרך של סין, חוזים לחברות אמריקאיות) שמכונה גם ניאו קולוניאליזם. נראה כאילו שיאו של תהליך העצמאות המדינית בהתפרקות בריה"מ היה גם סופו, והשליטה של שלוש האימפריות הנוכחיות על המשאבים בעולם הולכת ומתחזקת מאז.
היסטורית המחאות באיראן 783822
הרעיון שמה שארה"ב של 1945-2024 עשתה הוא אותו הדבר שסין, רוסיה וארה"ב 2025 עושות, רק יותר בהצלחה/ערמומיות/כח הוא שגוי. ארה"ב שלפני טראמפ 2.0 דחתה את הרעיון של אזורי השפעה.

* דייויד פרום: הסיבה שארה"ב דחתה את הרעיון [של אזורי השפעה] בעבר היא שארה"ב ניצלה את יתרונותיה לקידום הגנה הדדית וערכים דמוקרטיים לא כדי להגיע לעמדת שליטה אלא כדי להביא לאנשים דבר מה שכל בני האדם רוצים בו. זו מטרה אוניברסלית, לא אמריקאית, וארה"ב לא מגבילה את השפעתה לאזור אחד. הרעיון של אזורי השפעה בא מאלה שרוצים להחריג חלק מהאנושות מהזכות לחופש ולשגשוג.
* מארק קארני: כולם ידעו שבסדר הבינלאומי מבוסס הכללים, אין מי שיאכוף על ארה"ב לציית לאותם כללים, אבל עד עכשיו יכולנו להעמיד פנים שכולם שווים בפני הכללים, מכיוון שארה"ב לא הפעילה את השילוב הכלכלי כנשק נגד בעלות ברית חלשות יותר.

זה לא מקרה שלא לסובייטים ולא לסינים היה משהו שפעל כמו USAID, וזה לא מקרה שממשל טראמפ חיסל את USAID. הסך הכל של מה שממשל טראמפ עושה ויעשה הוא להחליש את מעמדה הבינלאומי של ארה"ב, ולכל אחד בממשל סיבותיו הוא לכך (טראמפ בעיקר כי הוא נוכל ומוגבל שכלית, מילר כי דמוקרטיה לא הולך עם פאשיזם, ואנס כדי להראות לליברלים, ועוד).
היסטורית המחאות באיראן 783824
"להביא לאנשים דבר מה שכל בני האדם רוצים בו"

ומה הוא הדבר הזה, ריח הנפאלם על הבוקר?
היסטורית המחאות באיראן 783825
לא
היסטורית המחאות באיראן 783829
וייטנאם וקובה: שני מקומות שבהם ארצות הברית‏1 לא ניצחה. וייטנאם עברה בהדרגה למחנה של ארצות הברית, ומצבם של האנשים שם השתפר מרוב הבחינות. קובה היא משטר מדכא והייתה עוד יותר מזה בעבר הרחוק. גן עדן בטווח ההשפעה של ארצות הברית היה, ושינה את העולם לטובה. גן עדן בטווח ההשפעה של ברית המועצות או של סין לא ממש היה (ההשפעה של סין עלתה בערך באותה זמן שמצב זכויות האדם שם הדרדר שוב).

הכל אמור כאן על ארצות הברית של לפני 2025.
היסטורית המחאות באיראן 783834
מתוך הפלישה לעיראק [ויקיפדיה]
"השפעות הפלישה"

הפלישה לא רק הפילה את סדאם חוסיין אלא גם הובילה לכאוס פוליטי וכלכלי בעיראק. לאחר הפלת המשטר, עיראק הייתה במצב של אנרכיה, שגרם למרד של קבוצות שונות, כולל המיליציות שיעיות ופלגים סונים, ותסיסה שהובילה לאלימות רחבה. בעקבות זאת, עיראק הייתה נתונה למלחמת אזרחים. בנוסף, הפלישה גרמה לנזק בלתי הפיך לכלכלה העיראקית ולתשתיותיה. במהלך המלחמה שפרצה בעקבותיה, מאות אלפי אזרחים עיראקים איבדו את חייהם, ומיליונים אחרים הפכו לפליטים. גם מבחינה בינלאומית המלחמה עוררה זעם גובר, והפלישה פגעה במעמדה של ארצות הברית בדעת הקהל העולמי. לאחר הפלת סדאם חוסיין, עריאק נותרה תחת כיבוש אמריקאי, והממשל האמריקאי היה אחראי לניהול המדינה במשך כמה שנים. בזמן זה החל הליך שיקום איטי של המדינה. לבסוף, לאחר מספר משברים פוליטיים וצבאיים, ארצות הברית החלה לצמצם את כוחותיה בעיראק. הייתה לכך השפעה רבה על המזרח התיכון, במיוחד על יציבותה של עיראק, על האזור הסוני והיחסים עם איראן."

"בספטמבר 2004, קופי אנאן, המזכיר הכללי של האומות המאוחדות, כינה את הפלישה לא חוקית על פי המשפט הבינלאומי ואמר שהיא הפרה את אמנת האומות המאוחדות"
היסטורית המחאות באיראן 783835
זאת ועוד - ארצות הברית יצאה סופית מעיראק ב-‏2011, ותוך שנתיים התרחשה עלייתה של דאעש שהשתלטה על חלקים נרחבים מעיראק וסוריה.
היסטורית המחאות באיראן 783840
כישלונות אסטרטגיים אמריקאיים לא חסרים.
הכואב מכולם בעיני היה אימון וחימוש ארגונו של בן לאדן (במלחמה נגד ברית המועצות באפגניסטן) שהתפוצץ להם בפרצוף.
אבל נושא הפתיל מבחינתי הוא לא מי ניצח במלחמות הבין גושיות לאחר מלח"ע II אלא כמה הפסידו המקומיים כתוצאה מהן, עם דגש על הנזק שגרמה המעורבות האמריקאית בניגוד למצגת שלהם‏1
הסבל שחוו הויאטנמים, העיראקים, הסורים, האפגאנים, הניקרגוואים וכו' לאורך שנים, לעתים עשרות שנים, כתוצאה מההתערבות של המעצמות.
שכחתי קודם את קמבודיה. הקמבודים המסכנים.
אחרי שלטון קולוניאלי צרפתי במחצית הראשונה של המאה ה 20 שמצץ את לשדה של הכלכלה המקומית וכיבוש בידי האימפריה היפנית במלחע II, המלחמה הבין גושית גבתה מחיר נורא מהקמבודים.
הסיאייאיי תמך בגנרל לון נול שעשה הפיכה צבאית ב 1970 וגדע שושלת מלוכה בת אלף שנה.
השליט החדש נטש את המדיניות הנייטרלית שאפיינה את קמבודיה עד אז, וסייע לארצות הברית במלחמת וייטנאם. במהלך המלחמה נהרגו כחצי מיליון קמבודים (כ-‏8% מהאוכלוסייה), חלק ניכר מהם מתו בהפצצות אמריקאיות חסרות הבחנה על אזורי הספר לאורך שנה שלמה במטרה להשמיד את נתיבי האספקה של כוחות וייטנאם. גל הפליטים מאזורי הגבול הביא לערים צפיפות עוני ורעב. כריאקציה ללון נול הלא פופולרי עלה כוחם של הקמר רוז' הקומוניסטים והתגלעה מלחמת אזרחים. הקמר רוז' שנתמך צבאית בידי סין (ופוליטית בידי הקיסר המודח) הדיח את לון נול (שברח עם משפחתו) ב 1975, והחל ביישום מדיניות שלקרוא לה קיצונית יהיה אנדרסטייטמנט. רצח העם בקמבודיה בין 1975 ל 1978 גבה את חייהם של כ 25% מאוכלוסיית המדינה.
בדצמבר 1978 פלש לקמבודיה הצבא הויאטנמי, הנתמך בידי ברית המועצות ובינואר 1979 כבש את פנום פן להקים ממשלת בובות.
הצבא הויאטנמי שלט בקמבודיה עד 1989. מלחמת האזרחים לא פסקה אז, והמשיכה לגבות מחיר כבד מהאוכלוסייה.
ב 1993 חזר המלך סיהנוק המקורב לסין למשול, וב 1999 פסקו סוף סוף המאבקים האלימים במדינה.

______
]1[ זה תמיד מזכיר לי את השיר הפרודי על סטאר טרק :
We come in peace
Shoot to kill
Shoot to kill
Shoot to kill

היסטורית המחאות באיראן 783841
1 משעשע.
אבל לפייזרים היה מצב "סטנט" לא קטלני, זה היה אחד הדברים הכי מגניבים.
היסטורית המחאות באיראן 783843
לא מכיר?
היסטורית המחאות באיראן 783848
ככלל איני אוהב את הטענות החומסקיאניות הטוענות שארה''ב היא ג'נג'יס חאן החדש. ארה''ב היא באופן כללי אימפריום מיטיב, משהו כמו בריטניה או צרפת (למרות שקשה לומר זאת בעידן טראמפ).
אבל במקרה זה אתה צודק לגמרי. וברצוני להדגיש פן אחד שרלאבנטי במיוחד לישראל. הסיבות להתערבות ארה''ב בלאוס וקמבודיה היו בטחוניות. הצפ' וייטנמים השתמשו במדינות הללו לצרכי נתיב הו צ'י מין שדרכו העבירו ציוד לוייטקונג בדר' וייטנאם. הצבא האמריקאי בניסיון לגדום את נתיב האספקה הזה ניהלו מדיניות של ספירת גופות והתפארו בלכידת מפקדות ומפקדי וייטקונג דמיוניים או לפחות מוגזמים מאד.
בשורה הסופית ארה''ב הרסה את מעט היציבות שהיתה במדינות אלו וכפי שכולנו יודעים, זה לא הועיל למאמץ האמריקאי בהודו-סין. כתבה נכון ברברה טוכמן שבסופו של דבר המפסידים הגדולים היו הוייטנמים שנלחמו באומץ ובהקרבה בל יתוארו למען שלטון חסר יכולת ורודני.
היסטורית המחאות באיראן 783849
אבל לא סתם אימפריום מיטיב. יפן, דרום קוריאה וטאיוואן צמחו בחסות ארצות הברית, דרום קוריאה החלה כעוד איזו דיקטטורה והפכה לחברה במועדון המדינות המערביות. צרפת ובריטניה לא טיפחו יותר מדי בעלות ברית מקומיות (יפן יוצאת דופן), וארצות הברית שאפה לטפח את בעלות הברית המקומיות בכל זירה. זה לא מיד הצליח. אבל זו הייתה השאיפה. ובוודאי לא כמו המונגולים שכבשו בעצמם חלק לא מבוטל מהשטח היבשתי של העולם.
היסטורית המחאות באיראן 783862
קמבודיה היא דוגמה קיצונית אבל ממש לא היחידה.
השינוי החד במדיניות החוץ של ארה"ב מהסתגרות להשפעה עולמית אמנם החל עם כוונות טובות אבל מהר מאוד הסתאב והתדרדר לאימפריאליזם.
טרומן, נשיא גדול, הפעיל את תכנית מרשל באירופה, הקים את האומות המאוחדות והפך את מדיניות החוץ של ארה"ב ב 180 מעלות מדוקטרינת מונרו הבדלנית לזו הקרויה על שמו. הוא הקים את ה CIA וה NSA‏1 ב 1947.
מלכתחילה הוקם ה CIA כסוכנות איסוף וניתוח מודיעין גרידא, אבל תוך כמה חודשים קיבל הסמכה ללוחמה פסיכולוגית וחצי שנה אחר כך גם למבצעים מלחמתיים בצווים סודיים.
כבר באפריל 1948 הסיאייאיי הוציא את המבצע הראשון שלו לפועל- השפעה על הבחירות באיטליה ע"י תעמולה, מימון והכפשה של המפלגה הקומוניסטית. (הסייאייאיי המשיך להתערב בבחירות באיטליה לפחות עד תחילת שנות השבעים).
ב 1953 הוא כבר התערב להפלה ממש של משטר שנבחר באופן דמוקרטי (מוסאדק באיראן) וכך גם ב 1954 בגואטמלה, שם עזר להפיכה צבאית שאחריה לאורך עשרות שנים עמדו בראש המדינה סדרה של דיקטטורים רצחניים.
ארה"ב סייעה להפיל משטרים סוציאליסטים שנבחרו באופן דמוקרטי ברחבי העולם ולהחליפם ברודנים שסייעו לאינטרסים כלכליים אמריקאיים אבל גרמו סבל עצום לאוכלוסיות המקומיות. דוגמה בולטת שאינה שנויה במחלוקת היא הסיוע של ארה"ב להפיכה כנגד סלוודור איינדה בצ'ילה ב 1973 והמשך התמיכה שלה בדיקטטור פינושה לאורך שנות שלטונו (עד 1990)

______
1 העובדה שעד אז לא היו לארה"ב סוכנויות ביון ממשלתיות מפליאה אותי, ומלמדת עד כמה הבדלנות היתה אכן טבועה בה. ה SIS הבריטי, הידוע בכינויו MI6, נוסד ב 1909.
היסטורית המחאות באיראן 783863
דומני שאתה שוב צודק. ניסיון להציג את ארה"ב כחסידת אומות העולם לא יצלח. אכן אין מחסור בהתערבויות כוחניות של ארה"ב בענייניהן של אומות אחרות.
מה שאני טוען הוא שהניסיון להציג את ארה"ב כנבל התורן של זמננו אינו מוצדק.
ארה"ב היא מעצמה רק כ-‏120 שנה. זו אינה תקופה היסטורית שמאפשרת להסיק מסקנות כוללניות על דורסנות כללית של האימפריום הדולרי. מדוע אני מזכיר זאת? משום שצריך להבדיל בין מה שמותר ונחוץ למדינה רגילה לבין צרכיה של מעצמה. המושג של מעצמה בדלנית הוא תרתי דסתרי. זאת הדגימו האמריקנים יפה כאשר בדוקטרינת מונרו גם קבעו את חוסר ההתערבות בענייני אירופה למדיניות וגם הפכו את אמריקה לחצר האחורית של ארה"ב.
מעצמה מעצם מעמדה נדרשת להתערב בענייני אויבים, בעלי ברית ומדינות נייטרליות, בבחינת ההכרח לא יגונה. האם לדעתך ארה"ב היתה צריכה לאפשר לאיטליה, איראן או לצ'ילה להפוך לקובה חדשה?
כאשר אתה מייחס את ההקמה המאוחרת של סוכנויות ביון לבדלנות אתה מפספס את הלוז בטענתי. העיכוב הזה אינו קשור לבדלנות. גם הבנק הלאומי, הביטוח הלאומי וגם ה-FBI הוקמו מאוחר יחסית. ה-FBI קם במלחמת האזרחים, כאשר התברר שלארה"ב כלל אין שב"כ והיא נאלצה להפקיד את המלחמה במרגלים בידי סוכנות בילוש פרטית. כל האירועים האלו קשורים ברוח הדמוקרטית-רפובליקנית של ארה"ב.
כמו בכל דבר אחר טראמפ מוציא שם רע גם לבדלנות האמריקנית (הגם שהוא לא הראשון בעניין זה). הרוח הדמוקרטית-רפובליקנית של האבות המייסדים (פרנקלין, ג'פרסון, וושינגטון ואחרים) הביטה בחשש על מוסדות פדרליים וראתה בהם סכנה לעריצות השלטון.
הייחוד בארה"ב, עוד מלפני היותה מעצמה, לא היה שהיא נמנעה מהתערבות ואף השתלטות בכוח על שטחים של אחרים (האמריקנים הילידים, הוואי, מכסיקו, קובה, הפיליפינים) אלא שהדבר נעשה מול מחאה משמעותית של כוחות פוליטיים משמעותיים בתוך ארה"ב שהתנגדו לפעולות אלו מתוך מניעים שהיו לפעמים מוסריים ולפעמים בדלניים-גזעניים ולפעמים גם זה וגם זה.
במובן הזה ארה"ב קרובה יותר לבריטניה, צרפת ולא לבריה"מ, סין או האימפריה המונגולית. במובן זה קדמה לכולן האימפריה הרומאית שהקיסר שלה טיבריוס קבע שרועה טוב גוזז את הכבשים שלו ולא שוחט אותן.
היסטורית המחאות באיראן 783866
אני לא מנסה להציג את ארה"ב כנבל, לפחות לא כנבל גדול יותר מהאחרים.
אני מנסה לבחון תזה על פיה עידן האימפריות מעולם לא הסתיים.

אימפריות היו צורת השלטון הדומיננטית אצל המין האנושי באלפיים וחמש מאות השנים האחרונות. נראה לי שבכל אחת מהחברות האנושיות, מרגע שהיא עלתה מדרגה ברמת הארגון שלה באופן שדרש שלטון מרכזי נוסדה אימפריה. תכלס רוב המין האנושי חי את רוב ההיסטוריה שלו תחת שלטון אימפריאלי.

התפרקות האימפריה הבריטית באמצע המאה העשרים והאימפריה הסובייטית בסופה, מחד
והתחזקות הקונספט של הריבונות המדינית עם הצ'ארטר של האו"ם, מאידך
גרמו לחשוב שתם עידן האימפריות וצורת השלטון הדומיננטית תהיה מכאן ואילך המדינה הריבונית.

התזה של "קץ ההיסטוריה" שהפכה פופולרית מיד לאחר נפילת האימפריה הסובייטית טענה שהמדינה הליברל דמוקרטית היא שווי משקל יציב אליו יגיע העולם כולו. בבסיס של התזה הזאת עומדת הנחה שהמדינה הריבונית תמשיך להיות צורת המשטר הדומיננטית.
ההצלחה בהתגייסות של מדינות ריבוניות כנגד האימפריה החדשה שהקים היטלר, אימפריה אדירה שנבנתה תוך זמן קצר להפליא אבל התרסקה באותה מהירות, תרמה גם היא למחשבה שאין לאימפריות מקום בעתיד המין האנושי.

אבל מה שאנחנו רואים בדיעבד הוא שאחרי מלח"ע II המאבק הבין גושי נשא בעצם סממנים של מאבק בין אימפריות. נכון- פחות כמו האימפריה המונגולית כפי שציין צפריר, ויותר כמו האימפריה הרומית כפי שציינת אתה, אבל המעצמות התנהגו כאימפריות לכל דבר.
אחרי קריסת האימפריה הסובייטית היתה תקופת מעבר קצרה מאוד בטרם קמה האימפריה הרוסית החדשה.
פוטין מעולם לא הסתיר את האימפריאליזם שלו. עוד כשעבד בעיריית סנט פטרסבורג היה תלוי במשרדו, במקום דיוקן של ילצין, כנהוג, דיוקן של הצאר פיוטר הגדול.

מה שניסיתי לומר בתגובות הקודמות הוא שגם ארה"ב התנהגה בחשאי כאימפריה כבר מאמצע המאה העשרים. רוממות הליברל-דמוקרטיה בגרונה אבל בפועל רמסה שוב ושוב את הריבונות של מדינות ברחבי העולם ודנה עמים לסבל בידי שליטים דיקטטוריים רצחניים.

טראמפ כבר מסיר את המסכות ומצהיר בגלוי על שאיפות לריבונות אמריקאית בגרינלנד.
בכלל הקו המנחה את פוטין וטראמפ הוא זהה: "להחזיר את רוסיה/אמריקה לגדולתה". ההמשך המתבקש של המוטו הזה הוא לדעתי: "על חשבון אחרים". גם טראמפ וגם פוטין מחזיקים בתפיסת עולם שהיא מרכנטיליסטית בעיקרה, שרואה את המאבק על משאבים כמשחק סכום אפס. טראמפ בספרו "אמנות העסקה" מציג תפיסת עולם של משחק סכום אפס בניגוד לתפיסה הקפיטליסטית הקלאסית של שיתוף פעולה למען הגדלת העוגה עבור כולם. השימוש המאסיבי של טראמפ בנשק המכסים הוא עדות חד משמעית לתפיסה הזו.

אז בעולם המודרני זה יותר אזורי השפעה ופחות כיבושים בפועל (למרות שגם כאלה לא חסר) וגם האימפריה החדשה של סין לא טומנת ידה בצלחת. תחזית מתבקשת היא שסין לא תשקוט עד שתשיג שליטה בטאיוואן.
היסטורית המחאות באיראן 783868
>> תכלס רוב המין האנושי חי את רוב ההיסטוריה שלו תחת שלטון אימפריאלי.

לפי מה שאני קורא, האימפריה האכדית - שנוסדה לפני פחות מ-‏4,500 שנה - נחשבת לאימפריה הראשונה, והמין האנושי קיים כ-‏200,000 שנה.
היסטורית המחאות באיראן 783870
א. אני לא בטוח שהמונח 'היסטוריה' בשימושו השגור רלבנטי ללפני המהפכה החקלאית, שזה כמדומני עשירית מהתקופה שציינת (10,000 שנה או 20 אלף).
ב. אוכלוסיית העולם לפני 4,000 שנה מוערכת בעשרות מיליונים בודדות (מצרים כבר היתה אז אימפריה). ולכן בזכות האקספוננט סביר להניח ש"רוב המין האנושי" מבחינת ספירת כמות האנשים חיו מאז ועד היום, אפילו אם סוכמים את הזנב הארוך והדועך מאה אלף שנה אחורה.
היסטורית המחאות באיראן 783872
כמו שהפונז דייק ההיסטוריה מתחילה עם המצאת הכתב.
הפרהיסטוריה ארוכה ממנה פי כמה, אבל המבנים החברתיים שהתפתחו בה רלבנטיים רק עד גודל של כמה מאות פרטים.
המהפכה החקלאית הובילה להתיישבות קבע, וכאשר ישובים אלו התפתחו מעבר לסף בו המבנים החברתיים הפרהיסטוריים כבר אינם אפקטיביים הם נאלצו להמציא את הבירוקרטיה. למשל לסמן למי שייך כל כד שעורה במחסן התבואה העירוני.

האימפריות העתיקות שלטו בעיקר על מקומות עם ישובי קבע, ולא היתה להן שליטה על שטחי ענק בהם חיו שבטי נוודים.
אבל מבחינה מספרית יחידת קרקע המאכלסת ישובי קבע תומכת בפי כמה וכמה פרטים מאשר זו המאוכלסת בחברת נוודים.
רק במאה ה 20 הצליחו להכפיף את רוב שבטי הנוודים לשלטון מרכזי, וגם זה על ידי אילוצם לעבור לישובי קבע (אינואיט, בדואים)
היסטורית המחאות באיראן 783876
צודקים, "היסטוריה" זה מאז המצאת הכתב. ו-ChatGPT מסכים עם הטענה של אריק. לדבריו -

Roughly 70–90% of all humans who have lived since the invention of writing have lived under some empire or imperial-style state.
היסטורית המחאות באיראן 783878
The Empire Strikes Back!
היסטורית המחאות באיראן 783882
ההיסטוריה ‏1 מתחילה בשומר.
——
1 ׳העולם נברא בספר, מספר וסיפור…׳
היסטורית המחאות באיראן 783883
רגע, אז שמחה נח קרמר הוא יובל נח הררי של שנות ה-‏60?
היסטורית המחאות באיראן 783885
שניהם מספרים סיפורים נפלאים על העבר. אצל קרמר זה נשאר שם - בעבר, בעוד שאצל הררי זה מתפתח מעבר לעבר. קרמר רצה שנדע מאיפה באנו; הררי רוצה שנבין לאן אנחנו הולכים.
2000 הרוגים עפ"י גורם איראני רשמי 783679
מקור

"""
גורם איראני רשמי הודה בצהריים (יום ג') כי בדיכוי המחאות הנרחבות ברפובליקה האיסלאמית נהרגו לפחות 2,000 בני אדם - נתון שגבוה בהרבה מהנתונים המאומתים שסיפקו עד כה ארגוני זכויות אדם, אך נמוך עדיין בהרבה מההערכות של פעילי אופוזיציה איראנים גולים. הגורם האיראני, ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס, אמר כי בין ההרוגים גם אנשי כוחות הביטחון, והוא האשים "טרוריסטים" באחריות למקרי המוות הרבים - בהתאם לקו הרשמי שבו נוקטת ממשלת איראן, המאשימה "מתפרעים" במהומות ובגרימת נזק, לכאורה בשירות ישראל וארה"ב.

ההודאה מצד הגורם האיראני הגיעה שעות אחרי דיווח נפיץ של "איראן אינטרנשיונל", ערוץ המשדר בפרסית מלונדון ומזוהה עם מתנגדיו של משטר האייתוללות, ולפיו בדיקה מקיפה שערך, המבוססת על עדויות ודיווחי שטח, מצאה שלפחות 12 אלף נהרגו בהפגנות. בערוץ תיארו זאת כ"טבח הגדול ביותר בהיסטוריה המודרנית של איראן". לדיווח אין אימות נוסף ולא ברור עדיין מה אמינותו.
"""
על חסימת האינטרנט באיראן 783680
כתבה בדה מרקר

- החסימה רחבה יותר ממחאות קודמת
- היא משבשת גם את האינטרנט הלוויני סטארלינק אבל באופן לא אחיד. מצליחים לצאת דיווחים דרך סטארלינק
- יש רשימה לבנה של אתרים שהגישה אליהם מותרת לנאמני המשטר. הפצת תעמולה כן חשובה למשטר. למשל חמינאי פרסם פוסטים ברשת x
- המומחים מעריכים כי משטר האייתוללות עבד בשנים האחרונות על שדרוג יכולות הצנזורה שלו, בניסיון להגיע לרמת שליטה במידע כמו זו של ממשלת סין - היכולה לחסום כליל את גישתם של האזרחים לעולם שמחוץ למדינה
איראן נפרדת מהאינטרנט? 783721
מקור

"""
איראן נערכת לניתוק קבוע מרשת האינטרנט העולמית, תוך הגבלת הגישה למרחב המקוון הבינלאומי ליחידי סגולה בלבד שאושרו על ידי המשטר, כך עולה מדיווח בגרדיאן על בסיס דיווחים של של פעילי זכויות דיגיטליות במדינה. ארגון Filterwatch, המנטר את הצנזורה באיראן, חשף כי מתגבשת תוכנית חסויה להפוך את הגישה לאינטרנט הבינלאומי ל"פריבילגיה ממשלתית". לפי הדיווח, המסתמך על מקורות בתוך איראן, דוברים רשמיים וכלי תקשורת ממשלתיים כבר אותתו כי מדובר בשינוי קבוע, וכי הגישה החופשית לרשת לא צפויה לשוב.

במסגרת התוכנית המתגבשת, אזרחים בעלי סיווג ביטחוני או כאלו שיעברו בדיקות רקע ממשלתיות, יקבלו גישה לגרסה מסוננת של האינטרנט העולמי. שאר האוכלוסייה תוגבל לשימוש ב"אינטרנט הלאומי" בלבד – רשת פנימית מקבילה המנותקת מהעולם החיצון. אמיר ראשידי, מראשי הארגון המדווח, ציין כי נראה שהרשויות מרוצות מרמת הקישוריות הנוכחית ומאמינות כי הניתוק מסייע להן לשלוט במצב הביטחוני.

המהלך הנוכחי מגיע על רקע השבתת האינטרנט הנמשכת במדינה מאז ה-‏8 בינואר, בעקבות גל מחאות נרחב נגד המשטר. דובר ממשלתי צוטט בתקשורת האיראנית באומרו כי הניתוק מהרשת הבינלאומית יימשך לפחות עד חג הנורוז ב-‏20 במרץ. מדובר בשיאו של מאמץ בן 16 שנים לבסס את שליטת המשטר במרחב הסייבר, שהחל לאחר המחאות של 2009. לאורך השנים, איראן פיתחה מערכת מתוחכמת של "רשימות לבנות" (Whitelisting), ככל הנראה בסיוע טכנולוגיה סינית, המאפשרת לחסום תעבורה חיצונית ולנטר משתמשים פרטיים.

במקביל לחסימה, איראן הקימה תשתית מקומית הכוללת אפליקציות מסרים, מנועי חיפוש ושירותי סטרימינג פנימיים. חוקרים ציינו כי הרשת הלאומית פועלת באופן מלא במהלך המחאות האחרונות, והיא כיום האופציה היחידה עבור רוב האזרחים. בכיר לשעבר במחלקת המדינה האמריקנית הגדיר את התרחיש לניתוק קבוע כ"סביר ומפחיד", אך הזהיר כי למהלך יהיו השלכות כלכליות ותרבותיות הרסניות עבור הרפובליקה האסלאמית.
"""
סימנים מעידים לעימות קרב עם איראן 783683
מקור

- אזהרות איראניות למדינות ערביות כי בסיסים אמריקאיים בשטחיהן יהיו על הכוונת
- הוראת פינוי חלקי למספר בסיסים אמריקאים במזה"ת
סימנים של רגיעה 783690
"""
התקיפה ירדה מהפרק? שגריר איראני טען שנשיא ארה"ב הודיע אתמול לטהרן שאין בכוונתו לתקוף: "ביקש לגלות איפוק". גורם סעודי: "הסברנו שלתקיפה יהיו השלכות קשות". אמש, אחרי ימים של איומים על המשטר, הצהיר טראמפ שהרג המפגינים נפסק. הבוקר אמרה טהרן שמפגין שלפי ארה"ב נידון לעונש מוות לא יוצא להורג. הנשיא בירך: "חדשות טובות, מקווה שזה יימשך". דיווחים: הפנטגון ערוך להחזיר את החיילים שפונו מהבסיס בקטאר, רמת הכוננות בבסיס ירדה
"""
הכתבה המלאה
התערבות זרה במחאה 783686
הממשל האיראני מאשים את ארה"ב ובישראל בהתערבות ובעידוד ההפגנות ( דוגמא)

וזה מזכיר לי את הטענות של מכונת הרעל. הנה ציטוט של עמית סגל ממש מלפני כמה חודשים

"""
"לראות ולא להאמין - התערבות זרה מסיבית בניסיון להחליף ממשלת ימין בישראל", נכתב בהודעה שהוציאה מפלגת השלטון. "מסמך רשמי שפורסם על ידי הקונגרס האמריקני חושף מידע מדהים שמאשר את מה שרבים חשדו בו כבר זמן רב: ממשל ארה"ב הקודם העביר קרוב למיליארד דולר לעמותות שמאל בישראל, במטרה לערער את שלטונה של ממשלת ימין יציבה שנבחרה בצורה דמוקרטית".
"""
למען הסר ספק החשיפה של עמית סגל זה חתיכת שקר בוטה בשיטה הידועה של "אנחנו נשקר ואתם לא תבדקו אותנו".
התערבות זרה במחאה 783691
שופרא דשופרא.
דעיכת ההפגנות באיראן וטראמפ יורד מהעץ 783702
כתבה של רון בן ישי
"""
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויועציו החליטו להשהות את התקיפה שתכננו באיראן - ולחזור בינתיים לערוץ הדיפלומטי, מפני שבוושינגטון הגיעו למסקנה שהעלות הצפויה של המהלך, בעת הנוכחית - גדולה בהרבה מהתועלת שאפשר יהיה להפיק ממנו.
...
חוץ מזה, משטר האייתוללות לא חיכה לטראמפ, וההפגנות באיראן דעכו ביממה האחרונה. עוד לפני שהנשיא האמריקני השמיע את איומיו והבטחתו למפגינים ש"העזרה בדרך", המשטר כבר דיכא בכוח רב, בנחישות ובאכזריות, את ההפגנות - במחיר של מאות הרוגים - ובאמצעות ירי חי, כולל ברובי ציד, שנועדו לעוור את המפגינים או לפחות להשחית את פניהם. האמצעים הברוטליים האלה כנראה עשו את שלהם, ולמרות שבין המפגינים, בעיקר באזור הכורדי בצפון-מערב איראן, ובאזור הערבי, מחוז אחוואז בדרום ובבלוצ'יסטן, היו גם נושאי נשק שהשיבו באש והרגו את אנשי הביטחון של המשטר – השוק והמורא שהדיכוי האכזרי הזה הטיל במפגינים עשו את מה שהמשטר רצה - והאנשים פשוט פוחדים, כנראה, לצאת לרחובות.
...
לעובדה שההפגנות דעכו ומספר ההרוגים לפי המניינים של ארגוני המודיעין המערביים הוא קטן, יש ככל הנראה אפקט על טראמפ. כעת יכול בהחלט הנשיא האמריקני להודיע שהאיראנים הבטיחו לו, באמצעות צד שלישי, שהם יפסיקו לטבוח בהמונים ושלא יוציאו להורג בתלייה מפגינים שנעצרו. וכך בעצם טראמפ יכול להגיד: "הנה, האיום שלי לבדו עשה את העבודה" – כלומר, ניצחנו גם בלי להילחם.
גם המשטר בטהרן יכול להודיע לארצות הברית באמצעות צד שלישי, שהנה אנחנו הפסקנו לירות במפגינים ואנחנו גם לא נוציא להורג בתלייה. כפי שסיפר טראמפ לעיתונאים, וכך גם הודיע שר החוץ האיראני בקולו - מה שהעניק לנשיא ארה"ב את הסולם שהוא היה צריך כדי לרדת מהעץ ולחזור לערוץ הדיפלומטי.
"""
דעיכת ההפגנות באיראן וטראמפ יורד מהעץ 783711
"""
נשיא ארה"ב נשמע הערב כמי שמאשר סופית שאין בכוונתו לתקוף את איראן - אם כי נותרת כל העת האפשרות שמדובר בניסיון הטעיה. בשיחה עם כתבים נשאל אם ישראל ומדינות ערב שכנעו אותו לא לתקוף, והשיב: "אף אחד לא שכנע אותי, שכנעתי את עצמי". רגע לפני כן צייץ והודה לשליטי איראן - שרצחו אלפים בדיכוי המחאה נגדם - על כך שלדבריו ביטלו הוצאות המוניות להורג של מפגינים שנעצרו.
"""
מקור
טראמפ ממשיך לאיים 783762
מקור
"""
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיך להשמיע איומים נגד המשטר האיראני, ואמר אתמול (שלישי) בריאיון כי אם איראן תנסה להתנקש בחייו, ארה"ב "תמחה אותם מעל פני האדמה". הדברים נאמרו בתוכנית "Katie Pavlich Tonight" ברשת NewsNation, בריאיון לציון יום השנה להשבעתו כנשיא בפעם השנייה.

לדבריו, התגובה הקשה תצא לפועל גם אם איראן תפעל לדיכוי מפגינים. "כל אחד, אפילו לא נשיא. כל דבר שיקרה - המדינה תתפוצץ. יש הוראות נחרצות, אני ללא ספק אכה בהם חזק מאוד". הוא אף ביקר בחריפות את קודמו בתפקיד, הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, שלא הגיב כמוהו לאיומים מאיראן. "נשיא צריך להגן על נשיא", אמר טראמפ.

..

ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני דווח הלילה כי נשיא ארה"ב ממשיך לדרוש מאנשיו להציג לו אפשרויות צבאיות "מכריעות" באיראן. לפי גורמים אמריקנים שצוטטו בכתבה, הדיונים בנושא איראן בממשל נמשכים אף שהנשיא דחה לכל הפחות את החלטתו לתקוף באיראן. הגורמים ציינו כי טראמפ שב וחזר על המילה "מכריע" כשהוא תיאר איך הוא רוצה שפעולה אמריקנית תשפיע על איראן.

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", השימוש בביטוי הזה הביא את יועציו של הנשיא לזקק את האפשרויות לנשיא - כולל כאלה שמטרתן לדחוק את המשטר האיראני מהשלטון. הגורמים בוחנים מנגד גם אפשרויות "צנועות" יותר, שאמורות לפגוע במתקנים של משמרות המהפכה.
"""
למהמרים - פולימרקט 783763
פולימרקט

כרגע 25% שארה"ב תתקוף עד ה 28 בפברואר
ארה''ב ואיראן מחליפות איומים 783801
"""
אחרי עיבוי הכוחות האמריקניים באזור, הודיע פיקוד המרכז של צבא ארה"ב על "תרגיל כשירות מבצעית", שבו כוחות יפרסו באתרי חירום, "באישור המדינות המארחות". איראן פרסמה תיעוד של נושאת רחפנים: "מוצבים ומוכנים להגיב לכל מתקפה". טורקיה נערכת לאפשרות של גל מהגרים מאיראן: "נקים אזור חיץ"
"""

מקור
ארה''ב ואיראן מחליפות איומים 783803
טוב, נראה שאנחנו בשלב ההימורים:
TACO או לא TACO?
ארה''ב ואיראן מחליפות איומים 783805
סקופ: יש לי מעטפה שבה כתובה התשובה!

---
הכנתי 2 מעטפות
ארה''ב ואיראן מחליפות איומים 783808
אי-השיוויון של Taco Bell.
אם 783716
אם אירוע המחאות הנוכחי באיראן יסתיים בלא כלום לבד מעשרות אלפי הקורבנות איראנים שישאיר בעקבותיו, אחוש תחושה חזקה מאד של חוסר נוחות ואכזבה גם משני המנהיגים טראמפ ונתניהו שאותם אני מאד מעריך. אם זכרוני אינו מטעני קרא ראש הממשלה מספר פעמים לעם האיראני לקחת את גורלו בידיו (אם כי לא מצאתי עדות מפורשת ישירה לכך, ואני מסתמך על זיכרון בלבד), וטראמפ, בזמן אירועי המחאה הנוכחית, ממש עודד את העם האיראני להמשיך במאבק בהוספת המילים "העזרה בדרך".
כמו שאיני חושב שצריכות להיות בלבנו אילו שהן תחושות אשמה בקשר לגורלם של תושבי עזה שסבלו מאבידות והמתגוללים היום בבוץ החורפי עקב תוצאות המלחמה, ואני חושב שסבלם הוא תוצאה של הדרך בה בחרו, כך אני מאד חרד לגורלם של המוחים באיראן ואף אחוש תחושות של בגידה בהם אם לא נצא להגנתם כפי שטראמפ הבטיח בפירוש.
האירוע עדיין לא הסתיים. נראה מה יהיה.
אם 783717
על רקע זה גם חשתי תחושה לא נוחה ממהפתיחה העליזה של תכנית הפטריוטים ביום רביעי האחרון ששודרה ביום בו פורסמו ידיעות על עשרים אלף קורבנות באיראן.
אם 783720
אבל עשרות האלפים שטבחנו בעזה לא יושבים על מצפונך...
אם 783864
מתחילת האירוע בו ארצות הברית החלה לרכז כוחות וטראמפ לשחרר אמירות, הייתה פרשנות של אפי איתם לפיה אין דרך להפיל משטר באמצעות הפעלת כוח צבאי מבחוץ, ולכן טראמפ לא מתכוון בכלל לתקוף אלא רק לאיים ולהפעיל לחץ על איראן כדי להשיג הישגים במו"מ. לדבריו המשטר האיראני יעשה הכול כדי לשמור על שלטונו ולכן יהיה מוכן לוותר על הרבה במו"מ עם ארצות הברית. אני מצאתי סתירה בתזה הזאת ואף ניסיתי למצוא דרך (ולא מצאתי) כדי לכתוב לאפי איתם ולשאול אותו איך הוא מיישב את הסתירה שמצאתי. והסתירה היא זו: אם אי אפשר להפיל משטר באמצעות כוח מבחוץ האם שליטי איראן לא יודעים זאת? ואם הם יודעים זאת מדוע שיוותרו על משהו?
אני מאד מקווה שאני טועה, אבל כרגע נראה לי שטראמפ אכן לא מתכוון לתקוף והאיראנים מבינים שהוא לא מתכוון לתקוף, ולכן שום טוב לא יצא מהאירוע הנוכחי. וזה מעבר לכך שאותם עשרות אלפי אזרחים איראניים שנטבחו אחרי שהובטח להם ש"העזרה בדרך" לא יחזרו לחיות. לכן אני גם בספק אם אמירתו של נתניהו לפיה איראן לא תשוב להיות מה שהייתה קודם תתאמת.
כך זה נראה לי כרגע, אבל כיוון שכבר טעיתי פעמיים בהערכת מעשיו של טראמפ‏1, ובידעבד הסתבר שפעל נכון, אני מאד מקווה שאטעה גם הפעם.

1 הפעם הראשונה הייתה כאשר שלח את הדוברת שלו באירועי מלחמת שנים עשר הימים לספר לנו שיחליט בעוד שבועיים אם לתקוף, ומיד שלח את המטוסים לתקיפה תוך ביצוע הטעייה, והפעם השנייה הייתה כאשר קיבל את תשובת חמאס טרם העסקה האחרונה, שהייתה מעין "כן אבל" וגרמה לי לחשוב שאין שום סיכון שהחמס ישחרר את החטופים, כחיובית, ובדיעבד התברר שאני טעיתי והוא צדק.
כרגע 783738
כרגע נראה שטראמפ יותר מעוניין להשתלט על גרינלנד.
כרגע 783739
מועצת השלום שך טראמפ היא הנסיגה המדינית החמורה ביותר של ישראל מאז הקמתה, כותב אמיר אורן היום.
"קו ישיר, תלול כמדרון, משקף את מעללי הלשכה העליונה של נתניהו מאוקטובר 2023 של טבח המחדל, ספטמבר 2024 של בילד וינואר 2026 של מועצת טראמפ בהשתתפות מדינות האחים המוסלמים.

נתניהו שרד את המלחמה בעזה אך הפסיד אותה לסינואר שלא שרד. כמו סאדאת, שהחזיר למצרים את סיני אחר שתקף את תורת הביטחון של ישראל ובחשבון ההיסטורי פחות חשוב שנרצח, סינואר הציב מטרות אסטרטגיות שהתמלאו ברובן – בלימת נירמול יחסי ישראל עם סעודיה (שבוע לאחר שנתניהו התרברב בו בעצרת האו"ם), שבירת הקיפאון ברצועה והפרעה להשתוללות בן גביר בהר הבית".
כרגע 783750
בע֫עע
המשפט שלפני הציטוט שלך "לבן גוריון היו אשכול ופרס, טדי קולק ויצחק נבון. נתניהו הקיף את עצמו באשל, פילבר, אוריך וברוורמן"
הזכיר לי את הראיון המטלטל במוסף הארץ עם חבר ילדות של נתניהו.
אין שם שום דבר שלא ידענו כבר (אנחנו ההליוצנטרים) אבל לשמוע את זה מכלי ראשון היה מעלה מחנק בגרון.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים