מחקר: קופות החולים מפעילות לחץ על הרופאים לחסוך בתרופות וטיפולים 1217
ממחקר שנערך בשנת 2000 על ידי משרד הבריאות והפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן־גוריון עולה כי 40% מהרופאים בקופות החולים דיווחו על לחץ מצד הקופות שלא לרשום טיפולים או בדיקות יקרים גם אם הם מופיעים בסל שירותי הבריאות.

מהמחקר מסתבר שהלחץ משתלם לקופות, שכן 30% מהרופאים דיווחו שהם אכן ממעיטים בבדיקות וטיפולים יקרים. על פי המחקר, הלחץ המשמעותי ביותר מופעל על רופאי קופ"ח לאומית, ואחריהם על רופאי הכללית, מאוחדת ומכבי, בסדר יורד.

האגודה לזכויות החולה, כמו גם עורכי המחקר, חוששים כי הלחץ המתמשך של הקופות על הרופאים יביא לפגיעה נוספת בבריאות האוכלוסיות הפגיעות ממילא, ובאמון החולים ברופאים.
קישורים
הארץ
האגודה לזכויות החולה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

איזה יופי! 103849
ידעתי שקופות החולים עושות את זה, אבל אני מאוד שמח לראות שקופת החולים שלי היא האחרונה ברשימה.
אכן. 103950
אכן. כל מי שנתקל בבירוקרטיה המתמשכת של הקופות בנוגע להתחייבויות לטיפולים, תורות לבדיקות וטיפולים וכל השאר, יודע זאת גם ללא הכתבה.
הנפגעים העיקריים הם האנשים שאין מי שידאג להם וילחם עבורם. הזקנים שאין להם כח לבירוקרטיה, והחולים שאינם מודעים לכך שהחסכון בכסף (''לא כדאי לכם, התרופה הזו נורא יקרה'') חוסך מהם שנים נוספות של חיים.
אף כי יש לציין רופאים רבים המסרבים למגמה זו של קופות החולים. וחייהם של רופאים אלו אינם קלים כלל.
ובינתיים, בקליפורניה 104472
קורה ההפך - שני רופאים מואשמים בביצוע מאות ניתוחים וצינתורים מיותרים במטרה לקבל החזרים מהביטוח הרפואי.

ובינתיים, בקליפורניה 104476
כן, כי הם לא עובדי קופת חולים, אלא קבלנים המגישים חשבון לפי כמויות בפועל.
הכל תלוי בשיטה 104525
בקליפורניה, ובאופן כללי בארה"ב, מקור הבעיה הוא כמות עצומה של תביעות נגד אנשי סגל רפואי בנושאי רשלנות רפואית. לכן - כדי שלא להיות מואשמים באי גילוי מחלה זו או אחרת - קורה שרופאים נותנים לעשות בדיקות רבות ומופרזות כדי לבטח עצמם מתביעה אפשרית.
ישנו הבדל בין שיטות ביטוח רפואי ושיטות תשלום שונות הנהוגות במקומות שונים בעולם. בארץ כיום ישנה שיטה מעורבת (שאגב שנויה במחלוקת) לפיה ישנם מספר מסוים של מצבים רפואיים (מעל 600) שלהם מוגדרת עלות כוללת של אשפוז בבי"ח כולל כל הטיפולים והבדיקות, ומה שיותר או פחות בא על חשבון או לזכות ביה"ח. לכן כאן יש אינטרס לביה"ח לקצר את משך האשפוז כי הוא מרויח מזה כסף. (למעוניינים, זה נקרא DRG). בכל שאר המצבים הרפואיים הקופה צריכה לשלם על כל בדיקה ובדיקה, וזה מה שגורם לנסיון לחסוך על חשבון בדיקות (וטיפולים).
כל זה לא כולל ארבע מחלות כרוניות קשות שממומנות ישירות ע"י משרד הבריאות לפי רשימת חולים שמית, וזאת בגלל עלות הטיפולים הגבוהה. (המופיליה, דיאליזה, גושה ועוד משהו ששכחתי).
שיטת הקופות, אגב, החלה בגרמניה בזמן מלחמת העולם הראשונה, ושם היה מעין הסדר שבו המידע לגבי איזה רופא נתן איזה בדיקות היה זמין לכל הרופאים באותו אזור, היה תקציב כללי לכל האזור וזה יצר פיקוח משותף אחד על השני וכתוצאה חסכון מצד אחד ויעילות מצד שני.
מה קורה שם בפנים? 119455
האם הפרטת הרפואה מזיקה, בסופו של דבר, לבריאות החולים?
עדיף להיות בריא 152536
רן רזניק, הארץ: "קופת חולים כללית הודיעה לרופאי העיניים שלה כי תעמידם לדין משמעתי או תפטרם אם ירשמו לחולי גלאוקומה תרופות יקרות. הגלאוקומה עלולה לגרום לעיוורון. שורת רופאי עיניים בכירים שלחו מכתבים חסרי תקדים בחריפותם, המתריעים שההוראות יפגעו בבריאות החולים ושהן עומדות בניגוד לחוק, לאתיקה ולהוראות סל הבריאות. הבעיה היא שלמשרד הבריאות אין שום מנגנון שמפקח על מתן התרופות המופיעות בסל. כך יכולה קופת חולים כללית להפוך את הסל להמלצה בלבד."

עדיף להיות בריא 154437
עוד דוגמא לאופן בו קופות החולים חוסכות כסף על חשבון הטיפול התרופתי. שוב קופת חולים כללית, והפעם בתחום התרופות הפסיכיאטריות.


חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים