משרד התחבורה משנה את מבחני הנהיגה 1386
משרד התחבורה הודיע על שינוי המבחן המעשי בנהיגה. החל מאתמול (ג') עוברים הנבחנים מבחן מקדים במגרש מסלולים מיוחד. תוצאות המבחן מהוות חלק מהציון הכולל של הנבחן במבחן המעשי ומצורפות לשיקלול הסופי של תוצאות המבחן המעשי הניתן על ידי בוחן הנהיגה.

המבחן המקדים כולל מספר מטלות שהנבחן יידרש לבצע כגון נסיעה ב''סלאלום'' בין חרוטים לצורך בחינת השליטה של הנהג ברכב, ''זינוק בעליה'' עם בלם יד ובלעדיו, נסיעה לאחור במקביל לשפת המדרכה, נסיעה לאחור בין שני כלי רכב וכניסה ויציאה בדרך ללא מוצא.

ממשרד התחבורה נמסר כי המבחן המקדים מאפשר מתן דגש במבחן הנהיגה המעשי על פעולות שלא באו לידי ביטוי במבחן בשל אילוצי תנועה שונים. כמו כן הוא מאפשר לתלמיד להתנסות בנהיגה בתנאי חרום מזדמנים ובכך מעלה את רמת השליטה של הנהג. המבחן המקדים נערך בינתיים רק במשרד הרישוי בחולון, אולם משרד התחבורה מתכוון להנהיג אותו בכל משרדי הרישוי רחבי הארץ.
קישורים
Ynet
משרד התחבורה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

אויש 133623
ואני עושה טסט בפתח-תקווה באפריל. אני מקווה שהרפורמה תשאר בחולון בלבד בחודש הקרוב...
מתימטיקה 133686
לימדת מתימטיקה בפ"ת ?
מתימטיקה 133687
לא, אבל אני מתעתד ללמוד מתמטיקה, ואז – מי יודע?
133638
מצוין. עכשיו שישנו גם את שיטת הלימוד.
קודם ילמד המלר"נ (1) את החלק הטכני של תפעול הרכב, מיומנות השליטה ברכב, ורק לאחר שירכוש את אלו, יעלה לכביש ויתמודד עם הצורך להשתלב בתנועה. שיטה דומה, אגב, קיימת בלימוד נהיגה על אופנועים.

_____
(1) מועמד לרשיון נהיגה.
133643
למען האמת, הייתי בהלם גמור, כשבשיעור הנהיגה הראשון שלי, ממש נדרשתי להתחיל לנהוג (אמנם בהילוך ראשון בלבד, אבל בכל זאת).
133648
למען האמת, עפ"י תגובה 130141 , זה נראה כאילו עדיין לא יצאת ממנו.
133652
לא יצאתי ממה?
133654
מההלם הגמור.
133656
אה. זה בלי קשר.
133674
אני הייתי בהלם גמור כשבשיעור הנהיגה הראשון שלי המורה שלי הורה לי לנסוע לכביש החוף ונדרשתי לנהוג בהילוך חמישי ולהשתלב בתנועה על כביש מהיר...
133801
אני הייתי בהלם.
133664
איזו בעיה זה יפתור בדיוק?

המטרה הסופית היא מניעת תאונות. כמה תאונות נגרמות ע"י מלר"נים? ובכלל, איך תבדוק באופן תיאורטי שהמלר"ן רכש בהצלחה את מיומנות השליטה ברכב?
133665
לא מדובר על תאונות הנגרמות ע"י מלר"נים (אם כי צריך להבדיל בין תאונות הנגרמות על ידם לבין אלו בהן הם מעורבים), אלא על איכות ההכשרה שלהם, ובמילים אחרות, על מניעת תאונות הנגרמות על ידי נח"שים (1). לימוד המיומנות הקשורה בתפעול הרכב (החלפת הילוכים, בלימה, סבוב, ואפילו הפעלת הרדיו או המזגן תוך כדי נהיגה) בנפרד מלימוד אמנות ההשתלבות בתנועה, מבטיח תוצאות טובות יותר בשתי הקטגוריות.

___
(1) נהגים חדשים כמובן.
237582
ממש לא ניראה לי, ובטח כתבת זאת מכיוון שיש ברשותך כבר רישיון נהיגה. אבל בנהיגה אתה מבין טוב יותר תוך כדי ניסיון ולא תיאורתי, ושום דבר טוב לא יצא מכך שהמלר''נ ידע אינפורמציה על תפעול המערכות הפנימיות של הרכב עוד לפני שבכלל עלה עליו.
הם שוב טועים שם למעלה. 133679
כל שיטת הלימוד הזו איננה תורמת לנהג החדש מאומה. הם ממשיכים לדרוש מהתלמיד ללמוד איך מצליחים בטסט, לא כיצד לנהוג. הם מקשים עליו את קבלת הרשיון והצלחתו של התלמיד נתפשת בעיניו כאילו סוף סוף העפיל אל פסגת האוורסט. ודברים שרואים משם כידוע, אין רואים ממקום אחר. וכך, אחרי שיעבור התלמיד את כל משוכות לימוד הנהיגה המדומות יחשוב שאין לו יותר מה ללמוד וממה לחשוש וינהג שוב כמטורף. אלא שעתה גם ינהג בסלאלום בין המכוניות כי הרי גם בטסט זה הוא הצליח...
אין דואג לילדו יותר מן ההורה והוא ילמדו את שצריך בתנאי אמת ובתקופה שלא תקטן מחצי שנה. (פחות או יותר כמו משך הלימוד כיום יחד עם הלווי ההורי)
מה שקורה היום: הילד שכל חייו נסע עם אביו או אמו (ונשאר בחיים בנהיגה האחראית של הוריו), מתחיל ללמוד עם מורה מקצועי. מורה שכל עניינו הוא ארנקו התופח. וארנקו יתפח ככל שיותר תלמידים יצליחו בטסט. אז יגיעו אליו יותר תלמידים. ואם יצליח להקטין את משך הזמן עד קבלת הרשיון הרי שמניותיו יעלו עוד יותר בקרב בני הנוער ורבים מהם יבואו ללמוד אצלו ולקבל את הרשיון כשלמעשה הם חסרי נסיון.
וכשישובו לנהוג עם הוריהם (המלווים) הבוחנים את ילדיהם הנוהגים בעיניים הוריות הרי שיהיו עסוקים בויכוחים בלתי פוסקים. כי אין ההורים מורים כפי שמורה הנהיגה הורה. כי מטרותיהם אחרות. ונמצא כי הליווי יותר משהועיל, הזיק. ולפעמים גם פגם ביחסי ההורים והילדים.
אני יודע כי אני גוזר כלייה על ענף שלם. אבל האם לא הגיע הזמן שמורים ובוחנים בלתי מוכשרים ישלמו על מעשיהם הנפשעים? והרי כל מי שמעורב בתאונת דרכים בארצנו למד אצל אלה ונבחן אצל אלה.והם אחראים על אסונם של אלפי בני אדם הרוגים, פצועים ומשפחותיהם.
הם שוב טועים שם למעלה. 133682
אני לא יודע אם היום זה עדיין כך, אבל לפני כ10 שנים, בבריטניה היה מקובל שההורים מלמדים את הילדים לנהוג (מגיל 17 אם אני זוכר נכון) וכאשר הם חושבים שהילד מוכן, הם שולחים אותו לעשות טסט במשרד הרישוי המקומי.
הם שוב טועים שם למעלה. 133685
עדיף על המצב שהיה נהוג בבלגיה עד לפני כ15 שנים: שם היה המלר"נ מתיצב במשרד הרישוי המקומי, מצהיר כי הוא יודע לנהוג, ובא לציון הגואל.
____
זאת הסיבה שכאשר הסתובבתי ברחבי אירופה ברכב בעל לוחיות זיהוי בלגיות, זכיתי לכך שהנהגים האחרים יפנו לי את הדרך.
הם שוב טועים שם למעלה. 133807
זה עדיין כך, אבל לאו דווקא בין הורים וילדים. כל בן משפחה בעל רשיון יכול ללמד אותך, ברכב המשפחתי, לאחר שתליתם L מקדימה ומאחור.
כמה תאונות נגרמו... 133708
ע"י נסיעה אחורנית מבלי להישאר מקביל למדרכה?!
אסור 133709
עפ''י חוקי מדינת ישראל להסיע רכב לאחור אלא אם נכנסים לחניה. לרכב גדול, משאית, אוטובוס, מותר רק עם מכוון. הדרישה מנהג להבחן בנסיעה לאחור שאיננה לצורך חניה, היא זלזול בחוק.
אסור 133710
מותר להסיע רכב לאחור אם אין שום כיוון אחר לנסוע אליו.
ראוי לדעתי שבמבחן הנהיגה יכללו מקרים שהם בגדר הקיצון, כמו במגרשי החלקה, לדוגמא.
אסור 133712
אתה בטוח בקשר למשאיות? לי יש רשיון למשאית עד 15 טון ובשעורים (ובפרט בטסט) נסעתי לאחור ללא מכוון ומעולם לא נאמר לי שיש צורך בהכוונה כלשהי.
(הידעת? נבחן בנהיגה על משאית שמפנה את ראשו לאחור בזמן ביצוע נסיעה לאחור, נפסל)
אסור 133749
אם אני זוכר נכון, כשעשיתי את הרשיון שלי אי שם בשנות השמונים, אסור היה גם להשתמש במראה המרכזית (הרעיון: לפעמים הארגז מלא...).
אסור 133799
במשאית שבה למדתי (ולמעשה בכל המשאיות שבהן נהגתי) לא היתה מראה מרכזית בכלל, רק מראות צדדיות.
(המורה שלי היה כל שלוש שניות אומר "מראות!" ואם לא הייתי מתיחס מספיק הוא היה פולט "המראות הן לא ליופי, לא לחן, לא לנוי, לא להדר, לא לפאר, לא לקישוט, לא לראווה ולא לתפארת. השתמש בהן!")
ואם במראות עסקינן 133808
בדגמי סובארו של ראשית שנות השבעים (אמרתי כבר שאני קשיש?) היו מראות הצד מותקנות לא בצידי החלון, אלא הרחק לפנים, על הכנפיים הקדמיות. התוצאה המידית היתה שהמראה תמיד היתה בתוך שדה הראיה של הנהג, במרחק שהוא וירטואלי אינסוף, כלומר, לא היית צריך להסתכל במראה, פשוט ראית אותה (ואת מה שהשתקף בה).
החסרון הגדול של סידור זה, (מה שכנראה גרם לביטולו בדגמים הבאים) היה הצורך באדם נוסף על מנת לכוון את המראות, שכן לא ניתן היה להגיע אליהן ממושב הנהג. (שנות השבעים, זוכרים? חלונות נפתחים באמצעות סבוב ידית, וכוון המראה נעשה פיזית על ידי אחיזתה והצבתה בזוית הרצויה. מה שכן,הסטרטר כבר הומצא, ולא היה צורך במנואלה).
מעניין למה היום, כאשר כוון המראות נעשה בכל מקרה "מרחוק", לא חוזרים למיקום זה של המראות.
ואם במראות עסקינן 133809
לדעתי הדמות שבמראה היא תמיד במרחק אינסוף (אלא אם כן אתה מתעקש להתמקד בסטיקרים שעל השמשה האחורית) בלי קשר למיקום המראה.
השאלה המעניינת היא מתי כבר יקרינו את לוח השעונים על השמשה הקדמית בפוקוס של מרחק אינסוף.
ואם במראות עסקינן 134044
כבר קיימות מכוניות מצוידות בטכנולוגיה הזו:
נהגתי באחת מהשתיים 134405
(רמז: בהרבה הרבה יותר משעממת ומתנודדת)

ואכן יש בה תצוגה של המהירות על החלון. זה די חביב, אבל לא ממש מועיל. מה לעשות, מד המהירות לא עד כדי כך מעניין במהלך הנסיעה...
אסור?! 133873
למיטב ידיעתי אין כל איסור עקרוני להסיע רכב, מסוג מסוים, אחורנית ללא מכון. תקנה 45לתקנות התעבורה קובעת, בעניין זה:

"נוהג רכב לא יסיעו אחורנית אלא אם יש צורך בכך, ובמידת הצורך, ולאחר שנקט באמצעים הדרושים בנסיבות הקיימות כדי למנוע -
(1) סיכון או פגיעה;
(2) הטרדה או הפרעה"

מלבד תקנה זו לא ידוע לי על תקנה אחרת המתייחסת לנסיעה אחורה, בכלל, או לנסיעה אחורה בכלי רכב ספיציפים, בפרט.
כמה תאונות נגרמו... 133782
אני לא יודעת כמה, אבל הנה אני עברתי תאונה כשרכב נסע לאחור במקביל למדרכה ונכנס ברכב שלי. לי שלום, הרכב (שלי) - טוטל לוס.
כמה תאונות נגרמו... 133783
מה זה היה, מכבש?
כמה תאונות נגרמו... 133788
היא (הנהגת) היתה ב- 4x4, ואני ברכב כ"כ עתיק ששוויו היה בערך 4,000 ש"ח. היא נכנסה לי במכסה המנוע בעוצמה כזו, שתיקון הרכב היה עולה יותר מעלותו, והרכב הוכרז טוטל לוס.
והאנקדוטה:
לא רק שאני ואחותי ישבנו במושבי הרכב הקדמיים ויצאנו ללא פגע למרות הנזק העצום שסבל הרכב,
אלא שזה היה בדרך לשדה התעופה, עם המזוודות בבגז', בדרך לניו-יורק. כיוון שבמילא לא היה לי מה לעשות עם האוטו, התאונה הזו היתה ממש מתנה.
זו לא ממש חוכמה 134404
היום באוטו ששווה 4,000 שקל מגיעים לטוטאל-לוס אם מיכל הדלק מתרוקן.
איזה מזל 133844
איזה מזל שכבר עברתי את הטסט, ואנילא צריכה כאלה מבחנים...
אולי זה יקטין את מספר האידיוטים שבכבישים...
איזה מזל 133860
אז מה את אומרת בעצם? שלא היית עוברת מבחן נהיגה כזה?
כמה מרגיע לדעת שאכן, כבר יש לך רשיון נהיגה.
תהליך קבלת הרישיון הפך קשה 237580
גם ככה מקשים כבר על כל מה שקשור בתהליך קבלת הרישיון, אז אם יוסיפו גם את המבחן המקדים הזה הרבה מאוד תלמידים יכשלו, ולא בגלל שאין להם שליטה על הרכב אלא מפני שכל מבחן מעשי או לא מעשי מהווה איום ולחץ אצל התלמיד. לכן אם משרד התחבורה יחליט לבסוף שבכל משרדי הרישוי יחויבו התלמידים במבחן זה רוב הסיכויים שהם יכשלו!

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים