פקיד איראני: 5,000-6,000 הרוגים ברעידת האדמה 1747
לפחות 5,000 בני אדם נהרגו ו-‏30 אלף נפצעו ברעידת אדמה שהתרחשה לפנות בוקר (ו') בעיר באם בדרום־מזרח איראן.

כוחות החילוץ וההצלה מנסים לחלץ אנשים שנקברו תחת ההריסות. עוצמתה של רעידת האדמה היתה 6.3 בסולם ריכטר.

גורם רשמי אמר כי החורבן בעיר הוא "מעבר לכל דמיון". עיתונאי איראני הסביר לרשת CNN כי מימדי האסון כה גדולים מאחר שבאם היא עיר עתיקה ברובה, שאינה בנויה לעמוד ברעשי אדמה כה חזקים. ברובע העתיק של באם נחרב לחלוטין מבצר עתיק בן כ-‏2,000 שנה שהיה בנוי על צוק והיה מוקד תיירותי פופולרי.

על פי הערכות של גורמים רשמיים, עלול מספר הקורבנות להיות רב הרבה יותר - בין עשרת אלפים ל-‏20 אלף נפש. שלטונות איראן פנו בבקשת סיוע לקהיליה הבינלאומית. מעריכים כי יותר מ-‏30 אלף בני אדם נפצעו באסון ורבים נותרו ללא קורת גג.
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

שתי שאלות מעניינות 186594
(וסליחה אם אני חוזר על נושאים שכבר נידונו יותר מדי כאן)

א) האם סיוע ישראלי (וישראל הוכיחה שהיא מסוגלת לסייע) לאיראן הוא בגדר מדע בדיוני, והאם זה בגלל שאנחנו לא אוהבים את איראן, או בגלל שאיראן לא אוהבים אותנו?

ב) האם נזק כזה יכול להתרחש בארצות הברית? ובישראל?
שתי שאלות מעניינות 186598
א. תיאורטית, כחלק מהמהלך שקורה עכשיו בעולם הערבי/מוסלמי כשב"יומן" בערוץ 1 לפני כחצי שעה אמרו שלוב עשוייה לקשור קשרים דיפלומטיים עם ישראל אז כן, יש אפשרות תיאורטית כזו. בכל מקרה, איראן הרי קיבלה נשק ישראלי במהלך מלחמת איראן-עיראק בשנות השמונים כמו גם ציוד אמריקאי שהועבר דרך ישראל שכלל בין השאר טילי נ"מ "הוק".

ב. אני מאד מקווה שלא... ברצינות, אני מקווה שחוקי הבנייה בישראל ואכיפתם מבטיחים לנו עמידות גבוהה יותר נגד רעידות אדמה.
שתי שאלות מעניינות 186600
א) למה ישראל עשתה את זה? כדי לפגוע בעיראק? או שמא היא קיבלה רווח נאה מכך?

ב) קטונתי, אבל אח שלי ארכיטקט, וממה שהוא אמר, עושה רושם שגם אם אנחנו לא במצב קטסטרופלי כמו באיראן, רעידת אדמה אצלנו תהיה אסון כביר.
ואם תחשוב על זה שנייה, אחרי אסון ורסאי (והזדחלות הפעולות המתבקשות מדו"חות הועדה החוקרת), לשים את מבטחך בחוקי הבנייה בישראל, ועל אחת כמה וכמה אכיפתם, נשמע תמים אף יותר מ"באלוהים נשים מבטחנו" של האמריקאים.
שתי שאלות מעניינות 186601
אם היית רואה את רשימת המדינות אליהן יצאנו/אנחנו מיצאים נשק, אני חושב שהיית נחרד. כסף מגלגל את העולם.
מספיק לראות ''סין'' כדי לקבל חררה 186602
שמעתי בשבוע שעבר על ביקור שערך הנשיא שלנו בסין (תקנו אותי אם אני טועה, וקרוב לודאי שאני טועה) וכולו היה התלקקות ואושר על כך שהסינים מקבלים אותו בברכה. בין לבין דובר על העסקאות המופלאות שאנחנו הולכים לקשור עם המדינה הטוטליטרית החביבה והידידותית לסביבה הזו.

ומצד שני, אם נסתכל על מלחמת איראן-עיראק, למה לא, בעצם? גם נרוויח כסף על חשבונם, וגם הם יפנו את הנשק שניתן להם נגד העיראקים, שאותם אנחנו לא אוהבים במיוחד. איפה הפסדנו כאן?
מספיק לראות ''סין'' כדי לקבל חררה 186607
ישראל מכרה נשק לרודנים בכל מקום. בין השאר לדיקטטורות בדרום ומרכז אמריקה, באפריקה, ובאסיה. אולי אפשר לפנות לסיב''ט במשרד הביטחון ולקבל את הרשימה המלאה. תיכף אולי יבוא גיל לדרמן או גלעד דנבום או מישהו אחר ויתן לך רשימה מפורטת יותר.
מספיק לראות ''סין'' כדי לקבל חררה 186638
בשביל מה אני כאן?

לאיראן מכרה ישראל נשק בעיקר משום שארה"ב לא יכולה היתה לעשות זאת באופן רשמי. "איראן-גייט" היתה מעין עיסקה סיבובית בה מוכרת ישראל נשק לאיראן מתוך הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל, וברווחים קונה ה'סי איי אי' מישראל נשק למען צבא "הקונטראס" בניקרגואה (כמו במקרה של איראן, גם כנגד סיוע שכזה כבר נחקקו מספר חוקים ע"י הסנאט, ולכן השימוש בעיסקה סיבובית מסובכת שכזו) ומספר דיקטטורות רצחניות אחרות בדרום ומרכז אמריקה כמו פנמה, גוואטמלה, אל-סלבדור, ועוד. הנשק שנמכר ל"קונטראס" הגיע כולו מנשק שלל שנלקח מאש"ף בלבנון, על מנת להקשות על איתור מקורו. מעניין לציין (לטובת הבלבניסטים שבחבורה) שבשנת 1982 הביך שר הביטחון שרון את הממשל כאשר הצהיר כי ישראל מוכרת נשק לאיראן באישורה של ארה"ב, הודעה שקיבלה מאוחר יותר את אישורו של משה ארנס, השגריר בוושינגטון.
ל'איראן-גייט' היו ספיחים רבים נוספים בארה"ב ובישראל. למשל, הנשק שהגיע לפנמה לידי מייק הררי, עוזרו הישראלי של נורייגה (וגיסה של דורית בייניש, מי שהיתה פרקליטת המדינה כאשר התפוצצה הפרשה ומונתה לחקור את השעיר לעזאזל יאיר קליין), המשיך את דרכו להונדורס במטוסי תובלה של קרטל הסמים הקולומביאני מדיין. בנוסף לכך המטוסים העמיסו בפנמה גם קוקאין, באישור וכנראה אף באבטחה של ה'סי. איי. אי.', אשר הקפיד להעלים עין מהברחת קוקאין לתוך ארה"ב ע"י ה"קונטראס".

באשר למכירת נשק למדינות אחרות, נראה לי שצריך מחקר אקדמי בשביל זה, ולא סתם הודעה באייל. אכן דרום ומרכז אמריקה היוו יעד מרכזי למכירות נשק ישראלי, במיוחד במהלך שנות השמונים תחת ממשל רייגן. ידועים במיוחד הם גם קשריה הטובים של ישראל עם משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, אשר כללו מכירת נשק מתוחכם אשר שימש בפלישות למוזמביק ולאנגולה, עזרה למשטרת דרום-אפריקה בדיכוי התנועות אשר התנגדו לאפרטהייד, ואף תוכניות משותפות לפיתוח נשק גרעיני.עוד קודם לכן סייעה ישראל בנשק ובאימונים לצבא המלוכני באתיופיה, למורדים בתימן, לצבא והמשטרה החשאית של השאה באיראן, למשטרה החשאית של מרוקו, לצבאות של זאיר, ניגריה ואוגנדה (אידי אמין בתחילת דרכו), ואני מניח שחיפוש יסודי באינטרנט יכול להגדיל את הרשימה פי חמש לפחות. בגדול, שרותי הביון ותעשיית הנשק של ישראל שימשו תמיד כזרוע בלתי רשמית של ארה"ב במקומות שהאחרונה היתה מוגבלת מטעמים אלו ואחרים.
תודה 186641
פעם ראשונה שהבנתי את המבנה של עסקאות ''איראן-גייט''.
שתי שאלות מעניינות 186650
לגבי ב': בקליפורניה היתה לפני יומיים רעידת אדמה בעוצמה דומה - שני הרוגים. במקרה של ישראל אני מאמין שהתוצאה תהיה יותר גרועה מבקליפורניה ויותר טובה מבאירן.
שתי שאלות מעניינות 186764
(בסוף ויתרתי על מפגש האיילים לטובת הרי אילת).

לגבי ב', באזור הסיכון הגבוה בארץ (הבקע הסורי-אפריקאי), יש 5 ערים - קרית שמונה, טבריה, בית שאן, יריחו ואילת.
בקרית שמונה ובית שאן, יש בנייה רבה משנות ה-‏50' שאינני בטוח בכלל לגבי עמידותה לרעשי אדמה. ביריחו, לדעתי בכלל אין תקנים כאלו (ובוודאי במחנות הפליטים שגובלים בה). טבריה, וכן קרית שמונה, יושבות במדרון תלול של ההר, דבר החושף אותן גם לסכנה חמורה של גלישת קרקע וסלעים במקרה של רעש אדמה.
בעיות דומות יש גם בחיפה, שחלקה המזרחי יושב על שבר יגור (השבר המשני בארץ, מחיפה עד בקעת הירדן), בפרט באזורים הישנים יותר של העיר התחתית הנמצאים קרוב לקו השבר עצמו.
לגבי אילת, אני מניח שאפשר להיות פחות מודאגים. חלק גדול מהבנייה בעיר מודרני יחסית, והרעש של 1995 גרם נזקים מעטים יחסית מחד - ומאידך העלה מן הסתם את המודעות הציבורית בעיר לנושא זה.
שתי שאלות מעניינות 186786
אחי הצעיר אשר מתעמק בנושא בגבעת רם מוסר שחיפה היא נקודה קריטית אמיתית הן מהסיבה שהזכרת וכן מאיכות הבניה בכל איזור התעשייה המאסיבי.
ישנו מחקר לטענתו אשר מזהיר כי רעידת אדמה מעל רמה של ארבע וחצי תגרום לאסון אקולוגי בהיקף עצום.

הנקודה היפאנית -
בהתחשב בעובדה שהיו אצלנו בחצי השנה האחרונה מספר רעידות ברמות שבין שש לשבע הייתי אומר:
תעירו אותי כשנגיע לשמונה.
שתי שאלות מעניינות 186928
אתה אומר שרעידת אדמה יכולה לפתור את בעיית הפליטיים במחנות?
רק על תספר את זה לימין הם עוד עלולים לנסות את זה.
שתי שאלות מעניינות 187016
אני חושב שחיפה היא בעיה חמורה יותר מאשר בקע הירדן.
במפרץ חיפה, כמעט על שבר יגור, יש שילוב קטלני של צנרת גז ודלק (תת-קרקעית בחלקה), מגורים, תחנת כוח ובתי זיקוק

מצמרר לחשוב מה תשעה רעידת אדמה במקרה כזה...
השאלה המתבקשת 186646
איזו דרך ימצאו האיראנים להאשים את ישראל באסון הנוכחי?
איך נאשים את האייטולות באסון הנוכחי? 186653
כמובן שאפשר לאיים על רפסנג'אני שאירן תוסיף לחטוף מכות כואבות אם רון ארד לא ישוחרר לאלתר...
כעת איראן מסרבת לקבל סיוע מישראל 186662
זה מעניין, בעיקר לאור מה שכבר נאמר בדיון הזה. נשק איראן הייתה מוכנה לקבל, אבל סיוע הומניטרי לא.

בכל מקרה, יפה לראות איך בעיתות משבר מצליחים מנהיגי המדינה להישאר נאמנים לאידאלים שלהם. משטר הגון מזה לא ראיתי.

(אגב, למה מ"השטן הגדול" הם כן מוכנים לקבל סיוע? מהי בעצם מדיניות הסיוע? האם ככל שהמדינה יותר גדולה, כך הסיוע שלה גדול יותר, או שכל מדינה תורמת פחות או יותר את אותו דבר?)
כעת איראן מסרבת לקבל סיוע מישראל 186765
לדעתי, אם כבר, התנחומים של סילבן שלום לעם האיראני, בצורה בה נוסחו היו מיותרים. כאשר יורקים לנו בפרצוף (וממש לא בפעם הראשונה), לא צריך להגיב סתם.

אפשר היה להביע תנחומים, בצירוף צער על כך שהאומה שמנהיגה בעבר בעצם ייסד את הציונות התנ"כית (הצהרת כורש), מסרבת בשעתה הקשה לקבל סיוע בתמורה, ואיחולים לעם האיראני שישתחרר במהרה משלטון האייאטולות - ואז ישראל יותר מתשמח לסייע לאיראן בכל דרך אפשרית.

ובהקשר לכך שהאוסטרלים מיהרו להבטיח 15 מיליון דולר לאיראן, כסיוע הומניטרי, הייתי מציין שלו תחדל איראן מהשקעות העתק שלה בהשגת נשק גרעיני, יהיה לה די והותר כסף לשקם את נזקי הרעש.

לגבי הערת השוליים, היום ארה"ב מחזיקה כוחות צבאיים בהמון מדינות סביב איראן - אפגניסטן, עיראק, טורקיה, כווית, קטאר, בחריין, המפרץ הפרסי והאוקיינוס ההודי.

לדעתי גם זה עומד בבסיס הנכונות האיראנית לקבל סיוע מארה"ב, ואולי גם העובדה שארה"ב שיחררה את השיעים בעיראק ממשטר האימים של סדאם חוסיין, שמנהיגי איראן הזדרזו לברך על לכידתו לפני זמן קצר.
כעת איראן מסרבת לקבל סיוע מישראל 189413
כרגע, כבר יש שמועות בתקשורת, לפיהן איראן וסוריה ניצלו את הרעש, כדי לחדש את העברת אמצעי הלחימה מאיראן לחיזבאללה בלבנון...
יש אלוהים? 186970
ההשלכות הפוליטיות של אסונות טבע לעיתים מרחיקות לכת הרבה מעבר לכל מעשה ידי אדם .האם אנו יכולים להשכיל לנצל את המומנטום ,ולנסות להנחיל באירן תהליך חילון ? או לחילופין ,לפחות ליצור פרצות בחומה של המדינה התיאוקרטית יתר על המידה הזו?
*אנו*? 186971
הוא כנראה מתכוון: אנו, המין האנושי 186978
הוא כנראה מתכוון: אנו, המין האנושי 187160
חלילה,אין לי כוונה להוציא את העם והשלטונות האיראניים מהגדרת המין האנושי ,הכוונה יותר לחברה המערבית והמושכלת יותר ," אנו" מכיוון שהיא יותר קרובה להשקפת העולם של מדינת ישראל.ו\או למיעוט הדומיננטי בעולם.
הוא כנראה מתכוון: אנו, המין האנושי 187171
לא יודע מה איתך, למדינת ישראל שאני חי בה יש השקפת עולם, הקרובה הרבה יותר לזו של העם והשלטונות האיראניים מאשר לזו של החברה ''המערבית והמושכלת יותר.'' הקשר העיקרי שלה למערב הוא יומרות וקבלת סיוע צבאי.
הוא כנראה מתכוון: אנו, המין האנושי 187286
למדינת ישראל יש השקפת עולם?
ישראל היא מדינה? 187388
נראה מישהוא מפיק תגובה צינית מזה.
I dare you

ישראל היא מדינה? 187402
הכוונות שלי לא היו ציניות מתכתחילה ,ואני לא חושב שיש משהו ציני (אולי אבסורדי) בהתרחשות הנדונה.המשמעות של האירוע יכולה להיות היסטורית ,ואילו הדיון נסוב על נקודות חסרות משמעות .ההבנה של ישראל בראייה נקודתית צרה של המתרחש בה היא אולי נכונה מבחינת עמדתו של ''קטן האמונה'' המשווה אותה לאירן ,אך אני עדיין מאמין כי יש לישראל יכולות והשפעה בקנה מידה כלל עולמי,והשאלה שלי מתייחסת לאפשרויות אלו.
ישראל היא מדינה? 187594
"קטן אמונה?" אתה מחמיא לי.

ולענייננו, אתה אומר "המשווה אותה לאיראן," כשכל מה שקטן האמונה הזה טען לה היא קרבה תרבותית גרידא. מן הסתם, ישראל היא לא תיאוקרטיה שיעית של דוברי-פרסית עם חינוך מיני מן המתקדמים בעולם. אבל היא גם לא מדינה מערבית כמו, למשל, ארה"ב, בריטניה, או צרפת. וגם לאיראן, אגב, יש יכולות והשפעה בקנה-מידה כלל-עולמי, לפחות כמו לישראל.
ישראל היא מדינה? 189854
התגובה שלך היא צינית?

(הא!)
ולפתח את הנקודה 187443
נראה לי שלמפלגת השלטון יש השקפת עולם אך אין רצון לשנות (בטלנים יאמר השכ''ג) וראש הליכוד כדוגמא בולטת נראה כמי שנבחר כדי ''להתמודד מול המציאות'' יותר מאשר לעצב את המציאות- פעולות צה''ל מתואמות לתגובות הטרוריסטים, רעיון גדר ההפרדה בא מהשמאל, נאום הרצליה בא כדי להראות כי לליכוד יש אלטרנטיבה ליוזמות השלום משמאל (המפקד הלאומי והסכמות ז'נבה), המצב הכלכלי שממשיך להדרדר ועוד

הכל מתאים לתמונה שלמדינת ישראל עתה אין השגים לשאוף אליהם אלא מציאות להתמודד מולה
יש בזה משהו 187619
אבל לא צריך להגזים ולהשתמש במילה ''להתמודד''.
אדם שמנסה לרוץ בין הטיפות, לא באמת מתמודד עם מזג האוויר.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים