שלושה כוכבים 1900
בשיתוף עם אוקפי: ירחון לשירה, לספרות וליצירה מקורית

שְׁלוֹשָׁה כּוֹכָבִים שֶׁל מוֹצָאֵי שַׁבָּת
מְשַׂרְטְטִים מְשֻׁלָּשׁ שְׁמֵימִי
מֵאָה וּשְׁמוֹנִים מַעֲלוֹת שֶׁל הִרְהוּרִים
וּצְלָעוֹת מְרֻסָּקוֹת בְּכֹחַ אַדִּיר.

הָיָה לָנוּ שָׁבוּעַ שֶׁל יִסּוּרִים.
תְּלִישׁוּת וּקְרִיעָה, לְהַבְדִּיל בֵּין טוֹב לְרַע .
קָדְקוֹדִים שֶׁל תְּשׁוּקָה חֲסִידִית,
וְהִתְנַגְּדוּת, וְאוֹרוֹת רְחוֹקִים שֶׁל תְּשׁוּבָה
צֶלַע אָדָם שְׁתֵּי צַלְעוֹת אִשָּׁה,
חָלָל שָׁחֹר.

בְּיוֹם שֵׁנִי שָׁאַלְתְּ
אַיֵּה עֵץ הַדַּעַת
רָצִית בֶּאֱמֶת לָדַעַת?
אוֹ דָּרַשְׁתְּ לְךָ חַיִּים

זֶה מַצְחִיק, כִּי עָמַדְנוּ מַמָּשׁ מִתַּחְתָּיו
רַק הַצֵּל בָּרַח לָנוּ
כָּל דַּקָּה הַשֶּׁמֶשׁ זָזָה קְצָת
כָּל דַּקָּה זָחֲלָה עַל גְּחוֹנָהּ
כָּל דַּקָּה.

וּבְיוֹם חֲמִישִׁי נִהְיֵיתִי קְצַרוּחַ וְכָלוּ קִצַּי
נָפַל יוֹרֶה עָלַי
נָפַל פּוּר בִּישִׁיבָה שֶׁל מַעְלָה
בְּבֵית דִּין שֶׁל רְעָמִים וּבְרָקִים.

הֶרְאֵיתִי לָךְ בְּאוֹתוֹת וּמוֹפְתִים
גֵּאוֹמֶטְרְיָה כּוֹכָבִית.
מַה שֶּׁצָּרִיךְ לְהוֹכִיחַ מִסְתַּכֵּם מִן הַסְּתָם
בְּרֵיחַ שֶׁל לֶהָבָה מֵתָה בְּיַיִן .

***

מוֹצָאֵי שַׁבָּת, מְכוֹנִית אַחַת
צְלָעוֹת מְרֻסָּקוֹת, וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְּהוֹם
[כּוֹאֵב לִי לִנְשֹׁם כּוֹאֵב לִי לֶאֱכֹל
כּוֹאֵב לִי לָזוּז.]

אֲנִי כְּבָר לֹא יְכוֹלָה לִרְאוֹת אֶת זֶה, אַתְּ אוֹמֶרֶת
וְכוֹכָב רִאשׁוֹן יָצָא
אֲנִי כְּבָר לֹא יְכוֹלָה לִרְאוֹת אֶת זֶה, אַתְּ אוֹמֶרֶת
וְכוֹכָב שֵׁנִי יָצָא
אֲנִי כְּבָר לֹא יְכוֹלָה לִרְאוֹת אֶת זֶה אַתְּ אוֹמֶרֶת

וְהַכֹּל נִשְׁטַף מֵעֵינַיִךְ
בְּמַלְקוֹשׁ שֶׁל
דְּמָעוֹת
קישורים
השיר כתמונה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "יצירות אמנות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

211231
ככה זה כשמחללים שבת.
211236
היכן אתה מוצא כאן חילול שבת?
בשעת פרסום השיר 211237
אם כי יאמר לזכותנו שהפרסום נעשה באופן אוטומטי על-ידי המנוע של האייל, כך שאיש לא חילל שבת בעצם פרסום השיר.
בשעת פרסום השיר 211238
למען הסר ספק, השיר פורסם בשבת ללא תיאום עם מחברו (או עם צוות אוקפי), וייתכן בהחלט כי מחברו שומר שבת כהלכתה.
לכל שבת יש מוצאי שבת 211450
יש כאן תיאור ככל הנראה של תאונה שהתרחשה בשבת. השניים אינם יכולים לזוז כי הם לכודים במכונית, וזה מסכם את השבוע של ''יסורים. תלישות וקריעה'' באופן מטאפיסי ובסיום גם באופן פיסי.

השיר מלא במושגים מיסטיים מטאפיסיים שמקבלים כביכול סוג של הגשמה על פני כדור הארץ. הרהורים ומציאות. צלע, עץ הדעת, ישיבה של מעלה, אותות ומופתים, חושך על פני תהום. הארצי מתבטא במושגים שמיימיים (וגם גיאומטריים) כדי להוביל לסוף שהוא מאד לא נעים, ונקבע פשוט על ידי ''מכונית אחת'' שאינה שייכת לעולמות הערטילאיים אבל משמשת כמו שאני רואה כאן באיזה נסיון לברוח מהבעיות האישיות של הזוג לאיזה סוף שבוע של חידוש הרומנטיקה.

ההערה על חילול שבת היתה סתם הערה צינית.
ניסיון לקרוא את השיר 211315
יש בשיר הזה צלעות גיאומטריות וצלעות אדם וצלעות מרוסקות (מתאונת מכונית?) ויש שמיים מכוכבים ויש לעומתם תהום. הכול קוסמי כל כך. ויש עץ הדעת ולעומתו החיים, וזוג, איש ואישה - שמקושרים בגלל העץ הזה אולי לאדם וחווה - וכזכור, האישה נבראה מצלעו של האדם, אז שוב הגיענו לעניין הצלעות. ויש לנו פה מסגרת זמן של שבוע, ואף נמנים ימים, וזה מזכיר את שבוע הבריאה, וגם בשיר מבדילים בין טוב לרע. אך נאמר כאן שהיה זה שבוע של ייסורים (ייסורי בריאה?) אבל מסופר כי זה גם שבוע של "תשוקה חסידית" (דבקות והתעלות הנפש? או תשוקה חסודה?).
אז אני מרגיש בשיר הזה איזו שהיא אחדות, השיר הזה בורא איזה שהוא עולם, אבל העולם הזה לא ממש ברור לי. הזוג הזה נראה לי אבוד במין עולם פיגומים גיאומטרי עם גרמי שמים מרחפים מעל תהום. דבר איום קרה לו לזוג הזה, הוא נראה כל כך בודד בעולם הקר והגיאומטרי-כוכבי הזה.
כי ברוב חכמה רב כעס ויוסיף בינה יוסיף מכאוב 212606
מוצ"ש . נסיעה מירושלים להתנחלות . נסיון פיגוע , התהפכות . שני פצועים . גבר ואישה . הגבר רואה כוכבים . אך החשוב יותר הם הירהרי הכפירה שלו בצדקת דרכו . היה לו שבוע קשה של התחבטות בבעיה : האם חג החירות הוא רק לעם לישראל , או אוליי גם לעם האחר . תפנית של מאה ושמונים מעלות . עוד ממשיך הוא וחושב על ההבדלה שיכלה להתקיים בבית אחר בנגב למשל . זמן יש לו בשפע עת שוכב הוא פצוע
וממתין עד לבואו של האמבולנס . גם זוגתו פצועה . (ילדים לא ראיתי ) קשה לזוז , ואולי אסור או לא כדאי , ומזג האויר האכזר עוד מוסיף שמן למדורת הפצעים . אז מה הפלא שהאישה בוכה ?
סביר למדי אבל 212613
מילא שהחלטת שהם מתנחלים, אבל מה מזג האוויר עשה לך? מה כ"כ אכזרי בשמיים זרועי כוכבים?
סביר למדי אבל 212649
לא קראת את "שקיעה"? :-)
לא. 212683
לא. 212743
בשלושה משפטים:
בכוכב לכת עם שלוש שמשות, שיש עליו יום תמידי, מתברר שיגיע יום שהוא לא יום ולא לילה - ליקוי בו זמני של כל שלוש השמשות.
המדענים חושדים שיש קשר למחזוריות של הליקויים הנ"ל (אחת לממש הרבה זמן) ולקריסה מחזורית של ציוויליזציות. אחת ההשערות - יש ביקום עוד שמשות שלא רואים אותן בד"כ כי יש אור מהשמשות המקומיות, אבל כשישתרר חושך הן יופיעו בדמות נקודות לבנות על רקע של שמים שחורים ואז האושר יבוא בזעם וכולם ישרפו כל מה שבא ליד.
שש 212759
(ואסימוב עשה את זה יותר טוב)
סביר למדי אבל 213011
האייל האלמוני שלומות עליך.
קרא נא היטב . לא כתבתי שמיים זרועי כוכבים.כתבתי ''רואה כוכבים''.
אהבתי 272170
אודה ולא אבוש: לא הבנתי עד הסוף את כל המטאפורות וכל הרמזים, אבל אם הבנתי נכון, השיר עוסק בהירהורים על הדת (ואולי התרחקות מהדת), במשבר ואבדן דרך ערכי. אלה נושאים שמעסיקים גם אותי לאחרונה. אני יודע שלא נהוג לבקש ממשוררים לפרש את עצמם, אבל אולי בכל זאת תוכל לזרוק לנו עצם?
מדהים! 386313
ממש נגע בי.ממש מרגישים שהבחור מגיחע ממקום עמוק ומלא יסורים.מקום מוכר וידוע...

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים