עורך הגלות 3044
בעקבות מינויה של איריס מור לעורכת הוצאת כתר, עולה השאלה האם יכולים עורכים עיתונאיים להפוך בין-לילה לעורכים ספרותיים.

בעידן של משבר כלכלי חדש, שמצטרף למשבר תרבותי ותיק עד כדי קביעוּת, אחת ממילות הקסם היא "התייעלות" - בדרך כלל כזו שכרוכה בסגירה של כל דבר שזז, ומיזוג השרידים העשנים במסגרת מחלקות מאוחדות, קטנות יותר במספר המועסקים בהן אבל נרחבות בהרבה בתחום הפעולה שעליו הן אחראיות. והמגמה הזאת מתרחשת לא רק במישור הארגוני, אלא גם בהגדרות המשתנות של תפקידים מסוימים.

תפקיד אחד חשוב שעבר את התהליך הזה (שאפשר לקרוא לו "הרחבת תחום המאבק") הוא זה של העורך הספרותי. ההגדרה האוטונומית של התפקיד הולכת ומתבטלת, למעשה, ומועברת לתוך תפקיד־גג כללי, שמכונה פשוט "עורך" ומכיל בתוכו את כל סוגי העריכה - ספרותית, עיתונאית, תוכנית־אינטרנטית וכו'. על כך מעידה הניידות הגדולה בין סוגי העריכה השונים, שנתפסת כיום כדבר מובן מאליו: המחשבה השולטת היא שכל עורך בפועל מתחום אחד הוא עורך בפוטנציה בתחום אחר.

השם העדכני בנדידת העורכים הגדולה, שמקורה הוא בעיתונות (ובעיתון הארץ בפרט) הוא זה של איריס מור, עד לא מזמן עורכת מוסף גלריה, שמונתה לעורכת הראשית של הוצאת כתר. לפניה עברו השנה עוד עורכים מאותו עיתון למשרות עריכה בהוצאות ספרים: חנוך מרמרי, לשעבר העורך הראשי של העיתון, שהפך לעורך הראשי של כנרת זמורה ביתן; דרור משעני, לשעבר עורך מוסף ספרים, שמונה לעורך מקור בכתר; וגליה ליכט, לשעבר ראש מערכת הכתבות, שמונתה לראש מערך ספרי העיון בכנרת.

בבסיס המגמה הנמשכת הזאת עומדת התפיסה, שתפקיד העורך הספרותי הוא שווה־ערך לזה של העורך העיתונאי. השאלה היא רק עד כמה זה נכון. יש, כמובן, קווי דמיון בין התפקידים: שני סוגי העריכה משלבים עבודה על טקסטים יחד עם הנחיית כותבים; בשניהם יש גם היבט ניהולי, שהטווח שלו מתרחב ככל שהתפקיד ממוקם גבוה יותר בהיררכיה (ומגיע להחלטות כספיות ברמות הבכירות יותר).

מצד שני, יש גם הבדלים, והגדול שבהם הוא שכתיבה עיתונאית היא ברובה (ובמיטבה) פונקציונלית, מוכוונת מטרה חיצונית קונקרטית, בעוד שכתיבה ספרותית היא בעלת אינטרסים מסוג אחר לגמרי, ומשרתת מטרות שנובעות מתוך עצמה. העריכה העיתונאית היא מקצוע טכני שפועל בדרכים ברורות, ממוסדות והיררכיות: העורך הוא חלק מ"שרשרת פיקוד" שבה מתקבלות החלטות שמשפיעות גם על רמת הטקסט, והכותב - במקרה הזה, הכתב - נמצא ברוב המקרים מתחתיו באותה היררכיה.

העריכה הספרותית, לעומת זאת, הרבה פחות טכנית והרבה יותר ערטילאית: גבולות ההתערבות בטקסט, זהות המשפיעים עליו ואפילו היחסים שבין העורך לבין הכותב, כל אלה הם עניין שמשתנה לפי הנסיבות והאנשים המעורבים. אי־אפשר לומר שהסופר כפוף רשמית לעורך הספרותי - גם אם בפועל יש לאחרון מרות כלשהי על הראשון, עדיין לא מתקיימים ביניהם יחסים כמו אלה שבין בוס לעובד. קשה הרבה יותר לומר מי מבין השניים פועל בשירות מי.

הדמיון הבסיסי שבין עריכה עיתונאית לעריכה ספרותית מקל, בוודאי, על מעבר של אותו אדם בין שני התחומים, ובכל זאת, ההתאמה לא מובנת מאליה. עורך עיתונאי רגיל לראות בטקסט אמצעי בלבד (למסירת מידע), שאפשר וצריך לשנות אותו בכל מידה שתידרש כדי שיעמוד בדרישות המקצועיות הברורות. עורך ספרותי, לעומת זאת, אמור לראות את הטקסט כמטרה סופית. השינוי הזה לא קל כמו שנדמה, ואי־אפשר להניח כמובן מאליו שכולם מסוגלים לבצע אותו.

אבל יותר מזה, מיטשטשת עכשיו עצם ההגדרה של עורך ספרותי כמקצוע נפרד. וזה בוודאי קשור גם לירידת מעמדה של הספרות עצמה, והפיכתה למוצר צריכה שרוב ההילה התרבותית שלו נשללה ממנו. הרעיון, שלפיו כל עורך מתאים בהכרח לכל תפקיד עריכתי, דומה לטענה שכל מהנדס מתאים בהכרח לכל מקצוע הנדסי. ואני לא יודע מה איתכם, אבל אם היתה מתפשטת בארץ אופנה שלפיה מהנדסי תוכנה הופכים בהמוניהם למהנדסי בניין, הייתי מתחיל לשמור מרחק מגשרים.

בכל זה אין שום כוונה לומר, שיש פגם במינויים העריכתיים המסוימים שנעשו השנה. להפך, אני בטוח שההוצאות דאגו לגייס אנשים מתאימים, כי לתפקידים האלה יש השפעה גדולה על ההצלחה שלהן. אלא שמה שמתבטא עכשיו במינוי של מקצוענים ראויים, שיש להם במקרה עבר עיתונאי, יכול להוביל די מהר, גם בלי כוונה כלשהי, להסרה מוחלטת של הגבול שבין המקצועות. עולם המושגים של העיתונות, שהיא מקצוע פונקציונלי וקצר־רוח, ייובא בכמויות גדולות אל תוך הספרות, שהיא מקצוע הפוך לגמרי.

מכאן קצרה הדרך ל"התייעלות" במובן הרע של המילה: התעלמות מהצדדים הייחודיים של תפקיד העורך הספרותי, והפיכתו לעבודת פס־ייצור טכנית, מוכוונת תפוקה ומטרה - כמו העריכה העיתונאית, שממנה מגיע כוח האדם לספרות. זה יכול להשתלב מצוין, וכנראה גם ישתלב, עם המסחור המשתולל של ההוצאות - ואז תימצא לספרות "מטרה" חדשה, שאותה העורכים יוכלו לשרת ולעצב את הטקסטים בדמותה. כך שאפשר להוסיף את העריכה הספרותית לרשימת המינים בסכנת הכחדה, ולקוות שלא נקרא על גורלה העגום איפשהו בעמודים האחוריים של העיתון.



המאמר פורסם לראשונה בבלוג של דן בורנשטיין, ליבריסטאן.
קישורים
הרחבת תחום המאבק - ספרו של מישל וולבק באתר הוצאת בבל
מינויה של איריס מור לעורכת הראשית בכתר - עכבר העיר
מינויו של חנוך מרמרי לעורך כנרת־זמורה ביתן - הארץ
פורסם לראשונה - עורך הגלות, ליבריסטאן
ליבריסטאן - הבלוג של דן בורנשטיין
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תקשורת"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

לא צריך לחכות שמהנדסי תוכנה יהיו מהנדסי בנין 495468
כבר היום, מומלץ לשמור מרחק מתוכנה.
לא צריך לחכות שמהנדסי תוכנה יהיו מהנדסי בנין 515719
שלום לך .
לצערי אתה ממש צודק .
הציונות ואהבה נעלמה ועל העבודה נשכחה האמונה והרוח הטובה.
לחץ ומהמרות מרוצצות את ארצנו.חבל על המצב הקשה שהגיענו.
האמונה בציונות ואהבת מולדתנו היא לצערי לא אותו הדבר.
בהצלחה
495565
העורכים שנבחרו וכנראה גם ימשיכו להיבחר כעורכי ספרות בהוצאות השונות באים בדרך כלל מתחומי עריכה הקשורים בספרות ואמנות. מדובר באנשים שערכו מדורי ספרות או תרבות בעיתונים, רכשו היכרות מקיפה עם המילייה הספרותי, ואולי גם כתבו ביקורת או שתיים על ספרים. עורכי ספרות טובים מניין יבואו? יש כמה אטפשרויות: מעולם העשייה הספרותי, מהאקדמיה או מהתקשורת. סופרים שיכולים ורוצים לערוך יש מעט. פרופסורים שימירו אקדמיה בעריכה - בודדים, ולכן אנחנו כאן עם ברירת מחדל. כיוון שאנו בתוך תפנית תרבותית כוללת שמגדירה מחדש את מקומה של הספרות במערכת התרבותית, ברירת המחדל הזו משתלבת היטב בכיוונים החדשים.
495670
פרופסורים לא בהכרח *ממירים* את האקדמיה כשהם מקבלים עליהם תפקיד של עורכים. חלקם, לפחות, עובדים בשני המקומות.
אבל עורכים - גם עורכים ראשיים - לא תמיד באמת באים מרקע עשיר בהיכרויות עם הספרות והמילייה הספרותי. העורך הראשי של כתר עד לפני כעשר שנים - יון פדר - בא בעיקר מרקע של היכרות שכנים עם בעל ההוצאה.
495752
גם עורכי עיתונים באים לפעמים מרקע של היכרות אישית, ותו לא.
לשון רכה תשיב חימה 495760
דומני שהכותב בחר במודע או שלא במודע לכתוב בלשון רכה במיוחד. אולי כדי לא לפגוע באיש זה או אחר, שאינו ראוי לכך.
יחד עם זאת, ריכוך הנוסח מטשטש את אחת הנקודות העיקריות בדיון זה. העורך הספרותי, מלבד תפקידו כפקיד של ההוצ"ל, הוא לעיתים קרובות גם שותף בכיר במפעל הספרותי של יצירת הספר. עורכים ספרותיים רבים השפיעו כל כך על הספרים שערכו, עד שראוי לחשוב עליהם כעל שותפיו של היוצר למעשה היצירה. עורכים כמו מקס ברוד (אצל קפקא), קלויזנר, לאה גולדברג, דן מירון, פרי תרמו למעשה הספרותי תרומה (לרוב אנונימית) שערכה לא ישוער. לבטח יש עוד רבים ששכחתי וכל אלה רק אצלנו. נדמה לי שקראתי שכתיבתו של המינגווי הצעיר היתה גרועה כל כך שבסיפוריו הראשונים שהתפרסמו העורך היה ראוי למעשה לתואר של מחבר-שותף.
המינוי של רואי חשבון ויתר יוצאי חלציו של הממסד הביורוקרטי (והעיתונאי?) לעורכים ספרותיים הוא גם פגיעה ביצירה הספרותית שלנו ומשול להפרטה של שירותים ציבוריים. אחרי הכל העורך הספרותי אינו רואה החשבון ומנהל המכירות של היוצר. לכל הפחות הוא אינו זה בלבד.
אני מניח שרם אורן או עמוס עוז לא מחפשים משרת עורך בהוצאת ספרים, אבל סבורני שסופרים רבים ישמחו להתפרנס כעורכים ספרותיים במקום להתבזות ברדיפה אחר מילגות ומענקים שטרחתם (ומחירם) מרובה ושכרם מועט.
אתה צודק, 495762
באמת בחרתי להשתמש בלשון פחות פסקנית, בעיקר מפני שהזכרתי שמות של אנשים שאני לא יודע את הביוגרפיה שלהם במלואה (אולי חלקם בכלל באו מהספרות?), וממילא רציתי להדגיש את העניין העקרוני ולא האישי.

כך או כך, אני מסכים מאוד עם דבריך. לעורך הספרותי יש תפקיד משמעותי ביצירתו של סופר - היקף האינטראקציה אולי משתנה, אבל אין ספק שהתפקיד הוא יצירתי ולא סתם ניהולי. ובאמת, ההסתכלות עליו כעל תפקיד עריכתי בעיתון, שהוא טכנוקרטי במהותו, עלולה כמו שציינת לפגוע ביצירה הספרותית שלנו. מעניין למה לא מגייסים סופרים לתפקידי עריכה - אולי מפחד שהם יבצעו אותם טוב מדי?
אתה צודק, 495824
צרויה שלו היא עורכת בהוצאה של רם אורן. שמעון אדף עורך ספרי מקור בכתר. לבטח יש עוד אי אלה.
לשון רכה תשיב חימה 495953
קראתי שניים מהספרים החינוכיים של רם אורן - "ימים אדומים" ו"המטרה תל אביב".
שני הספרים מרתקים בשעת הקריאה וגם ממלאים את תפקידם החינוכי.
משהו בכל זאת הפריע לי, ולבסוף הגעתי למסקנה: שניהם כתובים בסגנון של כתבה עיתונאית - משלבים סיפורים אישיים אמיתיים למדי עם קטעים עיוניים לא-ספרותיים.
אלה לא רומנים היסטוריים, כי הם לא ממש סיפור עלילה. מצד שני הם יותר מרתקים מספרי עיון סתם.
בסך הכל הסגנון העיתונאי משיג את המטרה בצורה מצויינת. ואם אמצא את "לטרון" אקרא גם אותו. ספרים אחרים של רם אורן לא עניינו אותי.
לשון רכה תשיב חימה 495964
פוקנר המוקדם זכה לעריכה יסודית ביותר. FLAGS IN THE DUST פורסם בתחילה בגרסה ערוכה ומקוצרת כ-SARTORIS ויותר מאוחר הוציאו אצ המקור כפי שהוא. לטענת מרצה שלי זו טעות כי הגרסה הערוכה גם טובה יותר וגם זכתה בסופו של דבר לאישור הסופר. יש ויכוח גדול בקרב טקסטולוגים איזו גרסה "קובעת": זו שנמצאה בעליית הגג לאחר מות היוצר או זו שנערכה ופורסמה באישורו.

אם רם אורן אינו עורך ספרים זה רק לטובת הציבור כי הוא אינו כותב ספרות של ממש אלא עיתנאות ספרותית. קראתי ספר אחד שלו ("קין" דומני) שהוא בעצם תסריט, חסר כל עומק שלשון יכולה לספק, סטראוטיפי לגמרי ושטוח כמו כדור הארץ בתקופה העתיקה.
ולהפך 495963
פעם סופרים היו גם עורכי עיתונים או לפחות עורכי לשון, כמו חיים באר בהארץ.תחשבו מה זה: סופר של ממש, זה הבקיא במכמני לשוננו, במקורות, בעברית לרבדיה ולתקופותיה, עורך את הטקסט שאנו קוראים יום יום. העתונות העברית בגולה נערכה כמעט רק בידי סופרים שמצאו כך את פרנסתם.היום המצב התהפך, והשטחיות הבורה של העיתון מכתיבה את פני הספרות. פעם אלתרמן היה מתפרנס מכתיבת "חרוזים" לפרסומת, והיום קופירייטרים זבי חוטם עורכים את הספרים שאנו קוראים. מה יהיה?

כל שנותר לנו הוא להפגין דרך הארנק, ולא לרכוש את הספרים הנקלים האלה. אפשר גם לנהל קמפיינים מאורגנים: בהתגלות ספר לקוי פתחים במסע הכפשות המאתר לקוייו ומאשימים ישירות את העורך.
שאלה - מה הקשר להתייעלות? 496075
(אני מתנצל מראש על השאלה הסקרנית שאין לה כמעט כל נגיעה לספרות.)
למה אתה תולה את מינוייה של הגברת איריס מור כעורכת ראשית בהתייעלות? האם היא ממשיכה לתפקד גם כעורכת המוסף 'גלריה'?

(ושאלה אחרת, כדי לחזור לדיון הנוגה בעתיד הספרות)
איך אתה רואה את תפקידו של עורך ספרותי? האם הוא צריך להיות סופר-חונך, כמו העורכים שהזכירו שוקי שמאל תגובה 495760 ואור תגובה 495964, או מנהל ספרותי-מקצועי, שצריך לסנן ולבחור אילו ספרים להוציא, לדחוק בסופרים לאחר שנחתם חוזה, וגם לבקר באורח ראשוני את הסגנון והתוכן?
(ואולי צריך לפצל את התפקיד לעורך ראשי ועורכים 'אישיים'?)

איזו הכשרה היית מציע למי שרוצה להיות עורך ספרותי? (אם אני מבין נכון את טענתך, שעריכה עיתונאית אינה הכשרה מספיקה), אילו מבחנים היית מציע למנהל ההוצאה בבואו לבחון את המועמד לעריכה?

אני מסכים שיש הבדל בין כתיבה עיתונאית לכתיבה ספרותית, ומכך נגזר גם הבדל בין עריכה עיתונאית לעריכה ספרותית. אבל יש גם הבדלים בין סגנונות ספרותיים שונים, בין סוגות שונות, וכמובן - בין סופרים שונים. האם מנהלי ההוצאות צריכים לבחור עורך מיוחד לכל סופר? אולי, אבל אי אפשר.
אז הם בוחרים עורכים עם רקע מוגבל, לפי היכרות אישית וראיון שלא יכולים להקיף את מלוא עבודתו של עורך, ומקוים לטוב.
ולפעמים זה עובד, למה לא?

נ.ב.
לפי הכתבה הזו:
העורכת הראשית הקודמת, רונית וייס ברקוביץ', לא עוזבת את ההוצאה, אלא ממשיכה לערוך ספרים, ביניהם ספרו החדש של עמוס עוז. כלומר - אין כאן התייעלות וצמצום, אלא התרחבות, למען הספרות ושוחריה.
שלום אסף, 496137
ה"התייעלות" שעליה דיברתי היא רק דימוי - זו לא התייעלות של קיצוץ משרות, אלא כזו שבה מתקיים קיצוץ זוחל של הגדרות תפקיד. זה כמובן לא תהליך מכוון, כמו התייעלות רגילה, אבל קראתי לו ככה כי בשני המקרים נפטרים ממה שנתפס כ"שומן", במקרה הזה מהבחנה מקצועית שנראית לאנשים מסוימים מיושנת.

תפקיד העורך הספרותי הוא באמת נושא שיש לי דעות אמביוולנטיות לגביו. בעבר העדפתי את העורך הלא-מתערב, והיום אני נוטה יותר לכיוון של העורך-החונך. עם זאת, אני חושב שצריך להיות גבול למידת ההתערבות שהוא רשאי ליזום בטקסט. העורך צריך לעבוד באופן צמוד עם הסופר, אבל אסור שיתפתחו יחסי מרות שבהם הסופר מפחד לסרב לשינויים, ודואג שסירוב כזה יוביל לשינוי תוכניות ההוצאה והפסקת העבודה על הספר. באופן יותר כללי, אני מעדיף טקסט לא מהוקצע שאומר משהו משמעותי, על פני טקסט משויף ומלוטש שאין בו אמירה. לכן לדעתי העורך חייב להיות משרת של היצירה, ולא אחד שמשנה את מה שמתרחש בספר בהתאם לנטיותיו-שלו.

לגבי מבחנים לעורך: הייתי משתדל לברר כמה שאפשר את עומק עולמו הספרותי של המועמד, לא בהיבט של כמה קרא אלא בהיבט של חשיבות הספרות בחייו, איזו אג'נדה תרבותית יש לו לגביה, ועוד כל מיני "שאלות גסות" שאין להן קשר לניהול כלכלי ומסחרי. את המועמד שנבחר הייתי מצמיד לעורך ספרותי ותיק, כדי שיתבונן בעבודתו וילמד ממנה (ממש כמו שעושים בעיתונים לעורכים חדשים, רק שכאן צריך יותר זמן). הייתי מעודד אותם לדבר על העבודה ולהבין יחד את התהליכים שמתרחשים במהלכה, וכדומה. והייתי גם מתחשב בדעתו של העורך הוותיק, אם היה מוצא בעיה בהעסקה של האיש שבחרתי בו.
שלום אסף, 496384
עורכים ועורכות צריכים להיות יודעי ספר ואוהבי ספר. וזהו. ראינו סופרים שהיו לכשלון מהדהד כעורכים (וראינו שחקנים גדולים שכשלו כבמאים,והאנלוגיה אינה לגמרי טפשית), ואפילו כדורגלנים שכשלו כמאמנים (עוד יותר כנ''ל). לפעמים העדרו של אגו ספרותי מפותח מועיל ועוזר לעורך לעזור ולהועיל לכותב, ולא לכפות סגנון, טעם, ועמדה...

וחוץ מזה, אגב, איריס מור היא (גם) סופרת. בין ספריה ''אנשי העולם'' היפה
ושלום דן 496492
אז בעצם, אין מניעה לחשוב שגם איריס מור ראויה להיות עורכת, למרות תפקידה הקודם. איני יודע דבר על עולמה הספרותי ועל עמקו, אבל אני משער שמנהלי הוצאת כתר לא ימנו בורה לתפקיד העורך הראשי.
(יש אולי טעם לפגם בכך שמינו אותה כעורכת ראשית, ו'דילגו' על כל העורכים הוותיקים של ההוצאה. אך זה כבר עניין פרטי של ההוצאה ועובדיה.)

נראה שאתה שואף לעולם ספרותי כבד-ראש, שקול, ומעמיק. גם בספריו, וגם בסופריו ועורכיו. כאדם קל דעת איני חש שותף לשאיפותיך, למרות שאין בהן פגם, כמובן.
נכון, 496605
והעליתי את הנושא דווקא מפני שאני חושב שאיריס מור עשויה בהחלט להיות מינוי ראוי. העניין העקרוני חורג בהרבה משאלת התאמתו של אדם מסוים לתפקיד, כי העובדה היא שעורכים בעלי עולם תרבותי רחב נפלטים מהעיתונות לטובת אנשים עם אופקים צרים בהרבה.

במילים אחרות, אם המעבר של עורכים מהעיתונות לספרות יימשך גם בעתיד, הוא לא יוביל לכך שנקבל עוד עורכים מעמיקים מהעיתונות (כי אלה ממילא משאב הולך ומתכלה), אלא את יורשיהם השטחיים. לא בטוח שזה דבר שכדאי לשאוף אליו.

וכן, אני מודה באשמה, השאיפה שלי היא בהחלט לעולם ספרותי מסוג הרבה יותר מעמיק. קצתי בקלילות שמטלטלת אותנו ללא רחמים :)
ומה עם מקרה הפוך? 497021
האם היית מברך על גיוס עורך ספרות כעורך עיתונאי?
(פרט לעובדה שעורך ספרות עוזב את ההוצאה, נגיד שמדובר בעולם יפה יותר ויש עודף עורכי ספרות ואין לכולם די עבודה)
ומה עם מקרה הפוך? 497134
כן, על זה הייתי מברך, כי העיתונות משוועת לאנשים תרבותיים עם אופקים רחבים. את העולם הזה אני מכיר מבפנים, ויש שם בעיה של חשיבה שבלונית עם ידע מוגבל מאוד על העולם (וראה את העיסוק האובססיבי של התקשורת ב"האח הגדול" - זה המצע התרבותי שאנשים שם יונקים ממנו וחיים אותו).

אתה בטח מכיר את המקרים, הלא נדירים בכלל, שבהם "מעריב" ו"ידיעות" יוצאים עם אותה כותרת באותו עיצוב. כולם חושבים תמיד שזה ריגול תעשייתי או משהו, אבל לי נראה שהאמת פשוטה וגרועה בהרבה: האנשים האלה פשוט חושבים אותו דבר. אותן אסוציאציות, אותם משחקי מילים, אותו עולם מושגים. עורך ספרותי יכול לעשות פלאים כדי לרענן את העובש הזה.
ומה עם מקרה הפוך? 497193
או שאולי לעיתונות חסרים אנשים שעוסקים ב־fiction?
ומה עם מקרה הפוך? 497272
במובן מסוים כולם שם עוסקים בפיקשן - כי הטקסטים בעיתונות נוטים להיות פיקטיביים הרבה יותר מאלה של הספרות :)
שלום אסף, 496509
אינני יודעת מה האג'נדה הספרותית של איריס מור, אבל על עומק עולמה הספרותי דומתני שאין ספק לאיש - מדובר באישה שחייתה כל חייה בחוג ספרותי-אקדמי, מכירה היטב את המילייה ספרותי בארץ ולא מעט גם במקומות אחרים ותולעת ספרים מובהקת. אל חשש.
שלום אסף, 496525
היא נקראת כאחלה יוצרת ואוצרת ספרות רגישה. נדמה לי שההוצאה רק תרוויח איכות ומזומנים בזכותה. לו יהי.
שלום אסף, 496529
אני בהחלט די מהמרת על זה. זה גם לא מזיק שהיא אינטלקטואלית רחבת אופקים.
כנ''ל לגבי האוצרות 498149
בעקבות המאמר הייתי מבקשת להאיר עיני הקוראים לתופעה דומה בנושא האוצרות.
כידוע אוצר/ת תערוכות הינו תפקיד המחייב ידע ייחודי אשר ספק אם קיים אצל ציירים ו/או פסלים ויהיו מוכשרים ככל שיהיו. לאחרונה צצים כפטריות אחר הגשם מאות אוצרים במרכאות, אשר לא רק מציעים את כישוריהם הבלתי מספקים לקהל האומנים אלא יש ביניהם אף כאלו שקיבלו ברכתם של מוסדות מכובדים (שכרם המועט ?) וכך נקלע האומן להחלטות בלתי מקצועיות של אוצר הכופה עליו את חוסר כישוריו ופוגם בתצוגת העבודה ורישומה על הקהל
כנ''ל לגבי האוצרות 498157
אינני מצויה במיוחד בתחום האמנות, אבל קיבלתי רושם שכל דיכפין, פחות או יותר, יכול להיות אוצר בשנים האחרונות, ולא רק אמנים אלא אף סופרים, משוררים סוציולוגים ומי לא. משום כך לא נראה לי כה ''ידוע'' שתפקיד זה מחייב ידע ייחודי. אשמח אם תפרטי מהו.
כנ''ל לגבי האוצרות 498210
דיון 2148
כנ''ל לגבי האוצרות 498211
הקשר לא ברור לי.
כנ''ל לגבי האוצרות 498160
'
מה הנדרש מאוצר/ת שאין בנמצא לאדם מהשורה?
איך אוצר/ת מושפעים מהסביבה?
כיצד פוליטיקה אומנותית קובעת את תוצאת התצוגה?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים