''הארץ'': כתבי-יד מקוריים של קפקא הוצאו מכספות 3229
אתמול נפתחו בציריך כמה כספות בנק השייכות לחווה הוֹפֶה, יורשת העיזבון של הסופר פרנץ קפקא וידידו מקס ברוד. פתיחת הכספות נעשתה בצו בית המשפט לענייני משפחה בתל־אביב. במסגרת אותו הליך נפתחו בשבוע שעבר כמה כספות נוספות בתל־אביב. תוכן הכספות לא פורסם רשמית, אך כתב "הארץ" טוען כי נודע לו שהן מכילות כתבי־יד מקוריים של קפקא (בהתאם להערכה המקובלת). ערכם הכספי והמחקרי נחשב לעצום.

הופה מעוניינת כי תוכן הכספות לא ייחשף, ויישאר ברשותה; היא רואה בו מזכרת אישית, והכחישה שיש בהן כתבי יד של קפקא. היא אינה משתפת פעולה עם בית המשפט. מנגד מבקשת הספרייה הלאומית בירושלים שכתבי היד יועברו לידיה, על־פי צוואתו של ברוד, ועל־פי חוק המחייב להותיר בישראל עותקים מכתבי־יד חשובים. בהופה תומך גם הארכיון הספרותי הגרמני במרבאך, שמחזיק באוסף חשוב של כתבי־יד של קפקא, ומעניק גישה נוחה לציבור החוקרים. הארכיון מבקש לקנות את כתבי־היד שבמחלוקת כדי לצרפם לאוסף. ב-‏1988 רכש הארכיון הגרמני עותק של כתב־היד של "המשפט", ייתכן שמהופה, וישראל דורשת להשיבו.

כידוע, קפקא שמת ב-‏1924 ציווה על ברוד לשרוף את כתביו, אך ברוד הפר את הבקשה ושקד על פרסום יצירותיו של קפקא. ברוד עלה לישראל ב-‏1939, נפטר ב-‏1968, והוריש את עזבונו, יחד עם זה של קפקא, למזכירותו אסתר הופה. חווה הופה היא בתה.
קישורים
הארץ - ידיעה עדכנית
הגרדיאן
הארץ כתבת מוסף מלפני כשנה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  המפר צוואתו של מפר פטור? • אפופידס
  יתגדל ויתקדש • ירדן ניר-בוכבינדר • 4 תגובות בפתיל
  נדמה לי שצריך היה להיות... • האייל האלמוני
  ללא כותרת • האייל שמתמרמר על בחירת העדכונים
  ללא כותרת • צפריר כהן • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • האלמוני המזוהה
  ללא כותרת • אפופידס • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • טווידלדי • 242 תגובות בפתיל
  הצד השני • ירדן ניר-בוכבינדר
  הצד השני • היא
  הצד השני • ברקת • 3 תגובות בפתיל
  הצד השני • אא
אינוסה של השיטה המשפטית 550559
התנצלות שכ"ג נראית כך:

בהנחה שהפעם נמסרים לנו פרטים נכונים, כל העניין מראה רק איך עיסקאות טיעון הורסות את המערכת המשפטית. מה יש לנו? המתלוננת מאשימה את האדון באונס ממש, אבל הפרקליטות אינה משתכנעת שהיא תצליח להשיג הרשעה, ובו בזמן מישהו שם לא מרגיש נוח לשחרר את הנאשם מחוסר ראיות כי סיפור המתלוננת נוגע ללב. הפתרון: נסגור איתו עיסקה על פיה החטא שלו לא היה אונס כוחני אלא אינוס‏1 בדרכי מרמה, נכניס אותו לכלא לאיזה זמן והכל יצאו כשחצי תאוותם בידם, אם תסלחו לי על הביטוי.

לטעמי מי שצריך להתנצל הוא הפרקליטות על שאפתה את התבשיל ובית המשפט על שהסכים לאכול אותו. אחרי התקדים הזה, טענות על אי אמירת אמת בקשר ל"מיהותו"‏2 של אדם לצרכי פיתוי מיני הן עילה להעמדה למשפט בעוון אינוס. אולי זה מה שהחברה שלנו רוצה ואולי זה מה שהחברה שלנו צריכה, אבל בטוח שזה לא משהו שאמור להקבע בגלל שהפרקליטות נתקלה בקושי ראייתי והחליטה להיות יצירתית. אני מצפה בכליון עיניים למשפטים בהם הפרקליטים יעלו טענות נוקבות בקשר לקביעת "מיהותו" של אלמוני ו"מיהותה" של פלמונית: האם אותה "מיהות" חמקמקה קשורה רק לדת או מוצא אתני? חלילה, אחרת נימצא גזענים. האם היא כוללת גם מצב משפחתי? אולי, אבל אז כמות ה"אנסים" (מן הסתם צריך להגיד "מאנסים" כאן) הפוטנציאליים עלולה למוטט את מערכת בתי הסוהר. האם היא כוללת עוד תכונות שיש המייחסים לעצמם בשעת החיזור? למה לא? אחרי הכל, "מיהותו" של אדם אינה משהו שאפשר להגדיר בצורה טובה. כולנו מאנסים.

אז את הפרקליטות אפשר להבין. הם רואים את העולם דרך המשקפיים של אחוזי הרשעות ומינימום מאמץ, וכל עיסקת טיעון מבטיחה להם שיפור של הסטטיסטיקה בלי כל העניין המעיק הזה של עבודה. ניחא, גם עובדי משרד החקלאות לא יוצאים מעורם כדי לדאוג שהעגבניות שאני אוכל לא מושקות במי ביוב ומורעלות בשבעים רעלים שונים. אבל בית המשפט היה צריך לעמוד על רגליו האחוריות (כן, אני קורא להם חמורים. כשיתבעו אותי אטען שזה נובע ממשבר מיהות זמני) ולזרוק את מעשה האינוס הזה מכל המדרגות. אם אין די הוכחות לאונס, אין מה לעשות, משפטית לא היה אונס והנאשם זכאי. המתודה המשפטית של הארי המזוהם לא אמורה להיות הקו המנחה של מערכת המשפט שלנו. בלי שיש לי הוכחות (בהחלט מומלץ לקרוא במעלה הפתיל את הביקורת של תשע נשמות על הגישה הזאת) אני חושב שאם לא היה מדובר בנאשם ערבי זה בדיוק מה שהיה קורה.

אבל התנצלות מסוימת מצידי בכל זאת במקום: אני מתנצל על שלא בכוונה דעותי תאמו לאלה של הגברת מיכאלי. אני שמח לשמוע שהיא תיקנה את הפגם הזה.
___________
1- אני לא יודע אם יש הבדל משפטי בין אלה, אבל בז'רגון שלי יש.
2- ע"ע "המיהות הערבי"
  אינוסה של השיטה המשפטית • יל • 10 תגובות בפתיל
  אינוסה של השיטה המשפטית • עומר
  אינוסה של השיטה המשפטית • ירדן ניר-בוכבינדר • 6 תגובות בפתיל
  ניטפוקה של השיטה המשפטית • היא
  עוד על ענייני מיהות • שוטה הכפר הגלובלי • 2 תגובות בפתיל
אינוסה של השיטה המשפטית 750745
א-פרופו עסקות טיעון, מישהו יכול להסביר לי למה לחתום על עיסקה מקלה גם במקרה שיש לפחות 79 הוכחות לקיום העברה?
אינוסה של השיטה המשפטית 750748
מתוך הכתבה: "בפרקליטות הצבאית טוענים כי מדובר בהישג כפול: המתלוננות לא יצטרכו להעיד וכתב האישום לא צומצם באופן משמעותי כבדרך כלל בעסקאות טיעון."
אינוסה של השיטה המשפטית 750750
זאת בדיחה עלובה.
אינוסה של השיטה המשפטית 750753
אני חושב שמשפט המפתח נמצא בתגובה המקורית שלך:
"אז את הפרקליטות אפשר להבין. הם רואים את העולם דרך המשקפיים של אחוזי הרשעות ומינימום מאמץ, וכל עיסקת טיעון מבטיחה להם שיפור של הסטטיסטיקה בלי כל העניין המעיק הזה של עבודה."
  סוף הפרשה • יובל נוב
  מחלוקת סביב מכירת מחברת שירים שהמשוררת זלדה הורתה לשרוף • יובל נוב • 2 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים