חוויות מבית הכנסת 333
לפני שנה, הצגנו באייל הקורא את יום כיפור מנקודת מבט חילונית. השנה, מביא לנו אביתר אלעד את חוויותיו מתפילת יום כיפור בבית הכנסת הגדול בירושלים.

כמידי שבת, חג ומועד, גם ביום כיפור הזה התפללתי בבית הכנסת הגדול בירושלים. בית הכנסת הגדול לא דומה לאף בית כנסת אחר בעולם. גודלו עצום - בערך אלפיים אנשים ישובים שם, בשתי קומות: בעליונה יושבות הנשים ובתחתונה יושבים הגברים בטליתותיהם. ליד ארון הקודש הגדול והמפואר, עומדת במה גדולה עליה נמצאת מקהלת גברים, מהטובות בעולם, וחזן, גם הוא בעל שם עולמי. התפילה בבית כנסת כזה היא תפילה מסוג אחר. זו חוויה מיוחדת במינה, ואני ממליץ לכל אחד לחוות אותה. החזן והמקהלה שרים את התפילה בביצועים של מנגינות ויצירות קלאסיות מרהיבות, שלרגע ניתן לתהות האם נמצאים באולם קונצרטים מפואר, או בעיצומה של התפילה. כמובן שאין כלי נגינה, והמקהלה מפליאה ביכולתה הווקאלית.

בגלל היותו בית הכנסת הגדול והמפואר בישראל, באים אליו לעיתים קרובות סלבריטיז מהעולם כולו, שזוכים למקום מכובד בקדמת בית הכנסת, בחינם. כיסא שם, יאמר למען ההגינות, עולה הרבה מאות שקלים.

בין האנשים החשובים שמתפללים שם מעת לעת: עזר ויצמן, יצחק שמיר, אברהם פריד, דודו פישר, צמד רעים, אבשלום קור, ארתור כהן (מפיק סרטים ידוע בהוליווד) ועוד - עיתונאים, חברי כנסת ואנשים מפורסמים ועשירים מכל העולם.

ביום כיפור השנה, התמזל מזלי וישבתי צמוד לכל הסלבריטיז שהגיעו, ואלה שמותיהם: ראש הממשלה לשעבר (ויש שיגידו הבא...) בנימין נתניהו בכבודו ובעצמו, ראש עריית ירושלים, אהוד אולמרט וטד קופל (ה"חיים יבין" של הטלויזיה האמריקאית).

כמובן שהמעניין מכולם הוא נתניהו, שבא עם שני ילדיו - יאיר ואבנר, וישב בעזרת הגברים. אפילו טלית הבנאדם לא הביא, והיו צריכים להביא לו. ככה זה כשבאים לבית הכנסת בשביל יחסי ציבור. כמובן שהוא גם הגיע באיחור ענקי, כנאה לכל סלבריטי ברמתו. מדוע שיגיע "כמו כולם..."? (איכסה...)

שרהל'ה ישבה למעלה בעזרת הנשים, עם כובע לבן ענקי, וכמובן מטפלת צמודה שכל הזמן העבירה את הילדים בין ביבי לשרה, ואפילו נכנסה פעמיים, בלי בושה, לעזרת הגברים(!) מיותר לציין שהיא בלטה שם בהיותה אישה יחידה בתוך ים של גברים. אבל מה לעשות, ככה זה כששרה מעסיקה אותך...

בין שרה והמטפלת הוחלפו מבטים נזעמים לאורך כל התפילה, וביבי מלמטה - ניסה לחפש את שרה למעלה, אך בלא הצלחה. התברר שעמוד של מנורות שנמצא בדיוק בינו ובין שרה מנע את מבטי האהבה או איך שלא תקראו לזה בניהם.

ומה באשר ליאירוש ואבנרוש? יאיר (הבן הגדול שלהם) הגיע לתפילה עם ספר ילדים שכנראה הוריו דחפו לו לידיים כדי שלא יפריע. מיותר לציין שהוא אפילו לא פתח את הספר, והיה עסוק בצעקות "נמאס לי..." ו-"מה? עוד 5 שעות פה?" כשכולם עמדו, בחר הנסיך לשבת, ולשחק עם כיפתו שהפריעה לו, עד שבחר להוריד אותה לגמרי.

ובאשר לאבנר (הקטן), הילד התגלה כשובב לא קטן (כמו אביו). הוא התרוצץ ללא הרף ברחבי בית הכנסת והפריע לאנשים לעבור. בשלב מסויים, בחר אבנר, לא פחות ולא יותר, לעלות לבימת החזן ולהפריע לו.

אני מזכיר לכם שמדובר בבית כנסת ענק, 2000 זוגות עיניים נשואות אל החזן (ועכשיו גם אל יאירוש). לאבא ביבי לא היה נעים והוא זינק אל החזן במהירות, עלה אל מול כל העיניים את המדרגות לבמה ומשך משם את יאיר, כדי שיפסיק להפריע. המאורע הביך מאוד את ביבי, שנהיה אדום כמו עגבנייה.

חשוב לציין שבבית הכנסת היו ילדים רבים בגילאים של יאיר ואבנר, אבל הרבה הרבה יותר מחונכים, לא מפונקים, ולא מרשים לעצמם הכל. אבל ביבי, כמו ביבי, מנהל את המשפחה בדיוק כמו שניהל את מדינתנו הקטנה.

בין לבין, קשקש ביבי ללא הרף עם אהוד אולמרט. יכול להיות שלו הייתי מסוגל לקרוא שפתיים, הייתי יכול לספר לכם עכשיו על חזרתו של ביבי לליכוד, על התמודדויות עתידיות של אולמרט או על עתידנו הפוליטי.

בזמן שביבי היה עסוק עם ילדיו, קשקש אולמרט עם טד קופל. בטח סגר איתו על ראיון. אותי הצחיק שאולמרט שכח לגמרי שהוא בא לבית הכנסת להתפלל ולא לדבר. אבל מצד שני, להתפלל אפשר גם בבית. בשביל מה באים לבית כנסת? בשביל לדבר!

זהו, השמש שוקעת, הצום והתפילה מגיעים לסופם. בדיוק ב-‏18:39, נשמעת תקיעת השופר שמבשרת שסוף סוף הכל מאחורינו. הכל נעול, הכל חתום.
ולאור השמחה, יחד עם המקהלה, שרים כל הקהל העצום את "התקווה" בקול רם.
עד שלא נמצאים שם, קשה להבין את עוצמת הריגוש כשכולם שרים יחד את ההמנון, בעיקר השנה. איזו אחדות, כולם ממש כמו משפחה אחת. מיד אחרי "התקווה" שרים יחד את "אם אשכחך ירושלים" של ר' יהודה הלוי - ואז, השיר השמח מכולם - "לשנה הבאה בירושלים...". הרב הראשי ישראל מאיר לאו פוצח לצלילי השיר במחיאות כפיים סוערות, ואחריו כל אלפיים האנשים. ההתרגשות בשיאה. ואז, כעדר פילים רעב, מזנק ההמון כאחד, איש איש לביתו - לאכול!

קישורים
יום כיפור שלי - מאמרו של אסף ברטוב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "טור אישי"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

לא תאמינו 10663
כתבתי בחצי הומור על שאין לי מושג מה דיסקסו בניהם טד קופל ואהוד אולמרט, וכתבתי השערה - שאולי הוא סגר איתו על ראיון. והנה, אני פותח טלויזיה - ספיישל טד קופל - ומי בין המרואייינם ? נכון. אהוד אולמרט. הם אפילו התבדחו על הניתוח שאולמרט עבר להסרת המשקפיים. מעניין מתי יצא לקופל לשמוע על זה (:

אביתר.
פעם שלישית גלידה 10664
הכתבה כמעט במלואה התפרסמה כבר על ידי הכותב בפורומים של רוטר.
פעם שלישית גלידה 10668
וחבל שלא נשאר ברוטר.
זה המאמר הראשון שנתקלתי באייל ששיעמם כל כך, לא חידש דבר, לא סיקרן, לא ריתק. פשוט זוועה.

ומילה לכותב, בשביל זה הלכת לבית כנסת ביום כיפור? כדי להעביר דחקות על הסלבב שמתפללים שם?
תגובה 10671
אצל רוטר התגבש הרעיון, ופה הוא השתכלל והתרחב
10669
אני אינני אדם מאמין, וגם אם הייתי, אינני מאמינה בסיגופי הגוף. אבל בן זוגי כן, וביום הכיפורים הזה היינו בתפילה של בית הכנסת של השדרה החמישית בניו יורק.
האווירה בבית הכנסת הזה (וגם בקהילה הקבועה שלנו, במוריה בחיפה) שונה לחלוטין ממה שתיאר אביתר אלעד. בנקודות מסוימות יש דמיון- התפילה נוהלה על ידי חזן בעל קול מהמם, שאין ספק שמקומו בימי חול על בימת האופרה של ניו יורק.
אבל הנקודה החשובה ביותר היא שמשפחות יושבות יחד. התפילה אינה עניין גברי שאינו נוגע לנשים (הנמצאות מאחור על ''מדף'' מגונה המתקרא ''עזרת נשים'').
אני תוהה אם מר אלעד ראה פעם עזרת נשים מבפנים - אני ראיתי, פעם אחת שהיתה שלוש - הראשונה, האחרונה ואחת יותר מדי.זה היה בחגיגת בר מצווה של בן חברים.
מדובר בכוך שאין לו ולחווית התפילה דבר וחצי דבר. כל שיש לנשים בעזרת הנשים לעשות הוא להביט על הגברים המתפללים למטה.
זה הכל.

אני לא אומרת שההליכה לבית הכנסת היא מאושיות עולמי. אבל יש דברים שאדם עושה למען אנשים שהוא אוהב, ולמדתי להנות כמיטב יכולתי, בעיקר מהטקסטים היפים.
אבל לעולם לא תדרוך רגלי יותר בבית תפילה שמגדיר אותי כנחותה מעצם מבנהו הארכיטקטוני.
בתי כנסת קונסרבטיבים ביום כיפור 10673
השנה קפצתי חמש דקות לבית כנסת הקונסרבטיבי אשר בשכונתי לבקר חבר, ועלי לציין שיש שם כוסיות כמו חול על שפת הים.
או כמו זרע ברקטום של זונה.
סס עמק. חרא של מטאפורות.

בכל מקרה, זה בהחלט שווה ביקור.
יצא המרצע מן השק 10674
אהה, אני חושב שקלטנו אותך, מר לוינסון, הסיפור של אביתר שיעמם אותך כי לא היו בו כוסיות והוא לא גרם לך להזיל ריר.
מה זה? 10677
המאמר הזה מתאים מדי לתחום ה''טור האישי'', ולי הוא מזכיר יותר פפראצי יהודי. מה איכפת לי איזה פרצוף היה לביבי כשבנו עלה לבמה ובאמת שלא אכפת לי מהמבטים שניסו להחליף ביבי ושרה'לה.
יצא המרצע מן השק 10728
האמת?
אתה צודק. אני הייתי דתי. אני יודע מה זה בית כנסת. שלא יעבדו עליך. חוץ מיחידי סגולה, אף אחד לא בא לשם להתפלל. אלא לפגוש תחברה ולדבר.
ועם זה מועדון, למה שיהיה בלי בנות?
מה זה, מועדון המעריצים של קווין?
בתי כנסת קונסרבטיבים ביום כיפור 10695
זה קונפליקט!
איזה בידור עדיף? כוסיות קונסרבטיביות או בינימין נתניהו רודף אחרי הילדים?
אני אישית מעדיף להשאר בבית ולהקטין את מספר קלטות הוידאו שכתוב עליהם "לא למחוק, עוד לא ראינו".
סלבריטיז 10678
אכן, אין דבר המעורר אותנו יותר לפנות אל האלוהים בכוונה רבה ובתפילה נרגשת, מאשר נוכחותם של ביבי ואולמרט בסביבה.
על ילדים, סגפנות וכוסיות 10696
א. ילדים המתרוצצים ברחבי בית הכנסת, מתרוצצים, צוחקים ובוכים במהלך התפילה, הן תופעה נפוצה ומבורכת בכל בתי הכנסת, לרבות בבני ברק.

ב. במקורו הצום הוא חלק מנסיון מעניין לייחד את יום הכיפורים כולו לתפילה וכפרה, ללא הגבלות מטלות היום-יום - עבודה, אכילה, רחצה, וכו'. יממה של התייחדות פרטית של האדם עם אלוהיו, ובשום אופן לא סיגופים שכביכול בהם יוכל אדם ''לשלם על חטאיו''. התפיסה הסגפנית חלחלה מהעולם הנוצרי של ימי הביניים לתקופה מסוימת, אך מאז אני מעריך שנמוגה מעולם ההלכה ובפירוש לא קשורה לצום ביום הכיפורים. רק בימינו, כאשר חילונים הפסיקו להגיע לתפילה ביום הכיפורים אך התעקשו על חובתם לצום, קיבל דווקא הצום את עיקר המשמעות בתור מין מבחן סיגוף שכזה.

ג. ובאשר לכוסיות, הזדמן לי להשתתף בתפילה עם צעירים יהודיים מארה''ב, רובם ככולם קונסרבטיבים או רפורמים. כצעירים אמריקנים שהמין ממלא חלק ניכר מסדר יומם, לא חדלו אלה להתעסק במהלך התפילה המעורבת, מה שלי נראה לא כ''כ במקום. יכול להיות שבארה''ב זה לא מתנהל ככה, וברור שנחיתות נשים המוטמעת בארכיטקטורה אינה מתאימה לימינו, אבל אני יכול להבין יהודי מאמין המתחלחל מרעיון התפילה המעורבת מחשש לפריצות.
על ילדים, סגפנות וכוסיות 10713
ג. גם זוגות שמתמזמזים בקולנוע עלולים להראות למישהו שלא במקום. אולי נפריד את בתי הקולנוע לגברים ונשים? זה נשמע כמו רעיון מצוין - הגברים ישבו למטה ויהנו מהסרט, והנשים יוכלו לשבת למעלה ולהסתכל על הגברים נהנים. אם זוג ספציפי לא מסוגל לשלוט בעצמו בבית הכנסת, רצוי שמישהו יקח אותם לשיחה אישית. *זו* לא סיבה להפריד בין המינים. הסיבה ההגיונית יותר, היא שהנשים הן כמובן טמאות ונחותות מהגברים האורתודוכסים אצילי הנפש. על הנשים מוטלת האחריות לבשל, לגדל את הילדים, לעשות את הקניות, לתחזק את הבית, ברוב המקרים גם להרוויח כסף, כדי שהגברים יוכלו להקדיש את זמנם היקר ללימודים. סלח לי, אבל אלו אנשים שמתעקשים להשאר במאה הארבע עשרה.

אני, אישית, לא אדם מאמין. להיפך, אפילו. אבל אפשר להאמין באלוהים גם אם מסננים קצת מהבולשיט. כפי שאחותי ציינה בתגובתה למעלה, לפני שהדיון פרח לנושא הכוסיות, אנשים יכולים להאמין לא פחות אם הם מתרכזים במצוות החשובות יותר, לדעתם, ומתעלמים מאלו שאין להם בסיס. מישהו *באמת* מאמין שאלוהים נפגע מנוכחות נשית?

אה, ואגב, "...צעירים אמריקנים שהמין ממלא חלק ניכר מסדר יומם..." - לא ידעתי שלאמריקאים יש מונופול על מין...
על ילדים, סגפנות וכוסיות 10739
ההשוואה בין בית הכנסת לקולנוע היא בדיוק הסיבה להפרדת המינים בראשון. בית הכנסת משמש כמקום תפילה, בו יש להתרכז, להרגיש ולהמקד בתפילה - ויותר מזה, בקשר לקב''ה - ובהקשר זה החשש שמא תוסח דעתם של המתפללים בשל נוכחות, ואני מצטט, ''כוסיות'' - בהחלט במקום.
על ילדים, סגפנות וכוסיות 10730
ליאור,
לגבי סעיף ב' מטרת הצום אני לא בטוח שאתה צודק. הצום הוא דבר מהתורה, והתפילה היא דבר מחכמים. צמו ביום הזה עוד הרבה לפני שהיתה תפילה. ולכן יכול להיות שכן יש מקום ל''סיגופים''.

דבר נוסף שהתיתי עליו, למה התורה מתכוונת כשהיא אומרת ''צום'' האם הכוונה היא להרגיש את מה שרק חלק מרגישים, בעיקר ילדים וזקנים - הרגשה לא טובה, הקאות , בחילות וכאבי ראש, או שכוונת התורה בצום , היא לא לספק את יצר התיאבון, אבל להרגיש טוב.

אביתר.
שישאיר את הילדים בבית 10712
אם ילדים של סלבריטאים הם בעייה כלכך גדולה בבית הכנסת - אפשר להתנות את בוא ראשי ממשלות לשעבר בהשארת הילדים בבית - יחסוך לכולם הרבה כאב ראש.

ואם רעיון בית הכנסת כמקום מפגש אינו מקובל - סימן שלא הבנתי משהו יסודי מאוד בנוגע ליהדות.
שישאיר את הילדים בבית 10729
להתנות את בואם של ראשי ממשלה בהשארתם בבית לא נראית לי כל כך לעניין. לכל אחד מותר לבוא לבית כנסת איך ועם מי שהוא רוצה. הבעייה היא פה בחינוך של הילדים שלו. היו עוד ילדים רבים בבית הכנסת, גם קטנים יותר שהתנהגו בצורה מכובדת. אני מאמין שגם ילדים קטנים יודעים טוב מאוד מהי צורה מכובדת ומהי לא.
בושה 10733
כנראה שההודעה שנשלחה לכותבים הקבועים על מחסור המאמרים זכתה לתיגבור בצורת כתבה זו.

אני מבקש להעיר שכתבה על יום הכיפורים בבית הכנסת שהיא לא יותר מאוסף של לשה"ר היא לא יותר מעיבוד חיוור של טבילה עם שרץ מת ביד.
אגב, את התגובה הזאת אני כותב מתוך לבטים קשים משיקולים של פגיעה בכותב אבל, "אין מקיפין בחילול ה"'
וחילול ה' , זוהי כתבה זו.
כמי שמזה שלוש שנים מקפיד חהתפלל ביום הכיפורים בישיבות , זכיתי לחזוק, לפחות בישיבות מתפללים בתפילה ולא עוסקים בלשון הרע.
בעלי המוסר אומרים אומרים ש"אין יתרון לבעל הלשון" לאחר שאדם מספר איזו רכילות מלוכלכת במיוחד ושואלים אותו מה הוא הרוויח בד"כ תהיה התשובה "כלום" פרט לפריקה מעל הלב.
אני ממליץ לכותב לשאול את עצמו את השאלה הזו.

ואגב, למזדעקים:"אז למה אני לא כותב?" אענה שהמצב כרגע כל כך סוער שהדבר היחיד שאני יכול לכתוב הוא מאמר "אמרנו לכם" מהימין לשמאל.
בושה 10735
ומה עם מה שהבטחת לי, פוגליטו?
בושה 10885
התכוונתי להתקשר אליך אבל איבדתי את המספר ופשוט חיכיתי שתתקשר שוב, אתה לא ממש טוב בלנדנד.

שוב, עקב האירועים , ראש הישיבה שלי שהוא גם מפקד כיתת הכוננות של הישוב נעלם מטווח שיחה והיה עסוק בפיטרול , שמירות ובלא לישון. שוב, תאשים את המתפרעים.
בכל אופן, אני אנסה לדאוג לזה
בושה 10740
לא לא לא.
*אנחנו* אמרנו *לכם*.
בושה 10797
אני גם התפללתי בישיבה שנה שעברה.
תעשה לי טובה, מדברים ומדברים ומדברים. מה לעשות, ואנחנו ילדים לא בוגרים, והשר''מ שלנו לא מסתובב בין הספסלים, חיש מהר התפתחה שיחה ערה על הבילוי של ליל אמש.
אחרי שעתיים נמאס וחתכנו לישון.
אולי שלושים אחוז התפללו. וזה עוד טוב לעומת יום רגיל.
זה בוולפסון באר-שבע אם אתה ממש מתענין.
בושה 10886
למרות שכמה מחברי הם בוגרי וולפסון, ואולי בגלל העובדה הזאת אני מרשה לעצמי להעיר.
זו ישיבה תיכונית (ולא מהמיוחדות שבהן). מדובר באוסף של ילדים לא בהכרח בוגרים. אני מדבר על תפילה בישיבה אמיתית.
בושה 10946
דוגמאות בבקשה.
אין מקיפין בחילול ה'!! 10964
חול המועד סוכות
אף על פי שאיני כותב בחול המועד
ואני משתדל לכתוב רק דברי תורה שאשכח,
הרי לא יכלתי לראות "כבלע את הקודש"
ולהכליל את כל המתפללים בימים נוראים על פי מה שנעשה
בבית הכנסת הגדול בירושלים.
בכלל , למי נועד בית הכנסת הגדול?
מי מתפלל שם?
האם היהודים האמיתיים, כן היהודים עלומי השם,
אלו שבוחרים במקומות שקטים מרהבתנות,
אלו שבוחרים להתעלם מכל פירסום מצורה אמיתית של תפילה,
אלו שדבקים שהפרסום הוא אבי "הנפילה",
האם כל אלו שוגים???

ילכו כל השואלים על התפילה ברחבי ירושלים,
מהישיבות הקדושות כגון "מיר וחברון" עבור לבתי כנסת של קהילות
כגון "סנהדריה מורחבת ובית וגן" עד אחרון השטיבלים
ובתי החסידים למאותיהם האם התפילה נראית כל כך שיטחית
כמו שמתאר כאן בעל המאמר ואלו שלא טעמו טעם תפילה זכה?

מי שמחפש את הדרך לעצמו, לנשמתו, להתייחדות עם אלוקיו וממש
לרגע של עמידה מול האלוקים, לא מחפש בתפילה דברים חיצוניים!!
ואם הכותב מחפש תיאוריים של מקהלה,של תיאורי האנשים
הבאים להתפלל,אזי הפסיד את החלק הנפשי של התפילה,
את החלק שהוא נותן הטעם לכל הדבר שמרומם את האדם לאלוקיו.
ולכן גם האישה שתיארה את אלו שאינם אורטודוכסים,
שהיא לא מצאה עצמה במקום של נשים מכיוון שיש בזה השפלה לאישה,
אזי היא לא יודעת אפילו למה היא באה להתפלל!!

בכלל ,ישיבות תיכוניות אינם המקום המתאים להוות דוגמא
נאותה לתפילה ישיבתית.הבחורים הלומדים שם עדין באים
מתוך בני עקיבא או מתוך התרבות המערבית בה הם שרויים!!
לצערי - התפילה אינה נמדדת לפי מה שרואים במקומות ציבוריים
כאלו שהוזכרו כאן, אלא עמוק בתוך הלב,במקומות שקטים,
אפילו לא תמיד ובאמת לא תמיד....הכותל המערבי.
לעזר 11036
ראיית העולם שלך צרה. לא הכל הוא שחור או לבן בחיים. חבל שהבנת מדבריי שהתפילה היא שטחית. ההפך הוא הנכון. כשאני הולך לשם, אני מתחבר לתפילה הרבה יותר מאשר בבית כנסת רגיל, והסיבות רבות. כתבת "מי שמחפש את הדרך לעצמו, לנשמתו, להתייחדות עם אלוקיו, וכו' לא מחפש בתפילה דברים חיצוניים" למה החלטת שחיפשתי בתפילה דברים חיצוניים ? ההפך - המקהלה עוזרת לי ולאחרים להגיע לדברים אותם ציינת. יכול להיות שלך באופן אישי תפילה כזאת לא מתאימה.
כשאתה בא לבית הכנסת, אתה לא עוצם את עיניך. גם אם אתה מרוכז מאוד בתפילה, אתה שם לב מה קורה סביבך. אלא אם יש לך יכולות על טבעיות להגיע לרמת ריכוז גבוהה משל בני אדם נורמליים. לכן אם תיארתי את האנשים ודברים נוספים, זה בגלל שראיתי אותם מתרחשים סביבי. לא באתי לבית הכנסת כדי לראות אותם, והם לא היו עיקר התפילה, אלא דבר נלווה שהתרחש.
ובכלל, השתדל לא לקבוע לאחרים מהו המקום המתאים עבורם לתפילה. הן בבית כנסת הגדול, והן בישיבות התיכוניות אותן תקפת.

אביתר.
כתבה טובה 10741
נו אז בסדר, אין פה מאמר שבא להביע הגיגים עליונים אלא כתבה שבאה לתאר מקרה שהיה.
ולמה הכתבה טובה?
כי היא מראה תמונה של פן מאוד מסואב. בית-הכנסת, שנועד להיות מקום של הנפש ולא של הגוף, הופך למועדון הכי טוב בעיר, עם המוזיקה הכי טובה, המושבים הכי יקרים, הגודל הכי גדול והסלבריטאים הכי נחשבים. ואפרופו סלבריטאים, שבאו להיראות - הנה הם מדברים בענינים של חול, גם אם שירת התפילה מפריעה קצת פה ושם.
מה שאולי היה ראוי לציין כהערה לכתבה במקור: כך בדיוק נראינו גם לפני 2000 שנה. בברית החדשה מוסבר מדוע אין על הנוצרים לכבד יותר את יום-כיפור - מכיוון שהתפילות נעשות מהשפה החוצה, מכיוון שהן נעשות בפומבי למטרת ראווה ושמו את הקודש לזילות. אתם יודעים מה? נראה לי שכך נראו גם המתיוונים בתפילותיהם, ובעצם בכל דור ודור...
לפני-כן הגיב בכעס חרדי על הכתבה ששמה ללעג את המעמד. את הכעס הזה יש להפנות אל בית הכנסת הגדול בירושלים ולא אל אחד שהיה וראה. אני לא מבין חזנים שמרשים שהתפילות יתנהלו כך אצלם.
נראה שמי שרוצה להתפלל באמת, שיחפש אחר ישיבות קטנות ובתי-כנסת עלובים, נטולי הילה. מישהו יודע מי מופיע בדיסכותל בשמחת-תורה? עוד יש כרטיסים.?
מנושא לנושא באותו נושא 10749
קריאת התורה ביום הראשון והשני של ראש השנה היא בסיפורי אברהם ויצחק. במאמרי הפרשנות מוסבר שהסיבה לכך הינה שקוראים דווקא בפרשה זו ולא קטעים בעלי אופי כללי יותר משום המסורת האומרת שלידת ועקידת יצחק אירעו בראש השנה.

אזכיר גם את פרופסור לייבוביץ שבהסתמכו על הרמב"ם פירש את "יום הזכרון הזה" כיום שנועד להזכיר את תפקיד היהודים כממלכה הנבחרת של אלוהים ,אשר תפקידם להעביר את השראתו לכל האנושות.

כשקראתי אתהפרשה הנקראת ביום השני של החג,קיבלתי מושג מדויק יותר
למה התכוון הפרוש הזה:

ויבן שם אברהם את המזבח
ויערוך את העצים
ויעקד את יצחק בנו
וישם אותו על המזבח ממעל לעצים
וישלח אברהם את ידו
ויקח את המאכלת
לשחוט את בנו

מפירושים נוספים שקראתי, למדתי:
* הרמב"ם אומר שכניעת אברהם היא מעבר לאנושי.

* הזהר טוען שלמרות פיקפוקיו, אברהם ציית ופעל.

* הרב סולובייצ'יק אומר שאברהם אכן הקריב את בנו, בלבו. יותר מזה, הוא אמור להקריבו כל חייו, *לחיות חיי הקרבה".

* הסבר נוסף (קבליסטי?) הוא בעניין שמירת הסדר הטבעי .כל דבר מממש את עצמו ע"י הטמעות במשהו נעלה ממנו, היינו האור והמים בצמחים
הצמחים יעודם להאכל ע"י הבהמות ואילו מתעלות בהאכלן ע"י "אדם קדוש". אלוהים ,בהופעתו כ "אלוהי הטבע" מצווה על ההקרבה ,במסגרת הסדר הטבעי לעיל, אך "אלוהי האדם" (המרובי אלוהימים אנחנו?) מפסיק את אברהם ממעשה העקידה, משום שהנשמה ולא הגוף היא החשובה ועליה, כמו העשב והפרה, להתמזג בנעלה ממנה.
מן פאגניות שכזו, במובן השלילי של המילה ,עם קורטוב מאריסטו.

ויש עוד עניינים נילווים, כמו ההסבר ששני הנערים שנשארו לישמור על החמור (ישמעאל ואליעזר?) הינם החומר המאפשר את יצירת ממלכת הכהנים הקדושה. אך ממלכה זו נולדת מגירוש הבן האחד ומהקרבת השני .מעניין עד כמה פוסט-ציוני זה נשמע.

עכשיו מובן מדוע אברהם הוא "אבינו", וכי מה אב אלא לדאוג לבניו, כי הרי בהפטרת אותו שבוע כתובים הפסוקים
"הבן יקיר לי אפרים...על כן המו מעי לו, רחם ארחמנו..."

למזלי הרע, קראתי על הנושא ברכבת בדרכי הביתה, ולכן כשחזרתי
וקראתי את הפסוקים מבראשית, ושיוויתי (איזו מילה טעונה) אותם למול עייני, הייתי צריך להתאפק בכל כוחי כדי לשלוט על הצורך הגופני להגיב.
התיחסות לנכתב 525745
נכנסתי למאמר מאחר ורציתי לקרא על ארתור כהן מפיק הסרטים ואני מוצאת עצמי ברכילות זולה ביותר קטנונית לא מענינת על ביבי נתניהו ומשפחתו ביום הכיפורים ,כ"כ שיפוטית ולא מפרגנת כמה צרות עין יכולים להיות כלפי אישי ציבור שאף הם בס"כ בני-אדם, מה עשה כותב המאמר בתפילה אם כל הזמן הסתכל על ביבי ומשפחתו האם לך לא היה מצב שבו ילדיך הרעישו במקום ציבור?בושה לכותב רמה מאוד נמוכה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים