מגמות דמוגרפיות בארצות-הברית 3330
מגזין ה"אקונומיסט" סקר לאחרונה מגמות דמוגרפיות בארצות־הברית. לפי המגזין, הלבנים מהווים כיום 64% מהאוכלוסייה הכללית של המדינה, אולם 54% בלבד בקרב בני ה-‏18 ומטה, ופחות ממחצית בקרב בני ה-‏3 ומטה. בעשור האחרון צמחה אוכלוסיית ארצות־הברית ב-‏9.7%, כאשר ל-‏92% מצמיחה זו אחראים מיעוטים – בעיקר היספאניים, אסיאתים ושחורים. מספר הלבנים צמח בתקופה זו ב-‏1.2% בלבד, וב-‏15 מתוך 50 מדינות ארצות־הברית מספרם האבסולוטי ירד; הלבנים מהווים כיום מיעוט בארבע מדינות, ביניהן שתי המדינות המאוכלסות ביותר, קליפורניה וטקסס.

עיקר הגידול באוכלוסיית ארצות־הברית הוא במדינות הדרום והמערב, הנוטות באופן מסורתי למפלגה הרפובליקנית; אך היות שלגידול אחראים בעיקר בני מיעוטים, הנוטים להצביע דווקא עבור המפלגה הדמוקרטית, ההשפעה של שינויים אלה על המפה הפוליטית שנויה במחלוקת.
קישורים
The Economist - Minority Report
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מגמות 568574
מגמות 568575
*
מגמות 568618
מגמות 568667
כמה מזה הוא גידול טבעי וכמה נובע מהגירה? 568579
באופן מפליא למדי, האקונומיסט לא טורח להתיחס לשאלה של הגירה מול ריבוי טבעי. הנתונים הדמוגרפיים מאבדים הרבה ממשמעותם בלי ההבחנה הזו. עוד שאלות מענינות הן באיזו מדה אוכלוסיות דור שני מאמצות דפוסי התנהגות של חברת הרוב (למשל מספר הילדים לאשה), ובאיזו מדה הן נטמעות בתוכה מבחינה חברתית (למשל נישאות בתוך הקבוצה לעומת מחוץ לקבוצה). מעבר לכך, יש גם שאלות פרקטיות: כשסופרים את הלבנים מול ההיספאנים, למשל, איך נספרים צאצאים של זוגות מעורבים? אני מנחש שיש מיליונים רבים כאלה; היספאנים ולבנים חיים יחד בארה"ב מיום היווסדה.
כמה מזה הוא גידול טבעי וכמה נובע מהגירה? 568581
ראוי לציין שחצי מההיספאנים הם בעצמם לבנים, בעצם, והדבר היחיד שמבדיל בינם לבין הלבנים הרגילים הוא השפה - מה שמחדד את שאלת הדור השני שהעלית.
כמה מזה הוא גידול טבעי וכמה נובע מהגירה? 568691
מסכים.
אני בדיעה שהדבר המשמעותי ביותר לחקור הוא איזה תרבות מתרחבת או מתכווצת.

אמ-מה, בגלל שקשה לדגום אוכלוסיה ברמת שפה, אוכל, חינוך, קשרים חברתיים ומשפחתיים, הרגלי בילוי וצריכה מסתפקים בגזע.
בקיצור, הסיבה לפרסום המאמר הוא הצורך ליצר תוכן כדי למכור עוד פרסומות...וצריך לייצר מחקרים כדי לקבל יותר תקציבים.
כמה מזה הוא גידול טבעי וכמה נובע מהגירה? 568693
ובכל זאת תרבות מושפעת גם משאלת הגזע, או לפחות שאלת המוצא. עצם השאלה המטרידה את האמריקאים היא עד מתי ועד כמה תוכל התרבות האנגלוסכסית לשמר את הדומיננטיות שלה ואת התחולה שלה כלפי החברה האמריקאית בכללותה. העובדה היא שברחבי אמריקה פזורות 'מובלעות אתניות' אשר כדי לשבר את האוזן ניתן לדמות אותן לאזור המשולש בישראל, ובהן השפה האנגלית כלל אינה נשמעת. אדם יכול לחיות ולנהל את כל אורחות חייו במנותק לגמרי מן החברה האמריקאית. אין זה מן הנמנע שבשלב מסויים, אכן השפה השלטת באמריקה תתחיל להיות ספרדית.
כמה מזה הוא גידול טבעי וכמה נובע מהגירה? 568736
ובכל זאת, המהגרים מאסיה, למשל, נוטים להטמע (גם מבחינת לשונם) יותר מאשר בעבר; היום מהגרים מסין כבר לא מסתגרים בצ'יינה טאונז למיניהן. במקום זה הם תופסים את מקומם של היהודים בעבר, כמיעוט אתני בתהליך של התקדמות כלכלית והטמעות חברתית. היספנים נוטים להיות מרוכזים יותר גאוגרפית, ולרבים מהם אין מעמד חוקי - מה שמגביל את האפשרות למוביליות (ניעות בעברית) חברתית. מצב כזה מעודד יצירה של מובלעות (אגב, גם מובלעות היספניות כמעט טהורות היו באמריקה מאז ומתמיד). לדעתי, הספרדית לא תהפוך לשפה השלטת - הן משום שהיספנים בני דור שני ושלישי שמצליחים להטמע עוברים לאנגלית, הן משום שמהגרים אחרים שמשתמשים באנגלית מאזנים את הגידול באוכלוסיה ההיספנית, והן משום שככל שהאוכלוסיה ההיספנית תיתפש יותר כאיום על התרבות השלטת ארה"ב תנקוט מדיניות נוקשה יותר לבלימת ההגירה הבלתי-חוקית.
כמה מזה הוא גידול טבעי וכמה נובע מהגירה? 568766
הנתון החשוב הוא גיל הילודה, או ליתר דיוק היחס בין גיל הילודה לתוחלת החיים.
כמה מזה הוא גידול טבעי וכמה נובע מהגירה? 568775
דומני שכולם נולדים בגיל אפס.

(סתם, סתם. מה החשיבות של היחס בין גיל הלידה הראשונה לתוחלת החיים?)
כמה מזה הוא גידול טבעי וכמה נובע מהגירה? 568820
מספר הדורות בכל נקודת זמן.
דוגמה: באוכלוסייה המורכבת מ-‏2 מינים נפרדים, שהילודה שלהם זהה (נניח 2 צאצים לכל זוג הורים), המין הכחול ממליט בגיל שנתיים, ואילו המין האדום ממתין עד גיל ארבע. תוחלת החיים הינה 8 שנים. במצב היציב המין הכחול מונה 4 דורות ואילו האדום מונה 2. משום מה לא נתקלתי בשום התייחסות לנקודה הזו ב"מאמרים" על דמוגרפיה.
כמה מזה הוא גידול טבעי וכמה נובע מהגירה? 568834
אולי אחת הסיבות לכך היא שאצל בני אדם ההבדלים לא ניכרים במיוחד, ואולי אחת הסיבות היא שהשינויים החברתיים אצל בני אדם הם מהירים מספיק וגיל הילודה הוא מאוחר מספיק כדי למנוע קביעה ברורה בנושא הזה. לשון אחרת: אם היום גיל הילודה הממוצע אצל היספנים הוא (נניח) עשרים וחמש ואצל לבנים שלושים, אין זאת אומרת שגם בעוד עשרים וחמש או שלושים שנה אלה יהיו הגילים המקבילים באותן קבוצות.
כמה מזה הוא גידול טבעי וכמה נובע מהגירה? 568847
לא ממש הצלחתי להבין כיצד גיל הילודה משנה התרשים הדמוגפי. תוכל להסביר שוב?
כמה מזה הוא גידול טבעי וכמה נובע מהגירה? 568849
לא אני הסברתי אלא מניפנית, ובכל זאת: נניח שג'ינג'ים מולידים ילד ראשון בגיל עשרים ושחורי שער בגיל שלושים. אם כל התנאים האחרים שווים, אז כעבור ששים שנה חלפו כבר שלושה דורות של ג'ינג'ים לעומת רק שני דורות של שחורי שער, כך שגם אם כל אשה ג'ינג'ית וכל אשה שחורת שער יולדות בממוצע שלושה ילדים עדיין הג'ינג'ים יתרבו מהר יותר.
כמה מזה הוא גידול טבעי וכמה נובע מהגירה? 568851
הבנתי.
כפי שאני רואה את הדברים, מגמת הילודה בארה''ב ובמערב מצויה בשפל. והיא הולכת ויורדת בהתמדה מאז לדעתי הבייבי בום, ועל זה נדמה ישנה הסכמה. כלומר אנו רואים בסיס אשר הולך וצר, שצריך לשאת על כתפיו יותר מהיקף הפעילות הכלכלית שבעצמו דווקא הולך ומתרחב, אם כי זה בלי לפחת את העלאת תוחלת החיים שמאפשרת השתתפות מסויימת בשוק העבודה גם בגילאים מאוחרים, אם כי לא בטוח שעלות הטיפול באוכלוסייה המזדקנת משתווה לפריון, וזאת כאשר התרשים הדמוגרפי הרצוי לכלכלה בריאה שלא תתכווץ הוא בדיוק הפוך- בסיס רחב ביחס לקודמיו מעין קונוס שחלק ההגירה בו הולך וגדל בהתמדה.

כרגע קשה להעריך עד כמה אפשר לשנות את מגמות הילודה בעולם המערבי, כנראה שהסיכוי לכך לא ממש גבוה, ובכלל למגמות יש כוח משל עצמו. אז כל מה שאני יכול לומר כאן, הוא רק את המובן מאליו, שמגמת ההגירה מוכרחה תהיה להימשך, ולא זאת בלבד אלא ככל הנראה גם ללכת ולהתרחב שעל מנת להרחיב את הפעילות הכלכלית, בעוד שהילודה תישאר ככל הנראה נמוכה. כלומר מגמת ההגירה הפוכה למגמת הילודה.

דבר זה עשוי לשנות בשלב מסויים את פני החברה האמריקאית, כי בעוד הבסיס האנגלוסכסי הולך ופוחת, הבסיס ההיספני הולך ומתרחב. משהו, זה בוודאי ישנה. לא יודע כמה דורות יעברו, אבל בתוך מאה שנה, זו בוודאי לא תהיה אותה אמריקה כפי שאנחנו מכירים אותה כיום. במיוחד כשאנו יודעים ששיעור הילודה באמריקה הלטינית הוא מן הגבוהים בעולם דווקא, ממש כמו כדי להשלים את הצורך הדמוגרפי באמריקה. השינוי עשוי להתבטא בתרבות בתחומי חיים אחרים, ומן הסתם גם באופי הכלכלה, כיוון שלמעשה בכל שנה ארה''ב קולטת כך וכך כוח אדם לא מיומן ובוודאי שתהיינה לכך השלכות לגבי אופי הפעילות הכלכלית של אמריקה ועל הריבוד המעמדי בחברה האמריקאית.

לגבי אירופה - אותו סיפור. המגמות קיימות. גם לו רצתה אירופה לבלום הגירה של מוסלמים לשטחה, היא זקוקה לכוח האדם הזה. מגמת הילודה באירופה, ולדעתי בכל העולם כולו מצוי במגמת ירידה, אבל שם הוא כבר בשפל ממשי והתהליך ארוך הטווח הבלתי נמנע כנראה הוא התכווצות של האוכלוסייה הנוצרית באירופה, לעומת התרחבות של האוכלוסייה המוסלמית. אני לא יודע מהם בדיוק החישובים, אבל אלו הן המגמות, וכדי שמגמות תתהפכנה צריך להתרחש דבר מהותי. רק בהתבסס על ההיגיון הזה הפשוט, אני מניח שבמוקדם או במאוחר אכן יתקיים באירופה רוב מוסלמי.
כמה מזה הוא גידול טבעי וכמה נובע מהגירה? 568864
למה אתה מניח שדווקא מוסלמים ימשיכו להגר לאירופה לאורך זמן ולא הודים/סינים/ברזילאים/כל קבוצה אחרת?

הילודה מצויה היום בירידה גם במדינות מוסלמיות (איראן למשל מצויה היום בשעור ילודה נמוך מזה הנדרש ליציבות בגודל האוכלוסיה. יתכן בהחלט שהמוסלמים גם באירופה לא יתרבו יותר מאשר הנוצרים, בטווח הארוך.
כמה מזה הוא גידול טבעי וכמה נובע מהגירה? 568901
נכון. אני לא יודע לצפות את המגמות לעתיד, וגם לא לגמרי להסביר את הדפוסים הנוכחיים, אבל אני מתאר לעצמי שסמיכות גיאוגרפית משפיעה, וכי תנועות ההגירה לאירופה מגיעות בעיקר מן המזרח התיכון וצפון אפריקה, בעוד שלארה"ב הן מגיעות בעיקר מדרום אמריקה. ספרד יוצאת דופן באירופה, למרות סמיכותה למרוקו, רוב המהגרים אליה מגיעים מדרום אמריקה.

השתמשתי במטריצה משנת 2005 של בנק הנתונים העולמי, ואני לומד את זה איתך תוך כדי : http://econ.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/EXTDEC/EXT...

כדי לברר את שיעורי ההגירה לפי ארצות מוצא. ולאחר שפיחתנו את ההגירה הפנים אירופית שמגיעה לערכים של עד כחמישים אחוז מסך תנועת ההגירה, סיכמנו כמה מסך ההגירה אל אירופה מקורו במדינות ערביות או מוסלמיות והתוצאות בסך הכל נשמעות לי גבוהות למדי. 38% באוסטריה, 91% בולגריה 64% בלגיה 42% בצ'כיה 75% בצרפת! 51% בגרמניה 32% באירלנד 45% באיטליה 27% בספרד 36% באנגליה. הסך כאמור הוא לא מכלל האוכלוסיה אלא מכלל ההגירה. את אחוז המהגרים באוכלוסיה אפשר לראות בקישור הבא: http://econ.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/EXTDEC/EXT...
בקישור הנ"ל גם ניתן לראות ששיעורי ההגירה בסך הכל הולכים וגדלים לאורך השנים.

זה מעורר מחשבות. מי שמביאה לעולם את מושג הלאומית היא אירופה, וזה נראה שלאומית היא כבר לא תחזור להיות, ובתוך המסגרת הרב לאומית שיצר האיחוד היא תשנה בהדרגה את פניה לכיוון של רב תרבותיות. לא יודע עד כמה הנצרות תישאר בתור הבסיס הדתי של האוכלוסיה, אבל תחשוב בעצמך שכאשר פריון הילודה בקרב האוכלוסייה הנוצרית הולך ופוחת, בעוד שאחוזי ההגירה בין היתר מן הארצות המוסלמיות הולך וגובר, שזה לא יישאר לנצח.
קשה לי להאמין 568720
ארה''ב יותר גדולה ממקסיקו בגודל האוכלוסייה.
מהפך 595685
"הארץ": לראשונה, רוב התינוקות הנולדים כיום בארה"ב אינם לבנים.
מהפך 595726
היספנים אינם ''לא לבנים''. היספנים ממקסיקו הם בני תערובת של קאווקזים ואסיאנים-אינדיאנים, היספנים מברזיל הם בני תערובת של קאווקזים ונגרואידים.

בכל אופן, כל עוד העליה בהתפלגות הגזעים בארצות הברית מתונה --- צפוי שמבחינה גזעית ארצות הברית תהיה כור היתוך (עם אוריינטציה לכיוון התבוללות לתוך המעמד הואספי). לכן, בזמן עליה מתונה בהתפלגות הגזעית --- אין חשיבות לירידה במספר הואספים שם.
מהפך 595729
הם בני תערובת, נכון? אז בשביל אמריקאים הם לא-לבנים.

עזוב, מתברר שיש אמריקאים שרואים את הסכסוך אצלנו לפי אותן משקפיים:
http://mondoweiss.net/2010/12/am-i-allowed-to-be-a-p...
"...Theirs is the only white Jewish family in a neighborhood of Arab Muslims, Central Asian Jews, and Ethiopian Jews..."
כמובן שערביי ישראל לבנים ברובם, ויהודים ממרכז אסיה לבנים גם כן. אבל כנראה שלא בשביל אמריקאים.
מהפך 595733
מה שמדגים שוב כמה צבע עור הוא עניין של תרבות.
מהפך 596431
נכון. אבל, כשאת אומרת ''עניין של תרבות'', את כאילו יוצאת מנקודת המבט האמריקאית המקובלת וטוענת שהמושג בעייתי. למרות מאמצי, אני לא מצליח להבין לגמרי את מושג ה''גזע'' בתרבות האמריקאית מלכתחילה. ''גזע'' באמריקאית הוא בבירור לא רק קבוצה אתנית, אבל הוא גם לא רק מאפיין פיסי. הוא דיסקרטי ולכן לא ניתן לערבוב, הוא עובר בתורשה ובמשפחה אבל לא אמור להיות רלבנטי מחוץ לה. האנלוגיה הכי קרובה שאני מצליח למצוא זה הוביטים ואנשים ב''שר הטבעות'' (ב-ברי, נגיד), שזה ממש וט''ף. אני מנחש שחלק מהעניין הוא חוסר התאימות של האתוס האמריקאי עם הרעיון של קיום קבוצות אתניות שמהוות חלק אינטגרלי וקבוע בו, אבל יש לי הרגשה שיש פה יותר מזה.

בארץ זה דווקא די פשוט. יש יהודים וגויים, ולכן יש עדה אתיופית מחד ופליטים סודניים מאידך. ברור איזו חלוקה יותר חשובה.
מהפך 596506
למה אתה מניח שאמרתי שזה עניין בעייתי?

אמרתי "עניין של תרבות" כי זה מה שזה- התרבות מגדירה איזה צבע נחשב "לבן" ואיזה "לא לבן".

אני יודעת מנסיון אישי לא לסמוך על מה שנראה לי בעין, כי לא חסרים אנשים שנחשבים (ומחשיבים את עצמם) "שחורים" אבל לי בעין נראים לבנים. למה? כי גדלתי בתרבות שונה מהתרבות שלהם, ולכן אני רואה אותם שונה.

בארץ זה לאו דווקא יותר פשוט, ברגע שאתה מכניס "אשכנזים מול מזרחים" לתמונה. וגם גויים יש כל מיני. האם ערבי הוא ערבי הוא ערבי? מה עם ערבי נוצרי? מה עם ערבי בהיר עור עם עיניים כחולות? (יש כאלו) מה עם ישראלי לא ערבי נוצרי? מה עם מישהי בהירה למראה בשם דנה דור? השם נשמע יהודי (למרות שהיא לא), והיא גם בהירת עור ושיער.
המסמן של מי שייך לאיזו קבוצה הוא תלוי תרבות.
מהפך 596512
הדוגמה הברורה ביותר: למה ברק אובמה נחשב שחור ולא לבן? הרי אחד ההורים שלו שחור, והאחר לבן.
מהפך 596526
אולי‏1 בגלל צבע העור שלו?

___
1 אני יודע שזאת השערה ממש פרועה.
מהפך 596537
צבע העור שלו בהיר מכמה וכמה היספנים, שלא נחשבים שחורים.
מהפך 596539
חוקי הגזע בהרבה מדינות של ארה"ב הגדירו "שחור" בין מי שיש לו בין 50% לטיפה אחת של דם שחור, תגובה 208537
מהפך 596540
מה שמדגים את היות הצבע עניין תרבותי.
מהפך 596542
והיה לך ספק בזה?
מהפך 596543
לא.
מהפך 596538
צבע העור שלו שחור? נראה לי שאתה רואה את החיים בשחור ולבן.
מהפך 596552
לפי צבע העור שלו, הוא אולי תימני.
מהפך 596646
התשובה הברורה: כדי שלא יחדור חלילה למערכת האייל.

( תגובה 596614 ).
מהפך 595734
"לא לגמרי לבנים" על ערבים, סלאבים ועוד כמה בארה"ב, שאמנם נראים לבנים, אבל לא לגמרי נחשבים לבנים
מהפך 595773
מזל טוב לאמריקנים. לערבב גנים ולערבב תרבויות זה טוב לבריאות.
מהפך 596085
היו הייתה פעם תקופה שכל התנוקות שנולדו בשטח שכיום שוכנת בה ארה''ב לא היו לבנים...
מהפך 596086
כן, אבל זה לא היה בארה''ב

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים