בין פשטות למורכבות 3415
האם באמת יש דברים שאי אפשר להעביר בצורה פשוטה? טל גוטמן דן בשאלה
ברשימה "בין שתי ערים" בבלוג "קורות ממלכת עילם", דן הבלוגר טל גוטמן במגמה של הפיכת הטכנולוגיה לפשוטה יותר לשימוש.

לדבריו, "בעשור וחצי האחרון, הטכנולוגיה נהיתה ממש טובה בלקחת דברים מסובכים, ולפשט אותם". למשל, כדי להזמין חופשה, היה צריך עד לא מזמן להסתמך על סוכן נסיעות שהיה "כהן מוסמך שידע איך לעבוד את מערכות הזמנת הטיסה המסובכות", ואילו היום, "גם אנשים שמקלידים בשתי אצבעות יכולים להזמין טיסה, מלון, ומכונית". דוגמא נוספת היא תוכנות לעריכת תמונה: "מהלך שמתחיל בפוטושופ, ממשיך בפיקאסה ונגמר באינסטגרם. ממיליון כפתורים, פילטרים וצ'ופצ'יקים, לשישה פילטרים וכפתור אחד בערך".

כחריג למגמה זו מציין גוטמן מערכות מידע בארגונים גדולים וממשלתיים, שלמרות סכומי העתק המושקעים בהן, הכל אצלן "מכוער, קשה, לא זורם, מיושן". גוטמן מקביל את המערכות האלה להוגי הדעות הצרפתיים כדוגמת פוקו, דרידה, דלז ובורדייה, שלדבריו "מקדשים ... חוסר בהירות מוחלט". הוא תוהה: "האם הם עושים את זה בכוונה כדי להיות פלצנים, או האם באמת יש דברים שאי אפשר להעביר בצורה פשוטה? האם מערכות המידע בתוך ארגונים הן מורכבות יותר כי באמת התהליכים שם מורכבים יותר מאשר כל הדברים שפושטו עד עכשיו?"

גוטמן מאמין שהתשובה לשאלה האחרונה היא "לא" - למרות שהתהליכים שמאחורי מערכות המידע של הארגונים הגדולים מורכבים עד מאד, ניתן להפוך את המערכות האלה לפשוטות וברורות יותר. עם זאת, הוא מזכיר רשימה בבלוג של אריק אנגברקט, מהנדס מערכות אמריקאי שהתלבט בדיוק בסוגיה זו, ושסיפר כיצד התגלה בחברה שבה הוא עובד כי אחד התהליכים השכיחים במערכת המידע מצריך לא פחות מ-‏44 שדות חובה. לאחר בדיקה מדוקדקת הסתבר שכל אחד מ-‏44 השדות הוא אכן חיוני, תוצאה שלדברי גוטמן, "משאירה אותי מהורהר".
קישורים
קורות ממלכת עילם - הבלוג של טל גוטמן
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

פוטושופ 589943
לא ברורה לי הדוגמה שלו. פוטושופ היא חלק ממערכת מידע ארגונית? יש איזו סיבה אחרת (לפי ההסבר שלו) לכך שהיא מסובכת?
פוטושופ 589955
הוא כותב :"זה לא שאין יותר פוטושופ. זה פשוט שרוב האנשים, שבאמת לא צריכים את פוטושופ, יכולים לעשות דברים על אמת עם תוכנות פשוטות יותר."

פוטושופ היא תוכנה למקצוענים היא מכילה את האפשרויות החזקות ביותר בתחום הציור ועיבוד התמונה וזה תחום מספיק גדול שלא תוכל לפשט אותו.

לדוגמה אם תיקח את המחשבון במחשב כל פעולה שם לוקחת שניה, אבל יש חישובים שיכולים לקחת שנה. אם אתה מתעסק עם דברים כאלה כדאי שתוכל להיכנס לתוך הקרביים של החישוב לכן תוכנות שמסוגלות להתמודד עם חישובים כאלה (לדוגמה Maple, Mathematica) הם מסובכות אבל הם עדיין יותר פשוטות ממה שהיה פה פעם.

נראה לי שדוגמה מעולה לפישוט זה spss, מה שפעם היה תכנות היום הוא לחיצה על כפתור.
פוטושופ 589965
לא יודע מה זה "פעם", אבל SPSS נולדה בסוף שנות ה 60 :)
הסוואה 589953
הסיבוכיות לא נעלמה, אלא שבמערכות גדולות משתלם להשקיע בהחלקת הנתיבים התכופים. במערכות קטנות לעומת זאת, או שלא משתלם לעשות זאת, או שמסיבות ארגוניות הדבר לא נעשה.

למשל, נניח שיש ארבעה שדות בטופס שממלאים בהם את אותו ערך 90% מהפעמים, פעולה הגוזלת כ 30 שניות זמן פקידה. שינוי המערכת כך שתזכור את הערכים הנפוצים דורש שבוע מתכנת ועוד יום של בודק תוכנה. אם אין בארגון מספר עצום של פקידות, לא כדאי לערוך את השינוי.
גבולות הפשטות 589976
זה מעניין. כי המטרה המקורית שלי בפוסט לא היתה לברר האם אפשר לפשט הכל, אלא להבין מה סיבה שלמרות שיש מקומות שבהם הפישוט יצר ערך מאוד משמעותי, יש מקומות שעדיין מתעקשים לא לעשות את המאמץ. מישהו פה ציין את פוטושופ כמשהו ''של מקצוענים'' ש''אי אפשר לפשט'', וכל כוונתי היא שזהו, שלא.
גבולות הפשטות 589996
מה שאני הבנתי מדבריך הוא שבארגונים מערכות המידע מסובכות מדי יחסית למה שנדרש מהם. כשמסתכלים על מערכת עיבוד תמונה לצרכים פשוטים אז אינסטגרם באמת יותר פשוט מפוטושופ. אבל לצרכים מסובכים (או אם תרצה "מקצוענים") פוטושופ יותר פשוט מאינסטגרם (וזה אני אומר בלי שראיתי את אינסטגרם ובקושי ראיתי את פוטושופ). אתה באמת חושב שהיה ניתן לפשט את פוטושופ תוך שמירה על יכולותיה הנדרשות למקצוענים והסיבה היחידה שלא עשו זאת היא עיקשות?
גבולות הפשטות 590000
לא כל מה שפשוט למקצוענים פשוט לחובבנים, ולהיפך. פוטושופ יכולה לכוון את הממשק שלה למשתמשים חדשים עם צרכים מוגדרים מראש (עד כדי המקרה הקיצוני של לארוז כמה פעולות מוכנות מראש לממשק מינימליסטי כמו אינסטגראם) אבל בכלל לא בטוח שזה יהיה ממשק טוב יותר עבור מקצוענים.

אז אולי אפשר לפשט את פוטושופ כך שתשאר נוחה באותה מידה עבור מקצוענים ונגישה יותר לחדשים, אבל גם אולי אי אפשר, אז אל תהיה החלטי כל כך (או שתתן רעיון טוב ואתחלק איתך חצי חצי כשנמכור אותו לאדובי).
גבולות הפשטות 591366
אבל למה לה?
פוטושופ היא תוכנה יקרה. מי ילך ויקנה תוכנה יקרה כל כך אם צרכיו מינימליסטים?
קהל היעד של פוטושופ הם האנשים שילכו וישלמו 700$, ועוד 200$ מדי שנה כדי לעדכן את התוכנה לגרסא החדשה.
למה לאדובי להשקיע באנשים שיכולים להסתפק בתוכנות חינמיות ולהיות מרוצים מאוד?
גבולות הפשטות 591367
ואגב, פוטושופ, למשל, בהכרח נהיית מסובכת יותר ועתירת פונקציות ככל שעובר הזמן.
הם צריכים לגרום לאנשים לרצות לשדרג את התוכנה.
גבולות הפשטות 591369
ניסיתי להסביר למה לא אפשרי לפשט את הממשק של פוטושופ, בתגובה לטענה ההפוכה בראש הפתיל.
גבולות הפשטות 590026
אחד ההבדלים בין פוטושופ למערכת מידע היא שכל אדם שניגש לפוטושופ, יודע מה התוצאה הרצויה לו בסוף. נניח שאדם יודע שהוא רוצה לושטש את התמונה, אך הוא לא יודע איך לבצע זאת.
במערכת מידע לעומת זאת, התוצאה הרצויה אינה אינטואיטיבית. רק אנשים בעלי נסיון בארגון שבו המערכת נמצאת יכולים באמת להגדיר את הדרישות.

הסיבוך במערכות אלו, לדעתי, נובע לא מהנדסת מערכת גרועה, שאין לה קשר ל''סיבוך'' שחווה המשתמש, אלה מהסיבוך של התהליכים האירגוניים שבהם המערכת אמורה לטפל.
גבולות הפשטות 590531
חלק מהבעיה נמצא בנתק המנטלי בין המתכנתים למעצבי ממשק המשתמש לבין המאפיין\מנהל הפרוייקט של המערכת.
כל אחד חושב על התחום שלו והתוצאה למשתמש הקצה ו\או לארגון היא סרבול מיותר עד קולוסאלי.

רוב המערכות הארגוניות מבוססות על מוצרי מדף שמותאמים לכל לקוח (לפעמים בעלות של תפירת מערכת) והצרכים והתהליכים ברוב הארגונים שונים והדרך להשיג פשטות עוברת בהבנה מעמיקה כגון תכיפות שימוש, רמת חשיבות, התהליכים, ובגלל שהארגון והספק מפחדים מסיכונים...-מתקבל משהו שהוא לא ברווז ולא חמור.

ובקיצור- כדי להגיע למוצר פשוט, צריך לחיות את הצורך.
גבולות הפשטות 590765
הסבר נוסף:

לפעמים לא מדובר בממשק מסובך הנובע מהצרכים המקצועיים של המשתמשים, אלא בממשק מתוסבך שנובע מפיתוח איטרטיבי של הוספת עוד ועוד פיצ'רים, בלי שיהיה זמן לקחת צעד אחורה ולבצע Redesign עפ"י רשימת הדרישות והפיצ'רים הקיימים כרגע.

אפליקציות מסוג Photoshop, התחילו בקטן וצמחו ל-Studios שאנחנו מכירים היום באופן איטרטיבי לאורך זמן, עפ"י צרכי ודרישות המשתמשים. סירבול ה-UI נובע לפעמים מאי יכולת של החברה המפתחת לפרק הכל לחלקים ולבצע Design מחדש עפ"י רשימת הפיצ'רים שנוספו לאורך זמן. כמו כן, לפעמים עיצוב ה-UI סוחב איתו השפעות טכנולוגיות שעבר זמנן. דוגמה לממשק מסורבל שכזה ניתן לראות ב-‏3D Studio Max מרובה הפיצ'רים. האפליקציה גוררת עיצובי UI שמזכירים את המקור ה-Dosי של האפליקציה, עד עצם היום הזה.
wait a minute, mister postman 590063
יש כנראה פתילים יותר מתאימים כקולב לזה, אבל התקשיתי למצוא אותם. טור של יובל דרור על הטלפון הנייד שמדכא את שעות הפנאי, בפרט מאז שהוא גם מכשיר דואר אלקטרוני. המאמר רק קצת מעניין, אבל הוא מביא חדשות מעניינות באמת, שפולסקווגן מחשיכה את הדואל הארגוני מחוץ לשעות העבודה, לפי הסכם עם ארגון העובדים.
wait a minute, mister postman 590066
מפסיקים גישה לדואר אלקטרוני דרך טלפוני בלקברי. לא מונעים גישה לדואר אלקטרוני בדרך הרגילה.:
The company has made an agreement with its trade union to stop routing emails to company BlackBerrys half an hour after a worker's shift ends, and to start again half an hour before the next workday begins
wait a minute, mister postman 590112
בידיעות שראיתי לא היה מספיק פירוט, האם יש גם ''דרך רגילה'' חוץ מהבלקברי. זה לא מובן מאליו שאפשר מהמחשב הביתי או מהנייד.
אמירה חביבה (של מופז?) 590116
נדמה לי שזה היה מופז שאמר אחרי איזה פעולה מורכבת שבה חיילי דובדבן הרגו בשוגג שלושה מחבריהם ''מה שלא יהיה פשוט, פשוט לא יהיה''.
אמירה חביבה (של מופז?) 590117
ואני מכיר
"keep it simple and it will be simple to keep"
אמירה חביבה (של מופז?) 590150
גוגל בעברית מייחס את זה דווקא לגורג' פאטון, אבל לא מצאתי סימוכין באנגלית...

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים