האם יש לחייב רופאים לטפל בנשאי HIV? 3542
ארגון "רופאים לזכויות אדם" פנה ביום ג' ללשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית, בבקשה שהלשכה תורה רשמית כי לרופאים אסור לסרב לטפל בנשאי HIV ובחולי איידס.

הוועד למלחמה באיידס הגיש לאחרונה תלונה ללשכה בעניינו של נשא HIV אשר שלושה מנתחים פלסטיים סירבו לבצע בו ניתוח לתיקון מחיצת האף. הלשכה החלה לדון בסוגיה, והדעות בקרב חבריה חלוקות.

לדברי פרופסור אבינעם רכס, יושב ראש הלשכה: "באופן עקרוני, על רופא מוטלת חובה לטפל בכל חולה בתחום מקצועו, ורופאים לוקחים סיכון מחושב בבחירת המקצוע. נשאי HIV נמצאים היום בסיכון המחושב. אבל במצבי קיצון יש לרופא שיקול דעת אם לקחת עליו סיכון מוחשי שאינו בגדר הסביר. גם מבחינת העמדה הפילוסופית, לא ניתן לאפשר לרופא לתת טיפול בניגוד לרצונו. לרופא יש אוטונומיה לבחור, כמו כל אדם אחר, מתי לא להיכנס לסיטואציה המסכנת אותו רפואית". רכס הוסיף כי "חשוב להפריד בין העיקרון הפילוסופי העליון לבין הפרקטיקה, ולפיה HIV היום אינו מהווה סיכון בהדבקה. רופא אינו יכול לומר שהוא מפחד לטפל בנשאי HIV או בחולי איידס. עליו לתת הנמקות לוגיות להחלטותיו". לאחר שהפרשה זכתה לפרסום בתקשורת, התבטא רכס: "אני רוצה לומר דברים מאוד ברורים, יש חובת טיפול לכל רופא בכל מחלה ובכל חולה. אין אפליה ואין הפקרה".

ד"ר יובל לבנת, מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, אמר כי "סירוב של רופא לטפל באדם עם HIV עומד בניגוד לחוק זכויות החולה, בניגוד לנוהלי משרד הבריאות, ובניגוד לשבועת הרופא. הוא לא מוסרי, לא חוקי, ואינו מוצדק מבחינה רפואית. מצופה מרופא, יותר מכל אדם אחר, להיות מודע לכך שאין סכנה ממשית להידבק ב- HIV אם ננקטים אמצעי הזהירות הרפואיים הרגילים". פרופסור צבי בנטואיץ', חבר הנהלת רופאים לזכויות אדם, אמר: "כמי שנאבק בסטיגמות הקשורות לאיידס מאז תחילת המגיפה, אני נדהם מהאפשרות שלשכת האתיקה שוקלת אפשר לרופאים שלא לטפל בנשאי הנגיף ובחולי איידס. זהו דגל אדום, ואני קורא קריאה רמה לוועדת האתיקה להצהיר באופן ברור כי על כל רופא ורופאה חלה החובה לטפל בנשאים ובחולים. זהו מדרון חלקלק, וחובתנו כרופאים וכצוותי רפואה למנוע הידרדרות אתית־מוסרית זו".
קישורים
הרופאים שוקלים לא לחייב טיפול בנשאי HIV - "הארץ"
פנייה להסתדרות הרפואית: לחייב רופאים לטפל בנשאי HIV - "הארץ"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  To treat or not to treat • הפונז • 11 תגובות בפתיל
  נתונים מבוססים • ירון • 23 תגובות בפתיל
  למה לי זה נשמע כמו • forum@yossin.com
  בחירתו של הרופא • אייל סתם • 12 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים