רוצחים חסרי מנוח 3562
על השפעתו הסביבתית של החתול
סדרה של מחקרים מן העת האחרונה חושפים כי כמות ההרג שמחוללים חתולים, גדולה פי כמה ממה שסברו עד כה. בארצות־הברית למשל, ההערכה היא שחתולי הבית והרחוב הורגים בכל שנה 1.7-3.4 מיליארד ציפורים ועוד כ-‏6.9-20.7 מיליארד יונקים. אם מספרים אלו נכונים הרי שחתולים הם סיבת המוות מספר אחת של יונקים וציפורים בארצות־הברית. כתבה של טלי שמיר בכלכליסט סוקרת את הנושא.

במסגרת מחקר שנערך באוניברסיטת ג'ורג'יה הוצמדו מצלמות לקולריהם של 60 חתולי בית. למרות שמדובר היה בחתולים "מפונקים ושבעים", הסתבר שהם הורגים בממוצע שתי חיות בשבוע. הגופות, כך התברר, משמשות את החתולים בעיקר לצורך משחק וכהפגנת בריאות וכח – ולא למאכל.

בישראל מצא מחקר שנמשך שלוש שנים שעל קורבנותיה של החתוליה המקומית נמנים 24 סוגי עופות, 16 סוגי זוחלים ותשעה מיני יונקים, חלקם מזנים נדירים. במטולה נמצא חתול שבמשך שנה אחת הרג לבדו בעלי חיים מ-‏48 מינים שונים. בניו־זילנד ידוע המקרה של החתול "טיבלס", שחי על האי "סטפן" ביחד עם בעליו שהיה שומר במגדלור. בשנת 1894 החל טיבלס להביא מדי פעם לבעליו מין לא ידוע של ציפור חסרת יכולת תעופה. בתוך שנה הכחיד הוא את המין כולו.

לחתולים, המונים כיום כ-‏600 מיליון פרטים ברחבי העולם, יכולות העושות אותם למכונות הרג כמעט מושלמות בסביבות מגוונות, בכל שעה של היממה. הם בעלי סבלנות רבה המאפשרת להם לארוב זמן ארוך ולאחר מכן להתגנב חרישית ובפרופיל נמוך על פני הקרקע. אם ישנם מקורות מים בסביבה הם ישלו מהם דגים ודו־חיים. גם במרומים אין מפלט מהם שכן הם מסוגלים "לקטוף" את טרפם מן האויר באמצעות ניתורים גבוהים ומדויקים ולטפס במיומנות על מבנים, גזעים עבים וענפים דקים כאחד כדי להשיג את טרפם. לחתולים חושי ריח, שמיעה וראיה חדים – באור ובחושך – ובקידמת פיהם מצויים ארבעה ניבים ארוכים המאפשרים להם להרוג את טרפם בנשיכה בודדת. רק היעדרן של יכולות ציד קבוצתיות מגבילה אותם לבעלי חיים קטנים מהם.

בנוסף על יכולות אלו מקבלים החתולים יתרון קריטי נוסף על טורפים טבעיים – התמיכה האנושית באמצעות גידול ביתי והאכלת רחוב. יתכן שזה מה שמאפשר לחתולים להיות כה בזבזניים במנהגי הציד שלהם. עוד תכונה חשובה שסיגלו לעצמם החתולים ומבדילה אותם מטורפים אחרים היא הנכונות לצוד גם בתנאים של צפיפות באוכלוסייתם, מה שעשוי לנקות מסביבתם מינים שלמים. ייתכן שהסיבה להסתפקות זו במעט טריטוריאלי היא שעבורם הציד אינו יותר מאשר תחביב צדדי.

הפיזיולוג ד"ר רן אריאלי מספר בכתבה שלאחר שהתרבו החתולים המשוטטים בשכונתו ביישוב הגלילי רקפת, הפכו ציפורי האזור – עפרוני מצוייץ, פשוש, ירקון וחוחית, אך גם נמיות ושועלים לנדירים או שנעלמו בכלל. הוא מציע לדלל את אוכלוסיית החתולים המשוטטים - כפי שכבר נעשה כאשר בעלי חיים עוברים ריבוי יתר בהשפעת האדם (חזירי בר, תנים). מצטרף אליו הזואולוג פרופסור יורם יום טוב, שקרא בעבר להמית חתולים באזורים לא עירוניים, מה שעורר סערה בקרב אוהבי החתולים ואף קריאה להרוג את יום טוב עצמו.
קישורים
הרוצח הכי חמוד בעולם - הכתבה בכלכליסט
חתול - יוטיוב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "סביבה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  המידע שחסר • easy • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • dd
  הסירו טלפיכם מחתולינו! • ירמיאו
  שטויות ברוטב בולונז • קליסון • 34 תגובות בפתיל
  הייתם צריכים להקשיב לי • שם(חובה)
  מחקרים מופרכים • זואי • 2 תגובות בפתיל
  שמחות קטנות • כ

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים