הבנק האירופי אוסר על לטביה לפטר את נגיד הבנק המרכזי 3840
בחודש פברואר האחרון הכריז האוצר האמריקני על הבנק הלטבי ABLV כ"מוסד להלבנת הון מאורגן". זאת לאחר שהתברר שהבנק הפך לחוליה מרכזית בשרשרת אירופית להלבנת כספים ממזרח אירופה וכן לצינור להעברת כספים הקשורים לתוכנית הטילים של צפון קוריאה, דבר שחמק מעיני הבנק האירופי כמו גם מאלו של הרשויות הלטביות.

במסגרת המאבק הגובר בלטביה בשחיתות המוניטרית, נעצר באותו החודש אילמרס רימסביץ, נגיד הבנק המרכזי במדינה והואשם בקבלת שוחד של 100,000 יורו. כאשר ביקשו הרשויות הלטביות להדיחו מתפקידו, מסר להם הבנק האירופי לתדהמתם כי אין הדבר בסמכותה של לטביה, מאחר והדבר פוגע בעצמאותו של הבנק המרכזי שלה וכן בגלל שהמושב של לטביה שבו מחזיק רימסביץ בחבר הנגידים האירופי שייך לו ולא לה.

אירוע זה הינו חוליה נוספת במגמה אירופאית גוברת להפקיע את הזכויות הדמוקרטיות מידי האזרחים לטובת מוסדות שאינם נבחרים. הדבר מעורר זעם גובר ביבשת והיווה מרכיב מרכזי בהחלטת בריטניה לפרוש מן האיחוד האירופי.

יונתן קירשנבאום כותב ב-"דבר ראשון" על פרשיית הנגיד: "הפרשה מהווה העמקה של הקרע בין הממשלות הנבחרות והדמוקרטיה במדינות האיחוד האירופי לבין מוסדות האיחוד...כדי לשמור על שלטון החוק, ולהבטיח את קיומה של דמוקרטיה בריאה, על רשויות המדינה לדאוג להעניש מקרים של שחיתות, ובייחוד כשזו מתבצעת בדרגים הגבוהים של השלטון."

קישורים
בנקים לפני מדינות - יונתן קירשנבאום
פרשיית ABLV - גלובס
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

News 698582
התמונה אינה כה חד צדדית.

זן היתה בושה גדולה לאיחוד האירופי שארה"ב עולה על הפרות גסות של הלבנת הון במקום הרגולטורים של האיחוד.
חמישה ימים אחרי ההודעה של ארה"ב נעצר הנגיד הלטבי בחשד לעבירות שוחד.

הנגיד מכחיש בתוקף את ההאשמות נגדו, וטוען שזו קנוניה שעשו נגדו מי שנפגעו מצעדיו נגד הלבנת הון.
כנראה שלא מעט מעמיתיו, גם בבנק הלטבי וגם במוסדות האיחוד, מאמינים לגרסתו.

אין ספק שיש כאן פגיעה בריבונות של לטביה, אבל כך גם הסנקציות שארה"ב הטילה, שגרמו לסגירת הבנק ABLV. במאבק העולמי שארה"ב מובילה בהלבנת הון יש פגיעה מתמדת בריבונות של מדינות (גם הבנקים בישראל התיישרו לפי הדרישות האמריקאיות, והיום קשה יותר ליהודי העולם להשתמש בהם כמקלט)
פגיעה מתמדת בריבונות של מדינות 698629
נדמה לי שזה קצת מרדד את מושג הריבונות והדמוקרטיה. עצם העובדה שהחלטותי משפיעות על סביבתי אינה הופכת את סובבי לנטולי רצון חופשי או שיקול דעת. השפעות אלו הן רק מרכיב נוסף באילוצים (החל מחוקי הטבע...) תחתם פועלים יצורים פיסיקליים.

כך גם ברמת המדינה: קובה, ישראל וברזיל מקבלות הכרעות ופועלות תחת מגוון אילוצים - כדוגמת משאבי הטבע במדינה, אופי האוכלוסייה ומצב היחסים עם המדינות השכנות. זהו מצב הדברים הנורמלי. מה שקובע את מידת הדמוקרטיות של מדינות אלו הם לא האילוצים מסוג זה, אלא המידה בה זכאים אזרחיהן לקחת חלק בהתמודדות עמם.
מה שגורע מן הריבונות והדמוקרטיה הלטביים במקרה זה הוא א. תחום ההחלטה שהוא מסוג הזכויות הבסיסיות של מדינה ריבונית ב. העובדה שלא מדובר כאן בסתם אילוץ חיצוני, אלא בהפקעת הזכות מידי המדינה ואזרחיה.

בכל מקרה, ארה"ב לא סגרה את הבנק הלטבי כי אין הדבר בסמכותה על פי שום תקנה וחוק, כפי שהיא לא סגרה את הבנק הערבי לאחר שנפסק שהוא תמך בטירור, ושרד. מה שגרם לנפילת הבנק הלטבי היא בריחת הלקוחות, דבר שאולי היה נמנע אילו המדינה היתה מחליטה לערוב לו או לנקוט בצעדי שיקום לאחר מכן.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים