האם דיוק היסטורי על המסך מצדיק חוסר שוויון בייצוג החברתי? 4018
במאמר דעה ב"הארץ", קובלת מאיה גולדשמידט על היעדר ייצוג נשי מספיק בקולנוע ובטלוויזיה, וטוענת כי במקרים מסוימים עדיף לחטוא לדיוק ההיסטורי לטובת השוויון בייצוג.

גולדשמידט מתייחסת במאמרה בעיקר לשני הפרקים הראשונים של סדרת הטלוויזיה "שעת נעילה", שעלילתה מתרחשת בזמן מלחמת יום כיפור, ולסרט "משפט השבעה משיקגו", העוסק בתוצאותיהן של מהומות המחאה שפרצו בעיר ב-‏1968.

לדברי גולדשמידט, "עובדות הן עובדות – חיילי צה"ל בחזית הסורית ב-‏1973 היו גברים, וכך גם היו הנאשמים, עורכי הדין והשופט במשפט בשיקגו." אולם, היא מוסיפה, "ליצירות אמנותיות יש כוח מעבר לאירועים האמיתיים שאותם הן מתיימרות לייצג. אלה יצירות ששודרו ב-‏2020, וליוצרים שלהן יש חובה כלפי הצופים והצופות. דיוק היסטורי אינו חזות הכל, ולא ניתן לתרץ באמצעותו את מחיקת החוויה הנשית על המסך. ב'משפט השבעה משיקגו', למשל, אפשר היה להפוך את אחד מעורכי הדין לאשה, או לתת יותר נפח לסיפורה של השוטרת הסמויה, משהו שיהפוך את דמותה ליותר מסתם הד קלוש לדמויות גבריות. ב'שעת נעילה' אפשר היה לתאר את המלחמה דרך חוויותיהן של מספר נשים, חיילות ולא־חיילות, לצד הסיפור הגברי של הלחימה בחזית."

לייצוג המצומצם של נשים יש מחיר חברתי, אומרת גולדשמידט: "אינספור מחקרים מצביעים על ההשפעה של ייצוג דמויות מסוימות בתרבות, וכיצד החשיבה של ילדים ומבוגרים מושפעת ממה שהם רואים על המסך. הדיון על גיבורי־על שחורים, סיפורי אהבה להט"ביים ודמויות נשיות שעומדות בזכות עצמן, אינו רק תיאורטי, אלא בעל חשיבות מכרעת על הדימוי העצמי, על השאיפות ועל הראייה החברתית של הצופים והצופות."
קישורים
הדיוק ההיסטורי ב"שעת נעילה" חשוב, אבל לא על חשבוננו - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  אחרי נעילה • צפריר כהן
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי
  ללא כותרת • האייל האלמוני • 3 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • הפונז
  ללא כותרת • צפריר כהן • 2 תגובות בפתיל
727592
לי היה נדמה שאשכנזי מדליק סיגריה בגפרורים מקופסא שלא יוצרה באותם ימים אבל זה היה מבט חטוף כך שאני לא בטוח. גם הכינוי ''נשמה'' נשמע לאזני מודרני מדי, אבל יש טענה שפשוט לא הסתובבתי בחוגים המתאימים באותם זמנים.
גם לא היו בשימוש המילה ''מתבאס'' ו''איזה באסה'' 735283
אין לתאר את אוסף הטעויות והסילופים מוטי האג'נדה בסדרה, ששרדתי רק את שני הפרקים הראשונים שלה.
כל מי שהיה חי בארץ אז יודע זאת.
כבר כתב מישהו: יותר משהסדרה מלמדת על מלחמת יום כיפור, היא מלמדת על תסריטאים בתל אביב 2020.
גם לא היו בשימוש המילה ''מתבאס'' ו''איזה באסה'' 735284
נראה שחלק מהדמויות מתאמצות להיות קריקטורה של מרוקאי/קיבוצניק/חנון מ 8200. מעין דמויות מסרט בורקס.
  ללא כותרת • ארז לנדוור • 4 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  ללא כותרת • יוסי
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  ללא כותרת • ארז לנדוור
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי
727623
זה לא צריך להיות חדש בשבילך - ע"ע הערת הרגל היחידה בתגובה שלי.

ברשימת הפסלים והאנרטאות שנהרסו‏1 בשנה האחרונה אפשר למצוא פסלים שהוקמו במאה ה-‏20 וה-‏21, ודי קשה למצוא פסלים שהוקמו במאה ה-‏19.

(אגב, "מחיקת" פסלים וסמלים מהבמה הציבורית זאת לא המצאה חדשה)

744102
אתן לבארי וייס לדבר במקומי על כל הטירוף הזה. בד"כ אזהרות מפני מדרונות חלקלקים לא עושים עלי יותר מדי רושם, אבל דומני שכאן קשה להתעלם מהם.
744103
אופס, זה אמנם לקוח מהבלוג שלה אבל הכותב הוא Samuel Goldman.
744114
אין איזה הבדל קטנצ'יק בין מי שחיבר את הכרזת העצמאות בשם החירות לבין מי שהכריו מלחמה על מדינתו בשם העבדות?
  ללא כותרת • הפונז
  ואלה שמות • צפריר כהן • 8 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי • 4 תגובות בפתיל
  נלחמים על הארץ • צפריר כהן • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 57 תגובות בפתיל
  נשות המלחמה • צפריר כהן • 18 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
727612
אני צריך לחשוב שוב על הנושא, בעיקר אחרי ההערה של ארז בדבר מועד הקמת הפסלים וסיבתה.
733383
מכל מקום, נראה שמישהו מאבד את הצפון (pun intended).
  ללא כותרת • אני • 9 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • האלמון האיילי • 4 תגובות בפתיל
  רעיון שהוא מוצר • אח של אייל
שתי הערות 730043
יש בטור הדעה הזה כמה עניינים מנוגדים ודומה כי הכותבת אינה מבחינה בהם וביניהם.

קודם כול, גם אם היו שם אלף דמויות נשים - להגיד שזה מייצג את החוויה הנשית זו רדוקציה של החוויה הזו ונפילה לאחד הטיעונים הנוחים של הפמיניזם: כשנוח אישה זו נקבה, כשנוח אישה זה מגדר, כשנוח כל אדם ייחודי עולם ומלואו, כשנוח האחד מייצג את הכלל. הרי באותה מידה ניתן היה לטעון שבין חמש דמויות הנשים אין ולו אחת ממוצא מקסיקני. ואז היינו רבים על הטייה גזעית. והרי יכולה הייתה להיות אישה המאמצת נקודת מבט גברית - האם זו חוויה נשית?

אבל יותר חשוב. הכותבת אינה מבדילה בין "אפשר היה להפוך את אחד מעורכי הדין לאשה" ו"לתת יותר נפח לסיפורה של השוטרת הסמויה" - כאילו מדובר סתם בשתי הצעות שוות. אבל לא, שכן הפיכת עורך דין לאישה שלא הייתה שם היא עיוות היסטורי, ויותר נפח לדמות זו או אחרת זו בחירה של היוצר והוא בוחר בכל מקרה, אין מנוס, תמיד ישנה בחירה. את זה ניתן היה לעשות גם בלי לעוות את העובדות - אם כי ניתן היה לטעון שמתן נפח רב יותר, נניח למזכירה שם, עלול לייצר עיוות כי פשוט התפקיד שלה היה שולי מאוד בשטח. בכל זאת, יש הבדל בין נטילת חופש יצירה מבחינת "מה היה שם" לבין "איך זה נמסר." פה בדיוק יכול עניין השיוויון בייצוג להיכנס בצורה המוצלחת ביותר אבל גם התובענית ביותר כי אז נוצר "אפקט דומינו" של אירועים ופרספקטיבות. סתם להשליך אל הקדרה דמות של אישה בגדר מס שפתיים זה הכי קל.

אגב, "משפט השבעה" בעיניי הוא סרט די בינוני ותמיד הייתה לי תחושה שלא ברור מה בדיוק קורה שם מבחינת הפוליטיקה שמאחורי הקלעים. הממד היחיד שמרשים בסרט לדעתי הוא השופט הפלגמט והמאבק התמידי להזכיר לו מי עורך דין של מי.
היו צריכים להיות גם ילידים אמריקאים ואבוריג'ינים 732225
אני חושבת שבשעת נעילה היה צריך גם שיהיו כמה ילידים אמריקאיים, וגם אבוריג'ינים - אז מה אם אין שום קשר בינהם לבין מה שקרה...
וגם, חשבתי שהיה שווה לעשות פלוגה של לוחמים צ'צ'ניים - גם הם צריכים ייצוג על המסך, אפילו שמה הקשר בכלל

בכללי, אין מספיק ייצוג לויקינגים רוסים, וללוחמים מונגוליים בטלויזיה הישראלית
ולמה אין חירשים עיוורים אילמים במירוץ למיליון
היו צריכים להיות גם ילידים אמריקאים ואבוריג'ינים 732261
השאלה היא למה אין פיסחים במרוץ למיליון.
זו שאלה כל כך מגוחכת 735549
באותה מידה ניתן לתהות האם למשל הסדרה "שורשים" צריכה להציג שחקנים לבנים בתור עבדים במדינות דרום ארה"ב של המאה ה-‏19 או לחילופין, בסרט "רזיסטנס", צריך לתת אפשרות שווה לשחקנים אסיאתיים ושחורים לשחק בתור קציני אס-אס, לשם "שויון בייצוג החברתי"

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים