רוב החיילים עולי מרוקו במלחמת העצמאות רצו לחזור למרוקו 4058
כך עולה ממחקר שבחן קטעים ממכתבים ששלחו חיילים למשפחותיהם במרוקו.
ההיסטוריון ד"ר שי חזקני חשף במחקר חדש, שחלקים ממנו מופיעים בכתב ב"הארץ", מכתבים שמצא בדו"חות של הצנזורה הצבאית מתקופת מלחמת העצמאות. הצנזורים עברו על מכתבי חיילים, והעתיקו חלקים מהם כי לדווח למפקדי הצבא על הלכי רוח בקרב החיילים.

מתוך אלפי מכתבים שכתבו עולי מרוקו למשפחותיהם במרוקו, סיכם הצבא כי כ-‏70% מהם רוצים לחזור למרוקו, ו-‏76% מהם ממליצים למשפחותיהם לא לעלות.

הסיבה העיקרית לכך היתה תחושותיהם הקשות כי האשכנזים מתייחסים אליהם בגזענות. אחד החיילים כותב כי ""היהודים האירופאים, שסבלו באופן נורא מהנאצים, רואים עצמם כגזע עליון ומתייחסים לספרדים כמי ששייכים לגזע נחות... במקום להודות לנו, הם מתייחסים אלינו כמו פראים או יסודות בלתי־רצויים. כשאני רואה חברים מצפון אפריקה ברחובות, אחד בלי יד, שני בלי רגל, כאלה ששפכו את דמם במלחמה, אני שואל עצמי, האם זה שווה את זה?"

אחר כתב: ""אני לא יכול לסבול את המדינה הזאת, שגרועה מכלא. האשכנזים מנצלים אותנו בכל דבר ונותנים את הג'ובים הכי טובים וקלים לפולנים. המשכורות נמוכות. עבור העבודה הקלה הפולני מקבל 2.5 לירות, בשעה שהמקסימום שאנחנו המרוקאים יכולים להרוויח על העבודה המאומצת שלנו — 1.5".

מחקרים אחרים הראו כי הידיעות אכן הגיעו ליהודי מרוקו, וציננו שם את ההתלהבות לעלות לישראל. חזקני מצא גם ציטוטים ממכתבים של חיילים עולי אירופה וארה"ב, שהתלוננו למשפחותיהם בעיקר על תרבות הפרוטקציות בישראל, כמו גם על חוצפה וחוסר חינוך. 55% מהם הביעו דעה שלילית על המדינה.

לפי הלמ"ס, 6% מעולי מרוקו בשנים 1948-53 חזרו למרוקו. זאת לעומת כ-‏3% מקרב עולי אירופה וארה"ב. 
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

האמנם רוב? 740946
קראתי את הכתבה ומה שהיה חסר בה זה מרחב המדגם. הכותרת המדויקת צריכה להיות "כ-‏70% מהחיילים יוצאי מרוקו שמכתבים שלהם נשמרו בידי הצנזורה הצבאית רצו לחזור למרוקו". אין בכתבה מידע באילו מקרים החליטה הצנזורה הצבאית לשמור בידה עותקים של המכתבים - האם עשתה זאת באופן גורף? האם שמרה מכתבים של חיילים בעלי מאפיינים מסוימים? האם שמרה מכתבים שבהם היה תוכן מסוים? אם, למשל, הצנזורה שמרה עותקים ממכתבים שבהם חיילים הביעו חוסר שביעות רצון (מהמדינה, מהצבא) אז הכתבה בעצם לא אומרת שום דבר מעניין. אם, לעומת זאת, מדובר בכלל המכתבים של עולי מרוקו, אז יהיה מעניין לחקור למה רובם המכריע של עולי מרוקו לא עזבו את המדינה לאחר שרותם הצבאי (לפי הכתבה 6% כן עזבו - הרבה פחות מ-‏70% הבלתי מרוצים לכאורה).
אני שירתתי 40 שנים יותר מאוחר ולא עליתי לארץ משום מדינה, אבל בשירות הצבאי שלי אני וחברי לשירות קיטרנו לא מעט על המדינה בכלל ועל השירות הצבאי בפרט ואני יכול להודות שתכננתי לעזוב את ישראל אחרי השחרור ברגע שאוכל (כתבתי כבר את זה בתגובה 672029), אבל אני עדיין כאן, כך שלא הייתי לוקח ברצינות יתרה מה שחיילים שבוזים כותבים להוריהם.
האמנם רוב? 740959
נו פריצי, וואס זאגט טו דיין? מרוקאנר!

תמיד היתה גזענות מול העולים החדשים.
האמנם רוב? 740997
בכל פעם מגלים מחדש כמה גאוני המערכון הזה.
ואז מבינים בעצם שבאווירת ימינו אנו אין סיכוי להוציא פנינה שכזו, כי הוא עובר בחמש דקות על איזה שבעים כללים חמורים של פוליטיקת הזהויות.
_____
אני סופר לאחור עד התגובה שתזכיר לי בעוז ש םיגליבירפ םיזנכשא םה ןוכרעמה יבתוכ.
האמנם רוב? 741007
מסכים מאד עם הסיום שלך - הדבר העיקרי שחייל בטירונות (או בשלב משביז אחר) רוצה זה לחזור הביתה. ולא משנה אם הבית בבאר שבע, בניו-ג'רזי או במרקש.
האמנם רוב? 741013
"כפי שעולה מסיכום שערכו בצה"ל... כ–70% שרוצים לחזור למרוקו ו–76% שממליצים למשפחותיהם שלא לארוז מזוודות"
ממה שאני מבין, האחוזים האלו הם לא חישוב של החוקר, ובכלל לא חישוב בן-ימינו, אלא חישוב שערך צה"ל בזמן אמת. באמת לא כתוב מהי המתודולוגיה (ומהו המקור שהיום מצוטטים ממנו המספרים האלו), אבל אני מקווה שהיא לא מטופשת לחלוטין.
741000
מהסיום ניתן לחשוב ש-‏3% מעולי ארה"ב ואירופה חזרו למרוקו. הרפתקנים!
לסגור את האורווה 741005
אני בטוח שכמוני, רבים תוהים מהי האג'נדה של עורכי מחקרים כאלו.
עליי להודות, כי מתגנב ללב החשש שאחת המטרות יכולה להיות לחסום מחקרים שיבדקו אם יש בצה''ל מספיק קצינים רוסים ואתיופיים ואם לא כדאי לצה''ל לשקול העדפה מתקנת במבדקים לקצונה.
מלחמת העצמאות 741423
אימי ז''ל קבורה בצמוד לקברי הרוגי המלכות וחיילי צה''ל שהנרגו במלחמת העצמאות.
הרבה תש''ח ראיתי על המצבות וכולם היו שם. כולם. גם המרוקאים שרצו לחזור למרוקו ולא הצליחו.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים