תקן הבנייה הירוקה מגיע, אך האם ייאכף? 4110
במרץ הקרוב יהפוך למחייב התקן הישראלי לבנייה ירוקה, והוא יחייב כל בניין מגורים חדש. התקן עוסק, בין השאר, בבורות חלחול, בידוד כבלי חשמל מפני קרינה, ובידוד תרמי של קירות. הוא קיים מזה כעשרים שנה, וב-‏2013 אימצו אותו כמה עיריות כתנאי למתן טופס אכלוס, והוא ניתן עד כה לכ-‏1000 מבנים. תחקיר של יעל געתון ב"שקוף" בוחן את הקשיים וניגודי העניינים באכיפת התקן כיום.

כדי לקבל ציון בניה ירוקה (בין כוכב אחד לחמישה) היזם צריך לשכור יועץ בנייה ירוקה, שמלווה את התכנון מתחילתו. היועץ אינו נדרש להכשרה פורמלית כלשהי. היזם והיועץ פונים למעבדה לבנייה ירוקה - כיום פועלות בישראל חמש מעבדות כאלה. המעבדה מוסמכת להעניק את האישור.

אחת מחמש המעבדות היא מכון התקנים. ארבע האחרות הן פרטיות, למטרות רווח, והן בפיקוח של הרשות להסמכת מעבדות.

במסגרת התחקיר התראיינו מספר יועצי בנייה ירוקה, ולדבריהם במספר פעמים יזמים הציעו להם שוחד כדי לקדם את מתן האישור. למעשה, אם היזם והיועץ משתפים פעולה מול המעבדה,הם יכולים להסתיר ליקויים רבים, כי המעבדה מסתמכת בעניינים רבים על הצהרה שלהם ולא יכולה לבדוק בעצמה (למשל את אחוז החומר הממוחזר, או האם פסולת הבניין פונתה כחוק).

גם הבודקים מטעם המעבדות מספרים כי קבלנים ויועצים הציעו להם שוחד או איימו עליהם. איום נפוץ הוא פשוט בכך שבפרויקטים עתידיים הקבלן יעדיף מעבדה אחרת. לעתים לאחר שהמעבדה סירבה לאשר, הקבלן "נעלם" וכנראה קיבל אישור ממעבדה אחרת. 

הרשות להסמכת מעבדות בודקת את המעבדות פעם בשנתיים, ולצורך כך שוכרת שני אנשי מקצוע לכמה שעות. הוא שהרשות מבקשת מהמעבדה הנבדקת מספר פרוייקטים לבחינה, והמעבדה בוחרת אילו פרויקטים להגיש. כל המרואיינים בתחקיר מסכימים כי למעשה אין לרשות יכולת פיקוח ניכרת.

לפני חודש כתבו ראשי תחום בנייה ירוקה בשתיים מהמעבדות הפרטיות מכתב למשרד להגנת הסביבה, התריעו מפני המצב, וביקשו להדק את הרגולציה על התחום בטרם יקרוס אמון הציבור בתקן.

קישורים
שקוף
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

745664
לא.
ללכת בלי, להרגיש בלי 745667
תקן שממש אוכפים יעלה את מחירי הדיור בישראל. אף אחד לא באמת רוצה את זה. אבל בטח צריך תקן, בשביל איזה הסכם בינלאומי או משהו. אז ישראבלוף.
ללכת בלי, להרגיש בלי 757560
לנסוע בלי ולהרגיש עם :ישראבלוף - מודל 2023.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים