חסידות בעלזא במגעים עם משרד החינוך על הגדלת תקצוב תמורת לימודי ליבה 4114
בעיתונות פורסם כי חסידות בעלזא במגעים מתקדמים עם משרד החינוך על מודל לפיו החל בשנת הלימודים הבאה הם ילמדו לימודי ליבה (עברית, אנגלית, מתמטיקה, מדעים) בפיקוח משרד החינוך, ובתמורה יגדל התקצוב שלהם. הוסכם כי גודל התקציב יהיה תלוי בהיקף לימודי הליבה ובמבחני הערכה.

בחסידות נימקו את ההחלטה במצוקה כלכלית. כיום, כמו רוב החינוך החרדי ("מוכר שאינו רשמי") הם מקבלים כ-‏40% מהמימון שמקבלים בתי ספר ממלכתיים מקבילים. כמו כן הם ציינו כי בוגריהם מתקשים למצוא עבודה בגלל היעדר לימודי ליבה.

מזה מספר שנים מתקיים זרם חינוך ממלכתי־חרדי, שכולל לימודי ליבה מלאים, הכנה לבגרות, ופיקוח מלא של משרד החינוך, ובתמורה תקצוב מלא. אך רק מוסדות מעטים במגזר החרדי בחרו להצטרף לזרם זה. התוכנית של בעלזא היא לא במסגרת זו: מפעילי תלמודי התורה יהיו עדיין עמותות מטעם החסידות, ולא יהיה פיקוח ישיר מצד משרד החינוך פרט למבחני ההערכה. כמו כן מדובר כרגע בתלמודי התורה בלבד - כיתות נמוכות לבנים. בהמשך ישקלו בחסידות הרחבת המודל לתיכונים ואף בגרות, לפחות חלקית.

בעלזא היא החסידות הגדולה הראשונה שפונה למסלול שכולל לימודי ליבה. קיים חשש כי התרחבות המודל תפגע ביוזמת החינוך הממלכתי־חרדי.

במגעים בין החסידות למשרד החינוך מתווך חבר הכנסת משה (קינלי) טור־פז מ"יש עתיד". טור־פז ציין את תמיכתו של יאיר לפיד במהלך.
קישורים
TheMarker
כאן
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

745979
קשה לי להחליט אם אלה חדשות טובות או לא.

לכאורה זה צעד בכיוון הנכון, אבל משום מה אני חושד שהתגמול הכספי יגיע לפני הוכחת האפקטיביות, וכאשר הממשלה תתחלף והחרדים עם הימין יחזרו בגדול - הרי האנומליה הנוכחית לא תישאר לאורך ימים - התיקצוב יהיה הדבר היחיד שיישאר מהמהלך, שהרי לימדנו החכם באדם שלימודי "לִבָּ֖הּ אֲסוּרִ֣ים" (קהלת ז, כ"ו).

האפשרות שאני סתם חמוץ, חושד בכשרים או ציניקן חסר תקנה נדחית בבוז.
745989
ואפילו אם בשנה הקרובה תהיה אפקטיביות, הרי פיקוח נמס יותר בקלות מאשר תקציבים.

התקווה שלי היא שהרצון של החסידות בלימודי ליבה הוא לא כרע הכרחי תמורת תקציבים, אלא רצון כן לתת לחסידיהם בסיס כלכלי איתן יותר. זה הרי לא לגמרי בלתי אפשרי.
ליבה או לביבה? 746045
1. מדובר על לימודים מצומצמים בתלמודי התורה בגילאים 6-12 לכל היותר.אני לא רואה איך זה מקדם את החברה החרדית לצאת מהגטו המדעי בו הם שרויים. לימודי מתמ' ואנגלית צריכים להלמד במקביל ללימודי התלמוד כל זמן שהבחור החרדי לומד במוסדות החינוך ולא רק בתלמודי תורה,אלא גם בישיבות הקטנות וגם הגדולות.

2.לדעתי ההתמקדות בלימודי הליבה הם טעות מצד המדינה.יש להתמקד קודם בריכוך ההנהגה הגברית החרדית על ידי הכנסת 50 אחוז נשים בחקיקה בכנסת ובהתאם שילוב מורות ומחנכות בתלמודי התורה. הליבה בוא תבוא אחרי הלביבה.
ליבה או לביבה? 746063
50% נשים בחקיקה זה מדרון חלקלק. הדרישה הבאה תהיה ייצוג לחרדים ע"פ גודלם באוכלוסיה, ומייד אח"כ לערבים, למתנחלים, לתושבי הנגב, למזרחים, ...
ליבה או לביבה? 746070
50% זה סימבולי בהתאם ליחס הנשים באוכלוסיה הכללית. אבל גם 25% יניחו את דעתי בנסיבות דנן.
--------------
וברשותך - ובהמשך לתגובתי : חברת הכנסת מטעם סיעת יהדות התורה,זילפה בלהה דושינסקיא (נציגת חסידות בעלז),עולה לנאום מעל הפודיום את נאום הילדים הכמהים לשיר את שירת הברבורים.

אני שנים חושב,מהרהר,לומד ומנסה ללמוד על ה'בעיה' החרדית וזאת ביחס למציאות וההתעקשות שלהם שלא לשנות את לבושם ואת שפתם. חוסר ליבתם נעוץ אמנם בבעיות אחרות של האורתודוקסיה ‏1 ותטופל בהתאם ובתנאים שיתאימו למגזר החרדי, אבל חוסר רצונם לשלב נשים בהנהגה ובקהילה ובחינוך לכל בני המינים,ראויה לטיפול של רשויות המדינה גם אם בחקיקה אגרסבית ודורסנית, כי לדעתי זאת אחת מהבעיות המרכזיות בחברה החרדית שמזינה את יתר הבעיות - ליבה,צהל,השכלה-גבוהה,אי מודעות לאלימות מינית בחברה ועוד.

מידור נשים חרדיות מתלמודי התורה,מהנהלת התלמודי תורה‏2,מההנגה הרוחנית של החברות החרדיות, מידור נשים מהכנסת,מהעשייה הפוליטית,מלב העשייה הפדגוגית בכל הגילאים - היא אם חטאת.
--------------
1 ההשכלה,האמנציפציה,החילון ביהדות והרפורמות.
2 לעניות דעתי,ילדים לפחות עד גיל 12-13 אמורים לקבל את חינוכם המרכזי ממחנכת ולא ממחנך.
ליבה או לביבה? 746071
יתכן ושריון נשים יכול להוות מדרון חלקלק בנסיבות שתארת,אבל במציאות הישראלית בה יש מפלגות כדוגמת ש"ס וג',שלא משריינות נשים ברשימות שלהם,מחייבת את נקיטת האמצעים הללו ולקחת בחשבון את הסיכון ליצירת מדרון חלקלק.

לאחר ישור הדרך,אפשר יהיה לבטל את השריון. אפשר לראות בשריון נשים לכנסת הישראלית כחלק מההגנה על הדמוקרטיה הישראלית.
ליבה או לביבה? 746072
בשביל לימודי ליבה בישיבות, צריכים קודם כל לימודי ליבה בבתי הספר.
ליבה או לביבה? 746073
נכון.

1. התנאי הזה מתייתר,שכן בעלז מראש מצהירים שהלימודים הללו לא יכנסו לכותלי הישיבה,אז למה להשקיע בילד בן 9 לימודים שבכל מקרה הוא מחונך שהם שולים והם יפסקו בעזרת השם כשהוא ילמד בישיבה בגיל 13-14. זה כמו לאמן אנשים לשחות לפני שהים מתאדה.

2. לי נראה שזה בכלל דו שיח פוליטי נסתר בין הקואליציה לבין חלק מאגודת ישראל שתכליתו לשריין את יציבות הקואליציה לאחר שחלקים מימינה/תקווה חדשה יתפרקו כשלפיד ימונה להיות ראש ממשלה או לפחות לקבל את תמיכתם הפוליטית.
ליבה או לביבה? 746075
אז הם מצהירים. זה אומר שעוד חמש שנים יהיה פשוט יותר להכניס לישיבות שונות חומר כזה. לא לכולן. לחלק. אבל גם זה משהו.
746464
היא הנותנת: מדוע צריך לשחד מישהו לעשות משהו שטוב לו, רק מפני שהוא מסרב לעשות זאת בלי שוחד? יותר מדי מזכיר הורים שמשחדים ילדים עם ממתקים. דומה שכמו באנלוגיה, החילונים התרגלו לראות בחרדים ילדים קשי הבנה שאי אפשר להידיין איתם בהיגיון.
ועוד דבר הטורד את ההיגיון. אם חינוך חרדי ממומן רק ב-‏40% מן החינוך הממלכתי, האם אין הד ר אמור לתת את אותותיו בתנאים הפיזיים וברווחה של החינוך החרדי? האם אין בכך מספיק "שוחד" לשכנע את החרדים לקצת ידישקייט ליבתי?
האם חסרות בעיות במדינת ישראל? אם החרדים אינם חפצים בלימודי ליבה, שיבושם להם.
תוך כדי הכתיבה, אני נזכר בנימוק הכלכלי (החרדים כגורם הבולם את היצרנות והפרודוקטיביות של המשק הישראלי). אני מניח את הדיון הזה לאנשים עם יותר הבנה בכלכלה ממני. רק אעיר שהטיעון הזה בחברה המייבאת מטפלים בקשישים ובחולים, פועלי בניין ועובדים חקלאיים, נראית קצת יותר מדי "צדק חברתי". נניח שכל החרדים יקבלו לימודי ליבה, האם התוצאה תהיה צמיחת המשק הישראלי או הפחתת הדרישות של עובדי ההייטק והאקדמיה הנוכחיים?
746481
מדינת ישראל, כמדינת רווחה, נותנת תמיכה מקיפה, כלכלית ואחרת, לאוכלוסיות עניות.
את זה היא מממנת, מיותר להזכיר, מהמיסים של שאר האוכלוסיה.
ברור שמודל כזה יכול להתקיים רק כשהאוכלוסיה שמשלמת מיסים מזרימה מספיק כסף כדי לתמוך בשאר.
אם 90% מהמדינה יחליטו מחר בבוקר שהם משתכרים (ולומדים כדי להשתכר) רק בעבודות בשכר מינימום, 10 האחוז הנותרים לא יוכלו לממן ממיסיהם את אותם 90%.

לכן, כאשר קבוצת אוכלוסיה גדולה מחליטה‏1 לא ללמוד לימודים שיאפשרו לה להשתכר בכבוד, "שיבושם להם" זה לא עובד. זו בעייה שמשפיעה על כל אזרח ואזרח.

1 עלק מחליטה, העסקנים הפוליטים שמובילים אותה מחליטים בשבילה.
יבושם להם 746487
אני באמת מקווה שמישהו עם יותר הבנה כלכלית יתייצב לצידי, כי לענ"ד הכלכלית (ללא כל כוונת צניעות), הטיעון הכלכלי קצת רופף.
מדוע "יבושם להם" אינו אופציה? מכל מה שכתבת עולה דאגה אחת נוספת ומוטיבציה ל"לימודי ליבה" שצריכה להערם על מה שתארת כ"אוכלוסיות עניות". מה לפרה החולבת ולדאגות של אלו שחולבים אותה?
יש הרבה קבוצות (אמנם קטנות) של אזרחים שהחליטו לחיות באופן שהעבודה תתפוס את המינימום הדרוש לקיומם. אני לא רואה שהמדינה נותנת דעתה על הטרנד הזה.
יבושם להם 746489
כל עוד הקבוצות קטנות הבעייה קטנה. כשמדובר באוכלוסיה שכבר עכשיו היא מעל 10%, וקצב הגידול שלה משולש מהשאר, ברור כבר לכל מי שמבין בכלכלה במשק (והבאתי אינספור קישורים לכתבות בענין בשנים האחרונות, כולל מנגידי בנק ישראל) שבטווח הארוך זו אחת הבעיות החמורות של המשק הישראלי, אם לא החמורה מכולן.
יבושם להם 746531
תחזית אופטימית יותר, על פיה הנגידים ואתה נערכים לקראת המלחמה הקודמת.
יבושם להם 746544
נשמע לי כמו מדע בדיוני. אני שומע כבר חמישים שנה על איך התקדמות הטכנולוגיה תיצור אבטלה המונית, ובינתיים זה בדרך כלל הפוך.
יבושם להם 746571
אבטלה המונית מייצרת התקדמות טכנולוגית?
יבושם להם 746572
התקדמות טכנולוגית מעלה לשלטון את טוני בלייר.
יבושם להם 746576
746483
המדינה הטילה מס על משקאות עם סוכר מוסף וייקרה לי את הקולה והמיץ פטל. זה עונש שהוטל על האזרחים כדי להשיג מטרה ראויה בעיני המדינה- הפחתת מגיפת ההשמנה החולנית והסוכרת.

באותו אופן המטרה של הגברת הפריון במשק היא מטרה ראויה, ואחת הדרכים להשיג אותה היא שיפור ההשכלה המדעית, כדי לשפר את מיומנויות העובדים. כבר יש חוק חינוך חובה חינם. אני חושב שמותר לממשלה לדייק קצת את מאפייני חינוך החובה.
כשם שהממשלה לא רוצה מדינה של אנאלפבתים היא גם לא רוצה מדינה של בורים במתמטיקה ופיזיקה.
אגב, המורה שלי למתמטיקה בתיכון חבש כיפה שחורה ואצלו המתמטיקה דווקא היתה דרך להתקרב לאלוהים, לא להתרחק ממנו.
746485
תגובה 170810
יבושם להם 746490
כל הדוגמאות של מתמטיקאים דתיים אינן רלאבנטיות. אפאחד לא טוען שדתי אינו יכול להיות מתמטיקאי טוב ופחות מכל מעניין אותי לקבוע למנהיגי החרדים לכמה מתמטיקאים הם זקוקים בקהלם.
מהתרשמות אישית מחרדים שהם בעלי מקצועות מדעיים, מבין אלו שאינם חוזרים בתשובה, הרוב למדו במסגרות לימוד חרד"ליות. כלומר, תלמידים חרדים בעלי אוריינטציה ריאלית נותבו למסגרות חינוך ממלכתיות בזרמים הקרובים אליהם. אם לחרדים לא אכפת לאבד את התלמידים האלו, מה אכפת לי?
ברמה הפרקטית, זה לא שהמדינה אישרה דה יורה למישהו לבטל את לימודי הליבה. כפי שכתבתם יש חוק חינוך חובה. המציאות היא שהחרדים נעמדו על אחוריהם, הפרו את החוק ואכפו על המדינה את רתמת החמור, כאשר הוציאו ממנה מימון (ולו חלקי) של החינוך הבלתי חוקי הזה. האם המדינה היא שצריכה לכסות את החשבון של ההתנהגות הזאת?
הגענו למצב הזה מפני שהמדינה מסיבות פנים-פוליטיות נאלצה להכיר בחינוך אנטי אזרחי ואנטי-לאומי. הממלכה בטפשותה החליטה לממן חינוך אנטי-ממלכתי.
וכעת, בתוקף של טיעון כלכלי, הנראה לי מפוקפק מלגו ומלבר, מציעים למדינה להכיר בכל עוולות החינוך האירידנטי ובלבד שיעשה תיקון אשר יועיל בראש וראשונה לקהילה שלהם?
במה זה עדיף ע"פ ביטול התמיכה לחינוך לא חוקי, עד שלא ייטיב דרכיו ויפעל לטובת וע"פ חוקי המדינה? את הכסף שיחסך, אפשר להעביר לחינוך ילדי העולים ואפילו לחינוך הערבי, רחמנא לצלן, ולהוציא משם את המתכנתים החסרים.
לא אסתיר דעתי ואגלה, שיותר חשוב לנהל מלחמה בחינוך אנטי-ממלכתי ששם לעצמו דגל של הרס ודיכוי החברה שלנו באמצעות איסטרטגיה של מחלקות לידה, מאשר להפוך 10% מן המחנה האירידנטי הזה לאנשי הייטק
במדיניות הפטרונית והתבוסתנית שאתם מציגים, אתם מחמצנים מדיניות שגוייה של מדינת ישראל במקום לבטל אותה.
יבושם להם 746533
"במה ז̲ה̲ עדיף ע"פ ביטול התמיכה לחינוך לא חוקי" - העדיפות הברורה היא בכך שאותו ז̲ה̲ ניתן ליישום, לפחות באופן זמני, וגם על כך יש לברך "שהחיינו". לחיים!
יבושם להם 746491
הטיעון של המשקאות המתוקים אינו תופס. המדינה אכן עשתה את חובתה ואכפה את המיסוי על "טעם החיים" של החינוך החרדי. אלא שהציבור החרדי מרד בחקיקה הזו, תחילה ייצר את המשקה המתוק במזקקות ביתיות סמויות ואח"כ כפה על הממלכה גם לממן אותן. כך נאלצנו להעניק עצמאות מסויימת למושבות החרדיות. עכשיו אתה רוצה להכריז עליהן מלחמה? אם רצונך בכך, בחר מטרות ראויות כמו הפסקת ההטפה למשפחות מרובות ילדים והפסקת ההטפה נגד גיוס לצה"ל ולא עניין שעיקר תועלתו אם בכלל, תהיה לטובת המורדים עצמם.
יבושם להם 746492
השאלה היא עקרונית, בתחום עד כמה המדינה יכולה להחליט עבור אזרחיה מה טוב להם (חובת חגירת חגורת בטיחות, אם זו דוגמה טובה יותר בעיניך) ומה טוב לקולקטיב המתקרא מדינה.
יבושם להם 746495
אני לא חושב.
ודאי שהיא צריכה ויכולה. השאלה היא השאלה הפראקטית עתיקת הימים של איזה מחיר היא צריכה לשלם כדי לאכוף את מה שראוי לאכוף.
באחת התגובות למעלה, ראיתי שנכתב משהו שאני מסכים איתו. אנו חיים בתקופת אנומליה של שלטון קואליציה משונה של ימין-מרכז-שמאל. בסופו של דבר, תחזור הנורמליות של שלטון קואליציית הימין-דתיים ואז החרדים ימשיכו לעשות את הממלכתיות לחוכא ואיטלולא. אני לא חושב שבגלל האפיזודה הזאת של ברית האנטי-נתניהו אנו צריכים לתת חותמת כשרות לכל מיני תעלולים של החרדים, רק כדי לייצר תרופת פלא למחסור לכאורה של מתכנתים (מה גם שאני חושד שמדובר בתרופת שווא. האם מדברים על מחסור דומה במתמטיקאים, פיזיקאים, כימאים ואפילו מורים אם תרצה?).
יבושם להם 746522
תעלולים תמיד יהיו, וזה חלק מהמשחק הפוליטי. השאלה היא אם המדינה מכריזה באזלת ידה על החרדים כאקס טריטוריה שהחוק לא נאכף בה (כפי שהיה בגל א' וב' של הקורונה). אני לא מעוניין בזה ומסכים שישולם מחיר.
746532
הערת שוליים: כל אלה שמדברים על "להתקרב לאלהים" לא יכולים להיות מתמטיקאים אמיתיים, כי המתמטיקאים יודעים שכל הדברים הסופיים נמצאים באותו מרחק מהאינסוף.
746538
זה ניסוח שלי, שמראה עד כמה לא למדתי מתמטיקה.
רגע, אם אי אפשר להתקרב לאלהים אז בשביל מה להתאמץ? אופס. עכשיו אני מבין למה החרדים מוותרים על לימודי ליב"ה.
סוף האנומליה 753361
רק בן גביר!
752064
מירב בהחלט משדרת כנות. עשתה נכון שלא התאחדה עם מרץ. היא ליגה אחרת.
752065
בניגוד לגלאון שמתקשה ליישב סתירות מהותיות.
752066
This content isn't available right now
When this happens, it's usually because the owner only shared it with a small group of people, changed who can see it or it's been deleted.
752067
752068
תודה.

(קצת מביך שיום אחד היא עוד עלולה להיות ראש ממשלה, אבל לא יותר משאר המועמדים הסבירים יותר).
752069
סוג של גולדה מרוסנת
752075
אבל עדיין עדיפה על זאת שמקבלת בסקרים יותר מאלי אבידר,ירון זליכה ואביר קארה גם יחד.
752083
כל הכבוד לממשלה שמושיטה לחרדים יד במקום לנסות לכפות עליהם. חשוב שמודל התקצוב יעודד כמה שיותר לימודי ליבה.

בעיה קטנה: יש מחסור ארצי במורים במקצועות הליבה, בעיקר בבתיה"ס היסודיים.
פתרון: גיוס מורים ערביים מובטלים ללמד בחסידויות החרדיות.
752136
(מצחיק שאתה כותב את זה עכשיו, אחרי שנוצרה בעיה יותר גדולה ליוזמה הזו: שראש הממשלה הבא, בסבירות הגבוהה ביותר, חתם על הסכם שמבטל אותה: החרדים יקבלו את אותו כסף לפחות בלי שום לימודי ליבה. נדמה לי שזה עבר יותר מדי בשקט באייל, הההסכם הזה, בעיני אחת ההשתנות הבוטות ביותר שידענו מהמקפצה על טובת הכלל ("הכלל" כאן הוא הלא-חרדים בישראל וגם רוב החרדים, הנהנים הם קומץ העסקנים בעלי השררה החרדים). ההסכם הזה כמובן עוררה זעם לא קטן כלפי יו"ר האופוזיציה, מצד מי שממילא לא היה מצביע לו, ולא גירד בקצה האף של מי שכן התכוון להצביע לו.)
איפכא 752139
אפשר לראות את הדברים באופן שונה.
הבעיה כלל אינה עם לימודי הליבה. לשם שינוי, אפשר לקבל את גרסת הימין לעניין לימודי הליבה. לגרסתם, מאחר ולימודי הליבה טובים לחרדים, הם לא מתנגדים ללימודי הליבה, אלא לניסיון לכפות עליהם אותם. ברגע שיניחו להם, הם עצמם יכניסו את לימודי הליבה, כמובן וכרגיל בתנאים שלהם.
אני לא יודע אם זה נכון או לא. אבל מאחר ואיני רואה עצמי אפוטרופוס על מה שטוב לחרדים, ממש לא אכפת לי.
טוענים שעניין זה קשור לטובת הכלל. כלומר שהעדר לימודי ליבה הופך את החרדים לעול במקום לחלק תורם של החברה. אני לא כל כך רואה את מקומות העבודה הממתינים לחרדים עם לימודי ליבה. עדיף שהמדינה תדאג ליצור את מקומות העבודה האלו ואז אם החרדים לא יבואו, יבוא מישהו אחר.
מה שהמדינה צריכה לעשות, זה לא לנסות לחנך ו"לדאוג" לחרדים, אלא להפסיק לממן את האירידנטה החרדית.
מה פתאום המדינה צריכה לממן מערכת חינוך שמגדלת אנשים שלא משרתים בצה"ל, ולא עובדים כרופאים, אחיות, שוטרים או גננים?
כלומר כל עניין לימודי הליבה הוא red herring. מה פתאום המדינה מממנת מערכת חינוך שאין לה שום דרך לפקח על התכנים הנלמדים בה?
לצערי, בעניין זה שני הצדדים הפוליטיים כאחד פושעים נגד המדינה והחברה.
איפכא 752152
יש אלפי משרות פתוחות בהייטק, לידיעתך.
מסכים עם זאת שאי-הפיקוח על החינוך החרדי הוא פשע, אבל כמו שגם מובהר מתגובתו של ירדן מעליך - זה יותר גרוע מטפשות, זו רשעות.
ולירדן - זה עבר בשקט לא בגלל שלא שמנו לב, אלא כי זה כל כך מייאש ומדכא, שאין כח לומר בפעם האלף כמה האיש הזה מסוכן למדינת ישראל, כולל מיליון מצביעיו שרובם ישלמו ומשלמים היטב על נזקיו האדירים.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים