פול קרוגמן: מס פחמן זה טוב, וטוב שלא הוחל 4156
פול קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה, דן ב"ניו־יורק טיימס" בכך שחוק האקלים החדש של ממשל ביידן בארה"ב אינו מטיל מס פחמן.

ברקע הדברים, מכתב פתוח שפורסם לפני שלוש וחצי שנים שעליו חתמו 3600 כלכלנים אמריקאים, שממליץ על הטלת "מס פחמן" כצעד העיקרי עבור ארה"ב למלחמה במשבר האקלים. הרעיון הוא מס על פליטת פחמן שיוטל על יחידים וחברות, ויתמרץ חיסכון ומעבר לאנרגיות נקיות. מס כזה הוטל במדינות רבות.
בין החותמים על המסמך היו תומכים של שתי המפלגות הגדולות, שרת האוצר ג'נט ילן, היועצת הכלכלית לבית הלבן ססיליה רוז, וגם קרוגמן עצמו.

כעת הצליח הממשל, לאחר מאמץ ממושך, להעביר חוק אקלים שאפתני. אך החוק אינו כולל מס פחמן, וגם לא היתרי פליטה סחירים. במקום זאת, החוק מתרכז בסובסידיות לאנרגיות נקיות (ובכלל זה אנרגיה גרעינית) ובתמריצים "חיוביים" לאימוץ טכנולוגיות מפחיתות פחמן כמו רכב חשמלי ובתים חסכוניים.

למרות שלדעתו מס פחמן נכון מבחינה כלכלית, מתייחס קרוגמן באהדה לויתור עליו. הסיבה העיקרית היא פוליטית: הקושי להעביר מס חדש, בפרט לנוכח התנגדות רפובליקנית. החוק החדש הוא "עץ חג המולד", מבטיח "מתנות" למגזרים רבים - וכך יש לו קיום פוליטי.

גם מבחינה כלכלית טהורה טוען קרוגמן כי לא יעיל כרגע להפוך מס פחמן למרכז מדיניות האקלים: נחוץ תחילה קידום ממוקד של טכנולוגיות חלופיות, שחלקן עדיין לא תחרותי, גם בהינתן מס פחמן. בעתיד, ככל שטכנולוגיות אלו יתבססו, יהיה כדאי לשקול שוב את הטלתו של מס זה.
קישורים
המאמר של קרוגמן ב-The Marker
המאמר של קרוגמן בניו־יורק טיימס
המכתב הפתוח של 3600 הכלכלנים
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ללא כותרת • אריק • 24 תגובות בפתיל
  קמפיין הנגד של חברות הנפט ממשיך • אח של אייל • 3 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים