ביהמ''ש העליון הכיר בהורות של אישה לילד שהולידה זוגתה לאחר שהשתיים נפרדו 4183
בית המשפט העליון הכריע בחודש שעבר כי אם לא־ביולוגית של ילד תוכר כהורה שלו, למרות שהילד נולד לאחר שהאם הביולוגית נפרדה מהאם הלא־ביולוגית.

שתי הנשים קיימו זוגיות במשך כשבע שנים, במהלכן ילדה האם הביולוגית את בנן הבכור באמצעות תרומת זרע. השתיים נפרדו לאחר שהאם הביולוגית הרתה שוב (מזרע של אותו התורם), אולם לפני שההריון הסתיים והילד השני נולד. השתיים מגדלות את הבן הבכור במשמורת משותפת, אך האם הביולוגית לא איפשרה לבת זוגה לשעבר להימצא בקשר עם הבן הצעיר.

האם הלא־ביולוגית פנתה ב-‏2016 לבית המשפט לענייני משפחה בחיפה בבקשה לקבל משמורת גם על הילד הצעיר, ובהמשך, גם בבקשה לקבל צו הורות. חוות הדעת של פסיכולוג מומחה, שתי עובדות סוציאליות ואפוטרופה לדין, היתה כי לטובת שני הילדים, ראוי שגם הבן הצעיר יוכר כבנה של האם הלא־ביולוגית, כך ששני האחים יחוו מציאות משפחתית זהה. אולם בית המשפט דחה את הבקשה, מאחר וביום הלידה השתיים לא היו בנות זוג. לאחר ערעור, בית המשפט המחוזי הפך את ההחלטה, וקבע כי המועד המכריע בנסיבות העניין הוא מועד הכניסה להריון, ולא הלידה, ואילו בית המשפט העליון הותיר כעת קביעה זו על כנה.

עורכי דינה של האם הלא־ביולוגית מסרו: "לאחר מאבק עיקש של שבע שנים, לסבית זכתה סוף סוף להכרה בהורותה על בנה שעם לידתו נגזל ממנה על ידי בת זוגה לשעבר. במיוחד בימים אלה, שבהם הקהילה הלהט"בית כ"כ נרדפת ופגיעה, משמח ומרגש להיווכח שבית המשפט העליון ממשיך להעניק למשפחות הלהט"ביות את מלוא ההגנה ומרחיב את היקף המקרים שבהם ניתנים צווי ההורות."

ואילו מטעם עורכי דינה של האם הביולוגית נמסר: "תוצאות פסק הדין אשר מחייב את הכרתה של הלא ביולוגית כאמו הנוספת של הקטין מובילות למצב שבו הקטין, אשר כיום כבר בן שבע שנים ואשר גדל לתוך מציאות שלפיה יש לו רק אם אחת, ייאלץ כרעם ביום בהיר ולא באשמתו להסתגל למציאות חיים שונה, על כל המשתמע מכך".
קישורים
העליון הכיר בהורות של אישה שזוגתה לשעבר ילדה לאחר פרידתן - הארץ
ביהמ”ש העליון: חרף התנגדות אם ביולוגית, אושר צו הורות לגבי ילד בן 7 שנולד לאחר פרידת בנות הזוג - WDG
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

החלטה מעניינת 758957
לא קראתי את פסק הדין. אולי משום כך לא ברור לי מדוע החליט בית המשפט להתערב בסוגיה. שהרי בין הילד לבין התובעת לא היה קשר משפחתי. האמתלה של מועד ההפריה חסרת כל נגיעה לילד עצמו. גם קשר גנטי אין כאן. אני מחמיץ משהו?
החלטה מעניינת 758958
גם אני לא קראתי את פסק הדין, אבל הנה כתבה בעקבות פסק הדין של המחוזי, עם יותר פרטים.

העילה הראשונית להורות היא שההחלטה על הבאת הילד לעולם היתה משותפת, ומתוך כוונה להורות משותפת. אם זה היה נעצר כאן הייתי חושב שזה באמת חלש מדי. אולי צריך לקבוע סקאלה של "מידת הורות", עם "נקודות" שנצברות עבור כל אחד מהאלמנטים: שותפות בהחלטה (תרתי משמע), זרע, ביצית, הריון, זוגיות עם ההריונית, נוכחות בתחילת החיים וכו'. ומידת ההורות של התובעת כאן היא לא אפס, אבל קטנה לאין שיעור ממידת ההורות של האם הביולוגית.

אבל, "שתי עובדות סוציאליות ופסיכולוג קבעו שטובת שני הילדים היא שגם הבן הצעיר יוכר כבנה האם העותרת. השופט סילמן אמר שיש לתת משקל משמעותי לעמדה זו. 'לא בנקל נסטה מעמדות גורמי מקצוע, במיוחד בסוגיה כה מובהקת של טובת קטין', כתב בהחלטתו. 'על אחת כמה וכמה אמורים הדברים מקום בו משמעות אי ההכרה היא הותרת ג' עם הורה אחד, כשנסיבות הבאתו לעולם כאלו, שיקשה עליו להבין את הבידוד'. עוד אמר סילמן, כי טובת הילד היא 'היהלום שבכתר' ושמצב העניינים שקדם לפסיקה עשוי היה ליצור "אחאות נחותה" ביחס לאחיו הגדול."

כלומר, אם אני סומך על שלושת המומחים, השיקולים כאן הם לפי המקרה המאוד קונקרטי, וצריך להכיר את הנפשות הפועלות.
החלטה מעניינת 758961
די ברור אם כך שזוהי טובת הילד. עדיין, לא נראה שהקושי שבמצב זה חמור מן הקשיים שאותם חווים ילדים במשפחות שעברו גירושים מכוערים, משפחות לא מטפחות ומשפחות פוגעניות. מדובר בחלק משמעותי מן המשפחות להן יצא לי להתוודע במידה כלשהי.
עדיין, הרף לכפיה משפטית גבוה מכפי מקרים אלו בשל זכות היסוד של הורה לגדל את ילדיו כראות עיניו ויכולותיו. כך שלמרות שסביר שהחלטה זו מיטיבה עם הילד, אני נוטה לחשוב שלא נוצרה כאן עילה מספקת להתערבות מערכת החוק בתא המשפחתי. יש כאן גם אולי הנמכה תקדימית של רף ''טובת הילד'', זה שמעליו זכאית המדינה להתערב.
החלטה מעניינת 758965
האם שמת לב למשפט הבא?

==> השתיים מגדלות את הבן הבכור במשמורת משותפת, אך האם הביולוגית לא איפשרה לבת זוגה לשעבר להימצא בקשר עם הבן הצעיר.

אני מפרש את העניין אחרת לחלוטין. יש כאן קליק בייט. הכותרת מציגה מידע חלקי שיוצר גימיק.

1. האח הבכור נמצא (לדוגמא, לא מכיר את הפרטים) שבוע אצל כל הורה, וההורה הראשון יכול כבר להגיד "תמסור לאחיך הצעיר כך וכך"
2. כל מה שההורה הראשון רוצה הוא להיות בקשר גם עם האח הצעיר, אבל ההורה השני לא מאפשר.

לדבר על "התערבות מערכת החוק בתא המשפחתי" זה בעיני בדיחה. התא המשפחתי הזה הוא כבר מעורבב ומבוסס על הסכם משפטי. אני הייתי מסכם זאת כך: "בית המשפט נעתר לבקשת אחד ההורים לעדכן את הסדר המשמורת הקיים"
החלטה מעניינת 758967
אני מתנצל. במחשבה שניה ''זה בעיני בדיחה'' הוא קצת חריף מדי. הניסוח הזה פשוט שגוי לאור הפרטים המלאים של המקרה.
החלטה מעניינת 758974
עד כדי חוסר היכרות עם הפרטים, אני מגנה את התנהגות ההורה השני. אך דעתי בעינה עומדת באשר להתערבות ביהמ''ש במקרה זה.
החלטה מעניינת 758962
לא יודע בדיוק מה השיקולים של בית המשפט, אבל מנקודת מבט מוסרית, הרציונל ברור בעיני.
הורי הילד הם אלו שהחליטו להביא אותו לעולם/לאמץ אותו. ההחלטה הזאת היא שהופכת אותם להורים‏1, ולא סתם לתורמי זרע או פונדקאים.

אולי זה יהיה יותר אינטואטיבי אם במקום הזכות להיות מעורב בחייו של הילד, נסתכל על אחריות כספית:
אליס ורוברטה החליטו להביא ילד באמצעות תרומת זרע. אליס שותפה במשרד עו"ד מצליח ועובדת הרבה שעות. רוברטה עובדת בחצי משרה כמורה בבית ספר יסודי.
שתיהן החליטו שרוברטה תהיה האם הביולוגית, כך שאליס תוכל להמשיך לעבוד כרגיל בזמן ההריון ותקופת ההתאוששות.
לאחר ההפריה, אליס החליטה שהיא לא רוצה להיות אמא, ונפרדה מרוברטה.
מפאת מצבה הכלכלי של רוברטה, ללא תמיכה של אליס היא תאלץ לגדל את הילד שלה בעוני. היא מחליטה לתבוע את אליס כדי שבית המשפט יכיר בה בתור אם הילד ויפסוק לה דמי מזונות (כמובן שהיא מוכנה גם לאפשר לאליס להיפגש עם הילד ולהיות מעורבת בחייו).

_________________
1 במקרה של הריון לא מתוכנן, מדובר בהחלטה לקיים יחסי מין.
החלטה מעניינת 758975
במקרה זה אכן היה טעם בפסיקה לטובת רוברטה.
מזעזע 758966
אני לא יודע מה ההחלטה הנכונה - אבל לא יכול להיות שזה יקח למערכת 7 שנים להגיע להחלטה בנושא כזה. 7 שבועות נשמע לי לאט, 7 חודשים גובל בעינוי דין. 7 שנים זה פשוט עוול. הטלת מטבע היתה מייצרת תוצאה טובה יותר לכל המעורבים (בגלל המהירות).
מזעזע 758971
על זה יש קונצנסוס כמעט כללי, מה שמבטיח שזה לא יתוקן לעולם.
אות גוססת - אם לא מתה 759269
עפ"י מחקר אמפירי שנערך באונ' ת"א, שופטים רבים לענייני משפחה אינם רואים את עצמם מחויבים לחוק ולכללים משפטיים, ומעדיפים במקום זאת לפסוק בהתאם לתחושתם של מה צודק וראוי. המחקר ניתוח כ-‏5,000 פסקי דין בין השנים 2009-2019 ומצא בהם אקטיביזם שיפוטי של ערכאות נמוכות, שמתעלם מן הדין הקיים ויוצר אי-בהירות והיעדר אחידות. הן מביאות לדוגמא את ריקון חזקת הגיל הרך תוך לוליינות השיפוטית וסתירה לוגית; כאוס מושגי שנוצר מסימון אותו הסדר במושגים משפטיים שונים לרבות על ידי שופטים שונים באותו מחוז ואותה שנה ואפילו של אותו השופט בפסקי דין שונים. בית המשפט העליון שנדרש לכך, יצר הלכה שרק הגבירה את הכאוס והביאה את הערכאות הנמוכות לפרש גם אותה באופן יצירתי, תוך מתן פסיקות סותרות.

לפי הכתבה, שופטי המשפחה רואים את עצמם כאחראים להגשים מדיניות מהותית ועקרונות-על ראויים, תוך שהם הופכים את החוק לאות גוססת, אם לא מתה, כאשר הנפגעים הם בעיקר משפחות חלשות וילדים - נטעאל בנדל, ישראל היום
אני מניח שאנקדוטות מייצגות עבור מסקנת המחקר הן לא אלו שמופיעות בכתבה.

זה קצת מזכיר לי את משנתה של המשנה לשעבר ליועמ"ש: "חשוב שהדרג הפקידותי יכיר בכוחו לעצב מדיניות בנושאים קרדינליים...התחום המשפטי הוא דוגמה לתחום שבו שולטת שפה משלו... לאדם מן היישוב, שאינו בעל השכלה משפטית, אין אפשרות אמיתית לפצחו. באופן הזה, מתאפשר המשכה של שליטת המומחים המרכזיים באופן קבלת ההחלטות".

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים