הישג לאיגוד עובדי תעשיית הרכב בארה''ב 4199
בשבועיים האחרונים הסתיימה שביתה בת שישה שבועות של עובדי תעשיית המכוניות בארה"ב, בדרישה להעלאת שכר. איגוד העובדים UAW חתם על הסכמי שכר עם יצרניות הרכב הגדולות - פורד, סטלנטיס וג'נרל מוטורס. ההסכמים לא פורסמו במלואם, אך פורסם כי הם כוללים העלאת שכר של 25% במשך ארבע וחצי שנים, וכן סעיפים להגנה על עובדים לנוכח שינויים בתעשייה, למשל מעבר עובדים לייצור סוללות למכוניות.

ההסכם מכסה 150,000 עובדים. 45,000 עובדים שבתו לסירוגין בחברות השונות. השנה פג חוזה שנחתם ב-‏2008-2009, שהיה בעצמו תיקון להסכם מ-‏2007. ב-‏2008 היו החברות במשבר קשה, ואיגוד העובדים הסכים להרעת תנאים בתקווה להציל אותן.

ב-‏2017 נחשפה שערוריית שחיתות באיגוד עובדי הרכב, שהובילה למאסרים, ולשינוי שיטת הבחירה לישירה. נשיא האיגוד שנבחר בשיטה החדשה הוא שון פיין. ההסכם החדש נחשב לניצחון שלו, לאחר שהפגין אגרסיביות רבה במו"מ. הוא הנהיג שיטות חדשות, כמו מו"מ נפרד וסדרתי עם החברות השונות, מינוי יועצי תקשורת, תדרוכים באינטרנט על המו"מ, ביקורת פומבית בוטה על המשכורות הגבוהות של בכירי הענף.

עם זאת, בארה"ב יש מיליון עובדי רכב, כך שההסכם מכסה עדיין מיעוט. כעת נמצאות על הכוונת של פיין שאר החברות, בין השאר טסלה וחברות זרות שלהן מפעלים בארה"ב.

קודם לכן  הסתיימו באופן דומה מאבקים של איגוד התסריטאים בהוליווד, עובדי UPS ועובדי אוניברסיטאות. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תמך בהתאגדויות, לאחר שממשלו נתן תמריצים לעודד קניית מכוניות חשמליות שיוצרו בצפון אמריקה.

בסקר של "גאלופ" נמצא כי 75% מהציבור בארה"ב תמך בשביתת עובדי הרכב, ו-‏61% אמרו כי האיגודים מקדמים את כלכלת ארה"ב. לפי דפנה מאור ב-TheMarker זוהי הכפלה של שיעור התמיכה מאז 2009, לאחר עשורים של ירידה במעמדם של האיגודים.
קישורים
TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים