סוף כלכלת השלום 4201
האם העליה ברמת החיים במערב מתחלפת בסדר יום ביטחוני?
בספרו "האשליה הגדולה", מסביר נורמן אנג'ל איך הגיעה האנושות לנקודת זמן היסטורית שממנה והלאה כבר לא יפרצו מלחמות. הוא מתאר כיצד יצרה הכלכלה הגלובלית תלות בין לאומית מורכבת, שבה כבר לא צפוי כל רווח כלכלי או חברתי למי מן הצדדים הלוחמים. הספר שיצא בשנת 1910 הפך לרב מכר ותורגם לעשרים וחמש שפות. השפעתו של הספר כללה כה רבים, בהם הוגים ומנהיגים בעולם, עד כי בשנת 1933, עם צאת המהדורה מורחבת שלו, זיכה הוא את מחברו בפרס נובל לשלום. מספר על כך הכלכלן פרופ' פטריק בויל בסרטון The end of the Peace Dividend.

"דיווידנד השלום", מושג שהפך פופולרי ע"י מרגרט תאצ'ר וג'ורג' בוש האב, מתייחס ליכולתן של ממשלות להקטין תקציבי הגנה בעיתות שלום לטובת העלאת רמת החיים של האזרחים, ע"י הורדות מיסים והשקעה בחינוך, בבריאות, בתשתיות ובביטחון סוציאלי.

עם שוך המלחמה הקרה בשנת 1989, החלה הזירה הבינ"ל להיתפס כחד קוטבית בהנהגת ארה"ב. כמה שנים לאחר מכן גם החלה להתגבש תפיסה לפיה הליברליזציה הכלכלית בסין תתפשט גם למישור הפוליטי, ותהליך דומה עתיד לפקוד גם את רוסיה. תקציבי ההגנה במערב קוצצו לטובת זינוק ברמת החיים של האוכלוסיה.

מגמה זו התהפכה לאחר שרוסיה סיפחה את הצי האי קרים בשנת 2014 ובשנה שעברה כבר הגיעה ההשקעה האירופית בהגנה לשיעורי שיא מתוך התמ"ג, על חשבון התקציבים האזרחיים.


כל זה מתרחש כאשר בשנים האחרונות כבר החלו להכביד על התקציבים האזרחיים גורמים חדשים כדוגמת הזדקנות האוכלוסיה (שפוגעת הן בהכנסות והן בהוצאות הממשלתית) ומדיניות ירוקה. אליהן מצטרפות עתה הוצאות בטחוניות שהפכו יקרות מאי פעם. הטכנולוגיות הצבאיות ללחימה מרחוק הפכו מתוחכמות ויקרות. הן נוספות אל ההשקעה בחי"ר ובשיריון, שעשרות שנים של הספדים מושכלים טרם גרעו ממרכזיותם של חילות אלו בשדות המערכה המודרנית, כפי שניתן לראות גם בימים אלו בעזה ובאוקראינה. גם הם הפכו למתוחכמים ויקרים יותר.

למרות העליה בהשקעה הביטחונית שהחלה לפני כעשור, חושפת עתה המלחמה באוקראינה מציאות מדאיגה בצבאות המערב. התברר למשל שגרמניה הסתפקה באגירת פגזים לשלושה ימי לחימה. באשר לארה"ב, במקרה של מלחמה על טאיוואן, יתרוקנו מאגריה הצבאיים עוד בשלב מוקדם של הלחימה. למעשה, חלק ממאגריה כבר התרוקנו בעקבות התמשכות המלחמה באוקראינה. כל זה מדגים פעם נוספת את הניסיון ההיסטורי שמראה כי חלק משמעותי של המלחמה מתרחש בין היכולות התעשייתיות של הצדדים. הממשל בארה"ב הודיע לאחרונה על הגדלת הייצור הצבאי ב-‏500% במהלך השנתיים הקרובות.

גם כמה מן המדינות שסמוכות לרוסיה כבר מתייחסות לשינוי סדר היום בכובד ראש. בפולין עלתה ההשקעה בהגנה לכדי 4% מן התמ"ג, השיעור השני באירופה אחרי רוסיה (6%). בדנמרק הוסכם על ביטול חופשת האביב במקומות העבודה לצורך השקעה נוספת בצבא.

בויל מדגיש את החשיבות שבשיקוף המצב החדש לאזרחים במדינות המערב ע"י הנהגותיהן. יתכן ששלושים שנה של עליה ברמת החיים הגיעו לקיצן, לפחות לעת עתה, עד שנוכל לחזור להיגיון אותו תיאר נורמן אנג'ל.
קישורים
הסרטון של פטריק בויל
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  כלכלת מלחמה • kozmo • 36 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אריק • 28 תגובות בפתיל
  על מלחמה, כלכלה וקריסה • אפופידס
  אושר תקציב 2024 ברוסיה • אפופידס • 3 תגובות בפתיל
  ובישראל • אפופידס • 8 תגובות בפתיל
  שוחטים ושורטים • הפונז • 29 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים