משרד הבריאות מקדם: התייעצות עם רופאים בחו''ל, במימון סל הבריאות 4203
לנוכח המחסור ברופאים בישראל מקדם משרד הבריאות אפשרות לקופות החולים להעניק למטופליהן ייעוץ מרחוק מרופאים מומחים בחו"ל, במימון סל הבריאות. הנימוק הוא המחסור המתהווה בישראל בזמינות רופאים. בישראל היום 3.19 רופאים לאלף נפשות, לעומת 3.5 ממוצע OECD. השיעור בישראל היה במגמת עליה בעשור האחרון, אך הוא צפוי להתהפך בשנים הקרובות לנוכח גידול האוכלוסיה המהיר. 

לפי התוכנית, התייעצות עם רופא בחו"ל תיעשה לפי שיקול דעת הקופה, והמטופלים ישלמו השתתפות עצמית כפי שהיו משלמים בישראל. כיום קיימת כבר אפשרות כזו, אך רק במצבים מסכני חיים כאשר לא ניתן לקבל בישראל שירות מתאים.

התחומים שבהם מוצע המימון הם: פענוח CT ו-MRI, פתולוגיה, פסיכיאטריה, רפואה גרעינית, רפואת עור וגנטיקה. בתחומים אלו יוכלו לתת ייעוץ רופאים משבע מדינות בחו"ל (שש מהן דוברות אנגלית, וכן צרפת).

הסתדרות הרופאים בישראל מתנגדת למהלך, שלדבריה יחליש עוד יותר את המצב בישראל באותם תחומים. ציון חגי, יו"ר הארגון, אומר: "בשירותים רפואיים שניתנים בצורה זו יש לנו פחות בקרה על כמה ניסיון יש לרופא, מה מידת האמינות וההכשרה שלו, וכן יש קושי לייצר תקשורת בינלאומית שוטפת בזמן אמת. בסוף, חלק גדול מהרפואה נשען על תקשורת בין רופאים, סיעור מוחין, פרשנויות — כל זה עשוי להיפגע בדרך". עמדה דומה הביעו ארגוני הפתולוגים והרדיולוגים.

הרדיולוגים, בפרט, מזהירים כי בעולם כולו יש מחסור בהתמחות זו, ולכן יש לתהות מדוע רדיולוגים בחו"ל ירצו לייעץ לישראל; ייתכן שאלו רופאים שמסיבות שונות לא מועסקים בארצם.
קישורים
TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

רופא הבית 765160
באופן כללי אני שותף לחשד שהעלו הרדיולוגים.
למה שרופא מומחה מארה"ב או מצרפת ירצה לעבוד מול פציינטים ישראלים? ישראל אינה נורבגיה, שוויץ או בחריין, אנחנו לא יכולים להתחרות במדינות המערב האחרות בתשלום עבור שירותי בריאות. בנוסף, בהחלט מחשיד שרופא ממדינה מסויימת יעדיף לעבוד מרחוק במדינה אחרת; אם הייתי שומע על רופא מומחה ישראלי שמעדיף דווקא לעבוד מרחוק מול מטופלים צ'כים או פולנים בהחלט הייתי מרים גבה.

לרוב כדי לקבל רשיון בישראל צריך לעבור בחינות ותקופת נסיון. גם אם יגיע לפה המומחה מספר 1 בעולם מהארוורד עדיין יאלץ לבצע לפחות חודש של "הסתכלות", אז פתאום אפשר לוותר עליה? אם כבר להיפך, אנחנו לא נקבל את אלו שהם "מומחה מספר 1" מהמדינות הללו, אלא בדיוק את רופאים שאותה "תקופת הסתכלות" קיימת בגללם - אלו שאי אפשר להיות בטוחים לחלוטין באיכות הרפואה שהם מספקים.

בנימה אישית, יש לי יחסים מורכבים עם "רפואה מרחוק". בגדול אני מרגיש שלעיתים "רפואה מרחוק" היא "חצי רפואה", אך מאידך יש דרישה ל"חצי רפואה" ולעיתים גם מטופלים וגם רופאים מעדיפים לקבל ולתת "חצי רפואה" משיקולי נוחות ועלות. עם זאת, חשוב לזכור שישראל אינה קנדה ורוב הפציינטים לא צריכים לנסוע 4 שעות כדי להגיע לרופא עור. המחסור שנוצר אינו מחסור ברופאים זמינים גאוגרפית, אלא בכאלו הזמינים בקבועי זמן סבירים. כמו בתחומים רבים בישראל - ידוע שנים מראש שיווצר מחסור, אבל אף אחד לא מתעסק בפתרונות תשתיתיים אלא בכיבוי שרפות.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים