עד כמה את/ה מרוצה מן האופן בו גידלו אותך? 4213
אפשר לסמן יותר מאפשרות אחת
מרוצה לגמרי 18 21%
היה בסדר, למרות כמה דברים שהורי יכלו לעשות אחרת 29 33%
גידול מתאים יותר היה מעניק לי ילדות מאושרת יותר 13 15%
גידול מתאים יותר היה משפר את חיי כבוגר 18 21%
עדיף היה לי לגדול במשפחה אחרת 7 8%
זה כל כך טוב שטרם עזבתי את הבית 2 2%

87 הצבעות עד כה
פרסום תגובה לסקר

הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

767503
סה"כ אני די מרוצה, אבל בהחלט היה עדיף לי לגדול במשפחה דנית או נורווגית 😏
כן, כי אתם? 767520
חסרה התגובה (הכאילו הומוריסטית):
עכשיו כשגם אני הורה - הם עשו עבודה יותר טובה ממני.
כן, כי אתם? 767533
אני מרבה לצטט לילדי את מרק טויין.
בגיל שלהם זה עדיין מרגיז אותם ולא מצחיק אותם.
אני בוש להודות שגם אני עברתי את זה.
כן, כי אתם? 767534
ציטוט נהדר.
עניתי שהיה בסדר 767521
אבל רוב הדברים שהיו יכולים להיות טובים יותר לא היו תלויים באופו ישיר בהורי אלא בבחירה שלהם לחיות בקיבוץ. חלק גדול מהדברים שהיו יכולים להעשות באופן טוב יותר הם דברים שהקיבוץ החליט עליהם ולא ההורים.
בסך הכל, כאמור, היה בסדר והקיבוץ נתן לי סביבה טובה ותומכת לגדול בה, סיפק העשרה רחבה של חוגים והשכלה חוץ-בית-ספרית ודאג לכישורי החיים הנחוצים כדי לתפקד כבוגר.
עניתי שהיה בסדר 767527
בתור גם בן קיבוץ, אני מרוצה לגמרי מהאופן שבו הקיבוץ + ההורים גידלו אותי.

לימים נהייתי מאוד לא מרוצה מהחיים שלי בקיבוץ, אבל זה היה כבר גיל 16+, והבעיה שלי היתה בעיקר עם בני גילי (פלוס מינוס), כך שאני לא יכול להחשיב את זה תחת "גידלו אותי".
אוי 767529
התחלתי לכתוב שלוש פעמים.
עדיף שאשתוק.
אוי 767555
משהו דומה. אירגנתי לעצמי בראש כבר כמה פעמים מה לכתוב, מה לא לכתוב ואולי בכלל לא. בסוף ייצא משהו, אני מקווה.
אוי 768942
אז ככה: התקשיתי לנסח את הדברים כהוויתם. במעט הפעמים שבהן יצא לי לדבר על אופן גידולי נכשלתי. לפעמים עוררתי קנאה, לפעמים זעזוע ולפעמים אולי תחושת קטנוניות. ככל שקיבלתי פרספקטיבה, אם בשל שקלול בוגר יותר, ואם לאחר הקשבה אל סיפוריהם של אחרים, הבנתי שאופן גידולי, בשונה אולי מהיבטים אחרים של הכרונולוגיה המשפחתית, אינו כזה מעניין או חשוב.

אז מה היתה הבעיה? בעצתם של דוד מייקל ושל דון מייקל, ובגלל שעדיף להשמע קטנוני מאשר להטיל דופי שאינו במקומו, לא אפרט יותר מדי. אבל בגדול, החלק הפחות מוצלח של אופן גידולי כלל חוסר יכולת של ההורים להגן עלי מפני אח חובב היאבקות, שימוש יתר בהומור ולשון מושחזת לצרכים חינוכיים, שקרים לבנים שפגעו באמון, ואדישות מסויימת להעדפותינו כילדים עד כדי "עשיית דווקא" חוזרת של אחד ההורים. בנוסף, לצד אהבה עצומה אלינו, היתה נטייה של אחד ההורים למרכז את עצמו בנוכחותנו הרבה מעבר לרצוי, אולי בעקבות ההערכה העצומה והאהבה לה הוא זכה בחוץ.

שום דבר מיוחד, מלבד זה שבקשות ששטחנו, תחינות, צעקות, שיחות נפש רגועות והבטחות לא שינו דבר. התמשכותם של כמה מן הדברים, למרות הבקשות ובמיוחד ההכרה הברורה במצוקה המיותרת לחלוטין שהדברים גורמים, החמיצה את היחסים למשך שנים ארוכות.

מעט ממכרותיי ‏1 ואנשי מקצוע שהתוודעו לפרטים נוספים חוו את זה קשה ממני. אחת מהן הגדילה וראתה בי ניצול מ"משפחת אדמס". תגובה זו הבהירה לי ששוב נכשלתי, שכן למרות בעיות מסוג זה, עדיין גדלנו במשפחה אוהבת ומטפחת שהאמינה בנו והעשירה אותנו בערכים, ידע ותרבות, ונטעה בנו סקרנות ותאוות חיים.

פרספקטיבה שהייתי צריך לקבל עוד כילד התמהמהה עד לבגרותי, כאשר נזכרתי או נחשפתי לאופן בו גודלו אחרים. למשל חבר לעבודה שנשא צלקת מאמו שדאגה למזונו של הכלב לפני זה שלו ושל אחותו (מה שמזכיר…); חבר למילואים שספג סטירות על בסיס קבוע; חבר ילדות שאביו היה נועל אותו במחסן חשוך למשך שעות על כל שטות, וכשנולדה אחותו הרג האב את כלבו (מסיבות "הגייניות"); שכנה שמעולם לא השקיעו בה ואפילו לחוגים לא שלחו אותה כי לא האמינו בה. יש לציין שהיא התבררה ככשרונית להפליא בכל תחום שנגעה בו, לפעמים לראשונה, אל נגד עיני המשתאות. חבר ללימודים שהוכה לצורך שבירת ידו כשחזר מאוחר, בתקווה (שהתממשה) שהכאב והגבס ימשמעו אותו; אחרת שהושפלה ע"י אם שלא אהבה אותה "בגלל כיעורה" (והיא לא), ואחרת שיופיה הרחיק אותה לפנימיה מחמת אביה (ע"י אמה שהסתייעה בקשריה של משפחתי). כמובן, היו בסביבתי מספיק משפחות מן הצד השני של המשפחומטר - שזכו להורות מאוזנת ובריאה יותר משלנו. לא שהייתי מחליף, אבל אני זוכר שזה עשה לי טוב לחזות בכך.

באשר לזו שכינתה אותנו "משפחת אדמס", המקרה שלה היה הקשה מכולם. אציין רק שמדובר בהורות שמתחרה היטב בזו שבתיאוריו האוטוביוגרפיים של ארוה באזן. כששאלתי אותה אם היא ראתה משהו דומה במשפחות של חבריה וחברותיה, היא חשבה רגע ואז אמרה, "אתה צודק, אצלם דווקא לא היה ככה", ועדיין לא הרגישה שנעשה לה ולשאר האחים איזשהו עוול, מה שנכון לרוב המקרים הקשים שבהם נתקלתי, שאגב, כולם טיפלו במסירות רבה גם בהורה המתעלל. זה כולל אותה, גם אחרי מה שהיא אולי הבינה מן השיחה שבדיעבד היתה אולי טעות מצידי (קן צרעות שעבד עליו הכלח).
-------------------------------------------------------------------
1 עם גברים השיחה נוטה משום מה ליסוב יותר על עניבות, גולף ומירוצי סוסים
אוי 768943
1 גולף ועניבות, ממאפייני ארצנו הקטנטונת!
צחוק בצד, אני מאד מזדהה עם הערת הרגל הזו.
אוי 768978
המוטיבציה להערה הזו היא שהמעט שעמם דיברתי על נושאים כאלו, כמעט אף פעם לא היו גברים, אלא אם הם העלו את הנושא, ואז בעיקר הקשבתי. למה? אני לא בטוח, אבל זה קשור כנראה לאופי החברויות שבין גברים. בצעירותי, כשכן נגררתי לשיחות נפש מסוג זה עם אחיי ל-Y, חשתי מוחלש לאחר מכן. ולהיפך - רבים מאלו שנחשפו בפניי, למשל במשמרות ארוכות במילואים, או בלימודים לתוך הלילה באוניברסיטה וכד', התרחקו ממני בימים שלאחר מכן. אולי כי חשו את אותו הדבר. עד שלמדתי להיזהר ממדרונות כאלו.
אוי 768947
אני כנראה בדעת מיעוט היום בעולם הפי.סי. לי נראה שהפעלת כח פיזי כגון כאפה על הילד היא אמצעי חינוכי לגיטימי.
אפילו התעללות של ממש כמו שבירת ידו של הילד המתוארת, נראית לי גרועה פחות מהתעללות נפשית (''אתה אפס, אף פעם לא יצא ממך כלום'').
פעם בכניסה לחנות איקאה שמעתי אמא אומרת לילד שלה- ''לא נקנה את השולחן הזה כי לא תצליח להרכיב אותו''.
בעיני זה גרוע יותר מאשר לו היתה מורידה לו סטירה.

בכל זאת נראה לי שגדלת בשכונה קשה. שבירת יד ונעילה במחסן חשוך הן לא פרקטיקות חינוך שנתקלתי בהן בילדותי ולא בבגרותי. כן שמעתי מאשתי על חברה שלה שהיתה היפהפיה של הכיתה ואבא שלה חרד עליה כל כך עד שלא הרשה לה לצאת מהבית עם חברים. הפרקטיקות המקובלות בשכונה בה גדלתי היו צעקות, לעתים צרחות על הילדים.
אמא שלי פעם אחת הורידה לי סטירה כשהתחצפתי, ואני פעם אחת הורדתי סטירה לבן הבכור שלי כשהוא התחצף (ואכלתי את עצמי אחר כך כי זו היתה תגובה מהמותן ולא ממש הגיע לו).
אני מרגיש שתנאי הגידול שלי היו מתחת לממוצע לא בגלל אלימות, התעלמות או התעללות רגשית, אלא כי ההורים שלי נראה שכמעט כרעו תחת כובד משקל הזוגיות וההורות.
מאידך אני חושב (וגאה מאוד) בכך שהילדים שלי קיבלו תנאי גידול מעל הממוצע בזכות הזוגיות הטובה ביני לבין אשתי והטבעיות הבלתי צפויה (מבחינתי) בה נכנסנו לתפקיד ההורים.

מה שעולה מהתגובה שלך הוא מה שגיליתי די לאחרונה- שהתפיסה של ילדים את התנהגות הוריהם היא מאוד מאוד סובייקטיבית. הבכור שלי נשא על גבו במשך שנים לא את הסטירה שהורדתי לו אלא איזו אמירת אגב של אשתי שהוא פירש בינו לבין עצמו באופן קיצוני.
אוי 768979
הטיעון הזה לא ממש מחזיק מים. כדי להצדיק דבר שאולי פסול, אתה מציג אלטרנטיבה שגם היא פסולה, כאילו יש לבחור בין שתיהן.
באשר לנושא עצמו, בעבר התנגדתי נחרצות לענישה פיזית. גם היום אני נוטה להתנגד, אבל מבין שישנן סיטואציות עמן לא נדרשתי להתמודד בעצמי, מצב בו קל להשאר טהרן.

מקרה שאינו כזה היה אצל מכרה שלי, שבמקרים מסויימים נהגה להכות את בתה, לטעמי, לרוב במקרים בהם אפילו ענישה לא נדרשה. לא באופן קשה או תדיר מדי, אבל המכות היו כואבות ומשפילות עבור הילדה. כל פעם שאני ואחרים העלינו את הנושא, חזרה האם על הטיעון שלך.
שאלתי את הבת, שאגב עוסקת היום בהדרכת הורים (!) מה הפסיק את המכות. היא סיפרה לי שזה היה בעקבות שיר שהשמיעו אז הרבה ברדיו. רוצה לנחש איזה? (סוף שנות ה-‏80)

בניגוד לרושם שיכול להתקבל, בראשית ילדותי גדלתי בשכונה מאוד טובה (רמת השכלה, תרומה למדינה, שיעורי פשע, גיוס לצבא וכד'). האנקדוטות שלקחתי הן ממכלול השכנויות, הדייטים ושאר המעגלים החברתיים שהיו לי מאז ועד היום.
אגב הסטירה לבן הבכור, לאחר שהכה אותי פעם, לא משהו רציני, מצאתי בבוקר מאבי פתק התנצלות.
בעניין התפיסה הסובייקטיבית, אכן כך. הפתיע אותי אילו עניינים, שבמבט מרוחק נראים פעוטים ואנושיים, צרבו אצל ילדים צלקת ביחסיהם עם ההורים. מישהו סיפר לי שכשהיה פעוט, הוא נוכח פעם בשקר של אמו לשכנה. הוא עוד לא באמת הבין מה זה שקר, אבל חש שהיא עשתה משהו לא בסדר שעירער מאותו רגע את סמכותה בעיניו ואת האפשרות לראות בה מודל - אבל לא את האהבה אליה.
ולהיפך - כפי שסיפרתי בתגובה הקודמת, ויש נוספים, הפתיע אותי כיצד דברים קשים ומתמשכים שספגו ילדים מידי הוריהם, הותירו חותם שולי אם בכלל על חייהם ועל היחסים עם ההורים.
אוי 768980
כמובן שאיני מצדיק התעללות פיזית בילדים. כל שאמרתי הוא שהתעללות נפשית משאירה צלקות גדולות יותר.
אבל כאפה יכולה להיות מוצדקת, וכל עוד היא נדירה היא לא נחשבת להתעללות בעיני, אלא לסוג נחות של הפעלת סמכות הורית.

השיר היה "לבן על לבן"?

נראה שהמעגלים החברתיים שלך נרחבים משלי. מאידך אני לא נוטה לנהל שיחות בנושאים אישיים, אז אולי התופעות האלה היו גם בסביבתי ופשוט לא ידעתי.

גם אני התנצלתי בפני הילד (לא באותו יום). זה היה מקרה נדיר שלא שלטתי בכעסי. בדרך כלל הפיוז קופץ לאשתי הרבה קודם.

התפיסה של הילד זה אכן הנושא המעניין ביותר. הילד סחב את זה בבטן שנים. כשהוא הוציא את זה לבסוף אשתי ואני היינו כל כך מופתעים.
כל אדם מספר לעצמו סיפור פנימי שהוא מעין פילטר או אפקט (כמו אפקטים של גיטרה חשמלית) על התפיסה שלו את המציאות. לפעמים דברים עוברים דרך הפילטר הזה ונכנסים להוויה של הילד בצורה שונה מאוד ממה שהתכוונו.
אוי 768981
להורדת כאפה או סטירה לילד בתקווה שהתוצאה תהיה חינוכית ולא סתם השפלה מקטינה ומצלקת יש את אותו אפקט כמו למשחק רולטה רוסית - שקנה האקדם מכוון אליו - בתקווה לשמוע נקישה רפה במקום יריה. גם אם זה פעם הצליח למישהו, זה לא הופך את זה לרעיון טוב.
אוי 768982
למה אתה חושב כך?
זה עובד אצל יונקים אחרים.
אוי 768985
גישה מדעית כדי להוכיח או להפריך את הטיעון שלך, צריכה להראות שבחברה שבה זה לא מקובל, המדדים הסטטיסטיים של חינוך ורווחת הילדים גבוהים יותר מאשר בחברה שבה זה (היה) נהוג.

מההסתכלות שלי על הילדים היום לעומת אלה שגדלו לפני כמה עשורים, אני אתקשה מאד לומר שהראשונים מפגינים יותר אושר, רווחה ובריאות נפשית מאשר האחרונים.

כמובן שיש עוד פרמטרים. ועדיין.
אוי 768989
ברור שהתגובה לפגיעה מכל סוג (פיזית, מילולית, מניעת הטבות וכד') משתנה מילד לילד, וגם בממלכת האינקה היה בטח ילד כלשהו שלא סלח להוריו על סטירת לחי שקיבל בגיל שלוש, למרות שהילד השכן ממול ספג התזת ראש באותו גיל, אבל ככלל אחד הפרמטרים החשובים הן המוסכמות החברתיות בסביבה.

דומני שכבר סיפרתי שכשאני הייתי ילד עונשים גופניים בדרגות שונות היו ברירת המחדל החינוכית, כך שלפחות החלק של ההשפלה כמעט לא היה קיים, כולל כאשר העונש ניתן בפומבי‏1. למיטב זכרוני כולנו קיבלנו את זה כמובן מאליו, כך שמן הסתם ההשפעה הפסיכולוגית היתה פחותה. היום, כמובן, המצב שונה לחלוטין.
______________
1- אני חטפתי בפומבי סטירת לחי אחת שבהחלט השפיעה עלי רבות - עובדה שאני זוכר אותה כמעט 70 שנה אחרי הארוע - דווקא בגלל שהיא היתה אימפולסיבית ולא, כנהוג בביתנו, טכס מסודר עם כללים ידועים, כשהמוציא לפועל היה האבא. ההשפעה מעולם לא התבטאה באיזשהם רגשות שליליים מודעים כלפי מַחטיפת הסטירה, אלא דווקא באפקטיביות של אותה סטירה, שהשיגה את מטרתה באופן מוחלט - דהיינו, אחריה הפסקתי לצעוק "שנה רעה" לשכנים ומכרים שפגשו את משפחתנו בערב ראש השנה כשאנחנו הולכים לסעודת החג (באותה תקופה לא היה לנו אוטו, ועל מכונית אפילו לא דיברו :-)) אצל סבתי וסבי וזורקים "שנות טובות" אלה על אלה כאילו היו כדורי שלג בכריסטמס. הרבה יותר קשה לי היה העונש 'החינוכי' הזה ודומים לו, בד"כ פירות ממוחה ה"חינוכי" של אימי. קשה לי לזכור את האפקטיביות היחסית של העונשים השונים לגבי עצמי.
אוי 768983
עוד ניחוש של השיר? רמז, הוא פותח בהצגת הדוברת.
אוי 768984
אה- My name is Luka
אוי 768987
אכן. חסכת לי את הרמז הנוסף (''קוראים לי שולה. גרה בקומה שניה...'')
אוי 768986
ברמה מסוימת כל חינוך שמתבסס על תגמול חיובי או שלילי (יש בכלל חינוך אחר?), יכול להיתפס כהתעללות רגשית.
לכן נראה לי שהגדרת ה"התעללות" כבר מציירת את המטרה סביב החץ.
ועדיין, נראה שחינוך עדיף על אי-חינוך.
אוי 768988
צודק וצודק.
אם כי יש חינוך אחר- למידה על ידי חיקוי.
התגמול הוא פנימי כשהלומד מעוניין להדמות למושא החיקוי.
ילדים מחקים את הדמויות שהם מעריצים.
אוי 768995
כן, רק שמה ימנע מהם להעריץ את הילד הכי מופרע וערס בכיתה?
זאת ועוד - לא לכל גבול בטיחותי או התנהגותי יש מופע של התנהגות של מושא ההערצה.
זה שהאליל "לא מכניס ידיים לאש" זה לא לימוד מספיק לכך שזה מסוכן כן להכניס לשם ידיים.
אוי 768998
מסכים, רק סייגתי.
ילדים בסופו של דבר מחקים את ההורים שלהם הרבה יותר מכפי שהם שמים לב לכך.
האופן שבו ההורים מתנהגים בסיטואציות חברתיות והאופן בו הם מתמודדים עם מצבי דחק שונים ממינוס בבנק ועד שכול מחלחל אל הילדים שלהם אם הללו רוצים בכך ואם לא.
לא משנה. העיקר שהם יבינו שהפסיקו לגדל אותי מזמן 767532

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה לסקר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים